Slipcursus, of..
-
Online
- Berichten: 683
- Lid geworden op: 17 mei 2008, 10:45
Slipcursus, of..
Goedenavond!
Ik ben de 6de 18 geworden, na lang wachten ben ik dan eindelijk bezig me roze creditcard te halen! Nou heb ik als cadeau van mijn familie geld gekregen, voor bijvoorbeeld een slipcursus. Nou lijkt me dit heel leuk om te doen (natuurlijk na het halen van me rijbewijs).
maar ik heb 2 vragen:
1: Is er een goed alternatief voor een slipcursus? Een race-cursus is niks voor mij, door de kosten (budget aan cadeau's +- 200 euro, daar kan ik nog wat bijleggen eventueel) en omdat ik voorlopig toch niet mee kan doen aan een circuit-dag o.i.d.
2: Als ik voor een slipcursus kies, ben ik geneigd voor slotenmakers te kiezen, bij het circuit park Zandvoort, omdat ik daar 10 minuten rijden vandaan woon. Zijn er mensen die dit zelf hebben gedaan? Of bekenden van jullie?
Groetjes,
Thomas
Ik ben de 6de 18 geworden, na lang wachten ben ik dan eindelijk bezig me roze creditcard te halen! Nou heb ik als cadeau van mijn familie geld gekregen, voor bijvoorbeeld een slipcursus. Nou lijkt me dit heel leuk om te doen (natuurlijk na het halen van me rijbewijs).
maar ik heb 2 vragen:
1: Is er een goed alternatief voor een slipcursus? Een race-cursus is niks voor mij, door de kosten (budget aan cadeau's +- 200 euro, daar kan ik nog wat bijleggen eventueel) en omdat ik voorlopig toch niet mee kan doen aan een circuit-dag o.i.d.
2: Als ik voor een slipcursus kies, ben ik geneigd voor slotenmakers te kiezen, bij het circuit park Zandvoort, omdat ik daar 10 minuten rijden vandaan woon. Zijn er mensen die dit zelf hebben gedaan? Of bekenden van jullie?
Groetjes,
Thomas
- Martijn_bmw
- Berichten: 28577
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: Slipcursus, of..
http://www.prodrivetraining.nl/youngdriver/index2.php" onclick="window.open(this.href);return false;
ik heb zelf 2x deze gedaan (1x met eigen auto, 1x georganiseerd door kwikfit met mercedessen E350) en dit vind ik een erg goede en leuke training.
met eigen auto was er eind van de dag ook nog mogelijkheid om de kombaan te rijden en beetje driften op de ronde circel
8)
ik heb zelf 2x deze gedaan (1x met eigen auto, 1x georganiseerd door kwikfit met mercedessen E350) en dit vind ik een erg goede en leuke training.
met eigen auto was er eind van de dag ook nog mogelijkheid om de kombaan te rijden en beetje driften op de ronde circel

-
- Berichten: 491
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:14
- Locatie: Breda
Re: Slipcursus, of..
Hoi Thomas,
Ik zou zeer zeker ook hier eens naar kijken:
http://www.driftdagen.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik zou zeer zeker ook hier eens naar kijken:
http://www.driftdagen.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Berichten: 15240
- Lid geworden op: 09 jun 2007, 02:13
- Locatie: Niet ver van Zandvoort
Re: Slipcursus, of..
DRIFTDAG!!!!
driftsport.nl op rdw terrein 8) 8)
driftsport.nl op rdw terrein 8) 8)
- ErikMartijn
- Berichten: 1816
- Lid geworden op: 08 jan 2010, 15:41
- Locatie: 323ti
Re: Slipcursus, of..
Ik heb zelf nu bijna een jaar mijn rijbewijs, en ik heb toen ik net mijn rijbewijs had een slipcursus van de ANWB gedaan in lelystad. Dat was wel leuk, maar
het stelde eigenlijk niet heel veel voor. Dat was echt een basistraining.
het stelde eigenlijk niet heel veel voor. Dat was echt een basistraining.
-
- Berichten: 491
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:14
- Locatie: Breda
Re: Slipcursus, of..
Daarom zou ik dus ook een driftdag volgen, kan je garabderen dat dat niet saai is 

-
- Berichten: 133
- Lid geworden op: 21 jun 2009, 01:59
Re: Slipcursus, of..
hoe zit het met slijtage aan de band op zo een driftdag?
en hoe zit het met de eventuele schade die je aanricht bij een ongeluk ofso..?
en hoe zit het met de eventuele schade die je aanricht bij een ongeluk ofso..?
-
- Berichten: 264
- Lid geworden op: 27 okt 2009, 12:31
- Locatie: Zwolle
Re: Slipcursus, of..
Driftdag op nat is de slijtage minimaal, schade is ieder voor zich, je ondertekend dan ook een vrijwaring begin van de dag.
-
- Berichten: 15240
- Lid geworden op: 09 jun 2007, 02:13
- Locatie: Niet ver van Zandvoort
Re: Slipcursus, of..
ja maar op rdw ben je echt een lul als je schade rijdt... daar is in een omtrek van 300 meter niets
(alleen pionnen)

- ErikMartijn
- Berichten: 1816
- Lid geworden op: 08 jan 2010, 15:41
- Locatie: 323ti
Re: Slipcursus, of..
Maar als je aan een driftdag meedoet moet je natuurlijk wel een RWD auto tot je beschikking hebben, en ik weet niet of dat in dit geval zo is.
Als dat wel het geval is zou ik het zeker doen. Maar eerst je roze kaartje maar eens halen, succes daarmee.
Als dat wel het geval is zou ik het zeker doen. Maar eerst je roze kaartje maar eens halen, succes daarmee.

-
Online
- Berichten: 683
- Lid geworden op: 17 mei 2008, 10:45
Re: Slipcursus, of..
Tja, driften.. Lijkt me super, maar wil liever een cursus volgen waardoor mijn prestaties achter het stuur verbeteren! Driftdagen hoop ik (later) zeker aan mee te kunnen doen! Zijn er dan nog alternatieven?
Bedankt voor de antwoorden!
Bedankt voor de antwoorden!
- Topfuel
- Berichten: 1916
- Lid geworden op: 21 aug 2006, 11:29
Re: Slipcursus, of..
Als je het driften beheerst, beheers je pas écht een auto! Betere manier is er nietThomas H schreef:Tja, driften.. Lijkt me super, maar wil liever een cursus volgen waardoor mijn prestaties achter het stuur verbeteren! Driftdagen hoop ik (later) zeker aan mee te kunnen doen! Zijn er dan nog alternatieven?
Bedankt voor de antwoorden!

-
- Berichten: 22279
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35
Re: Slipcursus, of..
Een driftcursus voor 200 euro lijkt mij krap, meestal moet je een auto hebben die er geschikt voor is, of er één (evt. via de cursus) huren.
Zou gewoon zo'n normale rijtraining volgen, als je net je rijbewijs hebt. Is gewoon leuk om een dagje te doen en je steekt er altijd wel iets van op.
Zou gewoon zo'n normale rijtraining volgen, als je net je rijbewijs hebt. Is gewoon leuk om een dagje te doen en je steekt er altijd wel iets van op.
- Hugo Bos
- Berichten: 807
- Lid geworden op: 22 apr 2007, 18:04
- Locatie: Ioniq EV
Re: Slipcursus, of..
Slipcursus leer je vrij weinig van. Als je wagenbeheersing wilt leren kun je, zoals gezegd, veel beter een driftdag gaan doen. Veel leuker bovendien!
-
- Berichten: 133
- Lid geworden op: 21 jun 2009, 01:59
Re: Slipcursus, of..
en dat moet je gewoon via die site die daarboven is gegeven? of heb je nog andere mogelijkheden die beter zijn?
ik kan wel wat driften maar stel ik draai een keer door en er knalt een auto tegen me op..
hoe druk is het meestal op zo een driftdag? veel mensen in dezelfde bocht etc of is het lekker rustig dat je je gang kunt gaan?
ik heb een e39 m5 dus dat moet wel goedkomen
gr
ik kan wel wat driften maar stel ik draai een keer door en er knalt een auto tegen me op..
hoe druk is het meestal op zo een driftdag? veel mensen in dezelfde bocht etc of is het lekker rustig dat je je gang kunt gaan?
ik heb een e39 m5 dus dat moet wel goedkomen
gr
-
- Berichten: 2316
- Lid geworden op: 15 dec 2008, 09:03
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Re: Slipcursus, of..
De discussie driftcursus vs rijvaardigheidstraining vind ik vrij onzinnig. Je 'moet' het allebei doen. 8)
De rijvaardigheidstraining leert je basisdingen die je bij je rijschool niet leert: Je begint met een goede zithouding en correct afstellen van je spiegels. Dat is niet zoals de CBR instructeur je heeft geleerd!
Qua rijden vormen remmen en uitwijken de basis. Remweg/remafstand creëert een stuk bewustwording die helaas 99% van de automobilisten niet snappen. Remmen + uitwijken op glad wegdek vind ik erg nuttig om iedereen verplicht te laten doen 2 keer per jaar ofzo (en met ABS: veel mensen weten nog steeds niet waarvoor ABS dient). Veel mensen hebben nog nooit een noodstop met hun auto gemaakt. Een bermoefening. Grip & slip, waarbij het voorkomen en opvangen van onder- en overstuur belangrijker is dan de hele cirkel te kunnen driften. Kortom, allemaal zaken die je niet leert tijdens een driftcursus.
Dat je daarna nog een driftcursus volgt vind ik absoluut een goede zet, maar begin alsjeblieft niet met denken dat je kunt autorijden als je kunt driften. Voorkomen van ongevallen is heel iets anders dan jezelf in noodsituaties kunnen redden. Daarom vind ik dat driften absoluut een goede aanvulling is op een rijvaardigheidstraining.
Een slipcursus is pure bullshit. Leren slippen is niet zo moeilijk. Pak een parkeerterrein, of grasveld en sjor aan je handrem. Dan kun je slippen. Als je met een slipcursus een voortgezette rijtraining bedoelt, dan komt dat wel overeen met mijn idee van een goede aanvullende training na 't behalen van je rijbewijs. Ook een rij(stijl)training op de openbare weg raad ik iedereen die al even zijn/haar rijbewijs aan. Daarom ga ik dat vanaf 1 feb a.s. weer opnieuw doen als werk, want het is gewoon te nuttig in ons land vol kneuzen en mietjes.
Ook is 't onzin om in een auto van de ANWB te gaan rijden. Daar leer je imho niets van. Gewoon in je eigen auto, met je eigen rijstijl (dus als een accountmanager veel belt onderweg, moet 'ie tijdens de rijtraining van mij gewoon zijn telefoon aan laten!).
De rijvaardigheidstraining leert je basisdingen die je bij je rijschool niet leert: Je begint met een goede zithouding en correct afstellen van je spiegels. Dat is niet zoals de CBR instructeur je heeft geleerd!
Qua rijden vormen remmen en uitwijken de basis. Remweg/remafstand creëert een stuk bewustwording die helaas 99% van de automobilisten niet snappen. Remmen + uitwijken op glad wegdek vind ik erg nuttig om iedereen verplicht te laten doen 2 keer per jaar ofzo (en met ABS: veel mensen weten nog steeds niet waarvoor ABS dient). Veel mensen hebben nog nooit een noodstop met hun auto gemaakt. Een bermoefening. Grip & slip, waarbij het voorkomen en opvangen van onder- en overstuur belangrijker is dan de hele cirkel te kunnen driften. Kortom, allemaal zaken die je niet leert tijdens een driftcursus.
Dat je daarna nog een driftcursus volgt vind ik absoluut een goede zet, maar begin alsjeblieft niet met denken dat je kunt autorijden als je kunt driften. Voorkomen van ongevallen is heel iets anders dan jezelf in noodsituaties kunnen redden. Daarom vind ik dat driften absoluut een goede aanvulling is op een rijvaardigheidstraining.
Een slipcursus is pure bullshit. Leren slippen is niet zo moeilijk. Pak een parkeerterrein, of grasveld en sjor aan je handrem. Dan kun je slippen. Als je met een slipcursus een voortgezette rijtraining bedoelt, dan komt dat wel overeen met mijn idee van een goede aanvullende training na 't behalen van je rijbewijs. Ook een rij(stijl)training op de openbare weg raad ik iedereen die al even zijn/haar rijbewijs aan. Daarom ga ik dat vanaf 1 feb a.s. weer opnieuw doen als werk, want het is gewoon te nuttig in ons land vol kneuzen en mietjes.
Ook is 't onzin om in een auto van de ANWB te gaan rijden. Daar leer je imho niets van. Gewoon in je eigen auto, met je eigen rijstijl (dus als een accountmanager veel belt onderweg, moet 'ie tijdens de rijtraining van mij gewoon zijn telefoon aan laten!).
Laatst gewijzigd door Dennis Cavallino op 15 jan 2010, 10:15, 1 keer totaal gewijzigd.
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Re: Slipcursus, of..
Over schades tijdens rijtrainingen: Bij enkele aanbieders ben je gewoon aanvullend verzekerd als je eigen verzekering het niet dekt.
De meeste schade ontstaat als je in een rijtje staat te wachten.
Ik heb het gezien op het RDW terrein dat iemand uit haar auto stapte, terwijl de motor nog draaide en in 1e versnelling stond. Ik had veel dingen verwacht, maar dat mensen zo stom kunnen zijn niet!

De meeste schade ontstaat als je in een rijtje staat te wachten.
Ik heb het gezien op het RDW terrein dat iemand uit haar auto stapte, terwijl de motor nog draaide en in 1e versnelling stond. Ik had veel dingen verwacht, maar dat mensen zo stom kunnen zijn niet!


Re: Slipcursus, of..
Dennis Cavallino schreef:Over schades tijdens rijtrainingen: Bij enkele aanbieders ben je gewoon aanvullend verzekerd als je eigen verzekering het niet dekt.
De meeste schade ontstaat als je in een rijtje staat te wachten.
Ik heb het gezien op het RDW terrein dat iemand uit haar auto stapte, terwijl de motor nog draaide en in 1e versnelling stond. Ik had veel dingen verwacht, maar dat mensen zo stom kunnen zijn niet!![]()
[inkopmodus on] Had een rijtraining bij jouw gevolgd [/inkopmodus off]


-
Online
- Berichten: 683
- Lid geworden op: 17 mei 2008, 10:45
Re: Slipcursus, of..
Oke, harstikke bedankt allemaal voor de (uitgebreide) antwoorden. Ik ben er nog niet over uit, eerst alles nog ff goed bekijken, driftdag is natuurlijk ook wel heel gaaf, maar zit inderdaad met het probleem dat wij hier thuis geen RWD hebben..
-
- Berichten: 2316
- Lid geworden op: 15 dec 2008, 09:03
-
Online
- Berichten: 683
- Lid geworden op: 17 mei 2008, 10:45
Re: Slipcursus, of..
Oke, dus dan kies ik denk ik voor een slipcursus. Denk ook wel dat je daar in de meeste gevallen het meeste baat bij hebt. Voor daarna ga ik de mogelijkheid tot driften zeker openhouden, maar eerst maar is een RWD auto kopen:)
-
- Berichten: 130
- Lid geworden op: 26 jul 2006, 18:26
Re: Slipcursus, of..
Hm... die driftsport.nl is wel interessant omdat je een huurauto krijgt. Ik was paar jaar geleden naar prodrive geweest, en de bmw rijvaardigheidstraining. Waren wel leuk zulke dagen, maar of ik na zo'n dagje echt wat aan over heb gehouden na zoveel jaren betwijfel ik. Iemand die zo'n dag heeft meegedaan met driftsport, wat kan ik me voorstellen na zo'n (halve) dag training? (nee uiteraard is mijn doel geen driftking worden) maar kan je in het vervolg al bijv. de C cursus gaan volgen voor gevorderden?
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: Slipcursus, of..
Je oefent gewoon de hele dag driften met een instructeur, waarbij hij je wat basisdingen vertelt etc.
Voor de topicstarter zou ik gewoon een rijvaardigheidstraining doen, geen driftcursus. Driftcursus is wel leuk hoor daar niet van, maar als je met 1 dag je rijbewijs achter het stuur stapt dan heb je waarschijnlijk nog geen idee wat je aan het doen bent qua rijden. Dan kan je beter een rijvaardigheidstraining doen als een driftcursus IMHO.
Voor de topicstarter zou ik gewoon een rijvaardigheidstraining doen, geen driftcursus. Driftcursus is wel leuk hoor daar niet van, maar als je met 1 dag je rijbewijs achter het stuur stapt dan heb je waarschijnlijk nog geen idee wat je aan het doen bent qua rijden. Dan kan je beter een rijvaardigheidstraining doen als een driftcursus IMHO.
-
Online
- Berichten: 683
- Lid geworden op: 17 mei 2008, 10:45
Re: Slipcursus, of..
Dat was mijn gedachte ook een beetje.. Later komt de fun wel, eerst maar veiligheid!Bert ///M3 schreef:Je oefent gewoon de hele dag driften met een instructeur, waarbij hij je wat basisdingen vertelt etc.
Voor de topicstarter zou ik gewoon een rijvaardigheidstraining doen, geen driftcursus. Driftcursus is wel leuk hoor daar niet van, maar als je met 1 dag je rijbewijs achter het stuur stapt dan heb je waarschijnlijk nog geen idee wat je aan het doen bent qua rijden. Dan kan je beter een rijvaardigheidstraining doen als een driftcursus IMHO.