importeren auto uit Frankrijk

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Remko

importeren auto uit Frankrijk

Bericht door Remko » 21 mei 2010, 11:08

Dag mensen,

In januari heb ik een auto geimporteerd uit Duitsland. Appeltje eitje. Helaas is die auto (BMW 540i) al weer kaduk vanwege een aanrijding. Tijd voor wat nieuws.

Ik kijk tegenwoordig ook in Frankrijk en daar staan veel leuke auto's te koop. Nu ben ik benieuwd of de Duitsland methode ook in Frankrijk werkt. De Duitse methode is:
- auto betalen
- fahrzeugbrief + sleutels ontvangen
- exportkenteken regelen (120 euro, kan meestal ergens in de omgeving van de verkoper geregeld worden)
- exportkenteken monteren
- naar huis rijden

- afspraak RDW maken + eendagskenteken aanvragen (kentekenbewijs ontvang je thuis, platen maak je zelf)
- keuring door RDW
- Aangifte BPM bij Belstingdienst met behulp van uidraai op autotelex.nl (15 euro)
- Betaling BPM na ontvangst aanslag van Belastingdienst
- Ontvangst van het kentekenbewijs
- Platen laten maken
- APK keuring laten doen
- Rijden

Het verschil met Frankrijk zit 'm in het "rode" deel. Kan iemand dat invullen? Ik heb wel eens gelezen dat je in Frankrijk geen exportkenteken kunt regelen. Maar dan zou je dus alleen een auto kunnen ophalen op een ambulance of via een transporteur.

bedankt voor de info

Remko

Re: importeren auto uit Frankrijk

Bericht door Remko » 21 mei 2010, 11:31

Ok, ik heb al wat uitgevonden.

Zelf rijden kan niet in Frankrijk. Ze hebben geen exportkentekens. Auto's kunnen dus alleen achter op de kar of op transport. vakgarage Tinga uit Leimuiden brengt de auto voor 450 ex van b.v. Bordeaux naar Nederland. Dat lijkt duur maar als je het zelf moet regelen kost het ook geld. Overschrijven is overigens net zo simpel als in Duitsland. Je krijgt een "carte-gris" van de verkoper en die neem je mee naar de RDW in Nederland. Je hoeft niet naar het postkantoor. Als je wilt dan kan Tinga de carte-gris innemen op het moment dat de auto wordt opgehaald. Dan zul je van tevoren de betaling moeten regelen.

Vakgarage Tinga rijdt in de zomermaanden regelmatig (een paar keer per maand) naar Frankrijk. Ze gaan via de westkust naar beneden en rijden onderlangs richting Lyon en dan via de Autoroute dus Soleil weer naar NL.

Allemaal heel simpel dus, maar die 5 banken moet je bij de aankoop optellen.
Laatst gewijzigd door Remko op 21 mei 2010, 16:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 21 mei 2010, 16:03

Het export kenteken zoals wij het 5daags kenteken (en aanverwanten) noemen kun je ook gebruiken voor een Franse auto denk ik. Puur feitelijk zijn het niets meer dan tijdelijke verzekeringsplaten die in de meeste EU landen gelden. Daarnaast moet je alleen ff BPM vrijstelling aanvragen om in NL te mogen rijden.

Dus als je zeker bent van je aankoop dan kun je in Duitsland gewoon een 5daags kenteken kopen maar zeker zijn van een auto op afstand is nou net ff de moeilijkheid lijkt me...

Ravin ///M

Bericht door Ravin ///M » 21 mei 2010, 18:05

Informatief, Remko - tnx! :thumbup:

Remko

Bericht door Remko » 21 mei 2010, 20:51

Niels schreef:Het export kenteken zoals wij het 5daags kenteken (en aanverwanten) noemen kun je ook gebruiken voor een Franse auto denk ik. Puur feitelijk zijn het niets meer dan tijdelijke verzekeringsplaten die in de meeste EU landen gelden. Daarnaast moet je alleen ff BPM vrijstelling aanvragen om in NL te mogen rijden.

Dus als je zeker bent van je aankoop dan kun je in Duitsland gewoon een 5daags kenteken kopen maar zeker zijn van een auto op afstand is nou net ff de moeilijkheid lijkt me...
Duitsland is geen punt. Maar ik verwacht dat de tijdelijke verzekeringsplaten die je in Duitsland koopt gerelateerd zijn aan de auto waar je de platen op monteert. Je kunt online Duitse platen bestellen maar deze kun je volgens mij niet gebruiken als je een Franse auto koopt. Het lijkt mij in ieder geval niet logisch. Ik bel volgende week wel met de RDW. Als ik meer weet dan post ik het.

Remko

Bericht door Remko » 21 mei 2010, 20:52

Ravin ///M schreef:Informatief, Remko - tnx! :thumbup:
you're welcome

Michel P

Bericht door Michel P » 21 mei 2010, 21:09

Ik heb met duitse 5 daags platen mij Exige uit de UK naar NL gereden.

Dus uit Frankrijk lijkt me geen enkel probleem.

Michel

Remko

Bericht door Remko » 21 mei 2010, 22:27

Ok, interessant. Zou je kunnen aangeven of je voor het bestellen van de platen de voertuiggegevens van de Exige nodig had?

Rupie

Bericht door Rupie » 21 mei 2010, 22:53

Bel maar eens met de rdw en de douane. Denk dat ik het antwoord al weet.

Niels

Bericht door Niels » 21 mei 2010, 23:25

Remko schreef:Duitsland is geen punt. Maar ik verwacht dat de tijdelijke verzekeringsplaten die je in Duitsland koopt gerelateerd zijn aan de auto waar je de platen op monteert. Je kunt online Duitse platen bestellen maar deze kun je volgens mij niet gebruiken als je een Franse auto koopt. Het lijkt mij in ieder geval niet logisch. Ik bel volgende week wel met de RDW. Als ik meer weet dan post ik het.
Het zijn Duitse platen omdat het een Duitse verzekering is niet omdat de auto toevallig uit Duitsland komt :wink: Hier in NL is dat niet te scheiden maar wel zodra een auto los te koppelen is van een kenteken zoals in DE en UK.

Remko

Bericht door Remko » 29 mei 2010, 10:00

Inmiddels heb ik een auto opgehaald. Ik heb in Nederland een Duits 5 dagen kenteken gekocht en ben met de trein naar Frankrijk gereden. Vervolgens de auto bekeken, gekocht, betaald en een factuur + carte grise ontvangen van de verkoper. Ik ben met het bestaande Franse kenteken naar de Frans / Duitse grens gereden (hij was nog "apk" gekeurd) en heb vervolgens de Duitse kentekenplaten gemonteerd om door Duitsland naar Venlo te rijden.

Simpel dus.

frankv

Bericht door frankv » 29 mei 2010, 10:10

En hij is mooi Remko! Even een Autoglym beurtje en je hebt een prachtige 540!

Niels

Bericht door Niels » 29 mei 2010, 11:24

Waarom heb je de verzekeringsplaten niet in Frankrijk gemonteerd? Het lijkt me dat je dan toch onverzekerd rond rijd of niet :hmmm: Het Franse kenteken is dus auto gebonden en komt ook op jouw naam?

Ik ben benieuwd naar je nieuwe aanwinst :thumbup:

Remko

Bericht door Remko » 29 mei 2010, 13:02

Ja, hij is prachtig. De combi lazurblau / shadowline / zwart leer staat de auto erg goed.

Wat betreft het monteren van de platen in Frankrijk, ik had de groene kaart + 5-dagen platen in de auto liggen dus ik was op die paar kilometer waarschijnlijk gewoon verzekerd. De auto stond is Straatsburg, zo'n beetje op de Frans Duitse grens. Vanaf de grens was het sowieso in orde.

Xave30

Bericht door Xave30 » 29 mei 2010, 13:14

Gefeliciteerd Remko.

frankv schreef:de e34 blijft mooi
gisteravond kwam mijn broer(tje) langs met een e34 540 die hij net uit frankrijk gehaald had, in prima conditie met een prachtig zwart leren sport interieur met zonnerollo's rondom en veel pas vervangen onderdelen (automaat, radiateur, banden)

zo'n 540 brengt iedere keer dat je gas geeft een lach op je gezicht en is in de praktijk vanwege de automaat en het koppel bij lage toeren heel erg snel
Brothers dus....?

Plaats reactie