Distributie halve tand verkeerd.

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
aapje

Distributie halve tand verkeerd.

Bericht door aapje » 06 jun 2011, 23:25

Ik word helemaal gek van mijn distributie. Ben bezig de riem te vervangen, waterpomp en alles is klaar allemaal geen probleem. Alles zit er op en dan spanning op de riem zetten. Spanning correct kan precies de granaatpin eruit trekken en dan vervolgens staat mijn krukaspulley een halve graad verkeerd. De nokkenastandwielen staan precies goed.

100x opnieuw spannen, 10 keer ronddraaien tijd laten zitten: Het maakt allemaal geen ene kont uit.

Het internet zit vol met mensen die precies hetzelfde probleem hebben maar nergens is daadwerkelijke oplossing.

In de werkplaatshandleiding hebben ze het over zet de krukaspulley een 1/4 naar links, maar uiteindelijk is een tand een tand en kan hij niet half op een tand vallen.

Iemand een idee wat ik hier mee aan moet?

Even heel simpel gesteld kan hij natuurlijk nooit een halve tand verkeerd staan aangezien er geen halve tanden zijn. Het staat of 1 tand te vroeg, op tijd of 1 tand te laat. Maar hoe kom ik er nu achter welke van de 3?

Niels
Auto: Prius+

Re: Distributie halve tand verkeerd.

Bericht door Niels » 06 jun 2011, 23:43

Van wat voor auto? Staat er niets geschreven dat je in zo'n geval alleen de krukas of nokkenassen nog eens rond moet draaien? Ik heb volgens mij ook zoiets met de VR6 gehad, heb ik ook wat gepuzzeld en gegoogeld met nog wat onafhankelijk ronddraaien van de diverse delen.

Alleen merktekens matchen en borgpennen duwen is iig geen garantie gek genoeg :hmmm:

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 06 jun 2011, 23:44

ehhhhhhh wat voor een auto gaat het over :?: :mrgreen:

aapje

Bericht door aapje » 07 jun 2011, 00:12

Ow sorry, het gaat om een Mitsubishi Colt. Met een 1.8 turbo motor uit 1995. 2 nokkenassen, een looprol, waterpomp, krukaspulley, en een hydraulische spanner.

Bij de nokkenassen en de krukaspulley staan markeertekens. Deze lijnen dus uiteindelijk een halve nok verkeerd uit. Wat in principe niet kan want een riem heeft geen halve nokken. Dus ergens klopt er iets niet.

aapje

Bericht door aapje » 07 jun 2011, 10:17

Ik heb de vermoedelijke oplossing inmiddels, het schijnt dat de nieuwe verstelbare nokkenaspulleys niet geheel kloppen qua timing mark . Zojuist uit Maleisië bevestigd gekregen. Nu zijn de verstelbaar dus dat is zo opgelost

Bedankt voor het meedenken iig.

G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Bericht door G Kolkman » 21 jun 2011, 22:53

aapje schreef:Ik heb de vermoedelijke oplossing inmiddels, het schijnt dat de nieuwe verstelbare nokkenaspulleys niet geheel kloppen qua timing mark . Zojuist uit Maleisië bevestigd gekregen. Nu zijn de verstelbaar dus dat is zo opgelost

Dus wat heb je nu geleerd :wink: ?

Luc B

Bericht door Luc B » 22 jun 2011, 20:18

G Kolkman schreef:
aapje schreef:Ik heb de vermoedelijke oplossing inmiddels, het schijnt dat de nieuwe verstelbare nokkenaspulleys niet geheel kloppen qua timing mark . Zojuist uit Maleisië bevestigd gekregen. Nu zijn de verstelbaar dus dat is zo opgelost

Dus wat heb je nu geleerd :wink: ?

BMW kopen , ben je van dat gezeik af :tong:

arjanvanessen

Bericht door arjanvanessen » 22 jun 2011, 21:56

mischien domme vraag

maar als je verstelbare tandwielen koopt heb je toch helemaal niets meer te maken met merktekens ??

dan klok je zuiger 1e cylinder precies op bpd , monteer je een graden schijf op je kruk en klok je vervolgens openings / sluitings tijden nokkenassen uit op spec van nokstok leverancier

Arjan

aapje

Bericht door aapje » 23 jun 2011, 21:35

Nou het blijkt dat de merktekens achteraf dus wel gewoon kloppen. Pas nadat de motor daadwerkelijk gedraait heeft is blijkbaar de overige speling uit de riem gelopen.

Nu staan alle merktekens precies goed uitgelijnd :)

Plaats reactie