VAG ESP

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Francisco
Berichten: 535
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:12
Locatie: Spijkenisse

VAG ESP

Bericht door Francisco » 02 okt 2006, 09:40

Dag heren,

Mij viel onlangs op dat ook bij uigeschakeld ESP op een LEON 2.0 TDI de electronische nanny het nodig acht in te grijpen als je net lekker aan het sturen bent.

Ervaringen? En hoe kan ik dit systeem werkelijk uit zetten anders dan met het knopje "ESP OFF"

De mooie balans die in de auto zit kan nu maar ten dele benutten. En dat is hele dikke vette BULLSHIT voor een sportief merk.

Kijk naar BMW die dat beter voor elkaar heeft met DSC.

Gegroet

Zoldar

Gebruikersavatar
Wilbert
Berichten: 429
Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:34

Bericht door Wilbert » 02 okt 2006, 09:56

Ik heb er een zonder ESP besteld dus geen last van. Misschien kan JD er wat mee doen die kan ook je TC aanpassen.

Rebel
Berichten: 4800
Lid geworden op: 04 feb 2006, 12:46

Bericht door Rebel » 02 okt 2006, 10:08

Als je bij Audi het systeem uitzet is het uit.
Geen hulp van wie dan ook....

Ik kan er over meepraten 8)

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11635
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Bericht door Hielke » 02 okt 2006, 10:19

Vertel eens wat meer Francisco.

Wat doet dat ESP precies als je aan het sporten bent? Ben je dan aan het provoceren of grijpt ie al in als je tegen de griplimiet in een bocht aan zit?

En waarom heeft een coureur als jij het nodig geacht die stumperhulp erbij te bestellen? Of zit ie er standaard op?

Gebruikersavatar
Cupra R
Berichten: 429
Lid geworden op: 16 jul 2006, 11:04

Bericht door Cupra R » 02 okt 2006, 10:26

Raar ik heb ook ESP en als ik dat uitzet dan is het ook echt uit tesamen met de tractioncontrole.

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11635
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Bericht door Hielke » 02 okt 2006, 10:36

Mooi man! Dit gaan we tot op de bodem uitzoeken! :lol:

Gebruikersavatar
Prins Claus †
Berichten: 413
Lid geworden op: 10 feb 2006, 16:38
Auto: BMW 118iA
Locatie: Zuid-Limburg

Bericht door Prins Claus † » 02 okt 2006, 10:51

Rebel schreef:Als je bij Audi het systeem uitzet is het uit.
Geen hulp van wie dan ook....

Ik kan er over meepraten 8)
Wat bedoel je Rob?

[img:640:480]http://www.nuerburgring.nl/Temp/oeps.jpg[/img]

:lol:

M.vr.gr.,
Sander AKA ZKH

Gebruikersavatar
Stéphane
Berichten: 6804
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
Locatie: 010

Bericht door Stéphane » 02 okt 2006, 10:53

Bekende parkeerplaats :P

Gebruikersavatar
Francisco
Berichten: 535
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:12
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Francisco » 02 okt 2006, 10:54

Heren goeroes,

Ben geen top coureur en ik zit ook wel eens uit mijn neus te eten, bellen weet ik veel achter het stuur. En dan is ESP een goede optie. Heb ik erbij besteld als optie. Onder de voorwaarde dat ie uit kon.

Hielke het volgende is het geval:

Op droog en op nat voel je duidelijk inidividueele rem ingrepen bij een sliphoek die net leuk wordt. Echter ook bij onderstuur voel en hoor je een duidelijke rem ingreep. Een en ander staat ook op film. Ingang brunchen insturen, gas los, kont komt om, tegensturen en WHAM! rem ingreep en al hortend en stotend naar de exit.

Ingang Kallenhard, nat. Insturen, doorglijden/ondertsuur. Stuur open maken en wat gas los. Kont gaat meewerken en WHAM!. Duidelijk remmend en kermend(!) linker voorwiel. Met een slakkegang weer verder.

En nu the weird thing. Laaste rondje van de dag. Kletsnat, Dick in de M5 voor mij lekker aan boenen. Kon de meeste bochten goed de letters MOVIT op de flanken zien :). Afijn bij wippermann laat hij mij voorbij om ook wat van mijn gestuntel mee te krijgen. Insturen wipperman, gas los en de achterkant breekt heerlijk wijd en controleerbaar uit. opposite lock en het uitstapje met een dikke smile afgemaakt. Maar uhhhmm, waar was ESP nu ?

Ik had al zon vermoede want op een aantal natte rotonde (www.Rotonderidder.nl) had ik al gemerkt dat er ingegrepen werd maar dacht toen dat het wel los zou lopen.

Vaag systeem. Het moet of helemaal uit staan of helemaal aan.

Echt zonde, want de auto zelf heeft een lekker onderstel en dito balans.

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11635
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Bericht door Hielke » 02 okt 2006, 12:00

Duidelijke uitleg.

Dat kan inderdaad niet anders dan het ESP zijn en het zou flink balen zijn als dit systeem niet uitschakelbaar is. Denk dat je voor dit antwoord toch een VAG mannetje moet inschakelen. Anderzijds, als er geen knopjes aan boord zijn om het uit te schakelen zie ik het donker voor je in.

Online
Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7235
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8

Bericht door Fabian » 02 okt 2006, 12:25

Eens Cisco, het was klote dat ESP. Elke keer als het net de goede dwarse kant op ging werd er weer ingegrepen.

Erg vreemd. Bij VAG is uit meestal ook echt uit. Remingrepen door het ESP waren duidelijk merkbaar.

Erg goede auto trouwens die Leon van Cisco. Ligt behoorlijk goed op de weg!

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22502
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 02 okt 2006, 12:34

Klein detail waar het misschien in kan zitten: je moet stilstaan om het uit te schakelen al rijdend de knop indrukken beloont wel met een geel/oranje brandende indicatie maar het systeem is dan niet uit.

Misschien wist je dit al maar een andere oorzaak zou ik niet weten.

Gebruikersavatar
Francisco
Berichten: 535
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:12
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Francisco » 02 okt 2006, 12:53

Niels

You might have a point! Ik heb inderdaad een aantal keren pas op de baan het ESP OFF knop beroert.

Ik zal dit later vandaag op mijn welbekende carpoolplaats (annex drift-plein) in de praktijk onderzoeken.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22502
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 02 okt 2006, 13:10

Tja als ex VAG-Rent medewerker heb je alles al wel es gezien zeg maar :D

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43038
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Bericht door Arthur » 02 okt 2006, 14:30

En, altijd handig, je hebt er ook interesse in :wink:

sven deutschmann
Berichten: 831
Lid geworden op: 09 aug 2006, 18:55
Locatie: omg. sittard

Bericht door sven deutschmann » 02 okt 2006, 17:27

mm ik kan het esp gewoon uitschakelen onder het rijden.. is wel een vw maar dat moet niet het verschil zijn

Gebruikersavatar
Francisco
Berichten: 535
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:12
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Francisco » 02 okt 2006, 17:36

golf V?

afijn, ga zo de deur uit. wil het weten ook. schuin mot dat kreng.

Online
Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7235
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8

Bericht door Fabian » 02 okt 2006, 17:51

Francisco schreef:golf V?

afijn, ga zo de deur uit. wil het weten ook. schuin mot dat kreng.
hou hem wel heel aub kerel, heb al werk zat :wink: :wink: :wink:

Gebruikersavatar
Francisco
Berichten: 535
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:12
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Francisco » 02 okt 2006, 18:09

das goed kerel. ga jij maar op de carpoolplaast staan. doe ik de uitwijkproef wel langs jou 8)

Rebel
Berichten: 4800
Lid geworden op: 04 feb 2006, 12:46

Bericht door Rebel » 02 okt 2006, 18:14

Zoldar, ben erg benieuwd of het dan wel uitstaat. (En waar blijven de foto's je nieuwe auto?}

In de TT kon je het net als Sven zegt onder het rijden uit zetten.
In de A3 ook. Zat wel een wereld van verschil in beide systemen.
De TT grijpt in iedere bocht in, en op de Ring was er niet mee te rijden als het aanstond.
In de A3 kan je er beduidend veel verder mee gaan als het uitstaat.
Het systeem laat een veel grotere sliphoek toe, alvorens in te grijpen.
Volgens de garage is het mogelijk om dmv nieuwe software een oudere ESP systeem dit ook toe te kennen.


Niels, wel handig dat je lid bent van het forum, op deze manier hebben we een eigen VAG-vraagbaak aan boord.

Sander ik kan de foto niet zien, maar ik denk dat je de "nur damen park-platz" bedoeld op de brug in breidscheid ....LOL 8)

Deze dus....

[img:800:600]http://www.ringrebel.nl/TF20-05/39.jpg[/img]

sven deutschmann
Berichten: 831
Lid geworden op: 09 aug 2006, 18:55
Locatie: omg. sittard

Bericht door sven deutschmann » 02 okt 2006, 18:49

idd golf 5 gti en net als Rebel al zegt als ie aanstaat niet mee te rijden maar zosnel uit dan is ie ook uit!

Gebruikersavatar
Prins Claus †
Berichten: 413
Lid geworden op: 10 feb 2006, 16:38
Auto: BMW 118iA
Locatie: Zuid-Limburg

Bericht door Prins Claus † » 02 okt 2006, 19:16

Rebel schreef:Sander ik kan de foto niet zien, maar ik denk dat je de "nur damen park-platz" bedoeld op de brug in breidscheid ....LOL 8)
Yep, KPN heeft onze zakelijke internetlijn waarschijnlijk wat te vroeg opgeruimd, vandaar dat je 'm op dit moment niet zien kunt... :(

M.vr.gr.,
Sander AKA ZKH

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 03 okt 2006, 16:22

Niels schreef:Klein detail waar het misschien in kan zitten: je moet stilstaan om het uit te schakelen al rijdend de knop indrukken beloont wel met een geel/oranje brandende indicatie maar het systeem is dan niet uit.

Misschien wist je dit al maar een andere oorzaak zou ik niet weten.
Slimme opmerking !

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40137
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 03 okt 2006, 16:50

Astra GTC kan ie ook tijdens rijden uit. Vaag druk ik op de Nordschleife de sportknop wel in, maar soms bij een sprongetje (pflanzgarten II ofzo) remt ineens spontaan het rechterachterwiel af, ff 5 seconden die knop inhouden en opzouten met dat ESP.

Dickh.
Berichten: 1716
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:04
Auto: E34 540i, E46 325, RAM 1500
Locatie: Hekelingen

Bericht door Dickh. » 03 okt 2006, 17:10

Met of zonder ESP maakte me niet uit Cisko. Zag er werkelijk zeer vermakelijk uit 8)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Pfhmulder en 5 gasten