Ombouw 316i M43 naar 318i M43

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8717
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Ombouw 316i M43 naar 318i M43

Bericht door Martin van der Zwaard » 15 feb 2010, 20:04

Mijn zwager heeft een 316i coupé van '97 met M43 motor erin. Nu heeft ie wat problemen met de auto qua motor.
Het lijkt erop dat 1 cilinder vol loopt als de auto even stil heeft gestaan. Starten gaat dan op 3-cilinders om vervolgens even daarna over te gaan op 4. Vanmiddag starte ie heel slecht waarbij de motor maar heel langzaam rond ging. Opeens draaide hij weer normaal en toen sloeg ie gewoon aan. Tijdens het rijden onwijs veel rook, beetje wit/blauw achtig.

Er verdwijnt ook koelvloeistof. Reservoir gevuld en daar is nu dus weer een deel van weg. We hebben dus het idee dat het een koppakking is of misschien wel een gescheurde cilinderkop.

Hij zit er aan te denken om de makkelijkste weg in te slaan en dat is zoeken naar een andere motor. Wat ie dan wel zou willen is er een 1.8 inhangen ipv de standaard 1.6.

Is het mogelijk om die blokken zo een op een over te hangen of moet er ook rekening gehouden worden met ECU en kabelboom??
En weet iemand adh van bovenstaand verhaal misschien wat het euvel kan zijn??

Thanks,
Martin

Gebruikersavatar
Ampair
Berichten: 150
Lid geworden op: 10 okt 2007, 09:10
Locatie: Breda

Re: Ombouw 316i M43 naar 318i M43

Bericht door Ampair » 15 feb 2010, 20:22

koppakking ligt eruit
die gaat vaak stuk bij de m43 blokken. en dan lekt er indd koelvloeistof in 1 cilinder.
is bekend probleem.
nieuwe pakking er tussen en weer gaan.
is de 4e cilinder waar dan koelvloeistof in stroomt.

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8717
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: Ombouw 316i M43 naar 318i M43

Bericht door Martin van der Zwaard » 15 feb 2010, 20:30

Het gekke is wel dat als ie eenmaal op 4 cilinders loopt, de auto ook nagenoeg niet rookt volgens hem.
Hij gaat hem van de week ff op druk zetten en kijken wat ie doet.

Gebruikersavatar
Ampair
Berichten: 150
Lid geworden op: 10 okt 2007, 09:10
Locatie: Breda

Re: Ombouw 316i M43 naar 318i M43

Bericht door Ampair » 15 feb 2010, 22:41

dat komt omdat er dan meer druk in de cilinders staat dan in het koelsysteem.
als je de auto uitzet. staat er geen druk meer in de cilinders en nog wel op het koelsysteem en zo loopt het dus in de cilinder vol met koelvloeistof en als je hem dan start komt alles er weer uit.

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8717
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: Ombouw 316i M43 naar 318i M43

Bericht door Martin van der Zwaard » 16 feb 2010, 09:18

klinkt logisch.
Maar je ziet ook geen luchtbellen in het reservoir als de motor loopt.

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8717
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: Ombouw 316i M43 naar 318i M43

Bericht door Martin van der Zwaard » 18 feb 2010, 20:50

Nou, de oorzaak is bekend.
Koppakking bij de 4e cilinder zoals reeds gezegd. Alles ligt nu open en de kop is gevlakt.
Morgen gaat ie weer in elkaar en kan ie weer rijden voorlopig.

Gebruikersavatar
Ampair
Berichten: 150
Lid geworden op: 10 okt 2007, 09:10
Locatie: Breda

Re: Ombouw 316i M43 naar 318i M43

Bericht door Ampair » 19 feb 2010, 17:17

ik had niet anders verwacht :oops:

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8717
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: Ombouw 316i M43 naar 318i M43

Bericht door Martin van der Zwaard » 20 feb 2010, 08:49

Je had inderdaad gelijk.
Ik wist niet dat dit een kwaal was bij deze motoren. Dacht dat de M43 wel bulletproof was.

Gebruikersavatar
Ampair
Berichten: 150
Lid geworden op: 10 okt 2007, 09:10
Locatie: Breda

Re: Ombouw 316i M43 naar 318i M43

Bericht door Ampair » 20 feb 2010, 14:03

de m43 heeft indd weinig problemen maar dit is er 1 van.
gebeurd meestal rond de 150k

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8717
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: Ombouw 316i M43 naar 318i M43

Bericht door Martin van der Zwaard » 20 feb 2010, 14:36

Ook dat kan kloppen want die auto heeft iets van 150k gelopen.
Mijn vorige BMW had ook een M43 en die kocht ik met 147k op de teller en is vorige week met 194k op de teller verkocht. Nooit problemen mee gehad. Alleen 1x een nieuwe stappenmotor voor het stationair toerental.

Gebruikersavatar
Tommy
Berichten: 2136
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:09

Re: Ombouw 316i M43 naar 318i M43

Bericht door Tommy » 21 feb 2010, 23:04

hmm, eigenlijk weinig van gehoord. Heb zelf een E46 gehad met M43TUB19 erin, inmiddels op 270000 km en gewoon als nieuw, nooit iets mee geweest met die wagen. Eigenlijk testimonial hoe goed zo'n ding kan zijn met gewoon juiste onderhoud ondanks al het stampen. Goedkoper in onderhoud dan een opel vectra....

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten