WTF - Hybride Porsche 911 GT3 in Genève

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie

Elektro-Porsche

Top, een groene milieubewuste sportwagen
6
20%
Beter dan een Prius
12
40%
De enige elektro-Porsches die ik wil gebruik ik voor slotracing
7
23%
Over my dead body
5
17%
 
Totaal aantal stemmen: 30

Gebruikersavatar
Snipe
Berichten: 12633
Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
Locatie: Amsterdam

WTF - Hybride Porsche 911 GT3 in Genève

Bericht door Snipe » 11 feb 2010, 16:51

Iedere dag kijk ik even op mijn favoriete site groenopweg.nl. En wat lezen we daar vandaag?
Groenopweg.nl schreef:Porsche heeft een hybride variant klaar van de 911 GT3 R raceauto. Die dient voorlopig nog als rijdend laboratorium.
Porsche toont op de Autoshow in Genève de 911 GT3 R Hybrid. Dat is een langeafstandsracer met een hybride-functie die wel flink anders is dan we gewend zijn. Bij de GT3 R wordt de 480 pk sterke boxer bijgestaan door twee elektromotoren die in de voorwielen zijn geplaatst. Beide leveren ze 82 pk. De elektromotoren worden niet gevoed door een accupakket maar door een vliegwielgenerator die staat op de plek van de bijrijder.
De generator wordt geactiveerd wanneer er remacties worden gedaan. De energie wordt losgelaten op de voorwielen als er uit bochten wordt geaccelereerd of wanneer er op vol vermogen wordt ingehaald. Die extra kracht is voorhanden als de generator zes tot acht seconden is opgeladen.

De techniek is ontwikkeld in de Formule 1 door het AT&T Williams team. Volgens Porsche zorgt de hybride-techniek niet alleen voor snellere rondetijden, maar kan er ook brandstof worden bespaard. Daardoor kan het gewicht van de brandstoftank worden gereduceerd en hoeven minder pitstops te worden gemaakt.
Na de show in Genève wordt de auto ingezet bij langeafstandraces op de Nürburgring. Hij maakt onder meer zijn opwachting tijdens de 24 Uren op de Nordschleife. Porsche heeft niet ten doel om die race te winnen. De GT3 R Hybrid doet voorlopig dienst als rijdend laboratorium waarin onderzoek wordt gedaan naar techniek voor hybride sportauto’s voor op de openbare weg.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Frits
Berichten: 194
Lid geworden op: 06 aug 2007, 22:09
Locatie: Ham, België

Re: WTF - Hybride Porsche 911 GT3 in Genève

Bericht door Frits » 11 feb 2010, 17:04

Als dat is wat ze bedoelen met hybride wagens zijn de toekomst, dan is 't goed voor mij :mrgreen:

Rupie
Berichten: 9466
Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31

Re: WTF - Hybride Porsche 911 GT3 in Genève

Bericht door Rupie » 11 feb 2010, 17:17

God, verschrikkelijk als je dat op de stoep zou hebben staan.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: WTF - Hybride Porsche 911 GT3 in Genève

Bericht door Tristan » 11 feb 2010, 17:23

Met stip op nr.1 van beste hybrides. :mrgreen:

Luuk
Berichten: 3071
Lid geworden op: 15 jan 2008, 15:12

Re: WTF - Hybride Porsche 911 GT3 in Genève

Bericht door Luuk » 11 feb 2010, 18:02

Ruben schreef:God, verschrikkelijk als je dat op de stoep zou hebben staan.
:roflol:

Nee, mja... Wel leuke marketing van Porsche. Tja, we hebben een hybride!!!!! (Waarvan 'ie niet minder gaat verbruiken, maar wel sneller zal worden.) :mrgreen: :mrgreen:
Volgens Porsche zorgt de hybride-techniek niet alleen voor snellere rondetijden, maar kan er ook brandstof worden bespaard
You've gotta love them! :clap:

Steven N.
Berichten: 6324
Lid geworden op: 25 aug 2006, 19:52
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
Locatie: Friesland

Re: WTF - Hybride Porsche 911 GT3 in Genève

Bericht door Steven N. » 11 feb 2010, 18:23

In de basis vind ik Porsche icm hybride geen goede ontwikkeling natuurlijk. Maar op de manier hoe het hier wordt toegepast vind ik het wel weer zeer interessant. De grote vraag is natuurlijk, welk gewicht brengt dit extra met zich mee? Gaat de handling er niet op achteruit enz?

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Re: WTF - Hybride Porsche 911 GT3 in Genève

Bericht door Michel P » 11 feb 2010, 18:51

14% bijtelling? BPM vrij? Geen mototrijtuigenbelasting? :mrgreen:

Michel

Gebruikersavatar
Niels v D
Berichten: 1945
Lid geworden op: 31 mar 2008, 11:52
Locatie: Sønderborg(DK)

Re: WTF - Hybride Porsche 911 GT3 in Genève

Bericht door Niels v D » 11 feb 2010, 19:18

Je kunt het meer zien als een soort KERS, maar dan elektronisch. Bij remmen worden de elektromotoren als dynamo gebruikt, met die stroom wordt het vliegwiel op gang gebracht. De kinetische energie van het vliegwiel kan weer worden gebruikt bij accelereren.
Wel een omslachtig systeem, maar wat 82 pk extra is wel wat waard natuurlijk..

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Porsche 911 GT3 R Hybrid 480ps en 163ps extra op voorwielen

Bericht door GTRene » 11 feb 2010, 19:35

Mooi interessant nieuws, bron auto motor und sport.

Afbeelding

Porsche baut eine innovative Hybrid-Variante des GT-Rennautos.

Afbeelding

Die Ausgangsbasis bildet der Porsche 911 GT3 R mit dem 480 PS starken Sechszylinder-Boxer.

Afbeelding

Innovative Hybrid-Lösung mit Schwungradspeicher: Die Leistungselektronik (1) ist das Gehirn des Systems und steuert die beiden je 60 kW leistenden Elektromotoren (2), die auf die Vorderräder wirken. Das Hochvoltkabel (3) verbindet die E-Maschinen mit dem elektrischen Schwungradspeicher (4). Er verfügt ebenfalls über eine Leistungselektronik (5).

Afbeelding

Das Schwungrad rotiert mit bis zu 40.000/min und wird durch die Rückgewinnung der Bremsenergie angetrieben

Afbeelding

Dadurch liefert jedes Bremsen Energie, wodurch die Leistung geteigert wird.

Afbeelding

Portalachse an der Front: Über Zahnradpaare (1) und Lamellenkupplungen (2) gelangt die Kraft der beiden Elektromotoren (3) an die Antriebswellen der Vorderachse. Die E-Maschinen sitzen in einer Art Portalachse sehr tief im Bug. Die Leistungselektronik (4) steuert die Elektromaschinen, die sowohl als Motoren wie auch als Generatoren arbeiten.

Afbeelding

Afbeelding

Der Hybrid-911 GT3R ist an den Lüftungsschlitzen (gelber Pfeil) vor den Hinterrädern zu erkennen.
Der Hybrid-GT3 leistet zusätzlich 163 PS

Als Basis dient das neue Kundensportmodell GT3 R der Motorsport-Saison 2010, das auf dem internationalen FIA-GT3-Reglement basiert. Angetrieben wird der Rennwagen von einem Vierliter-Sechszylinder-Boxermotor mit 480 PS. Im Hybridmodell treiben zudem zwei Elektromotoren die Antriebswellen der Vorderachse an. Zusammengenommen stehen dadurch zusätzliche 120 Kilowatt, also 163 PS, zur Verfügung.

Flywheel dient im Porsche GT3 R Hybrid als Energiespeicher

Die Energie liefert ein Schwungrad, das mit bis zu 40.000 Umdrehungen pro Minute rotiert. Auf Touren bringt es die Rückgewinnung von Bremsenergie. Dafür arbeiten im Schubbetrieb die beiden E-Maschinen an der Vorderachse als Generatoren und speisen einen weiteren Elektromotor, der seinerseits das Schwungrad antreibt. Dieses so genannte Flywheel rotiert in einem Vakuum-Kasten in Fußballgröße, der am Wagenboden auf der Beifahrerseite montiert ist.

Der Energiespeicher wiegt lediglich 40 Kilogramm und bringt es zusammen mit dem gesamten Hybridsystem auf nur 130 Kilogramm Zusatzgewicht. Ein alternatives Akku-Speichersystem wäre schwerer und nicht optimal für den Motorsport geeignet, wie der Leiter von Porsche Motorsport, Hartmut Kristen, erklärt: "Im Rennsport ist hohe Leistungsdichte gefragt und weniger hohe Energiedichte."

Die gespeicherte Rotationsenergie kann bei Bedarf abgerufen werden, indem das Schwungrad im Generatorbetrieb elektromagnetisch abgebremst wird und die Elektromotoren antreibt. Allerdings steht die Zusatzleistung maximal für sechs bis acht Sekunden zur Verfügung, sollte aber ausreichen, um ein Überholmanöver zu starten. Zudem kann der Hybridantrieb nicht nur leistungs-, sondern auch verbrauchsorientiert eingesetzt werden und damit die Effizienz des 911 GT3 R Hybrid steigern, zum Beispiel durch ein geringeres Tankgewicht oder spätere Boxenstopps.

Dat is tenminste een hybride waarje naar uit kijkt :mrgreen: eens wat anders dan zo'n prius.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: WTF - Hybride Porsche 911 GT3 in Genève

Bericht door GTRene » 11 feb 2010, 19:40

ow :mrgreen: iemand was me voor, ineens men bericht hier bij aan :bag: das snel van de mods, anyway goed nieuws.

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: WTF - Hybride Porsche 911 GT3 in Genève

Bericht door Petrolhead Tom » 12 feb 2010, 12:02

Ik las het gisteren op Belegger.nl. vind het er goed uit zien, ik denk dat de handling er nog wel eens van zou kunnen profiteren omdat er een zware komponent vrij ver naar het midden zit.

Ik zeg een dikke tien :D Ben benieuwd hoe de techniek zich houd op het circuit.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: WTF - Hybride Porsche 911 GT3 in Genève

Bericht door RVV » 24 apr 2010, 14:22


Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43049
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: WTF - Hybride Porsche 911 GT3 in Genève

Bericht door Arthur » 24 apr 2010, 14:51

Hoor ik niemand erover dat de voorwielen ook aangedreven worden?
:mrgreen:

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 9060
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Re: WTF - Hybride Porsche 911 GT3 in Genève

Bericht door Joop » 24 apr 2010, 21:28

Hülkenberg nog nooit op de Ring gereden??? Yeah right...

....maar de FWD is eender aan die uit de Porsche 918 Spyder Concept, die wanneer het moet 40km op de FWD-modus kan rijden. :mrgreen:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Semrush [Bot] en 15 gasten