Distributie halve tand verkeerd.
-
- Berichten: 185
- Lid geworden op: 18 dec 2007, 14:46
Distributie halve tand verkeerd.
Ik word helemaal gek van mijn distributie. Ben bezig de riem te vervangen, waterpomp en alles is klaar allemaal geen probleem. Alles zit er op en dan spanning op de riem zetten. Spanning correct kan precies de granaatpin eruit trekken en dan vervolgens staat mijn krukaspulley een halve graad verkeerd. De nokkenastandwielen staan precies goed.
100x opnieuw spannen, 10 keer ronddraaien tijd laten zitten: Het maakt allemaal geen ene kont uit.
Het internet zit vol met mensen die precies hetzelfde probleem hebben maar nergens is daadwerkelijke oplossing.
In de werkplaatshandleiding hebben ze het over zet de krukaspulley een 1/4 naar links, maar uiteindelijk is een tand een tand en kan hij niet half op een tand vallen.
Iemand een idee wat ik hier mee aan moet?
Even heel simpel gesteld kan hij natuurlijk nooit een halve tand verkeerd staan aangezien er geen halve tanden zijn. Het staat of 1 tand te vroeg, op tijd of 1 tand te laat. Maar hoe kom ik er nu achter welke van de 3?
100x opnieuw spannen, 10 keer ronddraaien tijd laten zitten: Het maakt allemaal geen ene kont uit.
Het internet zit vol met mensen die precies hetzelfde probleem hebben maar nergens is daadwerkelijke oplossing.
In de werkplaatshandleiding hebben ze het over zet de krukaspulley een 1/4 naar links, maar uiteindelijk is een tand een tand en kan hij niet half op een tand vallen.
Iemand een idee wat ik hier mee aan moet?
Even heel simpel gesteld kan hij natuurlijk nooit een halve tand verkeerd staan aangezien er geen halve tanden zijn. Het staat of 1 tand te vroeg, op tijd of 1 tand te laat. Maar hoe kom ik er nu achter welke van de 3?
- Niels
- Berichten: 22506
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Distributie halve tand verkeerd.
Van wat voor auto? Staat er niets geschreven dat je in zo'n geval alleen de krukas of nokkenassen nog eens rond moet draaien? Ik heb volgens mij ook zoiets met de VR6 gehad, heb ik ook wat gepuzzeld en gegoogeld met nog wat onafhankelijk ronddraaien van de diverse delen.
Alleen merktekens matchen en borgpennen duwen is iig geen garantie gek genoeg
Alleen merktekens matchen en borgpennen duwen is iig geen garantie gek genoeg

- Downforce Hans
- Berichten: 12608
- Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
- Locatie: Waterloo
Re: Distributie halve tand verkeerd.
ehhhhhhh wat voor een auto gaat het over
: 


-
- Berichten: 185
- Lid geworden op: 18 dec 2007, 14:46
Re: Distributie halve tand verkeerd.
Ow sorry, het gaat om een Mitsubishi Colt. Met een 1.8 turbo motor uit 1995. 2 nokkenassen, een looprol, waterpomp, krukaspulley, en een hydraulische spanner.
Bij de nokkenassen en de krukaspulley staan markeertekens. Deze lijnen dus uiteindelijk een halve nok verkeerd uit. Wat in principe niet kan want een riem heeft geen halve nokken. Dus ergens klopt er iets niet.
Bij de nokkenassen en de krukaspulley staan markeertekens. Deze lijnen dus uiteindelijk een halve nok verkeerd uit. Wat in principe niet kan want een riem heeft geen halve nokken. Dus ergens klopt er iets niet.
-
- Berichten: 185
- Lid geworden op: 18 dec 2007, 14:46
Re: Distributie halve tand verkeerd.
Ik heb de vermoedelijke oplossing inmiddels, het schijnt dat de nieuwe verstelbare nokkenaspulleys niet geheel kloppen qua timing mark . Zojuist uit Maleisië bevestigd gekregen. Nu zijn de verstelbaar dus dat is zo opgelost
Bedankt voor het meedenken iig.
Bedankt voor het meedenken iig.
- G Kolkman
- Berichten: 2636
- Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
- Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
- Locatie: Eindhoven
Re: Distributie halve tand verkeerd.
aapje schreef:Ik heb de vermoedelijke oplossing inmiddels, het schijnt dat de nieuwe verstelbare nokkenaspulleys niet geheel kloppen qua timing mark . Zojuist uit Maleisië bevestigd gekregen. Nu zijn de verstelbaar dus dat is zo opgelost
Bedankt voor het meedenken iig.
Dus wat heb je nu geleerd

- Luc B
- Berichten: 1404
- Lid geworden op: 23 jun 2008, 09:31
Re: Distributie halve tand verkeerd.
G Kolkman schreef:aapje schreef:Ik heb de vermoedelijke oplossing inmiddels, het schijnt dat de nieuwe verstelbare nokkenaspulleys niet geheel kloppen qua timing mark . Zojuist uit Maleisië bevestigd gekregen. Nu zijn de verstelbaar dus dat is zo opgelost
Bedankt voor het meedenken iig.
Dus wat heb je nu geleerd?
BMW kopen , ben je van dat gezeik af

-
- Berichten: 357
- Lid geworden op: 12 nov 2006, 14:03
Re: Distributie halve tand verkeerd.
mischien domme vraag
maar als je verstelbare tandwielen koopt heb je toch helemaal niets meer te maken met merktekens ??
dan klok je zuiger 1e cylinder precies op bpd , monteer je een graden schijf op je kruk en klok je vervolgens openings / sluitings tijden nokkenassen uit op spec van nokstok leverancier
Arjan
maar als je verstelbare tandwielen koopt heb je toch helemaal niets meer te maken met merktekens ??
dan klok je zuiger 1e cylinder precies op bpd , monteer je een graden schijf op je kruk en klok je vervolgens openings / sluitings tijden nokkenassen uit op spec van nokstok leverancier
Arjan
-
- Berichten: 185
- Lid geworden op: 18 dec 2007, 14:46
Re: Distributie halve tand verkeerd.
Nou het blijkt dat de merktekens achteraf dus wel gewoon kloppen. Pas nadat de motor daadwerkelijk gedraait heeft is blijkbaar de overige speling uit de riem gelopen.
Nu staan alle merktekens precies goed uitgelijnd
Nu staan alle merktekens precies goed uitgelijnd

Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bjorn1404 en 3 gasten