Wat houdt Premium in? (Audi vs Bmw)

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
330d

Wat houdt Premium in? (Audi vs Bmw)

Bericht door 330d » 18 feb 2010, 17:00

Een vriend van me liet net even een link zien:
http://www.autojunk.nl/2010/02/bmw-is-v ... econd-best" onclick="window.open(this.href);return false;
Zijn commentaar: bmw doet ook niets

Mijn antwoord: nee ook niet vreemd als je dit ziet:
http://www.autoblog.nl/archive/2010/02/ ... segment-vs" onclick="window.open(this.href);return false;

Toen had ik nog even verder gegoogled en citeerde dit:
Audi has clearly exceeded the sales forecast that had already been upgraded in the course of last year, selling 949,700 cars worldwide in 2009.

The BMW Group sold a total of 1,286,310 (prev. yr. 1,435,876) vehicles worldwide in 2009. As a result, the company was able to expand its market share in the premium segment once again last year and maintain its position as the world’s leading supplier of premium vehicles.
Veel mensen zitten Bmw af te zeiken, voorkant is lelijk, achterkant lijkt te veel op een goedkope Jap. Eh, M-modellen horen geen turbo's op te zitten. Chris Bangle modellen zijn waardeloos etc etc.

Ik zie maar 1 ding in mijn ogen, dat zijn de verkoopcijfers en nettowinst van de BMW groep. Hoe je het wendt of keert, ze doen het goed in München. Tuurlijk zijn er fanboys die 'z'n eigen merk' zullen verdedigen (vind het altijd leuk om de commentaar te lezen in autoweek/autoblog bij Audi/BMW artikelen), maar cijfers tonen de harde feiten, BMW verkoopt gewoon meer of je nou de RSsen beter vind dan de M-en of de A4 ziet er beteruit dan de Dreier. Maar mogen we aan de verkoopaantallen het ene merk meer Premium vinden dan de ander?
Van waaruit moet je eigenlijk gaan baseren dat premium gedoe, of is het niet meer dan een marketingkreet?

Tom

Re: Wat houdt Premium in? (Audi vs Bmw)

Bericht door Tom » 18 feb 2010, 17:11

Stap es in een Skoda Superb. Kwaliteit en materiaal is top, hoeveelheid opties en personalisering is top, enz. Service/garantie is geen verschil.
BMW en Audi zitten natuurlijk wel een segment hoger qua auto's maar om nou te zeggen dat het premiumgedoe er wat mee te maken heeft..mwa.. misschien wat meer merkgevoel (status/historie e.d.) maar dat is niet iets wat mij nou over de streep trekt.

Niels v D

Bericht door Niels v D » 18 feb 2010, 17:16

Premium is vooral een autoblogkreet volgens mij.
In ieder artikel komt het woord wel voor..

Niall

Bericht door Niall » 18 feb 2010, 19:10

Premium zit allemaal in het hoofd. In de gemiddelde skoda-audi is 95% van de onderdelen gelijk, maar de prijs verre van. Bij BMW maken ze nu nog wel winst, maar daar worden de duimschroeven op de inkoop ook aangedraaid. Kan zo een voorbeeld geven wat al jaren loopt maar nu veranderd moet worden omdat het een paar cent per onderdeel goedkoper is.

frankv

Bericht door frankv » 18 feb 2010, 19:18

Niels v D schreef:Premium is vooral een autoblogkreet volgens mij.
In ieder artikel komt het woord wel voor..
het is vooral een autoblog reaguurders kreet, autoblog zelf gebruikt de term volgens mij vooral ironisch

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 18 feb 2010, 20:15

Premium heeft niets met aantallen te maken. Een Citroen C1 zou anders premium zijn. Premium heeft ook niets met kwaliteit te maken in absolute zin. A8 en 7-series hebben gebreken om het leven...

Het gaat allemaal om kwaliteitsgevoel en het gevoel dat je succesvol in het leven staat. Dat is het premium gevoel dat merken zoals Aud, BMW en Mercedes je willen geven. Daarom koop ik over een paar jaar ook een Superb Combi over een paar jaar. Lijkt me echt een top kar en zal weinig moeten kosten gebruikt :D Lijkt me een prima BMW opvolger :mrgreen:

Peric

Bericht door Peric » 18 feb 2010, 21:53

Wat versta je onder premium...
De meeste van die BMW's zijn viercilinders. Moet je 's kijken hoeveel 116i's er alleen al in NL rijden.
En ook heel veel 118d en 318d.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 18 feb 2010, 21:56

Premium auto`s

Premium Pilsner

Premium Girls

enz enz...........................................het marketing woord bij uitstek..................ik heb er eerlijk gezegd een gruwelijke hekel aan, dat woord dus....................volstrekt inhoudsloze kretologie.........

Femme

Bericht door Femme » 18 feb 2010, 22:32

Natuurlijk is premium geen loze kreet. Het design, materiaalgebruik, afwerkingsniveau, de prestaties, wegligging, loopcultuur van de motor enz. van premiumauto's zijn van een veel hoger niveau dan van budgetauto's. Veel van die eigenschappen kun je gewoon objectief beoordelen.

Ik stoor me mateloos aan mensen die geen kwaliteitszintuig kennen. Op Tweakers.net hebben we altijd ellenlange discussies van mensen die niet bereid zijn of niet begrijpen dat je voor kwaliteit moet betalen (en dat Apple-producten daarom duurder zijn dan goedkope, lelijke en slecht werkende meuk).

Een Skoda Superb zal ongetwijfeld een goede auto zijn maar qua design is het gewoon een hok (de reden dat er achterin veel ruimte is, is de weinig elegante lang doorlopende daklijn), dynamisch zal het geen topper zijn en het interieur is nogal gewoontjes.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 18 feb 2010, 22:35

Voor een kwaliteitszintuig, waar ik zelf patent op heb, is het woord premium niet nodig.............................kwaliteit herken ik zo ook wel............................premium is wat een ander er op plakt, ik beoordeel het liever zelf......................m.a.w. er zijn ook "premium producten" die niet aan mijn kwaliteits eisen voldoen.......................

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 18 feb 2010, 22:36

Femme schreef:Natuurlijk is premium geen loze kreet. Het design, materiaalgebruik, afwerkingsniveau, de prestaties, wegligging, loopcultuur van de motor enz. van premiumauto's zijn van een veel hoger niveau dan van budgetauto's. Veel van die eigenschappen kun je gewoon objectief beoordelen.

Ik stoor me mateloos aan mensen die geen kwaliteitszintuig kennen. Op Tweakers.net hebben we altijd ellenlange discussies van mensen die niet bereid zijn of niet begrijpen dat je voor kwaliteit moet betalen (en dat Apple-producten daarom duurder zijn dan goedkope, lelijke en slecht werkende meuk).

Een Skoda Superb zal ongetwijfeld een goede auto zijn maar qua design is het gewoon een hok (de reden dat er achterin veel ruimte is, is de weinig elegante lang doorlopende daklijn), dynamisch zal het geen topper zijn en het interieur is nogal gewoontjes.

Goed verhaal en eigenlijk wel mee eens, ware het niet dat ik in de laatste alinea de woorden Skoda Superb kan vervangen door 5 serie GranTurismo.(qua exterieur)

Soms kun je ook 'teveel'betalen voor 'premium'. En dat meen ik, ook in bijv horlogeland....aan de andere kant, meuk is ook echt meuk(in horlogeland dan he)

En inderdaad, sommige 'premium brands' voldoen bij mij niet aan MIJN premium gevoel... en andersom soms ook.

Heineken bijv lijkt mij wereldwijd 'n echt 'premium brand'. Slecht is 't niet, maar veel liever 'n Corona, Warsteiner, Bitburger....Ik proef de premium niet bij 'n Heineken.
Laatst gewijzigd door Robin op 18 feb 2010, 22:40, 1 keer totaal gewijzigd.

romo

Bericht door romo » 18 feb 2010, 22:39

^ daarom is het dus inhoudsloos, het is een woord dat je niet kan definieren, soms is het wat meer, soms wat minder......................het pretendeert een defenitie, uiteindelijk is het pretentie loos...................

Het is een relatief woord, geen absolute term.......................

Een Ford tegen een Mercedes.......................de Merc is premium

Een Merc tegen een Rolls.............................wat is een Rolls dan? über premium??

Robin

Bericht door Robin » 18 feb 2010, 22:42

Da's ook zo romo. Ik hou van een op mijn manier betaalbare kwaliteit in vele dingen. Ik zie dat bijv m'n Braun 730 scheerapparaat toch ff wat meer premium scheert dan kloon Throathslider uit Thailand van 30 tientjes(wel eens geprobeerd)

romo

Bericht door romo » 18 feb 2010, 22:44

Ik ook hoor, betaalbare kwaliteit............................hoewel dat ook 2 moeilijk definieerbare termen zijn......................ook zeer relatief...........

Niels

Bericht door Niels » 18 feb 2010, 22:47

romo schreef:^ daarom is het dus inhoudsloos, het is een woord dat je niet kan definieren, soms is het wat meer, soms wat minder......................het pretendeert een defenitie, uiteindelijk is het pretentie loos...................

Het is een relatief woord, geen absolute term.......................

Een Ford tegen een Mercedes.......................de Merc is premium

Een Merc tegen een Rolls.............................wat is een Rolls dan? über premium??
Zo ist maar net :thumbup:

Tom

Bericht door Tom » 18 feb 2010, 22:55

Mee eens.

Alleen vroeger was er een groter verschil.
Toen hadden sommige merken nog een crap interieur, hadden kleine auto's weinig luxe en had je weinig mogelijkheden om een auto naar je smaak te krijgen... paar kleurtjes en een basis- en daarnaast luxe uitvoering(=chromen stootstrips en een radio).
Tegenwoordig kun je een stadsauto met leer + navi + cruise control + hele flikkerse boel bestellen. In vier kleuren leer en 15 lakken met 12 soorten velgen.. en dan zit het nog knap in elkaar ook qua materiaal. Voor luxe zoals elektrische ramen en cruise control moest je vroeger al snel naar de Duitse merken. Weet nog wel dat ik ooit es meereed met een W140 S500 die vol zat met zaken die je op geen andere auto kon krijgen. Dat was echt gaaf... kan mij voorstellen dat dat ook premium is.
Wat nu in een S-klasse / A8 / 7 serie zit en echt vernieuwend zit binnen twee jaar al in een normale middenklasser.

Sjoerd MP BMW

Bericht door Sjoerd MP BMW » 18 feb 2010, 23:27

Zoals Robin al eerder opmerkt heeft Femme een goed verhaal waar ik helemaal mee eens ben.
Een BMW rijdt gewoon beter dan een Opel, punt! Maar het is net waar je het voor gebruikt, wilt gebruiken en voor over hebt.

Een hobbiebob die enkel een keertje een gaatje moet boren op de slaapkamer van zijn dochter is tevreden met Black & Decker. Een vakman die dagelijks een boormachine in de handen heeft wilt een HILTI of een Makita. Zo heb ik net een set schroevendraaiers gekocht van Gedore, maar een krik van drie tientjes. Enkele keer dat ik die krik gebruik...

Tja, Skoda en Audi... zo is er ook een groene en blauwe lijn van Bosch gereedschap. Groen voor de particulier en blauw voor de vakman.
Beide kleuren doen hun werk, sommige onderdelen zullen vast ook wel delen maar toch is er een kwaliteitsverschil.
Voor de hardcore user: wil je in een periode twee blauwe verslijten of drie groene?

Robin

Bericht door Robin » 19 feb 2010, 08:39

Inderdaad Sjoerd, dat soort dingen.

Maaruh, die mooi vormgegeven TV/audio apparatuur van B&O en Loewe bijvoorbeeld, daar geef ik mijn geld dan weer NIET aan uit. Zal ongetwijfeld een soort 'premium' zijn, maar dát voel ik dan niet. Ben ook geen echte kenner.

Aan de andere kant, pak de testen van de Consumentengids maar. Geen 'premium'automerk die de test ooit won :wink:

Altijd weer die Toyota's :twisted:

Ennuh, in de horlogewereld is 'n Oris al gauw 'premium', niks mis mee! Dit tov Seiko etc.

Wat romo dan zei Ford<Mercedes<Rolls, als Mercedes 'premium' is wat is Rolls dan?
A Luxury brand. Net als Ferrari, Aston Martin, Porsche, Cartier, Rolex, IWC, Piaget....

Dus zijn we daar ook weer uit :mrgreen:

Als laatste over VAG: Dat een A3 en 'n Golf te weinig verschillen en de A3 wél 'premium' is en de Golf 'niet'. Dat zie ik meer als 'premium' beleving. (Te)veel betalen voor 't zelfde met 'n ander merknaampje....(Vind de A3 wél mooier overigens)

Niels

Bericht door Niels » 19 feb 2010, 10:29

Premium is niets meer dan een subjectieve beleving. Femme haalt (niet onterecht) een aantal zaken aan maar iemand die bij wijze van al jaren Maserati rijdt zal zich er niet in kunnen vinden :wink:

Robin

Bericht door Robin » 19 feb 2010, 15:26

Niels schreef:Premium is niets meer dan een subjectieve beleving. Femme haalt (niet onterecht) een aantal zaken aan maar iemand die bij wijze van al jaren Maserati rijdt zal zich er niet in kunnen vinden :wink:

Maserati is geen 'premium' maar een Luxury brand, dat staat er weer boven. :wink:

Knot

Bericht door Knot » 19 feb 2010, 15:40

Xenon zat vroegah in premium auto's... nu ook in kadett's...

Zjeraaar

Bericht door Zjeraaar » 19 feb 2010, 19:38

Audi, 100%.. maar dat komt voornamelijk omdat ik er zelf een heb :mrgreen:

Sjoerd MP BMW

Bericht door Sjoerd MP BMW » 20 feb 2010, 11:35

Premium...

Je wordt met U aangesproken, koffie in een kopje ipv beker, vriendelijk toegelachen en uitgezwaaid. Weekje later valt de factuur in de bus... :shocking:

Joop

Bericht door Joop » 20 feb 2010, 11:51

Ik word bij de dealer gewoon bij mijn voornaam aangesproken...
...is het merk BMW dan niet meer premium??? :D

Ik lach waarschijnlijk wel weer wat minder als ik de onderhoudsrekening van gisteren onder mijn neus geschoven krijg... :wink:

Sperdy

Bericht door Sperdy » 20 feb 2010, 19:24

romo schreef:Voor een kwaliteitszintuig, waar ik zelf patent op heb, is het woord premium niet nodig.............................kwaliteit herken ik zo ook wel............................premium is wat een ander er op plakt, ik beoordeel het liever zelf......................m.a.w. er zijn ook "premium producten" die niet aan mijn kwaliteits eisen voldoen.......................
-10

Plaats reactie