afstellin onderstel e36 ///M3
- DownforceNico
- Berichten: 80
- Lid geworden op: 10 apr 2008, 13:41
- Locatie: Zolder (België)
afstellin onderstel e36 ///M3
hallo DF
na lang weggeweest zijn we terug op het forum beland, bij deze dadelijk een hele boel vragen waar ik hier waarschijnlijk wel een antwoord op zal vinden.
ga dus gaan racen met een e36 M3 3.2 en zijn deze klaar aan het maken voor de BTCS.
mods. zijn
D2 Racing Sports Front Big Brake Kit 286mm t/m 400mm E36 M3
D2 Racing Sports Coilover Set BMW E36 M3
Voor de BTCS komen er natuurlijk nog meer mods aan maar willen eerst de wagen hier goed op kunnen afstellen.
nu had ik graag wat info gehad over het juist afstellen van het onderstel ( camber, caster, in en uitspoor en ...)
zowel bij nat als bij droog weer. is er iemand die mij hier mee kan helpen.
M.V.G.
Nico
na lang weggeweest zijn we terug op het forum beland, bij deze dadelijk een hele boel vragen waar ik hier waarschijnlijk wel een antwoord op zal vinden.
ga dus gaan racen met een e36 M3 3.2 en zijn deze klaar aan het maken voor de BTCS.
mods. zijn
D2 Racing Sports Front Big Brake Kit 286mm t/m 400mm E36 M3
D2 Racing Sports Coilover Set BMW E36 M3
Voor de BTCS komen er natuurlijk nog meer mods aan maar willen eerst de wagen hier goed op kunnen afstellen.
nu had ik graag wat info gehad over het juist afstellen van het onderstel ( camber, caster, in en uitspoor en ...)
zowel bij nat als bij droog weer. is er iemand die mij hier mee kan helpen.
M.V.G.
Nico
- Laurens
- Berichten: 2048
- Lid geworden op: 06 jun 2006, 18:51
- Locatie: Nieuwerkerk a/d IJssel
Re: afstellin onderstel e36 ///M3
Afstellen van een M3 zitten er hier op het forum mensen die dat beter weten dan ik, maar goed bezig !
BTCS is een gave klasse met wie ga je samen rijden ???
BTCS is een gave klasse met wie ga je samen rijden ???
- DownforceNico
- Berichten: 80
- Lid geworden op: 10 apr 2008, 13:41
- Locatie: Zolder (België)
Re: afstellin onderstel e36 ///M3
ga zelf niet rijden buiten eens testrijden maar de auto race klaarmaken en onderhouden.
en het team gaat HF Racing noemen.
en het team gaat HF Racing noemen.
- Laurens
- Berichten: 2048
- Lid geworden op: 06 jun 2006, 18:51
- Locatie: Nieuwerkerk a/d IJssel
Re: afstellin onderstel e36 ///M3
Ah ok, was me niet helemaal duidelijk in je eerste post, maar keep us posted leuk projectDownforceNico schreef:ga zelf niet rijden buiten eens testrijden maar de auto race klaarmaken en onderhouden.
en het team gaat HF Racing noemen.

- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: afstellin onderstel e36 ///M3
Als je serieus competitie wilt rijden dan zou ik dat spul van D2 in de kliko gooien en wat beters kopen.
Ik heb hem op dit moment zo staan:
Voor:
Camber -4,5
Caster 8 graden
1,5mm uitspoor per kant
Rijhoogte 320mm van de spatbordrand tot het midden van het wiel
Achter:
Camber -3,0
1,5mm toespoor per kant
Rijhoogte 305mm van de spatbordrand tot het midden van het wiel
Verder is het belangrijk dat bussen enz in goede staat zijn, liefst ook harde bussen in het subframe zetten. Je zal ook even moeten proberen wat de rijder lekker vind qua veren. Iets ondersturend of iets overstuurd bijvoorbeeld en hoe hard rondom.
Ik heb hem op dit moment zo staan:
Voor:
Camber -4,5
Caster 8 graden
1,5mm uitspoor per kant
Rijhoogte 320mm van de spatbordrand tot het midden van het wiel
Achter:
Camber -3,0
1,5mm toespoor per kant
Rijhoogte 305mm van de spatbordrand tot het midden van het wiel
Verder is het belangrijk dat bussen enz in goede staat zijn, liefst ook harde bussen in het subframe zetten. Je zal ook even moeten proberen wat de rijder lekker vind qua veren. Iets ondersturend of iets overstuurd bijvoorbeeld en hoe hard rondom.
- DownforceNico
- Berichten: 80
- Lid geworden op: 10 apr 2008, 13:41
- Locatie: Zolder (België)
Re: afstellin onderstel e36 ///M3
bedankt voor de tips.
maar zoals eerder in men post komen de veranderingen er zeker als de sponsors rond zijn
M.V.G.
Nico
maar zoals eerder in men post komen de veranderingen er zeker als de sponsors rond zijn

M.V.G.
Nico
- DownforceNico
- Berichten: 80
- Lid geworden op: 10 apr 2008, 13:41
- Locatie: Zolder (België)
Re: afstellin onderstel e36 ///M3
foto's van de laatste trackday van hoe hij er nu bijsta.
- Bijlagen
-
- IMG_9554.JPG (337.73 KiB) 887 keer bekeken
-
- IMG_9555.JPG (453.38 KiB) 887 keer bekeken
- DownforceNico
- Berichten: 80
- Lid geworden op: 10 apr 2008, 13:41
- Locatie: Zolder (België)
Re: afstellin onderstel e36 ///M3
en hier met paint snel een ontwerp gemaakt hoe de kleuren er volgend jaar +- gaan uitzien.
- Bijlagen
-
- ontw HF racing.JPG (46.27 KiB) 876 keer bekeken
- Downforce Dennis
- Berichten: 1248
- Lid geworden op: 03 mar 2006, 01:38
- Locatie: Zolder(B)
Re: afstellin onderstel e36 ///M3
D2 is zooi, durf ik zelfs niet onder mijn 728 te zetten bij wijze van spreken.
BTCS ga je het met een standaard S50 net redden(om de pacecar in te halen).
Bij de endurance getinte races van de BTCS (4 hours SPA) zoiezo diffkoeling en bakkoeling.
Maar dat zal je allemaal wel weten.
Onderstelafstelling heeft Bert hieronder beschreven, alleen ligt dit heel erg aan het slijtagepatroon van je banden. Elk type banden heeft een eigen afstelling nodig, elk type weer vraagt aandacht op wielstanden en in- en rebount afstelling van je schokbrekers. Let er ook op dat het gebruik van spacers een groot effect op gedrag kan hebben bij dezelfde wielstanden.
Je moet bij het opbouwen van een auto gewoon een goede testrijder hebben die het dynamisch camber goed aanvoelt, anders ga je vooral in de langere races problemen krijgen met bandenslijtage.
Wat is trouwens het nut van die vleugel? 10 km/u minder hard het eind van het rechte stuk halen?
Welke rondetijden zijn er tijdens de trackday gereden?
Wat waren de wielstanden op dat moment?
Welke banden? Temperatuur na 5 ronden binnen/middenbuiten? Druk na 5 ronden?
Totaalgewicht wagen? Gewicht per wiel?
Allemaal criteria die je eerst moet weten, alvorens een afstelling te kunnen definiëren en finetunen imho...
BTCS ga je het met een standaard S50 net redden(om de pacecar in te halen).
Bij de endurance getinte races van de BTCS (4 hours SPA) zoiezo diffkoeling en bakkoeling.
Maar dat zal je allemaal wel weten.
Onderstelafstelling heeft Bert hieronder beschreven, alleen ligt dit heel erg aan het slijtagepatroon van je banden. Elk type banden heeft een eigen afstelling nodig, elk type weer vraagt aandacht op wielstanden en in- en rebount afstelling van je schokbrekers. Let er ook op dat het gebruik van spacers een groot effect op gedrag kan hebben bij dezelfde wielstanden.
Je moet bij het opbouwen van een auto gewoon een goede testrijder hebben die het dynamisch camber goed aanvoelt, anders ga je vooral in de langere races problemen krijgen met bandenslijtage.
Wat is trouwens het nut van die vleugel? 10 km/u minder hard het eind van het rechte stuk halen?
Welke rondetijden zijn er tijdens de trackday gereden?
Wat waren de wielstanden op dat moment?
Welke banden? Temperatuur na 5 ronden binnen/middenbuiten? Druk na 5 ronden?
Totaalgewicht wagen? Gewicht per wiel?
Allemaal criteria die je eerst moet weten, alvorens een afstelling te kunnen definiëren en finetunen imho...
- DownforceNico
- Berichten: 80
- Lid geworden op: 10 apr 2008, 13:41
- Locatie: Zolder (België)
Re: afstellin onderstel e36 ///M3
dag dennis ik heb de wagen nog maar 1 keer zien rijden en is toen de pits binnen moeten komen omdat de lagerblok rechts gescheurd was en de wagen dus zeer onstabiel was geworden.
in 2011 gaan we al de skylimit racen afwerken om de BMW e36 ///M3 3.2 op punt te krijgen voor het jaar erna mee te doen aan de BTCS. en die spoiler heb ik ook al gezegd tegen de rijder van de M3 die gaan er normaal dadelijk af wanneer hij zijn andere kleur gaat krijgen.
diffkoeling hebben we al liggen maar moet nog geplaatst worden en bakkoeling komt mss ook nog . deze winter gaat er hard gewerkt worden om hem klaar te krijgen voor volgend jaar. zodat we kunnen beginnen aan het goed en juist afstellen van de ///M.
en van het D2 materiaal hebben ze op het moment nog geen klagen over maar daar zullen we in 2011 wel achter komen of het goed of zooi is
in 2011 gaan we al de skylimit racen afwerken om de BMW e36 ///M3 3.2 op punt te krijgen voor het jaar erna mee te doen aan de BTCS. en die spoiler heb ik ook al gezegd tegen de rijder van de M3 die gaan er normaal dadelijk af wanneer hij zijn andere kleur gaat krijgen.
diffkoeling hebben we al liggen maar moet nog geplaatst worden en bakkoeling komt mss ook nog . deze winter gaat er hard gewerkt worden om hem klaar te krijgen voor volgend jaar. zodat we kunnen beginnen aan het goed en juist afstellen van de ///M.
en van het D2 materiaal hebben ze op het moment nog geen klagen over maar daar zullen we in 2011 wel achter komen of het goed of zooi is

Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten