importeren auto uit Frankrijk
- Remko
- Berichten: 401
- Lid geworden op: 16 jun 2008, 09:40
- Locatie: Frl
importeren auto uit Frankrijk
Dag mensen,
In januari heb ik een auto geimporteerd uit Duitsland. Appeltje eitje. Helaas is die auto (BMW 540i) al weer kaduk vanwege een aanrijding. Tijd voor wat nieuws.
Ik kijk tegenwoordig ook in Frankrijk en daar staan veel leuke auto's te koop. Nu ben ik benieuwd of de Duitsland methode ook in Frankrijk werkt. De Duitse methode is:
- auto betalen
- fahrzeugbrief + sleutels ontvangen
- exportkenteken regelen (120 euro, kan meestal ergens in de omgeving van de verkoper geregeld worden)
- exportkenteken monteren
- naar huis rijden
- afspraak RDW maken + eendagskenteken aanvragen (kentekenbewijs ontvang je thuis, platen maak je zelf)
- keuring door RDW
- Aangifte BPM bij Belstingdienst met behulp van uidraai op autotelex.nl (15 euro)
- Betaling BPM na ontvangst aanslag van Belastingdienst
- Ontvangst van het kentekenbewijs
- Platen laten maken
- APK keuring laten doen
- Rijden
Het verschil met Frankrijk zit 'm in het "rode" deel. Kan iemand dat invullen? Ik heb wel eens gelezen dat je in Frankrijk geen exportkenteken kunt regelen. Maar dan zou je dus alleen een auto kunnen ophalen op een ambulance of via een transporteur.
bedankt voor de info
In januari heb ik een auto geimporteerd uit Duitsland. Appeltje eitje. Helaas is die auto (BMW 540i) al weer kaduk vanwege een aanrijding. Tijd voor wat nieuws.
Ik kijk tegenwoordig ook in Frankrijk en daar staan veel leuke auto's te koop. Nu ben ik benieuwd of de Duitsland methode ook in Frankrijk werkt. De Duitse methode is:
- auto betalen
- fahrzeugbrief + sleutels ontvangen
- exportkenteken regelen (120 euro, kan meestal ergens in de omgeving van de verkoper geregeld worden)
- exportkenteken monteren
- naar huis rijden
- afspraak RDW maken + eendagskenteken aanvragen (kentekenbewijs ontvang je thuis, platen maak je zelf)
- keuring door RDW
- Aangifte BPM bij Belstingdienst met behulp van uidraai op autotelex.nl (15 euro)
- Betaling BPM na ontvangst aanslag van Belastingdienst
- Ontvangst van het kentekenbewijs
- Platen laten maken
- APK keuring laten doen
- Rijden
Het verschil met Frankrijk zit 'm in het "rode" deel. Kan iemand dat invullen? Ik heb wel eens gelezen dat je in Frankrijk geen exportkenteken kunt regelen. Maar dan zou je dus alleen een auto kunnen ophalen op een ambulance of via een transporteur.
bedankt voor de info
- Remko
- Berichten: 401
- Lid geworden op: 16 jun 2008, 09:40
- Locatie: Frl
Re: importeren auto uit Frankrijk
Ok, ik heb al wat uitgevonden.
Zelf rijden kan niet in Frankrijk. Ze hebben geen exportkentekens. Auto's kunnen dus alleen achter op de kar of op transport. vakgarage Tinga uit Leimuiden brengt de auto voor 450 ex van b.v. Bordeaux naar Nederland. Dat lijkt duur maar als je het zelf moet regelen kost het ook geld. Overschrijven is overigens net zo simpel als in Duitsland. Je krijgt een "carte-gris" van de verkoper en die neem je mee naar de RDW in Nederland. Je hoeft niet naar het postkantoor. Als je wilt dan kan Tinga de carte-gris innemen op het moment dat de auto wordt opgehaald. Dan zul je van tevoren de betaling moeten regelen.
Vakgarage Tinga rijdt in de zomermaanden regelmatig (een paar keer per maand) naar Frankrijk. Ze gaan via de westkust naar beneden en rijden onderlangs richting Lyon en dan via de Autoroute dus Soleil weer naar NL.
Allemaal heel simpel dus, maar die 5 banken moet je bij de aankoop optellen.
Zelf rijden kan niet in Frankrijk. Ze hebben geen exportkentekens. Auto's kunnen dus alleen achter op de kar of op transport. vakgarage Tinga uit Leimuiden brengt de auto voor 450 ex van b.v. Bordeaux naar Nederland. Dat lijkt duur maar als je het zelf moet regelen kost het ook geld. Overschrijven is overigens net zo simpel als in Duitsland. Je krijgt een "carte-gris" van de verkoper en die neem je mee naar de RDW in Nederland. Je hoeft niet naar het postkantoor. Als je wilt dan kan Tinga de carte-gris innemen op het moment dat de auto wordt opgehaald. Dan zul je van tevoren de betaling moeten regelen.
Vakgarage Tinga rijdt in de zomermaanden regelmatig (een paar keer per maand) naar Frankrijk. Ze gaan via de westkust naar beneden en rijden onderlangs richting Lyon en dan via de Autoroute dus Soleil weer naar NL.
Allemaal heel simpel dus, maar die 5 banken moet je bij de aankoop optellen.
Laatst gewijzigd door Remko op 21 mei 2010, 16:30, 1 keer totaal gewijzigd.
- Niels
- Berichten: 22505
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: importeren auto uit Frankrijk
Het export kenteken zoals wij het 5daags kenteken (en aanverwanten) noemen kun je ook gebruiken voor een Franse auto denk ik. Puur feitelijk zijn het niets meer dan tijdelijke verzekeringsplaten die in de meeste EU landen gelden. Daarnaast moet je alleen ff BPM vrijstelling aanvragen om in NL te mogen rijden.
Dus als je zeker bent van je aankoop dan kun je in Duitsland gewoon een 5daags kenteken kopen maar zeker zijn van een auto op afstand is nou net ff de moeilijkheid lijkt me...
Dus als je zeker bent van je aankoop dan kun je in Duitsland gewoon een 5daags kenteken kopen maar zeker zijn van een auto op afstand is nou net ff de moeilijkheid lijkt me...
- Ravin ///M
- Berichten: 3002
- Lid geworden op: 23 feb 2007, 16:50
- Locatie: Dieselduvel
Re: importeren auto uit Frankrijk
Informatief, Remko - tnx! 

- Remko
- Berichten: 401
- Lid geworden op: 16 jun 2008, 09:40
- Locatie: Frl
Re: importeren auto uit Frankrijk
Duitsland is geen punt. Maar ik verwacht dat de tijdelijke verzekeringsplaten die je in Duitsland koopt gerelateerd zijn aan de auto waar je de platen op monteert. Je kunt online Duitse platen bestellen maar deze kun je volgens mij niet gebruiken als je een Franse auto koopt. Het lijkt mij in ieder geval niet logisch. Ik bel volgende week wel met de RDW. Als ik meer weet dan post ik het.Niels schreef:Het export kenteken zoals wij het 5daags kenteken (en aanverwanten) noemen kun je ook gebruiken voor een Franse auto denk ik. Puur feitelijk zijn het niets meer dan tijdelijke verzekeringsplaten die in de meeste EU landen gelden. Daarnaast moet je alleen ff BPM vrijstelling aanvragen om in NL te mogen rijden.
Dus als je zeker bent van je aankoop dan kun je in Duitsland gewoon een 5daags kenteken kopen maar zeker zijn van een auto op afstand is nou net ff de moeilijkheid lijkt me...
- Remko
- Berichten: 401
- Lid geworden op: 16 jun 2008, 09:40
- Locatie: Frl
Re: importeren auto uit Frankrijk
you're welcomeRavin ///M schreef:Informatief, Remko - tnx!
- Michel P
- Berichten: 12572
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37
Re: importeren auto uit Frankrijk
Ik heb met duitse 5 daags platen mij Exige uit de UK naar NL gereden.
Dus uit Frankrijk lijkt me geen enkel probleem.
Michel
Dus uit Frankrijk lijkt me geen enkel probleem.
Michel
- Remko
- Berichten: 401
- Lid geworden op: 16 jun 2008, 09:40
- Locatie: Frl
Re: importeren auto uit Frankrijk
Ok, interessant. Zou je kunnen aangeven of je voor het bestellen van de platen de voertuiggegevens van de Exige nodig had?
-
- Berichten: 9466
- Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31
Re: importeren auto uit Frankrijk
Bel maar eens met de rdw en de douane. Denk dat ik het antwoord al weet.
- Niels
- Berichten: 22505
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: importeren auto uit Frankrijk
Het zijn Duitse platen omdat het een Duitse verzekering is niet omdat de auto toevallig uit Duitsland komtRemko schreef:Duitsland is geen punt. Maar ik verwacht dat de tijdelijke verzekeringsplaten die je in Duitsland koopt gerelateerd zijn aan de auto waar je de platen op monteert. Je kunt online Duitse platen bestellen maar deze kun je volgens mij niet gebruiken als je een Franse auto koopt. Het lijkt mij in ieder geval niet logisch. Ik bel volgende week wel met de RDW. Als ik meer weet dan post ik het.

- Remko
- Berichten: 401
- Lid geworden op: 16 jun 2008, 09:40
- Locatie: Frl
Re: importeren auto uit Frankrijk
Inmiddels heb ik een auto opgehaald. Ik heb in Nederland een Duits 5 dagen kenteken gekocht en ben met de trein naar Frankrijk gereden. Vervolgens de auto bekeken, gekocht, betaald en een factuur + carte grise ontvangen van de verkoper. Ik ben met het bestaande Franse kenteken naar de Frans / Duitse grens gereden (hij was nog "apk" gekeurd) en heb vervolgens de Duitse kentekenplaten gemonteerd om door Duitsland naar Venlo te rijden.
Simpel dus.
Simpel dus.
- frankv
- Berichten: 2432
- Lid geworden op: 17 jan 2007, 21:48
Re: importeren auto uit Frankrijk
En hij is mooi Remko! Even een Autoglym beurtje en je hebt een prachtige 540!
- Niels
- Berichten: 22505
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: importeren auto uit Frankrijk
Waarom heb je de verzekeringsplaten niet in Frankrijk gemonteerd? Het lijkt me dat je dan toch onverzekerd rond rijd of niet
Het Franse kenteken is dus auto gebonden en komt ook op jouw naam?
Ik ben benieuwd naar je nieuwe aanwinst

Ik ben benieuwd naar je nieuwe aanwinst

- Remko
- Berichten: 401
- Lid geworden op: 16 jun 2008, 09:40
- Locatie: Frl
Re: importeren auto uit Frankrijk
Ja, hij is prachtig. De combi lazurblau / shadowline / zwart leer staat de auto erg goed.
Wat betreft het monteren van de platen in Frankrijk, ik had de groene kaart + 5-dagen platen in de auto liggen dus ik was op die paar kilometer waarschijnlijk gewoon verzekerd. De auto stond is Straatsburg, zo'n beetje op de Frans Duitse grens. Vanaf de grens was het sowieso in orde.
Wat betreft het monteren van de platen in Frankrijk, ik had de groene kaart + 5-dagen platen in de auto liggen dus ik was op die paar kilometer waarschijnlijk gewoon verzekerd. De auto stond is Straatsburg, zo'n beetje op de Frans Duitse grens. Vanaf de grens was het sowieso in orde.
-
- Berichten: 15380
- Lid geworden op: 01 nov 2007, 22:35
- Locatie: Hello E39 , farewell E30 & E34
Re: importeren auto uit Frankrijk
Gefeliciteerd Remko.
Brothers dus....?frankv schreef:de e34 blijft mooi
gisteravond kwam mijn broer(tje) langs met een e34 540 die hij net uit frankrijk gehaald had, in prima conditie met een prachtig zwart leren sport interieur met zonnerollo's rondom en veel pas vervangen onderdelen (automaat, radiateur, banden)
zo'n 540 brengt iedere keer dat je gas geeft een lach op je gezicht en is in de praktijk vanwege de automaat en het koppel bij lage toeren heel erg snel
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: bartje325i en 2 gasten