Ik had me aangemeld voor een hele dag van 9.00-16.30 incl huurauto, een 325i E30 met 100% sper. Nog nooit in een auto gereden met sper, laat staan die 100%. Lees er wel vaak verhalen over, maar wist totaal niet wat me te wachten stond. Samen met een andere cursist moest ik de huurauto delen. De E30 was er echt slecht aan toe, alles rammelde, bekleding was gescheurd, de auto stonk etc. Enfin, er waren ook meer ervaren drifters die met eigen (track)auto kwamen.
Bij aanvang een uurtje theorie gehad en daarna gelijk de baan op en de auto's waren verdeeld in 2 groepen. De ene groep ging driften in een bocht naar links en de ander naar rechts. De eerste paar keren, is het 360graden draaien. Tja, een uurtje theorie heeft niet veel geholpen, totdat een van de instructeurs bij ons in de auto instapte en op de juiste moment instructie's ging geven. In het begin merkte ik bij mezelf dat ik juist de auto aan het redden was om uit de drift te halen (met al die sneeuw en gladheid van de afgelopen weken is het ook niet vreemd dat je dat automatisch gaat doen). Na een paar keer hield ik de drift wel aan, maar helaas was het nog niet lang genoeg om het als een mooie ‘slide’ te noemen. Dit is echt niet in een dag geleerd dacht ik bij mezelf....
Om 12uur gingen we een stukje verder op lunchen in een soort partycentrum boederij. Uurtje later iedereen weer richting RDW en toen werd er een parcours opgezet met 6-7bochten erin. Dit keer moest iedereen in de rij gaan wachten, plus nog het delen van de huurauto duurde best wel lang voordat je aan de beurt kwam. Een van de instructeurs haalde zijn eigen driftauto tevoorschijn en ging ook even leuk paar rondjes meedoen, waren je rondes nog minder…Voordat we het wisten was het ondertussen 16.30, alle auto’s werden bijelkaar geroepen en het was weer tijd om van de baan af te gaan.
Eenmaal terug bij de ‘theoriegebouw’ gingen de mensen een voor een allemaal vertrekken. Vreemd, ik had bij BMW (Rensportschool) en Prodrive wel wat anders gewend. Koffie na, de dag bespreken en evt hun ‘vervolgcursussen’ promoten. Nee, bij Driftsport was het niet ter sprake geweest, enige wat iedereen deed was nog snel naar de wc gaan en dan pleite.
Al met al, mijn mening over de gehele dag was een beetje ‘rommelig’. De dag was minder goed georganiseerd dan de bovengenoemde 2 cursussen waar veel meer cursisten meededen. Instructeurs stapten maar in wanneer ze willen en als jezelf niks zegt, kan het zo zijn dat er helemaal niemand naast (of achter) bij jou in de auto zat om je instructie’s te geven.
Het driften zelf vergt gewoon veel meer trainingen (er waren cursisten erbij die het al voor de 5e keer meededen en naar hun zeggen begonnen ze het nu pas onder de knie te krijgen). Al vond ik mezelf niet echt een succesvolle drift te hebben neergezet op die dag, ben ik wel ervaring rijker, vreemd genoeg juist in het opvangen en de auto onder controle te houden bij het uitbreken.
Was het leuk en voor herhalingvatbaar? Ja, absoluut leuk, ik geniet zowieso altijd al van autorijden, laat staan nu eens een keer je ‘uitleven’ zonder bang te zijn dat je tegen een middenberm of medeweggebruikers knalt

Maar… ik kan me nog exact herinneren toen in Zandvoort de instructeur in mijn 330d reed met mij ernaast en fullspeed over het circuit ging. Dat is een belevenis wat in mijn ogen het driften never bovenuit zal steken.
Dus, mijn volgende training/cursus zal op het circuit plaatsvinden en het driften zal ik zeker wel ooit eens een keer gaan herhalen