Bochtentechniek

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
Mathieu

Bochtentechniek

Bericht door Mathieu » 12 dec 2009, 14:30

Wat is de snellere manier van een bocht nemen?

1. De Porsche Turbo 930 manier. Langzaam een bocht in en snel er weer uit.
2. Met iets teveel snelheid een bocht insturen, tegen onderstuur aan. Midbend van het gas af en de auto de bocht door laten rollen omdat anders onvermijdelijk onderstuur optreedt en tegen het einde van de bocht weer op het gas.

Ik ben erg benieuwd naar de reacties :?:

Downforce Hans

Re: Bochtentechniek

Bericht door Downforce Hans » 12 dec 2009, 17:36

Ik heb geen idee want ik stop altijd midden in de bocht om op mijn navi te kijken welke kant ik ook alweer uit moet......... :mrgreen:

allen

Bericht door allen » 12 dec 2009, 17:51

Afbeelding

GTRene

Bericht door GTRene » 12 dec 2009, 17:52

:roflol:

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 12 dec 2009, 17:54

Daar was ik ff mijn huis adres even aan het invoeren......... :mrgreen:

GTRene

Bericht door GTRene » 12 dec 2009, 18:01

Downforce Hans schreef:Daar was ik ff mijn huis adres even aan het invoeren......... :mrgreen:
whaha :lol: :thumbup:

Tom V

Bericht door Tom V » 12 dec 2009, 18:17

Dat verschilt per auto.

Luco

Bericht door Luco » 12 dec 2009, 18:23

Je wint meer met sneller de bocht uitkomen dan sneller de bocht in.
Dus in 90% van de gevallen is 1 de snelste manier.

allen

Bericht door allen » 12 dec 2009, 18:28

Kan iemand wellicht even een of meerdere auto´s noemen die je sneller een bocht in zou moeten gooien?

Laurens

Bericht door Laurens » 12 dec 2009, 18:37

1,5 :lol:

Dat is echt heel erg afhankelijk van wat voor bocht etc...
Zandvoort als voorbeeld:

Tarzan; Dat is echt gewoon de standaard U bocht dus hoog beginnen "langzaam" erin en op de Apex zou het gas er al bijna vol op moeten kunnen.
Gerlach: Hard erin tegen onderstuur aan en dan dus wat later op het gas zover dat nog gaat. Snelheid hoef je niet mee te nemen naar de volgende bocht dus kan je beter zoveel mogelijk snelheid erin houden.
Hungenholz: Langzaam erin hard eruit
Scheivlak: Langzaam erin hard eruit
Master: Hard erin en dan later op het gas en dat is dan meestal niet echt heel veel meer omdat je dan toch al voor de volgende bocht bezig bent.
Wilgenhage: Echt langzaam erin (heel veel gaan daar te hard erin omdat de Master voor je gevoel bijna altijd harder kan dus dat wordt dan in de volgende bocht afgereageerd)
Vroeg op het gas evt. wijd uit laten lopen zodat er meer snelheid in zit.
Kinzo: Langzaam erin en zo hard mogelijk eruit.
S-bocht: Hard erin dan op tijd klaar zijn voor de linker bocht daar wel principe van langzaam erin hard eruit.
Kumho: Langzaam erin hard eruit.
Arie luyendijk: Hard erin hard eruit...

Ohw nu heb ik het geheim verklapt :sealed: :sealed:

Luuk

Bericht door Luuk » 12 dec 2009, 19:23

Downforce Hans schreef:Daar was ik ff mijn huis adres even aan het invoeren......... :mrgreen:
Whaha!! :lol:

leonard

Bericht door leonard » 12 dec 2009, 19:23

Laurens schreef:1,Tarzan; Dat is echt gewoon de standaard U bocht dus hoog beginnen "langzaam" erin en op de Apex zou het gas er al bijna vol op moeten kunnen.

:
Ben het in grote lijnen met je eens laurens alleen als je de tarzan op deze manier neemt tijdens een wedstrijd ben je geheid een plaatsje kwijt. Hou los jij dat op??

Verschilt de ideale lijn niet per aandrijf concept (rwd/fwd)?? Met de golf moeten we echt de tarzan inremmen om het snelst te zijn.

Luco

Bericht door Luco » 12 dec 2009, 19:29

leonard schreef:
Laurens schreef:1,Tarzan; Dat is echt gewoon de standaard U bocht dus hoog beginnen "langzaam" erin en op de Apex zou het gas er al bijna vol op moeten kunnen.

:
Ben het in grote lijnen met je eens laurens alleen als je de tarzan op deze manier neemt tijdens een wedstrijd ben je geheid een plaatsje kwijt. Hou los jij dat op??

Verschilt de ideale lijn niet per aandrijf concept (rwd/fwd)?? Met de golf moeten we echt de tarzan inremmen om het snelst te zijn.
Inremmen bij tarzan die ik ook, (soms met hulp, zeg het zelf maar voor die ingekopt wordt :'( )maar dat wil niet zeggen dat je er hard ingaat, je kan er nog harder in, alleen haal je dan de apex niet en kan je niet vol uitaccelereren.
Maar Laurens, dus 90% 1 als ik je lijstje afga :mrgreen:

Adje ///M3

Bericht door Adje ///M3 » 12 dec 2009, 20:01

Buiten, binnen, buiten :bag:

Laurens

Bericht door Laurens » 12 dec 2009, 20:16

Tijdens een wedstrijd is het anders ja, dan moet je niet helemaal naar boven sturen en laat insturen dan ben je inderdaad 3 plekken kwijt..
Het ligt ook wel aan de auto heb je een slappe underpowered auto moet je nette ronde lijnen rijden heb je een formule auto snij je kort en stuur je veel eerder in.

Met de Dacia lijkt het af en toe meer op een formule wagen qua lijnen omdat je zo weinig snelheid hebt en wel veel grip, maar dan dus wel laten rollen anders verlies je weer snelheid...
Dus ja afhankelijk van de auto.

Hugenholz is ook altijd lastig, bij de racecursus is de schoollijn ver naar buiten beginnen en dan naar binnen, in de praktijk zie je dat bijna niemand meer doen.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 12 dec 2009, 20:28

Is dat niet in Audi S ook zo?

School lijn die ik daar eens op een Hans Deen cursusdag met straatauto's geleerd heb is daar insturen waar het asfalt van kleur veranderd, 1e naar rechts opofferen voor de bocht naar links.

Alleen zie je op een gegeven moment bij de snellere auto's dat die gewoon 3 meter oid eerder insturen, vol over de curb gaan en meteen recht door naar de bocht naar links. Als je dan de schoolse lijn zou volgen dan kost het gewoon te veel snelheid doordat je te veel sturen / van richting veranderen moet.

Op de ring ook een mooi voorbeeld. Na T13 voor de linker bocht zie je de Scuderia mensen iets naar rechts gaan na de vangrail, en dan insturen naar links om de bochtradius groter te maken. Maar volgens mij als je met veel PK en grip aan komt is het gewoon beter om rechtdoor te gaan en meteen insturen naar links. Kijk je een video van de VLN of die video van HJ Stück in de M3 GTR dan zie je ze ook niet die knik maken.

Ook een leuke, eens met een ex rallyrijder over Zolder gereden, die zei je moet niet zo moeilijk doen over die lijnen, het is heel simpel de snelste weg is rechtdoor :mrgreen:

Laurens

Bericht door Laurens » 12 dec 2009, 20:53

Ja Bert Audi-S zelfde verhaal...
Snap ook niet waarom het eigenlijk nog steeds zo wordt gedaan tijdens de cursus, maar het moet zo bij het examen dus kunnen wij moeilijk opeens andere lijnen gaan aanleren..

EJGT3CS

Bericht door EJGT3CS » 12 dec 2009, 20:57

Hangt af van de hoeveelheid grip inderdaad..
Ik denk dat het alleen sneller is als je op de limiet rijdt met een echte circuit auto.

Maik

Bericht door Maik » 12 dec 2009, 22:38

Wat al gezegd is, en wat ik ook gehoord heb van een instructeur op Zandvoort die zelf ook formulewagens gereden had, het ligt erg aan de auto.
In het algemeen kon je dit zeggen: hoe slechter de wegligging, hoe hoekiger je rijdt, dus ver doorrijden bocht in, laat en scherp insturen en vroeg op het gas om zoveel mogelijk snelheid bocht uit te pakken en hoe beter de wegligging, hoe meer je de kortste lijn pakt, à la F1 (formulewagens dus).

allen

Bericht door allen » 12 dec 2009, 22:42

Ok Maik. Ik pak voortaan wel de kortste weg. In jouw geval raad ik je aan een stukje door te rijden. :banaan:

Tom V

Bericht door Tom V » 12 dec 2009, 22:50

allen schreef:Ok Maik. Ik pak voortaan wel de kortste weg. In jouw geval raad ik je aan een stukje door te rijden. :banaan:
Dan kun je ook in de pitstraat blijven staan, dan ben je echt snel. 8)

allen

Bericht door allen » 12 dec 2009, 22:57

Tegen de tijd dat CPZ 500 pleuri gaat kosten sta ik zelfs achter de pitboxen. :mrgreen:

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 12 dec 2009, 22:58

In de pitsstraat sleutelt het wat relaxter dan in de Tarzan....... :mrgreen:

Maik

Bericht door Maik » 12 dec 2009, 23:02

allen schreef:Ok Maik. Ik pak voortaan wel de kortste weg. In jouw geval raad ik je aan een stukje door te rijden. :banaan:
Is goed, zolang ik daarmee 2s sneller blijf dan jij maakt dat mij kein flaus aus :P

Patrick van Wijngen

Bericht door Patrick van Wijngen » 12 dec 2009, 23:41

Downforce Hans schreef:In de pitsstraat sleutelt het wat relaxter dan in de Tarzan....... :mrgreen:
:roflol:

Plaats reactie