Ombouw 316i M43 naar 318i M43
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8717
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Ombouw 316i M43 naar 318i M43
Mijn zwager heeft een 316i coupé van '97 met M43 motor erin. Nu heeft ie wat problemen met de auto qua motor.
Het lijkt erop dat 1 cilinder vol loopt als de auto even stil heeft gestaan. Starten gaat dan op 3-cilinders om vervolgens even daarna over te gaan op 4. Vanmiddag starte ie heel slecht waarbij de motor maar heel langzaam rond ging. Opeens draaide hij weer normaal en toen sloeg ie gewoon aan. Tijdens het rijden onwijs veel rook, beetje wit/blauw achtig.
Er verdwijnt ook koelvloeistof. Reservoir gevuld en daar is nu dus weer een deel van weg. We hebben dus het idee dat het een koppakking is of misschien wel een gescheurde cilinderkop.
Hij zit er aan te denken om de makkelijkste weg in te slaan en dat is zoeken naar een andere motor. Wat ie dan wel zou willen is er een 1.8 inhangen ipv de standaard 1.6.
Is het mogelijk om die blokken zo een op een over te hangen of moet er ook rekening gehouden worden met ECU en kabelboom??
En weet iemand adh van bovenstaand verhaal misschien wat het euvel kan zijn??
Thanks,
Martin
Het lijkt erop dat 1 cilinder vol loopt als de auto even stil heeft gestaan. Starten gaat dan op 3-cilinders om vervolgens even daarna over te gaan op 4. Vanmiddag starte ie heel slecht waarbij de motor maar heel langzaam rond ging. Opeens draaide hij weer normaal en toen sloeg ie gewoon aan. Tijdens het rijden onwijs veel rook, beetje wit/blauw achtig.
Er verdwijnt ook koelvloeistof. Reservoir gevuld en daar is nu dus weer een deel van weg. We hebben dus het idee dat het een koppakking is of misschien wel een gescheurde cilinderkop.
Hij zit er aan te denken om de makkelijkste weg in te slaan en dat is zoeken naar een andere motor. Wat ie dan wel zou willen is er een 1.8 inhangen ipv de standaard 1.6.
Is het mogelijk om die blokken zo een op een over te hangen of moet er ook rekening gehouden worden met ECU en kabelboom??
En weet iemand adh van bovenstaand verhaal misschien wat het euvel kan zijn??
Thanks,
Martin
- Ampair
- Berichten: 150
- Lid geworden op: 10 okt 2007, 09:10
- Locatie: Breda
Re: Ombouw 316i M43 naar 318i M43
koppakking ligt eruit
die gaat vaak stuk bij de m43 blokken. en dan lekt er indd koelvloeistof in 1 cilinder.
is bekend probleem.
nieuwe pakking er tussen en weer gaan.
is de 4e cilinder waar dan koelvloeistof in stroomt.
die gaat vaak stuk bij de m43 blokken. en dan lekt er indd koelvloeistof in 1 cilinder.
is bekend probleem.
nieuwe pakking er tussen en weer gaan.
is de 4e cilinder waar dan koelvloeistof in stroomt.
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8717
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: Ombouw 316i M43 naar 318i M43
Het gekke is wel dat als ie eenmaal op 4 cilinders loopt, de auto ook nagenoeg niet rookt volgens hem.
Hij gaat hem van de week ff op druk zetten en kijken wat ie doet.
Hij gaat hem van de week ff op druk zetten en kijken wat ie doet.
- Ampair
- Berichten: 150
- Lid geworden op: 10 okt 2007, 09:10
- Locatie: Breda
Re: Ombouw 316i M43 naar 318i M43
dat komt omdat er dan meer druk in de cilinders staat dan in het koelsysteem.
als je de auto uitzet. staat er geen druk meer in de cilinders en nog wel op het koelsysteem en zo loopt het dus in de cilinder vol met koelvloeistof en als je hem dan start komt alles er weer uit.
als je de auto uitzet. staat er geen druk meer in de cilinders en nog wel op het koelsysteem en zo loopt het dus in de cilinder vol met koelvloeistof en als je hem dan start komt alles er weer uit.
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8717
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: Ombouw 316i M43 naar 318i M43
klinkt logisch.
Maar je ziet ook geen luchtbellen in het reservoir als de motor loopt.
Maar je ziet ook geen luchtbellen in het reservoir als de motor loopt.
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8717
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: Ombouw 316i M43 naar 318i M43
Nou, de oorzaak is bekend.
Koppakking bij de 4e cilinder zoals reeds gezegd. Alles ligt nu open en de kop is gevlakt.
Morgen gaat ie weer in elkaar en kan ie weer rijden voorlopig.
Koppakking bij de 4e cilinder zoals reeds gezegd. Alles ligt nu open en de kop is gevlakt.
Morgen gaat ie weer in elkaar en kan ie weer rijden voorlopig.
- Ampair
- Berichten: 150
- Lid geworden op: 10 okt 2007, 09:10
- Locatie: Breda
Re: Ombouw 316i M43 naar 318i M43
ik had niet anders verwacht 

- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8717
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: Ombouw 316i M43 naar 318i M43
Je had inderdaad gelijk.
Ik wist niet dat dit een kwaal was bij deze motoren. Dacht dat de M43 wel bulletproof was.
Ik wist niet dat dit een kwaal was bij deze motoren. Dacht dat de M43 wel bulletproof was.
- Ampair
- Berichten: 150
- Lid geworden op: 10 okt 2007, 09:10
- Locatie: Breda
Re: Ombouw 316i M43 naar 318i M43
de m43 heeft indd weinig problemen maar dit is er 1 van.
gebeurd meestal rond de 150k
gebeurd meestal rond de 150k
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8717
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: Ombouw 316i M43 naar 318i M43
Ook dat kan kloppen want die auto heeft iets van 150k gelopen.
Mijn vorige BMW had ook een M43 en die kocht ik met 147k op de teller en is vorige week met 194k op de teller verkocht. Nooit problemen mee gehad. Alleen 1x een nieuwe stappenmotor voor het stationair toerental.
Mijn vorige BMW had ook een M43 en die kocht ik met 147k op de teller en is vorige week met 194k op de teller verkocht. Nooit problemen mee gehad. Alleen 1x een nieuwe stappenmotor voor het stationair toerental.
- Tommy
- Berichten: 2136
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:09
Re: Ombouw 316i M43 naar 318i M43
hmm, eigenlijk weinig van gehoord. Heb zelf een E46 gehad met M43TUB19 erin, inmiddels op 270000 km en gewoon als nieuw, nooit iets mee geweest met die wagen. Eigenlijk testimonial hoe goed zo'n ding kan zijn met gewoon juiste onderhoud ondanks al het stampen. Goedkoper in onderhoud dan een opel vectra....
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten