Nadat ik de auto netjes gestofzuigd had, oliepijl en bandenspanning gecontroleerd had op pad richting de grens. Directe nadeel vond ik dat ik mijn zit niet kon vinden, de Golf4 had ik het zo voor mekaar maar in de Golf5 bleef ik even stellen en klooien. Eenmaal op weg zit je comfortabel maar de stoelen missen echt de steun in de onderrug, je hangt er echt in, duidelijk nadeel vond ik. Het stuurtje had van mij leder mogen zijn, al lag deze niet verkeerd in de hand verder. Audio was ook even bijstellen, helaas alleen speakers voorin maar er kwamen toch nog een soort van bas toontjes uit, niet echt een verbetering t.o.v. de Golf4.
De koppeling vond ik in de file vervelend, pakte direct vanaf de vloer op en tezamen met de lange 1e versnelling vond ik het niet lekker rustig wegrijden. Tevens apart dat je in neutraal gewoon naar de 5000 toeren mag en als je de bak in 1 hebt dan hangt ie m op 2900 bij volgas... is dat de tdi launchcontrol zoals ik dat in de zwarte civic had?

Neem je een paar bochtjes op de binnenwegen is het geen 328i met AST en camberplates natuurlijk maar de Golf5 nodigt een stuk eerder uit om sportief te sturen dan de Golf4 vond ik. Hier zit nog een soort van strak stuurgevoel in totdat de voorbandjes gaan piepen.
De 1.9tdi 105pk voelt wel meer doorontwikkeld dan de motor uit de Golf4, er is nog wel iets van een dip onder de 2000 maar minder voelbaar. Ook vanaf 1500 kan je redelijk accelereren vond ik. Het maximum vermogen zou bij 4400rpm liggen volgens de cijfers her en der maar ik vond dat het bij 4200 toch wel tijd was om door te schakelen, viel niet veel meer te winnen. De auto is duidelijk op comfort en zuinigheid gericht, 120km/u op de klok met 2000 toeren, rustiger krijg je het niet met een 5bak (al had het van mij een 6bak mogen zijn!). Wil je in de file of op de buitenweg 80 in 5 doen dan gaat de motor bokken, dat trekt ie niet met die lange vertanding, minpuntje mijn inziens, maak hem dat iets korter of monteer een 6bak. Verbruik bij 120 is dan wel netjes, over een aardig stukje stond ie op 1 op 25.
Heb de auto voor de grens op de A1 volgegooid en na nog een stukje rustig cruisen met 120 kwam het bereik op een dikke 1200km, ik geloof best dat je die nog haalt ook!
Wat ik een nadeel vond is dat bij 120km/u er nagenoeg geen gasstand is, moet je iets liften dan zit je meteen in de neutraalstand. Bij 150/160 vond ik het lekkerder rijden omdat er dan zowel wat onder als boven die gasstand te zoeken is, meer gevoel in het pedaal. Wil je lekker rustig rechtuit dan is de cruisecontrol toch wel ideaal, die ontbrak op deze auto, volgens mij hoort zoiets toch wel bij een bluemotion of niet?
Het belangrijke deel dan, het accelereren op de autobahn... de golf 4 zat lekkerder in de toeren en was een lekkere motor om van 120 naar 160 te accelereren, met uitschieters naar 180 of 200. De Golf5 met bluemotion vertanding is eigenlijk alleen goed voor een relatief trage 140 naar 180, waarbij in verkeer de 160km/u als kruissnelheid het makkelijkste blijkt omdat er dan nog iets van reserve is als je moet versnellen (althans, een poging doet tot versnellen), bij 180 is de fut er sowieso uit en duurt het veel te lang voordat er meer vaart in komt. Bij 160 doet ie nog een acceptabele 1 op 16 overigens heb ik gezien, korte meting maar toch..
De remmen zat een lichte trilling in, wellicht op de helling gestaan met voet op de rem, of nooit echt stevig geremd, dus ik dacht paar keer goed in de ankers om de boel wakker te maken. Remmen op de Golf5 zijn niet verkeerd voor een standaard auto en wanneer je de remdruk echt tot maximaal opvoert (sportief aanremmen noem ik dat) dan wordt dat beloond met een prachtig stuk kerstverlichting zowel binnen als buiten de auto... mooi dat de knipperlichten op de buitenspiegels dan ook meedoen

Kwam nog een keer een E46 318d touring tegen, daar hoef je niet onwijs van af te leggen maar eenmaal op 200 en wat nummertjes verder moet je toch echt een autoliefhebber zijn om er nog een E46 in te herkennen in de verte. Wat ik apart vond, de auto loopt traag maar toch vloeiend door naar de 200 en blijft daar hangen, wat doe je dan... blijven planken, de aanhouder wint zou je zeggen...
Op de terugweg echter een paar keer helling af geprobeerd, kwam ie ook niet verder, na een korte stop zelfs met een touareg rijder afgesproken dat ik even in de slipstream mocht hangen bij 200 om te kijken of dat uitmaakte en toen ging ik naar het verbruik kijken... met 1 op 9,5 naar de 200 om daar vervolgens te stoppen en 1 op 11,5 tot 1 op 12 te gaan lopen.... toen wist ik het zeker.... "You've just been Bluemotioned!... Ding is dus gewoon begrensd op 200, anders was ie wel met 1 op 9,5 door gaan beulen naar een 203/204/205 wat er dan ook in zou zitten, schande!!!!
De terugweg heb ik de eerste 180km met veel baustelle gereden en gemiddelde stond op 1 op 25. Daarna vrij baan gehad en stukken gas gegeven, soms voluit, soms 160, afremmen, accelereren. Kwam ik Nederland binnenrollen met 1 op 19, wat met 120/130 op de klok bij aankomst thuis een nette gemiddelde 1 op 20,3 opleverde voor de terugrit van 500km.
Verschil met de Golf4.... "Bitte Tanken"... en de Golf5 Bluemotion had nog een kwart tank over.
Al met al... de Golf 5 Bluemotion is meer op comfort maar gezien ik voor de tussenacceleraties en alertheid van de motor ga is de Golf4 TDI voor mij de winnaar!