De ene 6 cilinder is de andere niet..?
- BamiesGTA
- Berichten: 775
- Lid geworden op: 07 dec 2009, 08:32
- Auto: Cupra Leon 300
De ene 6 cilinder is de andere niet..?
Nu ik toch besloten heb om mijn 147 GTA te houden (uniek ding, je ziet ze zelden!) zit ik steeds met het idee om er meer vermogen uit te halen. Autodelta is een bekende tuner van Alfa Romeo's en heeft voor de GTA een 3.2L -> 3.7L conversie en een Compressor kit.
Beide erg duur voor wat je krijgt. Met de compressor kom je op zo'n 320pk. Maar daar betaal je zo 8000 euro voor...
Wat ik niet snap is dat Autodelta dit vermogen haalt uit een 3.2 V6 en anderen met een Golf VR6 over de 500pk halen met compressor zonder aanpassingen IN het blok.. Of een Audi a3 3.2 V6. Bijna dezelfde motor als in mijn GTA behaalt 450pk met een turbo...
Is het nu zo dat de Alfa V6 gewoon niet geschikt is voor dit soort vermogens of durven tuners als Autodelta gewoon niet verder te gaan? Zou zelf graag rond de 400pk willen hebben met behulp van enkele turbo. Budget is er wel, dus als iemand toch een bedrijf weet dat dit soort prjecten aandurft hoor ik het graag!
Beide erg duur voor wat je krijgt. Met de compressor kom je op zo'n 320pk. Maar daar betaal je zo 8000 euro voor...
Wat ik niet snap is dat Autodelta dit vermogen haalt uit een 3.2 V6 en anderen met een Golf VR6 over de 500pk halen met compressor zonder aanpassingen IN het blok.. Of een Audi a3 3.2 V6. Bijna dezelfde motor als in mijn GTA behaalt 450pk met een turbo...
Is het nu zo dat de Alfa V6 gewoon niet geschikt is voor dit soort vermogens of durven tuners als Autodelta gewoon niet verder te gaan? Zou zelf graag rond de 400pk willen hebben met behulp van enkele turbo. Budget is er wel, dus als iemand toch een bedrijf weet dat dit soort prjecten aandurft hoor ik het graag!
- DDX
- Berichten: 1499
- Lid geworden op: 07 sep 2006, 20:04
Re: De ene 6 cilinder is de andere niet..?
VR6 blok is ook niet even turbo of compressor erop zetten, tenzij je maar paar honderd km wilt rijden.
- BamiesGTA
- Berichten: 775
- Lid geworden op: 07 dec 2009, 08:32
- Auto: Cupra Leon 300
Re: De ene 6 cilinder is de andere niet..?
Vast niet, maar autodelta moet de motorinhoud vergroten + een supercharger plaatsen om net de 400pk te halen... Kosten zo'n 17000 euro... Lijkt me dat dit met een turbo toch een stuk voordeliger kan.DDX schreef:VR6 blok is ook niet even turbo of compressor erop zetten, tenzij je maar paar honderd km wilt rijden.
-
- Berichten: 4820
- Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
- Locatie: Den Haag
Re: De ene 6 cilinder is de andere niet..?
Ik denk dat je AutoDelta ook niet kan scharen bij hobby projecten van enkele tuners. Een HGP R32 Biturbo kost ook serieus geld, zelfde voor AC Schnitzer, Brabus, etc.
AutoDelta levert top kwaliteit.
AutoDelta levert top kwaliteit.
- BamiesGTA
- Berichten: 775
- Lid geworden op: 07 dec 2009, 08:32
- Auto: Cupra Leon 300
Re: De ene 6 cilinder is de andere niet..?
Autodelta doet enkel 3.7L conversies en compressor tot 320pk. Zo'n 3.7L conversie kost rond de 10.000 euro. Voor deze prijs kan ik toch ook een turbo laten inbouwen incl. geschikt uitlaatsysteem en goed voor minimaal 350pk/400nm?
Maar is het onzin als mensen zeggen dat de 3.2 V6 zoals die van mij ongeschikt is voor een turbo met zulke vermogens?
Maar is het onzin als mensen zeggen dat de 3.2 V6 zoals die van mij ongeschikt is voor een turbo met zulke vermogens?
- Remko
- Berichten: 401
- Lid geworden op: 16 jun 2008, 09:40
- Locatie: Frl
Re: De ene 6 cilinder is de andere niet..?
Met 250pk heb je al wheelspin tot in de gloria, dus wat zou je überhaupt willen met meer vermogen? Mits je een sperdiff monteert lijkt het mij meer een investering in nog meer rubber dan in snelheid.
het is natuurlijk wel erg leuk, en mooi
de standaard GTA, vanaf 1:50 min
http://www.youtube.com/watch?v=N0P54S8ESys
de Autodelta GTA
http://www.youtube.com/watch?v=6PEUoYuPGBI
het is natuurlijk wel erg leuk, en mooi
de standaard GTA, vanaf 1:50 min
http://www.youtube.com/watch?v=N0P54S8ESys
de Autodelta GTA
http://www.youtube.com/watch?v=6PEUoYuPGBI
- Niels
- Berichten: 22505
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: De ene 6 cilinder is de andere niet..?
De VR6-en waar je het over hebt zijn dan voorzien van een redelijk dikke turbo. Met een compressor is je vermogenswinst zowiezo beperkt. Ik meen dat een VR6 met een compressor effectief al niet eens snel 300pk levert en dat je ook daar nogal wat truukjes uit de kast moet halen. En dan heb je het over een 2.8 motor
Voordelen van de VR6 is dat het al zoveel is gedaan dat er gewoon veel over bekend is en zelfs al delen te koop zijn zoals een decompressie plaat die je tussen twee koppakkingen monteerd om je compressie te verlagen. Ook daar ben je met je Alfa V6 in het nadeel...
Voorop gesteld, de VR6 blinkt niet uit door kwaliteit, performance of duurzaamheid. Je moet wel een beetje snappen wat je doet en vooraf is een kleine revisie dus echt wel aan te raden. Hoe de 3.2 van Alfa zich houdt onder drukvulling weet ik niet en dat valt moeilijker te achterhalen denk ik. Daarnaast is de motor minder compact als de VR dus een bijkomende moeilijkheid is de benodigde ruimte voor Turbo + uitlaatspruitstuk + slangen. Dat zou ik eerst proberen uit te vinden want anders heeft het zowiezo geen zin om aan te beginnen.
Je zult het wiel moeten gaan uitvinden hetgeen tijd en geld kost als je zelf niet heel erg handig bent.

Voorop gesteld, de VR6 blinkt niet uit door kwaliteit, performance of duurzaamheid. Je moet wel een beetje snappen wat je doet en vooraf is een kleine revisie dus echt wel aan te raden. Hoe de 3.2 van Alfa zich houdt onder drukvulling weet ik niet en dat valt moeilijker te achterhalen denk ik. Daarnaast is de motor minder compact als de VR dus een bijkomende moeilijkheid is de benodigde ruimte voor Turbo + uitlaatspruitstuk + slangen. Dat zou ik eerst proberen uit te vinden want anders heeft het zowiezo geen zin om aan te beginnen.
Je zult het wiel moeten gaan uitvinden hetgeen tijd en geld kost als je zelf niet heel erg handig bent.
- BamiesGTA
- Berichten: 775
- Lid geworden op: 07 dec 2009, 08:32
- Auto: Cupra Leon 300
Re: De ene 6 cilinder is de andere niet..?
Ja dat is de standaard reactie...Remko schreef:Met 250pk heb je al wheelspin tot in de gloria, dus wat zou je überhaupt willen met meer vermogen? Mits je een sperdiff monteert lijkt het mij meer een investering in nog meer rubber dan in snelheid.
Heb zelf een Q2 diff (niks bijzonders) en heb bij droog weer nog nooit serieuze wielspin gehad..
Er rijden Supercharged Autodelta 3.2L GTA's rond met 350pk zonder al te ingrijpende aanpassingen (lees: standaard koppen, zuigers, drijfstangen etc)Hoe de 3.2 van Alfa zich houdt onder drukvulling weet ik niet en dat valt moeilijker te achterhalen denk ik.
-
- Berichten: 4500
- Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
- Locatie: Achter het stuur
Re: De ene 6 cilinder is de andere niet..?
Turbo past op de 2.0 V6 net qua ruimte, op de veel grotere 3.2 wordt dat thermisch een ziekenhuis als je het er qua ruimte al in krijgt. Compressor lijkt me dan een stuk handiger, die heeft minder loodgieterswerk nodig en kan gunstiger gemonteerd worden.
Mening: zonde van je tijd, daar de wielophanging een beetje circuitgebruik met 250pk al maar met moeite slikt. En ja dat is met Q2, there's only so much the driveshafts can take.
Mening: zonde van je tijd, daar de wielophanging een beetje circuitgebruik met 250pk al maar met moeite slikt. En ja dat is met Q2, there's only so much the driveshafts can take.
- BamiesGTA
- Berichten: 775
- Lid geworden op: 07 dec 2009, 08:32
- Auto: Cupra Leon 300
Re: De ene 6 cilinder is de andere niet..?
Was ik al bang voor. Ik kijk dan wel wat ze kunnen met een compressor...steve smith schreef:Turbo past op de 2.0 V6 net qua ruimte, op de veel grotere 3.2 wordt dat thermisch een ziekenhuis als je het er qua ruimte al in krijgt. Compressor lijkt me dan een stuk handiger, die heeft minder loodgieterswerk nodig en kan gunstiger gemonteerd worden.
Mening: zonde van je tijd, daar de wielophanging een beetje circuitgebruik met 250pk al maar met moeite slikt. En ja dat is met Q2, there's only so much the driveshafts can take.
Autodelta perst ook 400pk uit de GTA, dus kapot zal het niet snel gaan.
-
- Berichten: 207
- Lid geworden op: 11 aug 2007, 23:41
Re: De ene 6 cilinder is de andere niet..?
Je hebt in Nederland wel DP engineering,
zijn doen veel voor peugeot turbo porjecten (kosten rond de 6000 tot 10.000)
Dus misschien zien ze een alfa ook wel zitten als project
MVG Dennis
zijn doen veel voor peugeot turbo porjecten (kosten rond de 6000 tot 10.000)
Dus misschien zien ze een alfa ook wel zitten als project
MVG Dennis
- BamiesGTA
- Berichten: 775
- Lid geworden op: 07 dec 2009, 08:32
- Auto: Cupra Leon 300
Re: De ene 6 cilinder is de andere niet..?
Klopt ja. Heb al een mailtje gestuurd. Heb ook contact opgenomen met vr6specialist. Misschien dat ik bij hen beter terecht kan gezien hun ervaring met turbo en compressor kits voor de R32 V6jes.Dennis Orgers schreef:Je hebt in Nederland wel DP engineering,
zijn doen veel voor peugeot turbo porjecten (kosten rond de 6000 tot 10.000)
Dus misschien zien ze een alfa ook wel zitten als project
MVG Dennis
- BamiesGTA
- Berichten: 775
- Lid geworden op: 07 dec 2009, 08:32
- Auto: Cupra Leon 300
Re: De ene 6 cilinder is de andere niet..?
Op de één of andere reden moet een tubo conversie ver over de 10k lopen voor mijn auto..
Denk dat compressor dan toch verstandiger is.
Wat is zo'n beetje een normale prijs voor setje gesmede zuigers en gesmede drijfstangen voor V6?
Kreeg via de mail een offerte voor wiseco zuigerset en pauter drijfstang set incl ARP drijfstangbouten, 2500 euro
graag nog wat tips en tools wat allemaal verstandig is om te verbeteren met het oog op compressor...
Vermogen 350PK/370NM.
Denk dat compressor dan toch verstandiger is.
Wat is zo'n beetje een normale prijs voor setje gesmede zuigers en gesmede drijfstangen voor V6?
Kreeg via de mail een offerte voor wiseco zuigerset en pauter drijfstang set incl ARP drijfstangbouten, 2500 euro

graag nog wat tips en tools wat allemaal verstandig is om te verbeteren met het oog op compressor...
Vermogen 350PK/370NM.
Re: De ene 6 cilinder is de andere niet..?
De vr6 specialist of tvs engineering zoals het tegenwoordig heet doet ook veel met vortex.
Bel Ronald maar en zeg dat ik je gestuurd heb
Bel Ronald maar en zeg dat ik je gestuurd heb

- RutgerK
- Berichten: 3239
- Lid geworden op: 20 nov 2007, 01:07
Re: De ene 6 cilinder is de andere niet..?
Toch heb ik wel een vraag over die conversie van 6-cilinders. Lopen die 6-cilinders met turbo conversie nu echt goed? De verhalen blijven bij mij vaak hangen die het verdere afstellingstraject om de motor echt lekker te laten lopen.
- jaydee
- Berichten: 784
- Lid geworden op: 21 sep 2007, 11:42
- Locatie: Zeewolde
Re: De ene 6 cilinder is de andere niet..?
VR6-en zijn thermisch moeilijk door de breedte van de cilinderkop. De uitlaatkanalen van de voorste cilinderrij (en inlaatkanalen van de achterste) lopen door de halve breedte van de kop:RutgerK schreef:Toch heb ik wel een vraag over die conversie van 6-cilinders. Lopen die 6-cilinders met turbo conversie nu echt goed? De verhalen blijven bij mij vaak hangen die het verdere afstellingstraject om de motor echt lekker te laten lopen.
- BamiesGTA
- Berichten: 775
- Lid geworden op: 07 dec 2009, 08:32
- Auto: Cupra Leon 300
Re: De ene 6 cilinder is de andere niet..?
Maar kan iemand mij een beetje helpen wat ik nu moet doen om een korte levensduur van de motor te voorkomen? Gesmede zuigers lijkt me verstandig, maar zijn die pauter drijfstangen nodig/handig bij dit vermogen? Cilinderkoppen flowen misschien?
- Arthur
- Berichten: 43135
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Re: De ene 6 cilinder is de andere niet..?
Ik zou hem alsnog verkopen en een echte auto met echt vemogen kopen
En ondanks de knipoog meen ik het toch wel 


- Niels
- Berichten: 22505
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
- BamiesGTA
- Berichten: 775
- Lid geworden op: 07 dec 2009, 08:32
- Auto: Cupra Leon 300
Re: De ene 6 cilinder is de andere niet..?
Verkopen is geen optie. Heb besloten dat ik geen M3 hoef waarvan er ontelbaar veel van rondrijden. Heb nu wat unieks. Dan maar geen ''echte'' autoArthur schreef:Ik zou hem alsnog verkopen en een echte auto met echt vemogen kopenEn ondanks de knipoog meen ik het toch wel

En ondanks dat het een alfa is heb ik nog niks bijzonders meegemaakt in de 2 jaar dat ik hem heb (afkloppen)
- Joy
- Berichten: 10872
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: De ene 6 cilinder is de andere niet..?
Ik zou eens contact opnemen met Van Kronenburg Autosport. Zij hebben veel ervaring met het opbouwen van zowel atmosferische als geblazen motoren en kunnen je vertellen wat de punten zijn waar aandacht aan besteedt moet worden.BamiesGTA schreef:Maar kan iemand mij een beetje helpen wat ik nu moet doen om een korte levensduur van de motor te voorkomen? Gesmede zuigers lijkt me verstandig, maar zijn die pauter drijfstangen nodig/handig bij dit vermogen? Cilinderkoppen flowen misschien?
- jaydee
- Berichten: 784
- Lid geworden op: 21 sep 2007, 11:42
- Locatie: Zeewolde
Re: De ene 6 cilinder is de andere niet..?
Lekker standaard laten. En de daarmee vrijkomende pecunia oppotten voor een vervanger, of als het genoeg is een hobbyauto erbij kopen...
400 pk (of whatever) op de voorwieltjes doet het misschien goed in de kroeg, maar wat heb je er nou werkelijk aan extra driving fun van?
Je zou ook in onderstel en remmen kunnen investeren (moet eigenlijk toch als je het vermogen zoveel gaat opkrikken), daar krijg je wel meteen meer DF van.
400 pk (of whatever) op de voorwieltjes doet het misschien goed in de kroeg, maar wat heb je er nou werkelijk aan extra driving fun van?
Je zou ook in onderstel en remmen kunnen investeren (moet eigenlijk toch als je het vermogen zoveel gaat opkrikken), daar krijg je wel meteen meer DF van.
- G Kolkman
- Berichten: 2636
- Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
- Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
- Locatie: Eindhoven
Re: De ene 6 cilinder is de andere niet..?
BamiesGTA schreef:Maar kan iemand mij een beetje helpen wat ik nu moet doen om een korte levensduur van de motor te voorkomen? Gesmede zuigers lijkt me verstandig, maar zijn die pauter drijfstangen nodig/handig bij dit vermogen? Cilinderkoppen flowen misschien?
Vast wel, maar met alle respect, ik zou die kennis niet hier zoeken. Hooguit kennis over deskundigen

- BamiesGTA
- Berichten: 775
- Lid geworden op: 07 dec 2009, 08:32
- Auto: Cupra Leon 300
Re: De ene 6 cilinder is de andere niet..?
328pk uitvoering laat de zowel een Impreza STI en BMW M3 achter zich op topgear circuit. Dus zo erg is die voorwielaandrijving niet..jaydee schreef:Lekker standaard laten. En de daarmee vrijkomende pecunia oppotten voor een vervanger, of als het genoeg is een hobbyauto erbij kopen...
400 pk (of whatever) op de voorwieltjes doet het misschien goed in de kroeg, maar wat heb je er nou werkelijk aan extra driving fun van?
Je zou ook in onderstel en remmen kunnen investeren (moet eigenlijk toch als je het vermogen zoveel gaat opkrikken), daar krijg je wel meteen meer DF van.
Maar hou maar op over sparen voor vervanger etc. Dat vroeg ik niet. Zou gek zijn om zo'n mooie auto weg te doen...
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast