Groenopweg.nl schreef:Porsche heeft een hybride variant klaar van de 911 GT3 R raceauto. Die dient voorlopig nog als rijdend laboratorium.
Porsche toont op de Autoshow in Genève de 911 GT3 R Hybrid. Dat is een langeafstandsracer met een hybride-functie die wel flink anders is dan we gewend zijn. Bij de GT3 R wordt de 480 pk sterke boxer bijgestaan door twee elektromotoren die in de voorwielen zijn geplaatst. Beide leveren ze 82 pk. De elektromotoren worden niet gevoed door een accupakket maar door een vliegwielgenerator die staat op de plek van de bijrijder.
De generator wordt geactiveerd wanneer er remacties worden gedaan. De energie wordt losgelaten op de voorwielen als er uit bochten wordt geaccelereerd of wanneer er op vol vermogen wordt ingehaald. Die extra kracht is voorhanden als de generator zes tot acht seconden is opgeladen.
De techniek is ontwikkeld in de Formule 1 door het AT&T Williams team. Volgens Porsche zorgt de hybride-techniek niet alleen voor snellere rondetijden, maar kan er ook brandstof worden bespaard. Daardoor kan het gewicht van de brandstoftank worden gereduceerd en hoeven minder pitstops te worden gemaakt.
Na de show in Genève wordt de auto ingezet bij langeafstandraces op de Nürburgring. Hij maakt onder meer zijn opwachting tijdens de 24 Uren op de Nordschleife. Porsche heeft niet ten doel om die race te winnen. De GT3 R Hybrid doet voorlopig dienst als rijdend laboratorium waarin onderzoek wordt gedaan naar techniek voor hybride sportauto’s voor op de openbare weg.
WTF - Hybride Porsche 911 GT3 in Genève
- Snipe
- Berichten: 12633
- Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
- Locatie: Amsterdam
WTF - Hybride Porsche 911 GT3 in Genève
Iedere dag kijk ik even op mijn favoriete site groenopweg.nl. En wat lezen we daar vandaag?






- Frits
- Berichten: 194
- Lid geworden op: 06 aug 2007, 22:09
- Locatie: Ham, België
Re: WTF - Hybride Porsche 911 GT3 in Genève
Als dat is wat ze bedoelen met hybride wagens zijn de toekomst, dan is 't goed voor mij 

-
- Berichten: 9466
- Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31
Re: WTF - Hybride Porsche 911 GT3 in Genève
God, verschrikkelijk als je dat op de stoep zou hebben staan.
- Tristan
- Berichten: 13426
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Re: WTF - Hybride Porsche 911 GT3 in Genève
Met stip op nr.1 van beste hybrides. 

-
- Berichten: 3071
- Lid geworden op: 15 jan 2008, 15:12
Re: WTF - Hybride Porsche 911 GT3 in Genève
Ruben schreef:God, verschrikkelijk als je dat op de stoep zou hebben staan.

Nee, mja... Wel leuke marketing van Porsche. Tja, we hebben een hybride!!!!! (Waarvan 'ie niet minder gaat verbruiken, maar wel sneller zal worden.)


You've gotta love them!Volgens Porsche zorgt de hybride-techniek niet alleen voor snellere rondetijden, maar kan er ook brandstof worden bespaard

-
- Berichten: 6324
- Lid geworden op: 25 aug 2006, 19:52
- Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
- Locatie: Friesland
Re: WTF - Hybride Porsche 911 GT3 in Genève
In de basis vind ik Porsche icm hybride geen goede ontwikkeling natuurlijk. Maar op de manier hoe het hier wordt toegepast vind ik het wel weer zeer interessant. De grote vraag is natuurlijk, welk gewicht brengt dit extra met zich mee? Gaat de handling er niet op achteruit enz?
- Michel P
- Berichten: 12572
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37
Re: WTF - Hybride Porsche 911 GT3 in Genève
14% bijtelling? BPM vrij? Geen mototrijtuigenbelasting?
Michel

Michel
- Niels v D
- Berichten: 1945
- Lid geworden op: 31 mar 2008, 11:52
- Locatie: Sønderborg(DK)
Re: WTF - Hybride Porsche 911 GT3 in Genève
Je kunt het meer zien als een soort KERS, maar dan elektronisch. Bij remmen worden de elektromotoren als dynamo gebruikt, met die stroom wordt het vliegwiel op gang gebracht. De kinetische energie van het vliegwiel kan weer worden gebruikt bij accelereren.
Wel een omslachtig systeem, maar wat 82 pk extra is wel wat waard natuurlijk..
Wel een omslachtig systeem, maar wat 82 pk extra is wel wat waard natuurlijk..
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Porsche 911 GT3 R Hybrid 480ps en 163ps extra op voorwielen
Mooi interessant nieuws, bron auto motor und sport.

Porsche baut eine innovative Hybrid-Variante des GT-Rennautos.

Die Ausgangsbasis bildet der Porsche 911 GT3 R mit dem 480 PS starken Sechszylinder-Boxer.

Innovative Hybrid-Lösung mit Schwungradspeicher: Die Leistungselektronik (1) ist das Gehirn des Systems und steuert die beiden je 60 kW leistenden Elektromotoren (2), die auf die Vorderräder wirken. Das Hochvoltkabel (3) verbindet die E-Maschinen mit dem elektrischen Schwungradspeicher (4). Er verfügt ebenfalls über eine Leistungselektronik (5).

Das Schwungrad rotiert mit bis zu 40.000/min und wird durch die Rückgewinnung der Bremsenergie angetrieben

Dadurch liefert jedes Bremsen Energie, wodurch die Leistung geteigert wird.

Portalachse an der Front: Über Zahnradpaare (1) und Lamellenkupplungen (2) gelangt die Kraft der beiden Elektromotoren (3) an die Antriebswellen der Vorderachse. Die E-Maschinen sitzen in einer Art Portalachse sehr tief im Bug. Die Leistungselektronik (4) steuert die Elektromaschinen, die sowohl als Motoren wie auch als Generatoren arbeiten.


Der Hybrid-911 GT3R ist an den Lüftungsschlitzen (gelber Pfeil) vor den Hinterrädern zu erkennen.
eens wat anders dan zo'n prius.
Porsche baut eine innovative Hybrid-Variante des GT-Rennautos.
Die Ausgangsbasis bildet der Porsche 911 GT3 R mit dem 480 PS starken Sechszylinder-Boxer.
Innovative Hybrid-Lösung mit Schwungradspeicher: Die Leistungselektronik (1) ist das Gehirn des Systems und steuert die beiden je 60 kW leistenden Elektromotoren (2), die auf die Vorderräder wirken. Das Hochvoltkabel (3) verbindet die E-Maschinen mit dem elektrischen Schwungradspeicher (4). Er verfügt ebenfalls über eine Leistungselektronik (5).
Das Schwungrad rotiert mit bis zu 40.000/min und wird durch die Rückgewinnung der Bremsenergie angetrieben
Dadurch liefert jedes Bremsen Energie, wodurch die Leistung geteigert wird.
Portalachse an der Front: Über Zahnradpaare (1) und Lamellenkupplungen (2) gelangt die Kraft der beiden Elektromotoren (3) an die Antriebswellen der Vorderachse. Die E-Maschinen sitzen in einer Art Portalachse sehr tief im Bug. Die Leistungselektronik (4) steuert die Elektromaschinen, die sowohl als Motoren wie auch als Generatoren arbeiten.
Der Hybrid-911 GT3R ist an den Lüftungsschlitzen (gelber Pfeil) vor den Hinterrädern zu erkennen.
Dat is tenminste een hybride waarje naar uit kijktDer Hybrid-GT3 leistet zusätzlich 163 PS
Als Basis dient das neue Kundensportmodell GT3 R der Motorsport-Saison 2010, das auf dem internationalen FIA-GT3-Reglement basiert. Angetrieben wird der Rennwagen von einem Vierliter-Sechszylinder-Boxermotor mit 480 PS. Im Hybridmodell treiben zudem zwei Elektromotoren die Antriebswellen der Vorderachse an. Zusammengenommen stehen dadurch zusätzliche 120 Kilowatt, also 163 PS, zur Verfügung.
Flywheel dient im Porsche GT3 R Hybrid als Energiespeicher
Die Energie liefert ein Schwungrad, das mit bis zu 40.000 Umdrehungen pro Minute rotiert. Auf Touren bringt es die Rückgewinnung von Bremsenergie. Dafür arbeiten im Schubbetrieb die beiden E-Maschinen an der Vorderachse als Generatoren und speisen einen weiteren Elektromotor, der seinerseits das Schwungrad antreibt. Dieses so genannte Flywheel rotiert in einem Vakuum-Kasten in Fußballgröße, der am Wagenboden auf der Beifahrerseite montiert ist.
Der Energiespeicher wiegt lediglich 40 Kilogramm und bringt es zusammen mit dem gesamten Hybridsystem auf nur 130 Kilogramm Zusatzgewicht. Ein alternatives Akku-Speichersystem wäre schwerer und nicht optimal für den Motorsport geeignet, wie der Leiter von Porsche Motorsport, Hartmut Kristen, erklärt: "Im Rennsport ist hohe Leistungsdichte gefragt und weniger hohe Energiedichte."
Die gespeicherte Rotationsenergie kann bei Bedarf abgerufen werden, indem das Schwungrad im Generatorbetrieb elektromagnetisch abgebremst wird und die Elektromotoren antreibt. Allerdings steht die Zusatzleistung maximal für sechs bis acht Sekunden zur Verfügung, sollte aber ausreichen, um ein Überholmanöver zu starten. Zudem kann der Hybridantrieb nicht nur leistungs-, sondern auch verbrauchsorientiert eingesetzt werden und damit die Effizienz des 911 GT3 R Hybrid steigern, zum Beispiel durch ein geringeres Tankgewicht oder spätere Boxenstopps.

- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: WTF - Hybride Porsche 911 GT3 in Genève
ow
iemand was me voor, ineens men bericht hier bij aan
das snel van de mods, anyway goed nieuws.


- Petrolhead Tom
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
- Locatie: vwupforum.com
Re: WTF - Hybride Porsche 911 GT3 in Genève
Ik las het gisteren op Belegger.nl. vind het er goed uit zien, ik denk dat de handling er nog wel eens van zou kunnen profiteren omdat er een zware komponent vrij ver naar het midden zit.
Ik zeg een dikke tien
Ben benieuwd hoe de techniek zich houd op het circuit.
Ik zeg een dikke tien

- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
- Arthur
- Berichten: 43049
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Re: WTF - Hybride Porsche 911 GT3 in Genève
Hoor ik niemand erover dat de voorwielen ook aangedreven worden?


- Joop
- Berichten: 9060
- Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20
Re: WTF - Hybride Porsche 911 GT3 in Genève
Hülkenberg nog nooit op de Ring gereden??? Yeah right...
....maar de FWD is eender aan die uit de Porsche 918 Spyder Concept, die wanneer het moet 40km op de FWD-modus kan rijden.
....maar de FWD is eender aan die uit de Porsche 918 Spyder Concept, die wanneer het moet 40km op de FWD-modus kan rijden.

Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten