Golf GTI 2011

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
sitechris
Auto: BMW M2 G87/SEAT Ibiza 1.5 TSI

Golf GTI 2011

Bericht door sitechris » 06 mar 2011, 09:47

Ik rijd sinds eind januari in een Golf GTI VI.

Belangrijkste opties
- Advance pakketje (waaronder PDC, bi-xenon en LED-jes)
- Executive pakket (navi 315, multimedia-aansluiting, alarm)
- Park Assist (automatisch inparkeren, coole optie)
- 18 inch wielen
- DDC (keuze om besturing en onderstel in te stellen)
- Dynaudio speakers
- Bandenspanningscontrolesysteem
- Licht & Zicht II (o.m. inklapbare spiegels)

Hier wat foto's:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

So far (3500 km) bevalt de GTI me heel erg goed. Hiervoor reed ik in een 130i (90-SG-DG) die door iemand op dit forum is gereden (Rico?). Heb de auto paar weken terug bij Abt laten chippen, auto levert nu 260 pk/360 nm.

Plus:
- Fijn onderstel, ook om mee te hoeken. Bochtsnelheden liggen hoog. Mss wel hoger dan de 130i, die tijdens nemen van bocht natuurlijk sneller uitbrak en die nerveus was bij iedere richeltje of hobbeltje)
- Besturing redelijk direct en prettig (geen BMW, maar wel voldoende sportief)
- Comfortabel onderstel, je kunt dus ook comfi boodschappen doen of naar je schoonouders rijden)
- Bij normale rijstijl 1 op 12/13, bij gummen 1 op 8.
- Interieur is op leuke manier gepimpt. Veel rode biezen, accenten, de retro sportstoelen, het sportstuurtje, donkere dakbekleding etc. Leuk! Geldt ook overigens voor exterieur.
- Interieur is klasse beter dan de Einser. Beter materiaalgebruik en gelukkig af van het gekraak van de 1 serie van de raamrubbers (1 serie kwaaltje)
- Auto is best wel ruim. Achterin zit je prettig.
- Stoelen zitten waanzinnig lekker (net als de BMW sportstoelen overigens)
- Met chip is de auto waanzinning snel. 80-120 km/h met mijn stopwatch op 2,9 seconden, met de VAG-com gemeten in 3,4 seconden (dan heb je geen tellerafwijking). Trekkracht indrukwekkend. Acceleratie in VI voldoende om eigenlijk de meesten al te snel af te zijn. Ik raad iedereen wel chippie aan, wat in standaardtrim mis je net wat beleving. Met chippie is dat probleem opgelost, qua beleving is het echt een enorm verschil met de standaardversie.
- Fijne autobahnbeul. Was de 130i boven de 230 km/h een nerveus kreng waarin je weg stuiterde, in de Golf is de stabiliteit vele malen prettiger! Topsnelheid nog niet kunnen testen, maar kwam wel zonder moeite op de 250 terecht (teller dan).
- Auto heeft echt een verrassend fijne sound. Net niet zo mooi als de 130i, maar ik neem er zeker genoegen mee. Fijne uitlaatplofjes, een donkere brul. Helemaal goed.

Min:
- VAG kwaaltje, sleutelbos hangt tegen mijn knie aan. Bij aanrijding mag ik die dus uit mijn knieschijf gaan peuteren.
- Net wat teveel herrie uit de wielkasten
- Diefstalgevoeligheid. Als je de verhalen mag geloven........we shall see
- Na chippie wel wat torque steer bij stoplichtsprintjes. Setje voorbanden zal vrees ik niet lang meegaan.
Verder nog geen minpunten, maar die zullen naarmate kilometers toenemen vast nog wel wat veranderen.
- De 130i was dankzij M-pakket geen bescheiden auto en je werd er regelmatig mee uitgedaagd etc. De GTI is echter way beyond. Auto is zeg maar de rode lap voor de stier. Iedere sjonnie in NL zit je aan te staren, plakt op je bumper etc etc. Auto heeft enorm veel bekijks en brengt veel reacties teweeg. Word vrij vaak op de auto aangesproken (positief over algemeen, dat gelukkig wel). Maar anoniem rondrijden kun je vergeten en je achterbumper is een soort van dartbord voor de Golf 1,2,3 en 4 rijders.

Verdere plannen met de auto? Op een keer een goede poetsbeurt (met lakverzegeling) eigenlijk niet. Zat te denken aan een sportuitlaat, maar dat laat ik zitten. Auto klinkt voldoende nuttig en bij normaal rijden is de auto nu ook prettig stil. Wil dat niet verpesten.

Filmpjes:
Acceleratie in IV en V vanaf 110 tot 200 km/h: http://www.youtube.com/watch?v=QTk6zXQJDaY" onclick="window.open(this.href);return false;
Acceleratie in V van 100 naar 200 km/h: http://www.youtube.com/watch?v=WXlDdmTqe14" onclick="window.open(this.href);return false;
Acceleratie in VI vanaf 105 tot 230 km/h: http://www.youtube.com/watch?v=xXAz0n43NoM" onclick="window.open(this.href);return false;
Acceleratie in V/VI van 180 naar 250 km/h: http://www.youtube.com/watch?v=PZmQw3mYp50" onclick="window.open(this.href);return false;

Marc R

Re: Golf GTI 2011

Bericht door Marc R » 06 mar 2011, 09:59

Klopt die 130 was van Rico....

Mooie GTI kerel,al had wit mijn keuze geweest.

Welkom.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 06 mar 2011, 10:11

Mooie GTI kerel,al had de 130i mijn keuze geweest. :mrgreen:

Welkom :wink:

JP

Bericht door JP » 06 mar 2011, 10:21

Mooie auto, Chris.... :thumbup:
sitechris schreef:Auto is zeg maar de rode lap voor de stier. Iedere sjonnie in NL zit je aan te staren, plakt op je bumper etc etc. Auto heeft enorm veel bekijks en brengt veel reacties teweeg. Word vrij vaak op de auto aangesproken (positief over algemeen, dat gelukkig wel). Maar anoniem rondrijden kun je vergeten en je achterbumper is een soort van dartbord voor de Golf 1,2,3 en 4 rijders.
Oh, dat gevoel heb ik gelukkig niet zo vaak met de mijne. Al blijft het dan wel leuk om ze eens op hun nummer te zetten (mits het kan) en ze eruit te rijden..... :lol:
Zat te denken aan een sportuitlaat, maar dat laat ik zitten. Auto klinkt voldoende nuttig en bij normaal rijden is de auto nu ook prettig stil. Wil dat niet verpesten.
Bezint eer ge begint.....al na een tijdje begon het bij mij ook te kriebelen.....en ik had bij de koop nog zoooo voorgenomen NIETS aan de auto te veranderen :bag: :goodnight:

Enjoy !

Mark 320iS

Bericht door Mark 320iS » 06 mar 2011, 10:33

Mooie GTI, al was rood mijn keuze geweest :-)
VAG kwaaltje, sleutelbos hangt tegen mijn knie aan. Bij aanrijding mag ik die dus uit mijn knieschijf gaan peuteren.
Dat heb ik dus ook, erg vervelend. Ik heb de sleutelbos eigenijk direct van de autosleutel af gehaald.
De 130i was dankzij M-pakket geen bescheiden auto en je werd er regelmatig mee uitgedaagd etc. De GTI is echter way beyond. Auto is zeg maar de rode lap voor de stier. Iedere sjonnie in NL zit je aan te staren, plakt op je bumper etc etc. Auto heeft enorm veel bekijks en brengt veel reacties teweeg. Word vrij vaak op de auto aangesproken (positief over algemeen, dat gelukkig wel). Maar anoniem rondrijden kun je vergeten en je achterbumper is een soort van dartbord voor de Golf 1,2,3 en 4 rijders.
Dat herken ik dus helemaal niet, die van mij is zelfs rood, dus zou nog wat meer moeten opvallen.

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 06 mar 2011, 11:11

Mooie GTI, lijkt op de mijne. :mrgreen:

Die van mij is van 2010 dus heb die LED's in de koplampen niet. Weet ook niet of ik dat mis :hmmm: , nog even over denken of ik het mooi vind.

Die inparkeeroptie, is dat nuttig? Leek mij de meest overbodige optie van de hele optie-lijst. File-parkeren heb ik nou niet zo'n moeite mee zeg maar.

Tank je na het tunen nu ook altijd Super 98 benzine?

Veel plezier verder! Tis inderdaad een super-auto, heb er alweer zo'n 33.000 km mee gereden.

sitechris

Bericht door sitechris » 06 mar 2011, 17:07

Wouter81 schreef: Die inparkeeroptie, is dat nuttig? Leek mij de meest overbodige optie van de hele optie-lijst. File-parkeren heb ik nou niet zo'n moeite mee zeg maar.

Overbodig is Park Assist wel, maar optie kost bovenop Advance Pakket welgeteld 100 euro. Geen geld voor een leuke 'showing off' optie. Want meer dan dat is het eigenlijk niet. Maar het maakt wel indruk op je medepassagiers ha ha. Soort van attractie :)

Mbt brandstof, ik tank idd altijd RON 98. Deed ik voor tuning ook al.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 06 mar 2011, 20:10

sitechris schreef:
Wouter81 schreef: Die inparkeeroptie, is dat nuttig? Leek mij de meest overbodige optie van de hele optie-lijst. File-parkeren heb ik nou niet zo'n moeite mee zeg maar.

Overbodig is Park Assist wel, maar optie kost bovenop Advance Pakket welgeteld 100 euro. Geen geld voor een leuke 'showing off' optie. Want meer dan dat is het eigenlijk niet. Maar het maakt wel indruk op je medepassagiers ha ha. Soort van attractie :)

Mbt brandstof, ik tank idd altijd RON 98. Deed ik voor tuning ook al.
klopt, ik heb het ook wel eens gebruikt. nuttig is het niet, een gave gimmik is het wel 8)

overigens mooie GTI heb je! en welkom hier :wink:

Rupie

Bericht door Rupie » 06 mar 2011, 20:31

Mooie GTI kerel, al was leer mijn keuze mijn keuze geweest.

sitechris

Bericht door sitechris » 06 mar 2011, 20:54

Heb eerder wel eens structurele rugpijn aan over gehouden, vanwege gladde leer. Bij voorkeur stoffen bekleding dus voor mij. Plus dat de ruitjesbekleding gewoon helemaal klopt.

Optie die ik wel graag had gekozen is de navi 510. Enige reden dat ik de 315 heb gekozen is dat de 510 gegarandeerd gejat wordt uit je auto. Dat zag/zie ik niet zitten. Wel jammer want de 510 is echt briljante unit!

Gijs.

Bericht door Gijs. » 07 mar 2011, 00:52

De juiste achterlichten, top! Mooie bak!!

Barend
Auto: F20 m135i

Bericht door Barend » 07 mar 2011, 09:31

Mooie auto, lekker kleurtje ook!
Ik krijg die van mij 4 april binnen, het chippen sla ik voorlopig nog over, ik ga al naar 100 pk winst tegenover hetgene wat ik nu heb. :)

sitechris

Bericht door sitechris » 07 mar 2011, 13:33

Na een paar maanden ben je gewend aan extra vermogen en gaat het toch kriebelen. En ik kan je vertellen, je voelt echt het verschil tussen gechipte en niet gechipte. Altijd doen imo

Wouter81

Bericht door Wouter81 » 07 mar 2011, 13:46

sitechris schreef:Na een paar maanden ben je gewend aan extra vermogen en gaat het toch kriebelen. En ik kan je vertellen, je voelt echt het verschil tussen gechipte en niet gechipte. Altijd doen imo
+1

En na een paar weken is dat extra vermogen ook weer normaal en vind je het ding alweer een tikje traag. :bag:

sitechris

Bericht door sitechris » 07 mar 2011, 17:43

Je bedoelt dat het dan tijd is voor een stage 2 turbo? 8)

sitechris

Bericht door sitechris » 14 mar 2011, 20:29

Klein filmpje van de Park Assist: http://www.youtube.com/watch?v=mceb0XZyrmo" onclick="window.open(this.href);return false;.

Ja het is een redelijk nutteloze optie, maar ook na 4000 km blijft het leuk om te doen (en vooral te laten zien). Op Advance pakket 100 euries meerprijs. Mijn mening, altijd doen dus :)

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 14 mar 2011, 20:34

sitechris schreef:Klein filmpje van de Park Assist: http://www.youtube.com/watch?v=mceb0XZyrmo" onclick="window.open(this.href);return false;.

Ja het is een redelijk nutteloze optie, maar ook na 4000 km blijft het leuk om te doen (en vooral te laten zien). Op Advance pakket 100 euries meerprijs. Mijn mening, altijd doen dus :)
idd grappig! ik heb hem eens gebruikt in een 1.4tsi 160pk DSG dan hoef je ook geen gas meer te geven en te schakelen :)

Hans R
Auto: Jeep Rubicon

Bericht door Hans R » 14 mar 2011, 22:02

Mooie GTI al vind ik die led lampjes echt 10x niks, waarom niet gewoon hetzelfde als de Golf R staat een stuk rustiger en mooier vind ik, helaas heeft de dievengilde mijn Golf R gevonden dus neem een goede verzekering!

sitechris

Bericht door sitechris » 27 mar 2011, 10:37

Heb vandaag eerste topspeed poging gedaan met mijn Golf GTI (abt chipje) en kwam tot 261 op de teller. Had er nog wel iets meer uit kunnen persen als ik genoeg asfalt overhad, maar dat was niet het geval helaas. Ook op de Duitse A31 rijden nog wel eens andere auto's die besluiten om in te halen :(. Ik verwacht dat ik 265 wel moet kunnen redden met wat geduld en als de auto lekker is ingereden (nu nog 5000 km op de teller) mss nog wel meer.

Algemene gevoel: De auto is een geweldenaar tot de 200 (iets sneller als de 130i), ook tot de 240 geen enkele moeite. De subjectieve snelheidsbeleving is helemaal voor elkaar, als je bij 220 op gas staat voel je nog een lekkere turboduw in je rug. Motor is best wel agressief, maakt graag toeren en lekker agressief geluidje. Boven de 250 is de rek er beetje uit aan het raken en heb je wat meer tijd nodig om 260 aan te tikken. In absolute top-end van toerenbereik presteert een atmosferische motor toch net wat beter. Vandaar dat ik maar 2 keer de 260 heb aangetikt, maar volgens mij wel 20/25 keer de 250.

Rechtuitstabiliteit top, ben zeer te spreken over de wegligging. Auto kan snelheid makkelijk aan. Hier is de auto superieur aan de 130i, die te nerveus was op hoge snelheid. De 130i had met name moeite met autobahn bochten, want een richeltje of kiezelsteentje in die bocht en je kreeg direct feedback in je stuurwiel. De Golf rijdt als op rails.

Gemiddeld verbruik overigens dramatisch als je gaat toppen, daar wint de BMW het gemakkelijk.. Ik heb op de A31 even de boordcomputer gereset en kwam uit op een gemiddelde verbruik 1 op 4,8 (over 180 km). Was wel gemiddeld tussen de 220 en 260 aan het crossen, maar viel me toch een beetje tegen. Mijn vorige BMW 130i reed in vergelijkbare rit toch makkelijk boven de 1 op 6. De Duitser zeggen dan ook niet voor niets, wenn der turbo lauft, er sauft. Bij normaal gebruik is de GTI overigens wel zuiniger dan de 130i. 1 op 9,5 versus 1 op 11,5.

Overall beeld over de GTI, blijf me verbazen over de auto. Bochtenwerk, besturing en onderstel fijn, motorisch fijne unit, op de Autobahn erg leuke auto maar als je op zondag naar de schoonfamilie gaat kun je ook comfortabel cruisen. En hij is nog vrij ruim ook achterin. Kortom, we blijven beste vriendjes!

Afbeelding

Wouter81

Bericht door Wouter81 » 27 mar 2011, 11:39

Nice :)

Heb een paar weken terug eens 255 km/u gereden maar door overig verkeer moest ik afremmen, ging vrij gemakkelijk. Toen zat 260+ er met gemak in. Anderhalve week terug naar Zwitserland gereden en terug, dus veel Autobahn kilometers. Helaas door grote drukte pas het allerlaatste stukje Oberhausen > Arnhem even gas kunnen geven. Toen echter 'verkeerde' benzine erin (95) en toen met moeite 250 km/u, moest daarna ook afremmen. Het valt met de hedendaagse drukte helaas niet mee om echt de top te halen, daar heb je nogal wat ruimte voor nodig. Misschien nog eens midden in de nacht proberen.

Als alle omstandigheden goed zijn... wind...brandstof...genoeg ruimte....dan haalt de mijne de 260+ ook wel.

sitechris

Bericht door sitechris » 27 mar 2011, 11:52

heb je een gechipte of ongechipte GTI?

Wouter81

Bericht door Wouter81 » 27 mar 2011, 11:53

sitechris schreef:heb je een gechipte of ongechipte GTI?
Ook gechipt

Daarvoor zonder chip trouwens ook al eens 250 km/u gehaald. Dit alles wel op de digitale teller van de auto zelf, dus echte kilometers zullen het niet zijn. Maar het blijft vlot voor een Golfje. :)

Lekkerste van de chip vind ik trouwens het extra koppel. Gewoon in elke versnelling gaat de GTI vlot vooruit. Terugschakelen is vaak niet nodig. Weet niet hoe jouw ervaringen zijn maar het verbruik is ook beter geworden sinds de chip. Natuurlijk niet als je stevig gas geeft maar bij 'normale' rijstijl is het beter. Meestal rij ik zo rond de 1 op 11 gemiddeld maar reed 2 weken terug dus in Zwitserland. Zo'n 100 km binnendoor via bergweggetjes en 100 km snelweg. In beide gevallen door drukte en controlerisico me wel redelijk goed aan de snelheid gehouden maar toen ik bij Basel Zwitserland uitreed had ik in die 200 km een gemiddeld verbruik gehaald van 1 op 15,1. :shock: Nou is dat wel uitzonderlijk zuinig maar het kan dus wel. :)

sitechris

Bericht door sitechris » 27 mar 2011, 12:43

Verbruik is inderdaad prettig te noemen bij normale rijstijl. Ik rijd inderdaad vrij makkelijk 1 op 11 a 1 op 12. En als je idd een stuk 100 rijdt, dan is 1 op 15 zeker haalbaar. Mbt de chip, bevalt prima. Standaard Golf GTI is een snelle auto maar mist net dat kleine beetje extra punch. Die heb je met chip wel. Het is ook vooral het gemak waarmee je naar de 240 knalt wat echt indrukwekkend is. En idd, ongeacht de versnelling. Want ook in VI ben je gewoon peilsnel.

JP

Bericht door JP » 27 mar 2011, 12:47

Ongechipt haalde ik op de digitale teller al 256. Nu met (ook Abt) chip, ben ik nog niet verder geweest dan 265.

maar daar zal het ook wel echt afgelopen zijn.... :wink:

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 27 mar 2011, 15:03

Testje tussen Wouter en Chris? Jij hebt toch een JD chip, Wouter?

Plaats reactie