Slipcursus, of..

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Thomas H

Slipcursus, of..

Bericht door Thomas H » 12 jan 2010, 21:07

Goedenavond!
Ik ben de 6de 18 geworden, na lang wachten ben ik dan eindelijk bezig me roze creditcard te halen! Nou heb ik als cadeau van mijn familie geld gekregen, voor bijvoorbeeld een slipcursus. Nou lijkt me dit heel leuk om te doen (natuurlijk na het halen van me rijbewijs).
maar ik heb 2 vragen:
1: Is er een goed alternatief voor een slipcursus? Een race-cursus is niks voor mij, door de kosten (budget aan cadeau's +- 200 euro, daar kan ik nog wat bijleggen eventueel) en omdat ik voorlopig toch niet mee kan doen aan een circuit-dag o.i.d.

2: Als ik voor een slipcursus kies, ben ik geneigd voor slotenmakers te kiezen, bij het circuit park Zandvoort, omdat ik daar 10 minuten rijden vandaan woon. Zijn er mensen die dit zelf hebben gedaan? Of bekenden van jullie?

Groetjes,
Thomas

Martijn_bmw

Re: Slipcursus, of..

Bericht door Martijn_bmw » 13 jan 2010, 10:11

http://www.prodrivetraining.nl/youngdriver/index2.php" onclick="window.open(this.href);return false;

ik heb zelf 2x deze gedaan (1x met eigen auto, 1x georganiseerd door kwikfit met mercedessen E350) en dit vind ik een erg goede en leuke training.

met eigen auto was er eind van de dag ook nog mogelijkheid om de kombaan te rijden en beetje driften op de ronde circel :df: 8)

Jeroen05

Bericht door Jeroen05 » 13 jan 2010, 14:04

Hoi Thomas,

Ik zou zeer zeker ook hier eens naar kijken:

http://www.driftdagen.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Metchu

Bericht door Metchu » 13 jan 2010, 14:04

DRIFTDAG!!!!

driftsport.nl op rdw terrein 8) 8)

ErikMartijn

Bericht door ErikMartijn » 13 jan 2010, 14:09

Ik heb zelf nu bijna een jaar mijn rijbewijs, en ik heb toen ik net mijn rijbewijs had een slipcursus van de ANWB gedaan in lelystad. Dat was wel leuk, maar
het stelde eigenlijk niet heel veel voor. Dat was echt een basistraining.

Jeroen05

Bericht door Jeroen05 » 13 jan 2010, 15:36

Daarom zou ik dus ook een driftdag volgen, kan je garabderen dat dat niet saai is :)

Ahmet

Bericht door Ahmet » 13 jan 2010, 16:25

hoe zit het met slijtage aan de band op zo een driftdag?
en hoe zit het met de eventuele schade die je aanricht bij een ongeluk ofso..?

Madness

Bericht door Madness » 13 jan 2010, 16:50

Driftdag op nat is de slijtage minimaal, schade is ieder voor zich, je ondertekend dan ook een vrijwaring begin van de dag.

Metchu

Bericht door Metchu » 13 jan 2010, 16:53

ja maar op rdw ben je echt een lul als je schade rijdt... daar is in een omtrek van 300 meter niets :mrgreen: (alleen pionnen)

ErikMartijn

Bericht door ErikMartijn » 13 jan 2010, 18:43

Maar als je aan een driftdag meedoet moet je natuurlijk wel een RWD auto tot je beschikking hebben, en ik weet niet of dat in dit geval zo is.
Als dat wel het geval is zou ik het zeker doen. Maar eerst je roze kaartje maar eens halen, succes daarmee. :wink:

Thomas H

Bericht door Thomas H » 14 jan 2010, 17:28

Tja, driften.. Lijkt me super, maar wil liever een cursus volgen waardoor mijn prestaties achter het stuur verbeteren! Driftdagen hoop ik (later) zeker aan mee te kunnen doen! Zijn er dan nog alternatieven?
Bedankt voor de antwoorden!

Topfuel

Bericht door Topfuel » 14 jan 2010, 17:34

Thomas H schreef:Tja, driften.. Lijkt me super, maar wil liever een cursus volgen waardoor mijn prestaties achter het stuur verbeteren! Driftdagen hoop ik (later) zeker aan mee te kunnen doen! Zijn er dan nog alternatieven?
Bedankt voor de antwoorden!
Als je het driften beheerst, beheers je pas écht een auto! Betere manier is er niet :wink:

Tom

Bericht door Tom » 14 jan 2010, 17:44

Een driftcursus voor 200 euro lijkt mij krap, meestal moet je een auto hebben die er geschikt voor is, of er één (evt. via de cursus) huren.

Zou gewoon zo'n normale rijtraining volgen, als je net je rijbewijs hebt. Is gewoon leuk om een dagje te doen en je steekt er altijd wel iets van op.

Hugo Bos

Bericht door Hugo Bos » 14 jan 2010, 18:11

Slipcursus leer je vrij weinig van. Als je wagenbeheersing wilt leren kun je, zoals gezegd, veel beter een driftdag gaan doen. Veel leuker bovendien!

Ahmet

Bericht door Ahmet » 14 jan 2010, 23:29

en dat moet je gewoon via die site die daarboven is gegeven? of heb je nog andere mogelijkheden die beter zijn?
ik kan wel wat driften maar stel ik draai een keer door en er knalt een auto tegen me op..
hoe druk is het meestal op zo een driftdag? veel mensen in dezelfde bocht etc of is het lekker rustig dat je je gang kunt gaan?
ik heb een e39 m5 dus dat moet wel goedkomen

gr

Walter

Bericht door Walter » 15 jan 2010, 09:35

.
Laatst gewijzigd door Walter op 30 mei 2011, 13:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 15 jan 2010, 10:11

De discussie driftcursus vs rijvaardigheidstraining vind ik vrij onzinnig. Je 'moet' het allebei doen. 8)

De rijvaardigheidstraining leert je basisdingen die je bij je rijschool niet leert: Je begint met een goede zithouding en correct afstellen van je spiegels. Dat is niet zoals de CBR instructeur je heeft geleerd!

Qua rijden vormen remmen en uitwijken de basis. Remweg/remafstand creëert een stuk bewustwording die helaas 99% van de automobilisten niet snappen. Remmen + uitwijken op glad wegdek vind ik erg nuttig om iedereen verplicht te laten doen 2 keer per jaar ofzo (en met ABS: veel mensen weten nog steeds niet waarvoor ABS dient). Veel mensen hebben nog nooit een noodstop met hun auto gemaakt. Een bermoefening. Grip & slip, waarbij het voorkomen en opvangen van onder- en overstuur belangrijker is dan de hele cirkel te kunnen driften. Kortom, allemaal zaken die je niet leert tijdens een driftcursus.

Dat je daarna nog een driftcursus volgt vind ik absoluut een goede zet, maar begin alsjeblieft niet met denken dat je kunt autorijden als je kunt driften. Voorkomen van ongevallen is heel iets anders dan jezelf in noodsituaties kunnen redden. Daarom vind ik dat driften absoluut een goede aanvulling is op een rijvaardigheidstraining.

Een slipcursus is pure bullshit. Leren slippen is niet zo moeilijk. Pak een parkeerterrein, of grasveld en sjor aan je handrem. Dan kun je slippen. Als je met een slipcursus een voortgezette rijtraining bedoelt, dan komt dat wel overeen met mijn idee van een goede aanvullende training na 't behalen van je rijbewijs. Ook een rij(stijl)training op de openbare weg raad ik iedereen die al even zijn/haar rijbewijs aan. Daarom ga ik dat vanaf 1 feb a.s. weer opnieuw doen als werk, want het is gewoon te nuttig in ons land vol kneuzen en mietjes.

Ook is 't onzin om in een auto van de ANWB te gaan rijden. Daar leer je imho niets van. Gewoon in je eigen auto, met je eigen rijstijl (dus als een accountmanager veel belt onderweg, moet 'ie tijdens de rijtraining van mij gewoon zijn telefoon aan laten!).
Laatst gewijzigd door Dennis Cavallino op 15 jan 2010, 10:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 15 jan 2010, 10:13

Over schades tijdens rijtrainingen: Bij enkele aanbieders ben je gewoon aanvullend verzekerd als je eigen verzekering het niet dekt.

De meeste schade ontstaat als je in een rijtje staat te wachten.

Ik heb het gezien op het RDW terrein dat iemand uit haar auto stapte, terwijl de motor nog draaide en in 1e versnelling stond. Ik had veel dingen verwacht, maar dat mensen zo stom kunnen zijn niet! :bag: :clap:

Luco

Bericht door Luco » 15 jan 2010, 10:31

Dennis Cavallino schreef:Over schades tijdens rijtrainingen: Bij enkele aanbieders ben je gewoon aanvullend verzekerd als je eigen verzekering het niet dekt.

De meeste schade ontstaat als je in een rijtje staat te wachten.

Ik heb het gezien op het RDW terrein dat iemand uit haar auto stapte, terwijl de motor nog draaide en in 1e versnelling stond. Ik had veel dingen verwacht, maar dat mensen zo stom kunnen zijn niet! :bag: :clap:

[inkopmodus on] Had een rijtraining bij jouw gevolgd [/inkopmodus off] :mrgreen: :angel:

Thomas H

Bericht door Thomas H » 17 jan 2010, 13:16

Oke, harstikke bedankt allemaal voor de (uitgebreide) antwoorden. Ik ben er nog niet over uit, eerst alles nog ff goed bekijken, driftdag is natuurlijk ook wel heel gaaf, maar zit inderdaad met het probleem dat wij hier thuis geen RWD hebben..

Walter

Bericht door Walter » 17 jan 2010, 14:43

.
Laatst gewijzigd door Walter op 30 mei 2011, 13:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Thomas H

Bericht door Thomas H » 17 jan 2010, 15:20

Oke, dus dan kies ik denk ik voor een slipcursus. Denk ook wel dat je daar in de meeste gevallen het meeste baat bij hebt. Voor daarna ga ik de mogelijkheid tot driften zeker openhouden, maar eerst maar is een RWD auto kopen:)

330d

Bericht door 330d » 21 jan 2010, 15:48

Hm... die driftsport.nl is wel interessant omdat je een huurauto krijgt. Ik was paar jaar geleden naar prodrive geweest, en de bmw rijvaardigheidstraining. Waren wel leuk zulke dagen, maar of ik na zo'n dagje echt wat aan over heb gehouden na zoveel jaren betwijfel ik. Iemand die zo'n dag heeft meegedaan met driftsport, wat kan ik me voorstellen na zo'n (halve) dag training? (nee uiteraard is mijn doel geen driftking worden) maar kan je in het vervolg al bijv. de C cursus gaan volgen voor gevorderden?

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 21 jan 2010, 16:01

Je oefent gewoon de hele dag driften met een instructeur, waarbij hij je wat basisdingen vertelt etc.

Voor de topicstarter zou ik gewoon een rijvaardigheidstraining doen, geen driftcursus. Driftcursus is wel leuk hoor daar niet van, maar als je met 1 dag je rijbewijs achter het stuur stapt dan heb je waarschijnlijk nog geen idee wat je aan het doen bent qua rijden. Dan kan je beter een rijvaardigheidstraining doen als een driftcursus IMHO.

Thomas H

Bericht door Thomas H » 21 jan 2010, 22:45

Bert ///M3 schreef:Je oefent gewoon de hele dag driften met een instructeur, waarbij hij je wat basisdingen vertelt etc.

Voor de topicstarter zou ik gewoon een rijvaardigheidstraining doen, geen driftcursus. Driftcursus is wel leuk hoor daar niet van, maar als je met 1 dag je rijbewijs achter het stuur stapt dan heb je waarschijnlijk nog geen idee wat je aan het doen bent qua rijden. Dan kan je beter een rijvaardigheidstraining doen als een driftcursus IMHO.
Dat was mijn gedachte ook een beetje.. Later komt de fun wel, eerst maar veiligheid!

Plaats reactie