VAG ESP
- Francisco
VAG ESP
Dag heren,
Mij viel onlangs op dat ook bij uigeschakeld ESP op een LEON 2.0 TDI de electronische nanny het nodig acht in te grijpen als je net lekker aan het sturen bent.
Ervaringen? En hoe kan ik dit systeem werkelijk uit zetten anders dan met het knopje "ESP OFF"
De mooie balans die in de auto zit kan nu maar ten dele benutten. En dat is hele dikke vette BULLSHIT voor een sportief merk.
Kijk naar BMW die dat beter voor elkaar heeft met DSC.
Gegroet
Zoldar
Mij viel onlangs op dat ook bij uigeschakeld ESP op een LEON 2.0 TDI de electronische nanny het nodig acht in te grijpen als je net lekker aan het sturen bent.
Ervaringen? En hoe kan ik dit systeem werkelijk uit zetten anders dan met het knopje "ESP OFF"
De mooie balans die in de auto zit kan nu maar ten dele benutten. En dat is hele dikke vette BULLSHIT voor een sportief merk.
Kijk naar BMW die dat beter voor elkaar heeft met DSC.
Gegroet
Zoldar
- Hielke
- Prins Claus †
- Auto: BMW 118iA
Wat bedoel je Rob?Rebel schreef:Als je bij Audi het systeem uitzet is het uit.
Geen hulp van wie dan ook....
Ik kan er over meepraten 8)
[img:640:480]http://www.nuerburgring.nl/Temp/oeps.jpg[/img]

M.vr.gr.,
Sander AKA ZKH
- Francisco
Heren goeroes,
Ben geen top coureur en ik zit ook wel eens uit mijn neus te eten, bellen weet ik veel achter het stuur. En dan is ESP een goede optie. Heb ik erbij besteld als optie. Onder de voorwaarde dat ie uit kon.
Hielke het volgende is het geval:
Op droog en op nat voel je duidelijk inidividueele rem ingrepen bij een sliphoek die net leuk wordt. Echter ook bij onderstuur voel en hoor je een duidelijke rem ingreep. Een en ander staat ook op film. Ingang brunchen insturen, gas los, kont komt om, tegensturen en WHAM! rem ingreep en al hortend en stotend naar de exit.
Ingang Kallenhard, nat. Insturen, doorglijden/ondertsuur. Stuur open maken en wat gas los. Kont gaat meewerken en WHAM!. Duidelijk remmend en kermend(!) linker voorwiel. Met een slakkegang weer verder.
En nu the weird thing. Laaste rondje van de dag. Kletsnat, Dick in de M5 voor mij lekker aan boenen. Kon de meeste bochten goed de letters MOVIT op de flanken zien
. Afijn bij wippermann laat hij mij voorbij om ook wat van mijn gestuntel mee te krijgen. Insturen wipperman, gas los en de achterkant breekt heerlijk wijd en controleerbaar uit. opposite lock en het uitstapje met een dikke smile afgemaakt. Maar uhhhmm, waar was ESP nu ?
Ik had al zon vermoede want op een aantal natte rotonde (www.Rotonderidder.nl) had ik al gemerkt dat er ingegrepen werd maar dacht toen dat het wel los zou lopen.
Vaag systeem. Het moet of helemaal uit staan of helemaal aan.
Echt zonde, want de auto zelf heeft een lekker onderstel en dito balans.
Ben geen top coureur en ik zit ook wel eens uit mijn neus te eten, bellen weet ik veel achter het stuur. En dan is ESP een goede optie. Heb ik erbij besteld als optie. Onder de voorwaarde dat ie uit kon.
Hielke het volgende is het geval:
Op droog en op nat voel je duidelijk inidividueele rem ingrepen bij een sliphoek die net leuk wordt. Echter ook bij onderstuur voel en hoor je een duidelijke rem ingreep. Een en ander staat ook op film. Ingang brunchen insturen, gas los, kont komt om, tegensturen en WHAM! rem ingreep en al hortend en stotend naar de exit.
Ingang Kallenhard, nat. Insturen, doorglijden/ondertsuur. Stuur open maken en wat gas los. Kont gaat meewerken en WHAM!. Duidelijk remmend en kermend(!) linker voorwiel. Met een slakkegang weer verder.
En nu the weird thing. Laaste rondje van de dag. Kletsnat, Dick in de M5 voor mij lekker aan boenen. Kon de meeste bochten goed de letters MOVIT op de flanken zien

Ik had al zon vermoede want op een aantal natte rotonde (www.Rotonderidder.nl) had ik al gemerkt dat er ingegrepen werd maar dacht toen dat het wel los zou lopen.
Vaag systeem. Het moet of helemaal uit staan of helemaal aan.
Echt zonde, want de auto zelf heeft een lekker onderstel en dito balans.
- Hielke
Duidelijke uitleg.
Dat kan inderdaad niet anders dan het ESP zijn en het zou flink balen zijn als dit systeem niet uitschakelbaar is. Denk dat je voor dit antwoord toch een VAG mannetje moet inschakelen. Anderzijds, als er geen knopjes aan boord zijn om het uit te schakelen zie ik het donker voor je in.
Dat kan inderdaad niet anders dan het ESP zijn en het zou flink balen zijn als dit systeem niet uitschakelbaar is. Denk dat je voor dit antwoord toch een VAG mannetje moet inschakelen. Anderzijds, als er geen knopjes aan boord zijn om het uit te schakelen zie ik het donker voor je in.
- Fabian
- Niels
- Auto: Prius+
-
-
Zoldar, ben erg benieuwd of het dan wel uitstaat. (En waar blijven de foto's je nieuwe auto?}
In de TT kon je het net als Sven zegt onder het rijden uit zetten.
In de A3 ook. Zat wel een wereld van verschil in beide systemen.
De TT grijpt in iedere bocht in, en op de Ring was er niet mee te rijden als het aanstond.
In de A3 kan je er beduidend veel verder mee gaan als het uitstaat.
Het systeem laat een veel grotere sliphoek toe, alvorens in te grijpen.
Volgens de garage is het mogelijk om dmv nieuwe software een oudere ESP systeem dit ook toe te kennen.
Niels, wel handig dat je lid bent van het forum, op deze manier hebben we een eigen VAG-vraagbaak aan boord.
Sander ik kan de foto niet zien, maar ik denk dat je de "nur damen park-platz" bedoeld op de brug in breidscheid ....LOL 8)
Deze dus....
[img:800:600]http://www.ringrebel.nl/TF20-05/39.jpg[/img]
In de TT kon je het net als Sven zegt onder het rijden uit zetten.
In de A3 ook. Zat wel een wereld van verschil in beide systemen.
De TT grijpt in iedere bocht in, en op de Ring was er niet mee te rijden als het aanstond.
In de A3 kan je er beduidend veel verder mee gaan als het uitstaat.
Het systeem laat een veel grotere sliphoek toe, alvorens in te grijpen.
Volgens de garage is het mogelijk om dmv nieuwe software een oudere ESP systeem dit ook toe te kennen.
Niels, wel handig dat je lid bent van het forum, op deze manier hebben we een eigen VAG-vraagbaak aan boord.
Sander ik kan de foto niet zien, maar ik denk dat je de "nur damen park-platz" bedoeld op de brug in breidscheid ....LOL 8)
Deze dus....
[img:800:600]http://www.ringrebel.nl/TF20-05/39.jpg[/img]
-
- Prins Claus †
- Auto: BMW 118iA
- RVV
Slimme opmerking !Niels schreef:Klein detail waar het misschien in kan zitten: je moet stilstaan om het uit te schakelen al rijdend de knop indrukken beloont wel met een geel/oranje brandende indicatie maar het systeem is dan niet uit.
Misschien wist je dit al maar een andere oorzaak zou ik niet weten.
- Knot