Nadelen van oude remblokjes i.c.m. nieuwe schijven

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Maik

Nadelen van oude remblokjes i.c.m. nieuwe schijven

Bericht door Maik » 15 sep 2006, 16:15

Cheap ass dat ik ben, de volgende vraag:

Ik ga morgen nieuwe remschijven halen voor de speedster, niet OEM, maar zimmermans (dacht ik), die ook in de clio cup gebruikt worden. Die schijnen het erg goed te doen onder een speedster.
Nu heb ik ongeveer 7maanden/6000km geleden er al mooie nieuwe remblokken onder gezet. Remblokken zijn SBS pro-track en ik was erg tevreden over het verschil met de OEM blokken. Ze zullen echter wel wat harder zijn de originelen want op het circuit zijn ze niet van hun stuk te brengen (door mij dan :wink: ).

Moet ik nu PERSEE nieuwe remblokken vóór monteren? Liever zet ik de oude er gewoon weer op (de SBS blokken), want die hebben nog een mm of 7 erop zitten. Ze zijn daarbij ook nog iets van 110euro, niet erg veel, maar ook niet weinig.
Eigenlijk was mijn plan om na de SBS blokken (als die op waren) te gaan voor de Pagid RS14's. Die kan ik er nu ook wel gelijk onder zetten, maar dan wil ik ook gelijk die blokken achter hebben om niet teveel de rembalans te verstoren. Maar een nieuw setje Pagids kost me weer 300euro en de SBS blokken zijn nog lang niet op de helft.

Dus: is het erg schadelijk voor de remblokken of/en de schijven om dus de oude blokken nog te gebruiken? Ik heb mijn schijven nog gecheckt en die zijn nog heel mooi glad, bijna geen groeven zitten erin, dus de blokken moeten ook nog wel redelijk glad zijn.

Wie kan mij overtuigen wat te doen?
En bedankt :)

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 15 sep 2006, 16:20

Laten zitten, weer even inremmen tot je ziet dat ze een gelijkmatig slijtagepatroon op de schijf laten zien. Heb ik bij me pagids ook gedaan.

Als het nou remblokken van een paar tientjes zijn dan zeg ik ala die ook meteen vernieuwen maar bijvoorbeeld een Pagid set kost bij mij 700 euro rondom dus die flikker je niet zomaar in de vuilnisbak :mrgreen:

markk

Bericht door markk » 15 sep 2006, 16:48

Gewoon lekker laten zitten. Desnoods even licht opschuren voor montage.

Mark.

Knot

Bericht door Knot » 15 sep 2006, 18:15

Ik vervang mijn DS2500 blokken dus wel nu er nieuwe schijven op komen omdat de oude schijven krom waren.

Elmar

Bericht door Elmar » 15 sep 2006, 19:44

Je kan ze opschuren met grof schuurpapier, maar als je nu al weet dat je over gaat op Pagid, zou ik die gelijk met de nieuwe schijven monteren. Je remmen werken optimaal als er compound van je blok op je schijf "kleeft". Als er eerst SBS compound op zit, zal die er weer af moeten om maximaal te kunnen werken met die van Pagid.

Fabian

Bericht door Fabian » 15 sep 2006, 20:01

Elmar schreef:Je kan ze opschuren met grof schuurpapier, maar als je nu al weet dat je over gaat op Pagid, zou ik die gelijk met de nieuwe schijven monteren. Je remmen werken optimaal als er compound van je blok op je schijf "kleeft". Als er eerst SBS compound op zit, zal die er weer af moeten om maximaal te kunnen werken met die van Pagid.
Ik zou deze ook al meteen monteren inderdaad.

Deze remblokken gewoon bewaren voor een gevalletje "just in case".

Maik

Bericht door Maik » 15 sep 2006, 20:07

Hmmmmmmmm.... dat wordt een afweging kosten-max. performance....
denk denk.... eerst dan nieuwe Pagid blokken vóór en als ik misschien later nog dezelfde schijven achter ga zetten (rondom dezelfde schijven bij de speedster namelijk) daar dan ook nieuwe Pagid opzetten?

Ik denk dat ik eruit ben :wink:

Alhoewel... toch zonde als ik nog een jaar (schat ik) met de SBS blokken kan doen... :roll:

Bedankt! En als andere mensen weer een andere visie hebben dan hoor ik dat graag!

Knot

Bericht door Knot » 16 sep 2006, 02:37

Ik zag laatst bij Pagid een soort burn in methode.

Nieuwe blokken 1x rustig remmen, dan met lage snelheid en lage druk 500m vasthouden, 2km af laten koelen en dan normaal remmen, dat soort acties.. zou dat echt helpen? :?

Maik

Bericht door Maik » 16 sep 2006, 13:33

Volgens Yvo Tuk van www.elise-shop.com is dit een goede inremmethode:
Eerst op lage snelheid laten zetten, een beetje aanremmen, niet te hard.
Auto op hoge snelheid (160km/h .. daarvoor ga je natuurlijk even naar de oosterburen.. kuch... ) hard aanremmen (niet blokkeren) totdat de auto bijna stilstaat.
Remmen los en rustig verder rijden bij voorkeur zonder remmen. Doe dat een paar km om de boel af te laten koelen, dan weer bovenaan beginnen met het harde remmen. Die dat een keer of vijf en de blokken zijn wel zo'n beetje aan remmen toe

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 16 sep 2006, 13:37

Movit heeft ook zo'n complete inrem-procedure, misschien dat Dick daar iets meer over kan zeggen?
Begint ook rustig 10x van 80 naar bijna 0, dan 120-80 en dan 160-120 geloof ik (weet het niet precies meer), in totaal iets van de eerste 500km rustig opbouwen.
Ik heb me er in ieder geval precies aan gehouden en het lijkt zich wel uit te betalen, dingen remmen na 10.000km of zo nog als nieuw, prachtig recht, geen trillingen, kon niet beter.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 16 sep 2006, 13:44

http://www.braketechnology.com/brakepadbedding.html

Dat is de inrijprocedure voor Pagid :)

Knot

Bericht door Knot » 16 sep 2006, 14:19

Die bedoelde ik Bert, bedankt.

Wilbert

Bericht door Wilbert » 15 okt 2006, 23:26

Stelregel altijd blokken vervangen als er nieuwe schijven op gaan. Je oude schijven zijn nooit volledig vlak en nieuwe wel de blokken hebben dan een minder raakvlak met de schijf dat betekend dat de nieuwe schijven sneller slijtage sporen krijgen. Voel maar eens over de schijven die zijn niet vlak meer (niet als je net van 200 naar 0 hebt geremd dan voel je niks meer)

Remmen nooit op bezuinigen Maik.

Maik

Bericht door Maik » 16 okt 2006, 09:52

Wilbert schreef:Stelregel altijd blokken vervangen als er nieuwe schijven op gaan. Je oude schijven zijn nooit volledig vlak en nieuwe wel de blokken hebben dan een minder raakvlak met de schijf dat betekend dat de nieuwe schijven sneller slijtage sporen krijgen. Voel maar eens over de schijven die zijn niet vlak meer (niet als je net van 200 naar 0 hebt geremd dan voel je niks meer)

Remmen nooit op bezuinigen Maik.
Mooi wel!
Ik heb de oude gewoon gehouden.
Die stelregel is er om in ALLE situaties een goed resultaat te krijgen.
Mijn oude schijven waren superglad afgesleten.
De oude blokjes gehouden en je zag wel dat die blokken wat hol waren afgesleten, maar na 100km heel rustig remmen hadden de blokken weer een volledig raakvlak met de schijven. Daarna heel stevig ingeremd (op de weg naar lelystad....).
Na een dagje lelystad, zandvoort en nordschleife remmen ze perfekt, en van enigerlei slijtage van de schijven is nog bijna niets te bekenen, dus het is allemaal goed gegaan.
Gewoon even je koppie erbij houden als je dit soort fratsen uithaalt en dan kan er niet echt iets verkeerd gaan.
Maar bedankt voor je goed bedoelde zorgen Wilbert :wink:

Knot

Re: Nadelen van oude remblokjes i.c.m. nieuwe schijven

Bericht door Knot » 16 sep 2011, 21:06

Google is je vriend, kwam hier ineens op n.a.v. mijn gebruikte Hawk HPplus blokken op nieuwe ATE powerdiscs.

5 jaar geleden ging het goed dus er is een kansje dat het bij mij ook goed gaat :)

Als de nieuwe schijf eerder of iets andere slijtage vertoont is niet zo erg, hij is na een jaar toch doorgescheurd en dan is er nog geen millimeter af dus minimale dikte ga je nooit bereiken met deze blokken en harde rijstijl.

Heb nu 150km ingeremd (stuk snelweg vanaf Oss niet meegerekend), soepel maar wel vlotjes met gemiddelde pedaaldruk. Je ziet inderdaad dat de schijven zowel links als rechts in het midden een minder afgesleten baan hebben. De blokken staan dus iets hol wat al eerder beschreven was. Buiten en binnenrand wel netjes geraakt maar 1/3 in het midden moet nog contact maken. Morgen nog ff een stukje knorren en dan op Papenburg zondag rustig aan beginnen dan moet aan het einde van de dag de boel wel totaal raakvlak hebben lijkt me.

Stel je voor, 140 euro voor nieuwe HPplus of 210 euro voor HT10... :cool:

Plaats reactie