Belangrijkste opties
- Advance pakketje (waaronder PDC, bi-xenon en LED-jes)
- Executive pakket (navi 315, multimedia-aansluiting, alarm)
- Park Assist (automatisch inparkeren, coole optie)
- 18 inch wielen
- DDC (keuze om besturing en onderstel in te stellen)
- Dynaudio speakers
- Bandenspanningscontrolesysteem
- Licht & Zicht II (o.m. inklapbare spiegels)
Hier wat foto's:
So far (3500 km) bevalt de GTI me heel erg goed. Hiervoor reed ik in een 130i (90-SG-DG) die door iemand op dit forum is gereden (Rico?). Heb de auto paar weken terug bij Abt laten chippen, auto levert nu 260 pk/360 nm.
Plus:
- Fijn onderstel, ook om mee te hoeken. Bochtsnelheden liggen hoog. Mss wel hoger dan de 130i, die tijdens nemen van bocht natuurlijk sneller uitbrak en die nerveus was bij iedere richeltje of hobbeltje)
- Besturing redelijk direct en prettig (geen BMW, maar wel voldoende sportief)
- Comfortabel onderstel, je kunt dus ook comfi boodschappen doen of naar je schoonouders rijden)
- Bij normale rijstijl 1 op 12/13, bij gummen 1 op 8.
- Interieur is op leuke manier gepimpt. Veel rode biezen, accenten, de retro sportstoelen, het sportstuurtje, donkere dakbekleding etc. Leuk! Geldt ook overigens voor exterieur.
- Interieur is klasse beter dan de Einser. Beter materiaalgebruik en gelukkig af van het gekraak van de 1 serie van de raamrubbers (1 serie kwaaltje)
- Auto is best wel ruim. Achterin zit je prettig.
- Stoelen zitten waanzinnig lekker (net als de BMW sportstoelen overigens)
- Met chip is de auto waanzinning snel. 80-120 km/h met mijn stopwatch op 2,9 seconden, met de VAG-com gemeten in 3,4 seconden (dan heb je geen tellerafwijking). Trekkracht indrukwekkend. Acceleratie in VI voldoende om eigenlijk de meesten al te snel af te zijn. Ik raad iedereen wel chippie aan, wat in standaardtrim mis je net wat beleving. Met chippie is dat probleem opgelost, qua beleving is het echt een enorm verschil met de standaardversie.
- Fijne autobahnbeul. Was de 130i boven de 230 km/h een nerveus kreng waarin je weg stuiterde, in de Golf is de stabiliteit vele malen prettiger! Topsnelheid nog niet kunnen testen, maar kwam wel zonder moeite op de 250 terecht (teller dan).
- Auto heeft echt een verrassend fijne sound. Net niet zo mooi als de 130i, maar ik neem er zeker genoegen mee. Fijne uitlaatplofjes, een donkere brul. Helemaal goed.
Min:
- VAG kwaaltje, sleutelbos hangt tegen mijn knie aan. Bij aanrijding mag ik die dus uit mijn knieschijf gaan peuteren.
- Net wat teveel herrie uit de wielkasten
- Diefstalgevoeligheid. Als je de verhalen mag geloven........we shall see
- Na chippie wel wat torque steer bij stoplichtsprintjes. Setje voorbanden zal vrees ik niet lang meegaan.
Verder nog geen minpunten, maar die zullen naarmate kilometers toenemen vast nog wel wat veranderen.
- De 130i was dankzij M-pakket geen bescheiden auto en je werd er regelmatig mee uitgedaagd etc. De GTI is echter way beyond. Auto is zeg maar de rode lap voor de stier. Iedere sjonnie in NL zit je aan te staren, plakt op je bumper etc etc. Auto heeft enorm veel bekijks en brengt veel reacties teweeg. Word vrij vaak op de auto aangesproken (positief over algemeen, dat gelukkig wel). Maar anoniem rondrijden kun je vergeten en je achterbumper is een soort van dartbord voor de Golf 1,2,3 en 4 rijders.
Verdere plannen met de auto? Op een keer een goede poetsbeurt (met lakverzegeling) eigenlijk niet. Zat te denken aan een sportuitlaat, maar dat laat ik zitten. Auto klinkt voldoende nuttig en bij normaal rijden is de auto nu ook prettig stil. Wil dat niet verpesten.
Filmpjes:
Acceleratie in IV en V vanaf 110 tot 200 km/h: http://www.youtube.com/watch?v=QTk6zXQJDaY" onclick="window.open(this.href);return false;
Acceleratie in V van 100 naar 200 km/h: http://www.youtube.com/watch?v=WXlDdmTqe14" onclick="window.open(this.href);return false;
Acceleratie in VI vanaf 105 tot 230 km/h: http://www.youtube.com/watch?v=xXAz0n43NoM" onclick="window.open(this.href);return false;
Acceleratie in V/VI van 180 naar 250 km/h: http://www.youtube.com/watch?v=PZmQw3mYp50" onclick="window.open(this.href);return false;