Whisky liefhebbers?

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
FrankS

Whisky liefhebbers?

Bericht door FrankS » 20 apr 2010, 22:12

Zitten hier eigenlijk mensen die voor de 'hobby' weleens whisky (of whiskey, als je dat lekkerder vind) drinken? Kijk je niet raar op van Single Malts of Blends, drupjes water en genieten van je glas whisk(e)y?

Zelf ben ik nog niet zo heel 'lang' bezig maar het blijft wel heerlijk ontspannen. Voordeel is dat ik aan mezelf merk dat ik al rustiger de tijd neem en zo meer geniet van het 'moment' dat je drinkt. Tevens probeer ik een beetje de 'tasting notes' bij te houden... Al vergeet ik dat meestal.

Momenteel heb ik staan:

In de Blends:

Johnnie Walker Red Label. Opzich niet verkeerd, ruikt wat zoetig. Smaak is gemberachtig en vrij heet daarna. Nadronk redelijk zoutig... moeilijk te omschrijven.

Ik heb 'hem' nu 2 weken... uit het huis van mijn oudoom die een tijd terug overleden is(ongeopend)

Single malts:

Glenfiddich Caoran 12y: Vrij rokerig op het eerste proeven. Schijnt niet echt een 'unieke' whisky te zijn maar ik vind hem erg goed smaken.

Besteld:

Talisker 57' North. Hier ben ik na wat lezen en advies op uitgekomen. Ook om natuurlijk een beetje te proberen en experimenteren. Behoorlijk aan de prijs met 68 euro voor een fles maargoed, soms mag het ;)

Verder ben ik niet echt een expert maar vind het erg leuk en lekker om te drinken. Misschien kunnen we hier elkaar wat tips geven. Lezen is ook altijd leuk dus mocht je nog interessante webpagina's hebben: Post ze!

duifjes.com

Re: Whisky liefhebbers?

Bericht door duifjes.com » 20 apr 2010, 22:21

Ik was wel een liefhebber .... ach nog steeds wel maar lang geleden!

Ik ben / was gek op knockando en nog wat andere ... weet eigenlijk niet meer welke....hahahah teveel gehad denk ik....maar een lekkere stoel een goed glas en sigaar was wel mijn ding ja :mrgreen:

ErikMartijn

Bericht door ErikMartijn » 20 apr 2010, 22:57

Jaa! ik zou er bijna zelf een topic over openen, maar ik ben ook net begonnen.. Nog niet heel veel ervaring dus. Op dit moment heb ik een fles Aberlour 12 yo. (single malt), en twee blends, namelijk black bottle en Te Bheag. Ik zou die laatste twee blends echt zowiezo kopen, want dan kan je echt de verschillende karakters van whisky ontdekken. De black bottle is echt een typische islay.. rokerig... heel veel turf. en zilt. Te Bheag is heel lekker met hints van noten en vanille... En best of all, deze twee blends kosten beide minder dan € 20,- (nee ik ben geen whisky handelaar dus ik maak hier geen reklame o.i.d. :mrgreen: )

Nouja, je begrijpt het wel.. ook al ben ik nog maar 20 yo. ben ik toch redelijk enthousiast over whisky en ik hoop nog vele flessen te verorberen :banaan:

Heb je trouwens al een paar glencairn glazen gekocht, die zijn echt perfect voor nosing & tasting :)

Veel drinkplezier gewenst,

Erik. :beer:

Chuck

Bericht door Chuck » 20 apr 2010, 23:09

Smaken verschillen, meestal uitgaans drankje Chivas, lekker makkelijk naar binnen te werken.

Thuis met vrienden of alleen fles Macallan´s vooral de 15 years........mmm

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 20 apr 2010, 23:25

Heerlijk! Kan alleen zo slecht maat houden :S :roll: :drinking:

ErikMartijn

Bericht door ErikMartijn » 20 apr 2010, 23:30

Tom Westendorp schreef:Heerlijk! Kan alleen zo slecht maat houden :S :roll: :drinking:
Haha daar hebben er meer last van... ach, als je anderen niet begint lastig te vallen :) of doe je dat ook al wanneer je nuchter bent? :mrgreen:

Mark Nauta
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94

Bericht door Mark Nauta » 21 apr 2010, 00:20

Sinds een jaar of 2 ben ik ook helemaal van de whisky en drink het dan ook geregeld. Heb ook redelijk wat dingen geprobeerd. Ook mijn vriendin is er fan van en als we dan ook ergens naartoe gaan, of een weekendje buitenland ofzo doen, dan gaan we ook altijd wel op zoek naar een leuke whisky aldaar.

Thuis heb ik nu staan:

- de huis-tuin-en-keuken-whisky, Glennfiddich Special Reserve 12 Years.
Ik vind hem wel lekker, maar niet altijd. Het is maar net even hoe mijn pet staat. Meestal vind ik hem iets te
scherp en doe ik er dan ook even drupje water bij.

- Dalwhinnie Single Highland Malt Scotch Whisky, 15 Years
Een wat zoetere smaak die echter bij het eerste gevoel erg scherp aanvoelt. Maar als ie wegvloeit wordt ie lekker zacht. Heb hem van Andrew (The Farmer) gehad en er is al een fles doorheen. Heb er laatst nog 1 gehaald.

- Frysk Hinder, Single Malt whisky.
Dit is een whisky die in Friesland wordt gedestilleerd in kleine aantallen. De serie waar ik nu een fles van heb staan is gedestilleerd op rode wijn vaten en gedestilleerd op 08-06 '06, gebotteld op 02-10 '09.
Het is een wat donkerdere whisky met een wat gerookte smaak. Ik vind hem eigenlijk wat aan de zware kant, hou van de iets lichtere. Hij is zacht op de tong (in het begin), maar de afdronk is wat heftiger.

Eerder heb ik een Frysk Hinder gehad wat de lekkerste whisky is die ik tot nu toe heb gehad. Die was op Sherry vaten gedestilleerd. Dat maakt hem wat zoeter en een stuk lichter/zachter. Dat heeft toch echt mijn voorkeur. Zal dus nu weer eens op zoek naar een whisky die ook op sherry vaten heeft gestaan.

Ik ben ook zeker geen kenner, maar vind het leuk om af en toe wat te drinken en lekker te proeven. Zal er ook eens wat te lezen over kopen. is eigenlijk wel erg leuk. Zijn er nog boekentips??
Laatst gewijzigd door Mark Nauta op 21 apr 2010, 00:30, 1 keer totaal gewijzigd.

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 21 apr 2010, 00:29

Nou DF Whiskey meeting houden maar dan! .... goede flessen meenemen goede sigaren en drinken maar!

ErikMartijn

Bericht door ErikMartijn » 21 apr 2010, 00:38

Mark, je bedoelt denk ik dat de whisky in wijn/sherry vaten gerijpt is in plaats van gedestilleerd... als je het in zo'n vat gaat destilleren ben ik bang dat het vat inclusief inhoud in rook opgaat :mrgreen:

Ben zelf ook erg benieuwd naar de frysk hynder whisky, die is toch redelijk jong of niet?

P.S. Duifjes, een whisky meeting lijkt me een heel leuk plan, dan kunnen we misschien nog wat van elkaar leren..

EDIT: over de leeftijd van die frysk hynder, ik zie nu in mark's post dat ie 3 jaar gerijpt is.. heel jong dus.
des te meer ben ik benieuwd naar de smaak, hoe een whisky zich in zo'n korte tijd kan ontwikkelen.
Laatst gewijzigd door ErikMartijn op 21 apr 2010, 01:04, 2 keer totaal gewijzigd.

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 21 apr 2010, 00:51

Lijkt me goed idee!!! lekker genieten van goede glazen! Oja Allen is volgens mij ook liefhebber!

Dus......oja slapen na het zuipen geen probleem....heb wel wat plaatsen @ casa di fuifjes

Whiskey meeting:

Fuifjes.com
TomTuBorg :-)
ErikMartijn

Mark Nauta
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94

Bericht door Mark Nauta » 21 apr 2010, 00:56

ErikMartijn schreef:Mark, je bedoelt denk ik dat de whisky in wijn/sherry vaten gerijpt is in plaats van gedestilleerd... als je het in zo'n vat gaat destilleren ben ik bang dat het vat inclusief inhoud in rook opgaat :mrgreen:
Goed punt ;). Dat bedoel ik inderdaad!

Meeting is inderdaad wel lachen dan!!

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 21 apr 2010, 03:10

"schieten"mij wel merken vorbij van mn 'periode'

Glenmorangie

Bowmore

FrankS

Bericht door FrankS » 21 apr 2010, 06:52

duifjes.com schreef:Lijkt me goed idee!!! lekker genieten van goede glazen! Oja Allen is volgens mij ook liefhebber!

Dus......oja slapen na het zuipen geen probleem....heb wel wat plaatsen @ casa di fuifjes

Whiskey meeting:

Fuifjes.com
TomTuBorg :-)
ErikMartijn
Schrijf mij er dan ook maar bij ;-)

Tristan

Bericht door Tristan » 21 apr 2010, 09:00

Heb een fles Chivas staan van 18 en 25 jaar oud staan.

Verder vind ik een Talisker of een Famous Grouse ook lekker. Ben niet zo heel kieskeurig.

Verder hou ik ook van een Bourbon-Whiskey zoals Jack Daniels, wel gemixed uiteraard.

Erik dB

Bericht door Erik dB » 21 apr 2010, 09:07

Ik ben geen hele grote liefhebber (voorkeur voor een goed glas oude rum...), maar met een goede vriend die getrouwd is met een Schotse krijg je wel eens het een en ander voor je neus. Daarnaast ben ik de afgelopen jaren 2x naar Schotland geweest :beer:

Favoriet tot nu toe: Bunnahabhain (waarschijnlijk had dit deels te maken met de omgeving, we dronken dit met een groep locals uit Inveraray in de fameuze bar van 'The George' (http://www.thegeorgehotel.co.uk/restaurants.htm)

Roy

Bericht door Roy » 21 apr 2010, 09:11

Wat een zuipers hier zeg :mrgreen:

Mathieu

Bericht door Mathieu » 21 apr 2010, 09:17

Collega van mij is helemaal leip van Whisky en deze heeft me twee jaar geleden enthousiast gemaakt.
Bij hem kun je een leuk proeverijtje organiseren 8)

Zelf vind ik de Ierse Paddy erg goed, heerlijk zacht en lekker voor 's avonds.
Wat ik ook een heerlijke Whisky vind is Tullamore Dew, dit is ook een Ierse.

Ik heb ooit bij Fourcroy wijninkoop een proeverij gehad en daar stond een schot in tartan met zijn waar.
Springbank dus. Het hele gamma soldaat gemaakt :drinking: :drinking:
Helemaal super.

FrankS

Bericht door FrankS » 21 apr 2010, 09:20

Officieel zijn ierse Whiskey's dan weer Whiskey's met een 'e' ertussen ;)

Tullamore Dew ooit eens geproefd. Smaakt inderdaad erg goed :)

Walter

Bericht door Walter » 21 apr 2010, 09:47

.
Laatst gewijzigd door Walter op 30 mei 2011, 13:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 21 apr 2010, 10:05

Ik ben erbij Fuifjes! :mrgreen: :drinking:

Macboy

Bericht door Macboy » 21 apr 2010, 10:34

Toch wel grappig dit draadje omdat ik jaren geleden ook een zeer groot liefhebber ben geweest. Helaas was dit van korte duur, omdat ik toch alcohol en verkeer gescheiden wil houden. Ik drink geen drupje als ik moet rijden en aangezien ik vrijwel overal met de auto kom heb ik die passie moeten laten schieten.

Wel heb ik een paar geweldige boeken over sigaren en over whiskey en een combinatie daarvan in mijn kast liggen. Ik zal een en ander eens opzoeken.

Mijn favoriete fles is de Macallan 18-years old Single Malt. Een erg complexe, maar zachte en fijne smaak. Helaas niet goedkoop, maar als liefhebber meer dan waard. Eigenlijk durf ik het volgende wel aan: Mark Nauta, als je deze koopt en je vindt hem niet lekker, dan betaal ik hem voor je ! Jij als Sherry liefhebber moet deze fles geweldig vinden (uit de Macallan Sherry Oak series). Denk door je post dat we wel dezelfde smaak hebben.

Sjef

Bericht door Sjef » 21 apr 2010, 11:06

Lol, Mark koopt dus een fles, zuipt zich lam, wordt wakker met een enorme kater en stuurt dan de rekening naar Macboy. Mag ik ook meedoen? :)

Ontopic: Ben zelf fan van de wat oudere Chivas. Een Dimple vind ik bijvoorbeeld ook super. Moet wel bekennen dat ik niet alle merken geprobeerd heb die hier tussenstaan. Krijg er wel zin in!

Hunter

Bericht door Hunter » 21 apr 2010, 11:18

Zelf geen liefhebber van Whiskey, maar als ik aan Whiskey denk, moet ik altijd aan mijn zwager denken.
Had voor 2 euro een retourtje Schotland op de kop getikt bij Ryan Air, sliep 3 dagen in een huurauto, maar het was zijn duurste vakantie ooit. Glazen Whiskey gedronken van 200 euro :shock: :drinking:

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 21 apr 2010, 11:21

Hunter schreef:Zelf geen liefhebber van Whiskey, maar als ik aan Whiskey denk, moet ik altijd aan mijn zwager denken.
Had voor 2 euro een retourtje Schotland op de kop getikt bij Ryan Air, sliep 3 dagen in een huurauto, maar het was zijn duurste vakantie ooit. Glazen Whiskey gedronken van 200 euro :shock: :drinking:

:roflol: :roflol: :roflol: :roflol: :roflol:

Tim N

Bericht door Tim N » 21 apr 2010, 14:04

ErikMartijn schreef:bla bla . De black bottle is echt een typische islay.. rokerig... heel veel turf. en zilt. Te Bheag is heel lekker met hints van noten en vanille...
Als je die lekker vindt en je houd ook van scherpere rook en turfsmaak vergeet dan niet ook eens Connemara Old Peated Single Malt uit te proberen.

Mijn vorige Whiskeyavond was bij uitstek de "Auchentoshan" 18jaar een van mijn favorieten.

Verder voor zo onder het ouwehoeren met vrienden is een Famous grouse of een Glenfiddich 18jaar ook niet te versmaden.

Plaats reactie