hoe krijg je maximale grip, op 2 wielen de bocht door
- Arjan B
- Berichten: 206
- Lid geworden op: 28 jan 2010, 22:05
- Locatie: Brabant
hoe krijg je maximale grip, op 2 wielen de bocht door
In de Suzuki swift cup viel het me op dat op Zandvoort, in de Audi S bocht de meeste swifjes op maar 2 wielen de bocht nemen. de binnenste 2 wielen steken soms wel bijna een halve meter de lucht in. Ook zag ik dit bij de clio cup.
Hoe komt het dat deze auto's op 2 wielen de bocht nemen?
-Hebben deze auto's zoveel grip dat letterlijk de halve auto wordt opgetild in de bocht
-Is de auto zo licht qua gewicht , of
- is de auto top zwaar (rolkooi) en dat hij daarom zo makkelijk kantelt?
Daarom even de modificaties erbij gezocht, de swift cup racer is ontwikkeld door Henk Thuis,
In de Swift Cup wordt gereden met de Suzuki Swift Sport, verschillen met de standaard suzuki zijn:
-Onderstel
Rubbers verwijderd en vervangen door zogenaamde uniballs
Andere schokdempers
Een rollbar die drievoudig instelbaar is.
Achterasconstructie aangepast, zodat deze niet mee kan bewegen.
De vering en de schokdempers bestaan in de Cup-versie uit één geheel.
-Banden
Advan intermediates.
-Wielstanden verstelbaar
camber van de voor- en achterwielen instellen.
-Rolkooi
en nog wat andere aanpassingen, namelijk voor de veiligheid, maar hebben geen invloed op de wegligging.
Ik denk dat de swifjes heel veel grip hebben, maar wat zorgt nu voor deze grip?
Hoe komt het dat deze auto's op 2 wielen de bocht nemen?
-Hebben deze auto's zoveel grip dat letterlijk de halve auto wordt opgetild in de bocht
-Is de auto zo licht qua gewicht , of
- is de auto top zwaar (rolkooi) en dat hij daarom zo makkelijk kantelt?
Daarom even de modificaties erbij gezocht, de swift cup racer is ontwikkeld door Henk Thuis,
In de Swift Cup wordt gereden met de Suzuki Swift Sport, verschillen met de standaard suzuki zijn:
-Onderstel
Rubbers verwijderd en vervangen door zogenaamde uniballs
Andere schokdempers
Een rollbar die drievoudig instelbaar is.
Achterasconstructie aangepast, zodat deze niet mee kan bewegen.
De vering en de schokdempers bestaan in de Cup-versie uit één geheel.
-Banden
Advan intermediates.
-Wielstanden verstelbaar
camber van de voor- en achterwielen instellen.
-Rolkooi
en nog wat andere aanpassingen, namelijk voor de veiligheid, maar hebben geen invloed op de wegligging.
Ik denk dat de swifjes heel veel grip hebben, maar wat zorgt nu voor deze grip?
- Bijlagen
-
- suzuki cup.jpg (211.7 KiB) 2265 keer bekeken
Re: hoe krijg je maximale grip, op 2 wielen de bocht door
Heeft volgens mij niks met grip te maken, maar gewoon hard over de curbs bij audis tilt gewoon de auto op en op dat moment is de foto gemaakt.
Zijn wel meer van dat soort foto's van clio's, swifts enz enz
eerste chicane zolder is ook zon bocht om zulke fotos te maken.
Zijn wel meer van dat soort foto's van clio's, swifts enz enz
eerste chicane zolder is ook zon bocht om zulke fotos te maken.
- Laurens
- Berichten: 2048
- Lid geworden op: 06 jun 2006, 18:51
- Locatie: Nieuwerkerk a/d IJssel
Re: hoe krijg je maximale grip, op 2 wielen de bocht door
Heeft niet zo veel met grip de maken. Swift's, Clio's, maar ook de 130I's kan je hoog mee komen. Maar dat heeft meer te maken met hoe ver je de curb aan de binnenkant neemt waardoor 1 kant zeg maar gelanceerd wordt. Lagere bredere auto's hebben daar veel minder "last" van.
Bij de Swifts is het zelfs al een paar maal gebeurd dat er in de Tarzan 1 over z'n dak ging doordat de curb daar aan de binnenkant nogal hoog is.
Ohja je ziet het vooral bij dit soort merken cups omdat het dan op de laatste honderdste aankomt en dus elke meter die je kan pakken er 1 is. En je hebt heel even 2 wielen zonder rol weerstand, maar of dat nou veel helpt
Bij de Swifts is het zelfs al een paar maal gebeurd dat er in de Tarzan 1 over z'n dak ging doordat de curb daar aan de binnenkant nogal hoog is.
Ohja je ziet het vooral bij dit soort merken cups omdat het dan op de laatste honderdste aankomt en dus elke meter die je kan pakken er 1 is. En je hebt heel even 2 wielen zonder rol weerstand, maar of dat nou veel helpt

- Joy
- Berichten: 10869
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: hoe krijg je maximale grip, op 2 wielen de bocht door
Gewicht is niet statisch maar dynamisch. Kilo's schuiven van de ene kant naar de andere waardoor de binnenkant met weinig gewicht op de wielen rust, en de andere zijde met het volledige voertuiggewicht. Een zetje van een curbstone doet de rest. Bij de Swifts zal een stukje hoogte meespelen in het iets gemakkelijker kantelen dan zeg een formule racer.
- Arjan B
- Berichten: 206
- Lid geworden op: 28 jan 2010, 22:05
- Locatie: Brabant
Re: hoe krijg je maximale grip, op 2 wielen de bocht door
Ik heb een Ignis sport (straatversie) en deze tilt hoogstens maar 1 wieltje op, net of de ignis moet pissen
ook in de audi S bocht krijg ik er maar 1tje van de grond, maar ik pak dan geen curbstone mee.
Zoals je zegt geeft deze curbstone net het zetje om de auto op 2 wielen te krijgen.
Zou je met de standaard Suzuki swift sport deze ook op 2 wieltjes krijgen, of is het onderstel niet stijf genoeg?

Zoals je zegt geeft deze curbstone net het zetje om de auto op 2 wielen te krijgen.
Zou je met de standaard Suzuki swift sport deze ook op 2 wieltjes krijgen, of is het onderstel niet stijf genoeg?
- Bijlagen
-
- hond plassen.JPG (8.48 KiB) 2233 keer bekeken
- Laurens
- Berichten: 2048
- Lid geworden op: 06 jun 2006, 18:51
- Locatie: Nieuwerkerk a/d IJssel
Re: hoe krijg je maximale grip, op 2 wielen de bocht door
Als de curb maar hoog genoeg is 

-
- Berichten: 180
- Lid geworden op: 24 okt 2008, 19:04
Re: hoe krijg je maximale grip, op 2 wielen de bocht door
En weinig 'droop travel', wielen komen bijna niet uit zn vering.
- Peter Tunissen
- Berichten: 8386
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
- Locatie: Weert
Re: hoe krijg je maximale grip, op 2 wielen de bocht door
Zorgt wel altijd voor erg stoere foto's vind ik!Laurens schreef:Als de curb maar hoog genoeg is
Highscore?
Kan ook zonder curbstone overigens; dit is op weg naar het Scheivlak, denk 180-190km/u.

Volgens mij heeft Laurens er zo ook nog eentje waar hij nog net iets hoger los komt.


- Peter-Paul
- Berichten: 936
- Lid geworden op: 31 mar 2007, 10:40
- Locatie: Rosmalen
Re: hoe krijg je maximale grip, op 2 wielen de bocht door
Idd, gewoon lekker eroverheen klappen. Vind het altijd prachtig hoe de auto dan weer land. Op de Ring kun je na PG2 aan de linkerzijde met flink wat gang de curbs meepakken. Heb je voor de linkerwielen ook wat air-timeLaurens schreef:Als de curb maar hoog genoeg is

- Bijlagen
-
- GroteFoto-LVOZZWV6.jpg (528.84 KiB) 2061 keer bekeken
- Laurens
- Berichten: 2048
- Lid geworden op: 06 jun 2006, 18:51
- Locatie: Nieuwerkerk a/d IJssel
Re: hoe krijg je maximale grip, op 2 wielen de bocht door
Deze bedoel je denk ikPeter Tunissen schreef:Volgens mij heeft Laurens er zo ook nog eentje waar hij nog net iets hoger los komt.![]()

- Mark Nauta
- Berichten: 10755
- Lid geworden op: 26 aug 2006, 18:19
- Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94
- Locatie: Zevenbergen
Re: hoe krijg je maximale grip, op 2 wielen de bocht door
Lang leve een Swift in de Audi S
. En voor de duidelijkheid, ik stond ook nog eens op het duin.


- Arjan B
- Berichten: 206
- Lid geworden op: 28 jan 2010, 22:05
- Locatie: Brabant
Re: hoe krijg je maximale grip, op 2 wielen de bocht door
Op 2 wielen de bocht door heeft nog een voordeel, nu kun je de reclame beter zien en dat vinden de sponsoren wel zo fijn
, zelfs de kleine lettertjes op de sideskirts zijn zo goed te lezen.

-
- Berichten: 315
- Lid geworden op: 19 aug 2007, 17:26
Re: hoe krijg je maximale grip, op 2 wielen de bocht door
Als dit een natuurkunde test was had je een 1 gescoordJoy schreef:Gewicht is niet statisch maar dynamisch. Kilo's schuiven van de ene kant naar de andere waardoor de binnenkant met weinig gewicht op de wielen rust, en de andere zijde met het volledige voertuiggewicht. Een zetje van een curbstone doet de rest. Bij de Swifts zal een stukje hoogte meespelen in het iets gemakkelijker kantelen dan zeg een formule racer.

- Bert ///M3
- Berichten: 9414
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: hoe krijg je maximale grip, op 2 wielen de bocht door
Simpel gesteld. Middelpuntvliegende kracht grijpt aan vanuit het zwaartepunt van de auto, zijn tegenpool, de zijwaardse kracht die op de banden komt werkt op de banden. De ene kan niet zonder de andere bestaan, immers de enige manier waarop de auto zijn baan houd is als de resultantes in het horizontale vlak nul zijn. Is de middelpuntvliegende kracht groter als de tegengestelde kracht die op de banden werkt dan heb je pech want vlieg je uit de bocht. Alleen grijpen ze dus op verschillende hoogtes aan in het verticale vlak en daardoor krijg je een kantelend moment en als gevolg daarvan heb je gewichtsverplaatsing.
Daaruit volgt ook dat een voertuig met een lager zwaartepunt minder kantelend moment heeft en minder gewichtsverplaatsing. En ook hoe breder de wielbasis hoe minder gewichtsverplaatsing.
Daaruit volgt ook dat een voertuig met een lager zwaartepunt minder kantelend moment heeft en minder gewichtsverplaatsing. En ook hoe breder de wielbasis hoe minder gewichtsverplaatsing.
- 911-lover
- Berichten: 642
- Lid geworden op: 28 feb 2007, 12:26
- Locatie: Wellen /België
Re: hoe krijg je maximale grip, op 2 wielen de bocht door
Idd zorgen ook in Zolder de curbstones dat de vierwielers tweewielers wordenfordfriek schreef:Heeft volgens mij niks met grip te maken, maar gewoon hard over de curbs bij audis tilt gewoon de auto op en op dat moment is de foto gemaakt.
Zijn wel meer van dat soort foto's van clio's, swifts enz enz
eerste chicane zolder is ook zon bocht om zulke fotos te maken.
@MarkNauta : Man gaat dat ding hoog

- Tristan
- Berichten: 13425
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Re: hoe krijg je maximale grip, op 2 wielen de bocht door
Zal deels ook te maken hebben met de lengte van de wielbasis. De Swift heeft een kleine wielbasis waardoor de voor- en achterwiel vrij snel achter elkaar de curb raken waardoor de auto nog sneller omhoog springt.
- RJay
- Berichten: 3708
- Lid geworden op: 11 nov 2008, 22:43
- Locatie: Velserbroek
Re: hoe krijg je maximale grip, op 2 wielen de bocht door
op 1 wiel, -de- manier voor in de regen, alle druk op 1 wiel, maximale wieldruk 

- 911-lover
- Berichten: 642
- Lid geworden op: 28 feb 2007, 12:26
- Locatie: Wellen /België
Re: hoe krijg je maximale grip, op 2 wielen de bocht door



Zal wel schrikken zijn als je aan het stuur zit (net zoals bij die foto van Marc)
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten