De jong belegen TDI punch

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Knot

De jong belegen TDI punch

Bericht door Knot » 25 sep 2010, 12:10

Niet iedereen zit erop te wachten, maar als aanvulling op dit *klik hier* topic ben ik deze week weer voor 1000km op pad geweest, maar dan met een andere TDI uit de serie. Deze keer een Golf 5 1.9tdi 105pk Bluemotion met 120.000km achter de kiezen.

Nadat ik de auto netjes gestofzuigd had, oliepijl en bandenspanning gecontroleerd had op pad richting de grens. Directe nadeel vond ik dat ik mijn zit niet kon vinden, de Golf4 had ik het zo voor mekaar maar in de Golf5 bleef ik even stellen en klooien. Eenmaal op weg zit je comfortabel maar de stoelen missen echt de steun in de onderrug, je hangt er echt in, duidelijk nadeel vond ik. Het stuurtje had van mij leder mogen zijn, al lag deze niet verkeerd in de hand verder. Audio was ook even bijstellen, helaas alleen speakers voorin maar er kwamen toch nog een soort van bas toontjes uit, niet echt een verbetering t.o.v. de Golf4.

De koppeling vond ik in de file vervelend, pakte direct vanaf de vloer op en tezamen met de lange 1e versnelling vond ik het niet lekker rustig wegrijden. Tevens apart dat je in neutraal gewoon naar de 5000 toeren mag en als je de bak in 1 hebt dan hangt ie m op 2900 bij volgas... is dat de tdi launchcontrol zoals ik dat in de zwarte civic had? :roll: Overigens niet ideaal hoor, de ASR komt er als nog in en je staat de ecocontacts op te roken, denk dat je een stuk sneller weg bent met 2000rpm maar zal een soort beveiliging zijn.

Neem je een paar bochtjes op de binnenwegen is het geen 328i met AST en camberplates natuurlijk maar de Golf5 nodigt een stuk eerder uit om sportief te sturen dan de Golf4 vond ik. Hier zit nog een soort van strak stuurgevoel in totdat de voorbandjes gaan piepen.

De 1.9tdi 105pk voelt wel meer doorontwikkeld dan de motor uit de Golf4, er is nog wel iets van een dip onder de 2000 maar minder voelbaar. Ook vanaf 1500 kan je redelijk accelereren vond ik. Het maximum vermogen zou bij 4400rpm liggen volgens de cijfers her en der maar ik vond dat het bij 4200 toch wel tijd was om door te schakelen, viel niet veel meer te winnen. De auto is duidelijk op comfort en zuinigheid gericht, 120km/u op de klok met 2000 toeren, rustiger krijg je het niet met een 5bak (al had het van mij een 6bak mogen zijn!). Wil je in de file of op de buitenweg 80 in 5 doen dan gaat de motor bokken, dat trekt ie niet met die lange vertanding, minpuntje mijn inziens, maak hem dat iets korter of monteer een 6bak. Verbruik bij 120 is dan wel netjes, over een aardig stukje stond ie op 1 op 25.

Afbeelding

Heb de auto voor de grens op de A1 volgegooid en na nog een stukje rustig cruisen met 120 kwam het bereik op een dikke 1200km, ik geloof best dat je die nog haalt ook!

Afbeelding

Wat ik een nadeel vond is dat bij 120km/u er nagenoeg geen gasstand is, moet je iets liften dan zit je meteen in de neutraalstand. Bij 150/160 vond ik het lekkerder rijden omdat er dan zowel wat onder als boven die gasstand te zoeken is, meer gevoel in het pedaal. Wil je lekker rustig rechtuit dan is de cruisecontrol toch wel ideaal, die ontbrak op deze auto, volgens mij hoort zoiets toch wel bij een bluemotion of niet?

Het belangrijke deel dan, het accelereren op de autobahn... de golf 4 zat lekkerder in de toeren en was een lekkere motor om van 120 naar 160 te accelereren, met uitschieters naar 180 of 200. De Golf5 met bluemotion vertanding is eigenlijk alleen goed voor een relatief trage 140 naar 180, waarbij in verkeer de 160km/u als kruissnelheid het makkelijkste blijkt omdat er dan nog iets van reserve is als je moet versnellen (althans, een poging doet tot versnellen), bij 180 is de fut er sowieso uit en duurt het veel te lang voordat er meer vaart in komt. Bij 160 doet ie nog een acceptabele 1 op 16 overigens heb ik gezien, korte meting maar toch..

De remmen zat een lichte trilling in, wellicht op de helling gestaan met voet op de rem, of nooit echt stevig geremd, dus ik dacht paar keer goed in de ankers om de boel wakker te maken. Remmen op de Golf5 zijn niet verkeerd voor een standaard auto en wanneer je de remdruk echt tot maximaal opvoert (sportief aanremmen noem ik dat) dan wordt dat beloond met een prachtig stuk kerstverlichting zowel binnen als buiten de auto... mooi dat de knipperlichten op de buitenspiegels dan ook meedoen :D Deed me denken aan de tijd met de astra GTC op de ring, Maik erachter en vertelde me dat het wel een kermisatractie leek bij elke bocht aanremmen, knipperende remlichten, alarmlichten etc.

Kwam nog een keer een E46 318d touring tegen, daar hoef je niet onwijs van af te leggen maar eenmaal op 200 en wat nummertjes verder moet je toch echt een autoliefhebber zijn om er nog een E46 in te herkennen in de verte. Wat ik apart vond, de auto loopt traag maar toch vloeiend door naar de 200 en blijft daar hangen, wat doe je dan... blijven planken, de aanhouder wint zou je zeggen...

Op de terugweg echter een paar keer helling af geprobeerd, kwam ie ook niet verder, na een korte stop zelfs met een touareg rijder afgesproken dat ik even in de slipstream mocht hangen bij 200 om te kijken of dat uitmaakte en toen ging ik naar het verbruik kijken... met 1 op 9,5 naar de 200 om daar vervolgens te stoppen en 1 op 11,5 tot 1 op 12 te gaan lopen.... toen wist ik het zeker.... "You've just been Bluemotioned!... Ding is dus gewoon begrensd op 200, anders was ie wel met 1 op 9,5 door gaan beulen naar een 203/204/205 wat er dan ook in zou zitten, schande!!!!

De terugweg heb ik de eerste 180km met veel baustelle gereden en gemiddelde stond op 1 op 25. Daarna vrij baan gehad en stukken gas gegeven, soms voluit, soms 160, afremmen, accelereren. Kwam ik Nederland binnenrollen met 1 op 19, wat met 120/130 op de klok bij aankomst thuis een nette gemiddelde 1 op 20,3 opleverde voor de terugrit van 500km.

Afbeelding

Verschil met de Golf4.... "Bitte Tanken"... en de Golf5 Bluemotion had nog een kwart tank over.

Al met al... de Golf 5 Bluemotion is meer op comfort maar gezien ik voor de tussenacceleraties en alertheid van de motor ga is de Golf4 TDI voor mij de winnaar!

Niels
Auto: Prius+

Re: De jong belegen TDI punch

Bericht door Niels » 25 sep 2010, 13:28

Leuk stukje wederom Rody maar je moet een Bluemotion niet vergelijken met een gewone TDI. De punch is met name minder vanwege de langere versnellingsbak overbrengingen.

frankv

Bericht door frankv » 25 sep 2010, 15:42

ik zou zo'n auto ook eens moeten proberen, vanwege de vele stukjes tot 5km staat er bij mij nu 18l/100km, bijna hetzelfde als bij de bluemotion, maar dan precies omgekeerd...

ik vraag me nog wel eens af of het nu wel lekker rijdt met zo'n beperkt toerenbereik van 1500-4200tpm

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 25 sep 2010, 15:59

Heb onlangs ook een paar honder km in zo'n ding rond gereden. Vond het wel prettige dagen. Je moet je realiseren waarmee en waarvoor je onderweg bent en dan valt het niet tegen. Tank was iig niet leeg te krijgen, zat over een 400-500km gemiddeld op 1:22,1. Veel korte stukjes.

Knot

Bericht door Knot » 25 sep 2010, 21:28

Even opgezocht op google maar het klopt dus wel he... bij 190 echte kilometers wordt je dus wel "gebluemotioned"... :(

In the hunt for every gram of CO2 Volkswagen is also relying on light-running tires, size 195 / 65 R 15, optimized for low rolling resistance; they are driven at higher air pressure, increased by 0.3 bar. When all of the modifications come together in the end product, the top speed of the Golf rises from 187 km/h to an electronically limited 190 km/h.

Arthur, korte stukjes vind ie geweldig, zolang je maar 90 in 5 gaat, dan looptie die stukken 1 op 30!

EG

Bericht door EG » 25 sep 2010, 21:55

frankv schreef:ik zou zo'n auto ook eens moeten proberen, vanwege de vele stukjes tot 5km staat er bij mij nu 18l/100km, bijna hetzelfde als bij de bluemotion, maar dan precies omgekeerd...

ik vraag me nog wel eens af of het nu wel lekker rijdt met zo'n beperkt toerenbereik van 1500-4200tpm
Als eerste, Knot, mooi verhaal, zeer zeker D-F waardig!!! :clap:

Frank: Ik zou de 2.0 TDi proberen, daar kom je zeer zeker geen vermogen tekort, zeker niet tot de 180. En die heeft een toerenbereik van 1000 tot 4500 rpm. De 1.9 TDi vind ik gewoon vermogen te weinig hebben, zeker voor de moderne tijd waarin we leven. In 1996 ofzo had een Golf 3 TDi al 110 pk, en dan vind ik 105 pk te weinig maar dat is mijn mening.

Maar goed ik vind de Golf 4 vooral qua onderstel knap waardeloos, zwabber onderstel ten top.

Knot

Bericht door Knot » 26 sep 2010, 00:23

Alleen is de 2.0tdi volgens mij niet als 20% bijtelling geval, maar zal eens kijken of ik volgende keer een 140pk mee kan nemen voor 1000km.

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 26 sep 2010, 11:21

Leuk verhaal man!

Thomas
Auto: Bmw 1-serie

Bericht door Thomas » 26 sep 2010, 20:41

Leuk verhaal! En herkenbaar. Vandaag heb ik toevallig 2 uurtjes in de nieuwe 1.6tdi bluemotion van paps gereden. Bluemotion tdi's hebben geen punch meer.

Ivar

Bericht door Ivar » 28 sep 2010, 21:40

Leuk verhaal! Heb zelf ook ongeveer 150.000km gereden verdeeld over 2 Golfen 5 1,9 tdi een Sportline met 17" en een GT Sport ook met 17". Kon je toen voor slechts 150e een 6bak in bestellen, had ik dus, maar maakte voor de topsnelheid niets uit en ook het toerental bij 200km.h ontliep elkaar niets. Vond het altijd fijne auto's. Ik haalde overigens niet zulke waardes, wat betekent dat het Bluemotion gebeuren toch werkt. Die van mij deden bij 180km.h 1 op 12, dan maakte het trouwens weinig uit of je er alleen in zat of met z,n 3en en alle snowboard zooi voor een week wintersport

Voor de volledigheid,een Golf 6 kan je vanaf modeljaar 2011 (is dus sinds mei dit jaar) ook bestellen met een 2,0 TDI 140pk en 20% bijtelling. Alleen dan kun je geen grotere wielen dan 16" bij bestellen af fabriek en ook geen sportonderstel.

Plaats reactie