De ene 6 cilinder is de andere niet..?

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
BamiesGTA
Berichten: 775
Lid geworden op: 07 dec 2009, 08:32
Auto: Cupra Leon 300

De ene 6 cilinder is de andere niet..?

Bericht door BamiesGTA » 25 jun 2010, 20:01

Nu ik toch besloten heb om mijn 147 GTA te houden (uniek ding, je ziet ze zelden!) zit ik steeds met het idee om er meer vermogen uit te halen. Autodelta is een bekende tuner van Alfa Romeo's en heeft voor de GTA een 3.2L -> 3.7L conversie en een Compressor kit.

Beide erg duur voor wat je krijgt. Met de compressor kom je op zo'n 320pk. Maar daar betaal je zo 8000 euro voor...

Wat ik niet snap is dat Autodelta dit vermogen haalt uit een 3.2 V6 en anderen met een Golf VR6 over de 500pk halen met compressor zonder aanpassingen IN het blok.. Of een Audi a3 3.2 V6. Bijna dezelfde motor als in mijn GTA behaalt 450pk met een turbo...

Is het nu zo dat de Alfa V6 gewoon niet geschikt is voor dit soort vermogens of durven tuners als Autodelta gewoon niet verder te gaan? Zou zelf graag rond de 400pk willen hebben met behulp van enkele turbo. Budget is er wel, dus als iemand toch een bedrijf weet dat dit soort prjecten aandurft hoor ik het graag!

Gebruikersavatar
DDX
Berichten: 1499
Lid geworden op: 07 sep 2006, 20:04

Re: De ene 6 cilinder is de andere niet..?

Bericht door DDX » 25 jun 2010, 20:03

VR6 blok is ook niet even turbo of compressor erop zetten, tenzij je maar paar honderd km wilt rijden.

Gebruikersavatar
BamiesGTA
Berichten: 775
Lid geworden op: 07 dec 2009, 08:32
Auto: Cupra Leon 300

Re: De ene 6 cilinder is de andere niet..?

Bericht door BamiesGTA » 25 jun 2010, 20:27

DDX schreef:VR6 blok is ook niet even turbo of compressor erop zetten, tenzij je maar paar honderd km wilt rijden.
Vast niet, maar autodelta moet de motorinhoud vergroten + een supercharger plaatsen om net de 400pk te halen... Kosten zo'n 17000 euro... Lijkt me dat dit met een turbo toch een stuk voordeliger kan.

M@rcel
Berichten: 4820
Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
Locatie: Den Haag

Re: De ene 6 cilinder is de andere niet..?

Bericht door M@rcel » 25 jun 2010, 22:16

Ik denk dat je AutoDelta ook niet kan scharen bij hobby projecten van enkele tuners. Een HGP R32 Biturbo kost ook serieus geld, zelfde voor AC Schnitzer, Brabus, etc.
AutoDelta levert top kwaliteit.

Gebruikersavatar
BamiesGTA
Berichten: 775
Lid geworden op: 07 dec 2009, 08:32
Auto: Cupra Leon 300

Re: De ene 6 cilinder is de andere niet..?

Bericht door BamiesGTA » 25 jun 2010, 22:32

Autodelta doet enkel 3.7L conversies en compressor tot 320pk. Zo'n 3.7L conversie kost rond de 10.000 euro. Voor deze prijs kan ik toch ook een turbo laten inbouwen incl. geschikt uitlaatsysteem en goed voor minimaal 350pk/400nm?

Maar is het onzin als mensen zeggen dat de 3.2 V6 zoals die van mij ongeschikt is voor een turbo met zulke vermogens?

Gebruikersavatar
Remko
Berichten: 401
Lid geworden op: 16 jun 2008, 09:40
Locatie: Frl

Re: De ene 6 cilinder is de andere niet..?

Bericht door Remko » 26 jun 2010, 18:58

Met 250pk heb je al wheelspin tot in de gloria, dus wat zou je überhaupt willen met meer vermogen? Mits je een sperdiff monteert lijkt het mij meer een investering in nog meer rubber dan in snelheid.

het is natuurlijk wel erg leuk, en mooi

de standaard GTA, vanaf 1:50 min
http://www.youtube.com/watch?v=N0P54S8ESys

de Autodelta GTA
http://www.youtube.com/watch?v=6PEUoYuPGBI

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22505
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: De ene 6 cilinder is de andere niet..?

Bericht door Niels » 26 jun 2010, 19:34

De VR6-en waar je het over hebt zijn dan voorzien van een redelijk dikke turbo. Met een compressor is je vermogenswinst zowiezo beperkt. Ik meen dat een VR6 met een compressor effectief al niet eens snel 300pk levert en dat je ook daar nogal wat truukjes uit de kast moet halen. En dan heb je het over een 2.8 motor :wink: Voordelen van de VR6 is dat het al zoveel is gedaan dat er gewoon veel over bekend is en zelfs al delen te koop zijn zoals een decompressie plaat die je tussen twee koppakkingen monteerd om je compressie te verlagen. Ook daar ben je met je Alfa V6 in het nadeel...

Voorop gesteld, de VR6 blinkt niet uit door kwaliteit, performance of duurzaamheid. Je moet wel een beetje snappen wat je doet en vooraf is een kleine revisie dus echt wel aan te raden. Hoe de 3.2 van Alfa zich houdt onder drukvulling weet ik niet en dat valt moeilijker te achterhalen denk ik. Daarnaast is de motor minder compact als de VR dus een bijkomende moeilijkheid is de benodigde ruimte voor Turbo + uitlaatspruitstuk + slangen. Dat zou ik eerst proberen uit te vinden want anders heeft het zowiezo geen zin om aan te beginnen.

Je zult het wiel moeten gaan uitvinden hetgeen tijd en geld kost als je zelf niet heel erg handig bent.

Gebruikersavatar
BamiesGTA
Berichten: 775
Lid geworden op: 07 dec 2009, 08:32
Auto: Cupra Leon 300

Re: De ene 6 cilinder is de andere niet..?

Bericht door BamiesGTA » 26 jun 2010, 20:26

Remko schreef:Met 250pk heb je al wheelspin tot in de gloria, dus wat zou je überhaupt willen met meer vermogen? Mits je een sperdiff monteert lijkt het mij meer een investering in nog meer rubber dan in snelheid.
Ja dat is de standaard reactie...
Heb zelf een Q2 diff (niks bijzonders) en heb bij droog weer nog nooit serieuze wielspin gehad..
Hoe de 3.2 van Alfa zich houdt onder drukvulling weet ik niet en dat valt moeilijker te achterhalen denk ik.
Er rijden Supercharged Autodelta 3.2L GTA's rond met 350pk zonder al te ingrijpende aanpassingen (lees: standaard koppen, zuigers, drijfstangen etc)

steve smith
Berichten: 4500
Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
Locatie: Achter het stuur

Re: De ene 6 cilinder is de andere niet..?

Bericht door steve smith » 27 jun 2010, 03:17

Turbo past op de 2.0 V6 net qua ruimte, op de veel grotere 3.2 wordt dat thermisch een ziekenhuis als je het er qua ruimte al in krijgt. Compressor lijkt me dan een stuk handiger, die heeft minder loodgieterswerk nodig en kan gunstiger gemonteerd worden.

Mening: zonde van je tijd, daar de wielophanging een beetje circuitgebruik met 250pk al maar met moeite slikt. En ja dat is met Q2, there's only so much the driveshafts can take.

Gebruikersavatar
BamiesGTA
Berichten: 775
Lid geworden op: 07 dec 2009, 08:32
Auto: Cupra Leon 300

Re: De ene 6 cilinder is de andere niet..?

Bericht door BamiesGTA » 27 jun 2010, 12:41

steve smith schreef:Turbo past op de 2.0 V6 net qua ruimte, op de veel grotere 3.2 wordt dat thermisch een ziekenhuis als je het er qua ruimte al in krijgt. Compressor lijkt me dan een stuk handiger, die heeft minder loodgieterswerk nodig en kan gunstiger gemonteerd worden.

Mening: zonde van je tijd, daar de wielophanging een beetje circuitgebruik met 250pk al maar met moeite slikt. En ja dat is met Q2, there's only so much the driveshafts can take.
Was ik al bang voor. Ik kijk dan wel wat ze kunnen met een compressor...

Autodelta perst ook 400pk uit de GTA, dus kapot zal het niet snel gaan.

Dennis Orgers
Berichten: 207
Lid geworden op: 11 aug 2007, 23:41

Re: De ene 6 cilinder is de andere niet..?

Bericht door Dennis Orgers » 27 jun 2010, 12:57

Je hebt in Nederland wel DP engineering,

zijn doen veel voor peugeot turbo porjecten (kosten rond de 6000 tot 10.000)

Dus misschien zien ze een alfa ook wel zitten als project

MVG Dennis

Gebruikersavatar
BamiesGTA
Berichten: 775
Lid geworden op: 07 dec 2009, 08:32
Auto: Cupra Leon 300

Re: De ene 6 cilinder is de andere niet..?

Bericht door BamiesGTA » 27 jun 2010, 14:18

Dennis Orgers schreef:Je hebt in Nederland wel DP engineering,

zijn doen veel voor peugeot turbo porjecten (kosten rond de 6000 tot 10.000)

Dus misschien zien ze een alfa ook wel zitten als project

MVG Dennis
Klopt ja. Heb al een mailtje gestuurd. Heb ook contact opgenomen met vr6specialist. Misschien dat ik bij hen beter terecht kan gezien hun ervaring met turbo en compressor kits voor de R32 V6jes.

Gebruikersavatar
BamiesGTA
Berichten: 775
Lid geworden op: 07 dec 2009, 08:32
Auto: Cupra Leon 300

Re: De ene 6 cilinder is de andere niet..?

Bericht door BamiesGTA » 29 jun 2010, 22:52

Op de één of andere reden moet een tubo conversie ver over de 10k lopen voor mijn auto..
Denk dat compressor dan toch verstandiger is.

Wat is zo'n beetje een normale prijs voor setje gesmede zuigers en gesmede drijfstangen voor V6?
Kreeg via de mail een offerte voor wiseco zuigerset en pauter drijfstang set incl ARP drijfstangbouten, 2500 euro :shock:

graag nog wat tips en tools wat allemaal verstandig is om te verbeteren met het oog op compressor...
Vermogen 350PK/370NM.

Luco

Re: De ene 6 cilinder is de andere niet..?

Bericht door Luco » 29 jun 2010, 22:56

De vr6 specialist of tvs engineering zoals het tegenwoordig heet doet ook veel met vortex.
Bel Ronald maar en zeg dat ik je gestuurd heb :thumbup:

Gebruikersavatar
RutgerK
Berichten: 3239
Lid geworden op: 20 nov 2007, 01:07

Re: De ene 6 cilinder is de andere niet..?

Bericht door RutgerK » 29 jun 2010, 23:07

Toch heb ik wel een vraag over die conversie van 6-cilinders. Lopen die 6-cilinders met turbo conversie nu echt goed? De verhalen blijven bij mij vaak hangen die het verdere afstellingstraject om de motor echt lekker te laten lopen.

Gebruikersavatar
jaydee
Berichten: 784
Lid geworden op: 21 sep 2007, 11:42
Locatie: Zeewolde

Re: De ene 6 cilinder is de andere niet..?

Bericht door jaydee » 30 jun 2010, 22:13

RutgerK schreef:Toch heb ik wel een vraag over die conversie van 6-cilinders. Lopen die 6-cilinders met turbo conversie nu echt goed? De verhalen blijven bij mij vaak hangen die het verdere afstellingstraject om de motor echt lekker te laten lopen.
VR6-en zijn thermisch moeilijk door de breedte van de cilinderkop. De uitlaatkanalen van de voorste cilinderrij (en inlaatkanalen van de achterste) lopen door de halve breedte van de kop:

Afbeelding

Gebruikersavatar
BamiesGTA
Berichten: 775
Lid geworden op: 07 dec 2009, 08:32
Auto: Cupra Leon 300

Re: De ene 6 cilinder is de andere niet..?

Bericht door BamiesGTA » 01 jul 2010, 23:39

Maar kan iemand mij een beetje helpen wat ik nu moet doen om een korte levensduur van de motor te voorkomen? Gesmede zuigers lijkt me verstandig, maar zijn die pauter drijfstangen nodig/handig bij dit vermogen? Cilinderkoppen flowen misschien?

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43146
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: De ene 6 cilinder is de andere niet..?

Bericht door Arthur » 02 jul 2010, 09:35

Ik zou hem alsnog verkopen en een echte auto met echt vemogen kopen :wink: En ondanks de knipoog meen ik het toch wel :mrgreen:

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22505
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: De ene 6 cilinder is de andere niet..?

Bericht door Niels » 02 jul 2010, 11:01

+1 :wink:

Luco

Re: De ene 6 cilinder is de andere niet..?

Bericht door Luco » 02 jul 2010, 11:03

Als die dan maar geen bmw koopt :bag:

Gebruikersavatar
BamiesGTA
Berichten: 775
Lid geworden op: 07 dec 2009, 08:32
Auto: Cupra Leon 300

Re: De ene 6 cilinder is de andere niet..?

Bericht door BamiesGTA » 02 jul 2010, 14:56

Arthur schreef:Ik zou hem alsnog verkopen en een echte auto met echt vemogen kopen :wink: En ondanks de knipoog meen ik het toch wel :mrgreen:
Verkopen is geen optie. Heb besloten dat ik geen M3 hoef waarvan er ontelbaar veel van rondrijden. Heb nu wat unieks. Dan maar geen ''echte'' auto :wink:

En ondanks dat het een alfa is heb ik nog niks bijzonders meegemaakt in de 2 jaar dat ik hem heb (afkloppen)

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10872
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: De ene 6 cilinder is de andere niet..?

Bericht door Joy » 02 jul 2010, 15:00

BamiesGTA schreef:Maar kan iemand mij een beetje helpen wat ik nu moet doen om een korte levensduur van de motor te voorkomen? Gesmede zuigers lijkt me verstandig, maar zijn die pauter drijfstangen nodig/handig bij dit vermogen? Cilinderkoppen flowen misschien?
Ik zou eens contact opnemen met Van Kronenburg Autosport. Zij hebben veel ervaring met het opbouwen van zowel atmosferische als geblazen motoren en kunnen je vertellen wat de punten zijn waar aandacht aan besteedt moet worden.

Gebruikersavatar
jaydee
Berichten: 784
Lid geworden op: 21 sep 2007, 11:42
Locatie: Zeewolde

Re: De ene 6 cilinder is de andere niet..?

Bericht door jaydee » 02 jul 2010, 16:23

Lekker standaard laten. En de daarmee vrijkomende pecunia oppotten voor een vervanger, of als het genoeg is een hobbyauto erbij kopen...

400 pk (of whatever) op de voorwieltjes doet het misschien goed in de kroeg, maar wat heb je er nou werkelijk aan extra driving fun van?
Je zou ook in onderstel en remmen kunnen investeren (moet eigenlijk toch als je het vermogen zoveel gaat opkrikken), daar krijg je wel meteen meer DF van.

Gebruikersavatar
G Kolkman
Berichten: 2636
Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
Locatie: Eindhoven

Re: De ene 6 cilinder is de andere niet..?

Bericht door G Kolkman » 02 jul 2010, 16:53

BamiesGTA schreef:Maar kan iemand mij een beetje helpen wat ik nu moet doen om een korte levensduur van de motor te voorkomen? Gesmede zuigers lijkt me verstandig, maar zijn die pauter drijfstangen nodig/handig bij dit vermogen? Cilinderkoppen flowen misschien?


Vast wel, maar met alle respect, ik zou die kennis niet hier zoeken. Hooguit kennis over deskundigen :wink: .

Gebruikersavatar
BamiesGTA
Berichten: 775
Lid geworden op: 07 dec 2009, 08:32
Auto: Cupra Leon 300

Re: De ene 6 cilinder is de andere niet..?

Bericht door BamiesGTA » 02 jul 2010, 17:04

jaydee schreef:Lekker standaard laten. En de daarmee vrijkomende pecunia oppotten voor een vervanger, of als het genoeg is een hobbyauto erbij kopen...

400 pk (of whatever) op de voorwieltjes doet het misschien goed in de kroeg, maar wat heb je er nou werkelijk aan extra driving fun van?
Je zou ook in onderstel en remmen kunnen investeren (moet eigenlijk toch als je het vermogen zoveel gaat opkrikken), daar krijg je wel meteen meer DF van.
328pk uitvoering laat de zowel een Impreza STI en BMW M3 achter zich op topgear circuit. Dus zo erg is die voorwielaandrijving niet..

Maar hou maar op over sparen voor vervanger etc. Dat vroeg ik niet. Zou gek zijn om zo'n mooie auto weg te doen...

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten