Het zijn beide natuurlijk ontzettend goede, fijne en complete auto's, maar als het basismodel al bij 16k begint dan zijn het toch vrij absurde bedragen? Met 50k zou het niet in mij opkomen om in die klasse een auto te kopen. Dan zou ik toch iets specialers willen. Geen hatchback die spannend gemaakt is door veel vermogen en mooie badges op het spoilerpakket. Golf klasse zou voor mij ophouden bij zo'n 30-35k en dan kom je thuis met een GTI, ST of Type R. Lijken mij geweldige auto's die helemaal kloppen. Dat lijken ze mij ook waard te zijn (zou ik er dus ook aan willen/kunnen uitgeven als ik ervoor in de markt was). Net als de Impreza die de fout in is gegaan. Begonnen als gigantisch veel bang for buck (wellicht zelfs te goedkoop) en tegenwoordig eigenlijk overpriced voor wat het is.
Voor de slurptax had je een 350Z met 300 of 320pk voor 50k. Of een S2000. Beide vrij unieke auto's met een eigen gezicht (niet dat je hetzelfde model als 1.4 ziet rondrijden). Beide een onderstel dat ontwikkeld is voor sportief rijden en niet achteraf aangepast. De S2000 natuurlijk met een geweldige hoogtoerige motor en de 350Z met een V6 (al schijnt die iets minder sportief te zijn, alsnog zie ik dat liever dan een 4 cilinder met turbo om aan het vermogen te komen). Zijn zomaar even voorbeeldjes, de S2000 is dagelijks minder bruikbaar en de 350Z was wat aan de zware kant, maar het zijn wel auto's die het geld, voor mij, waard zouden zijn. Toch voelt dat voor mij als 'meer' aan dan een bepaalde auto uitgerust met de meest dikke motor, spoilers en badges en alle opties.
Ook in de hogere klasses vind ik dat er grenzen zijn. De E46 M3 was 80-85k nieuw, terwijl de E9x richting of over de ton gaat. Nu kan ik die beide niet betalen, maar ook voor een E92 M3 is 110k een grensgeval. Bij dat soort bedragen komt Porsche ook in zicht. Vind ik in de basis dan alweer net een stapje beter.
Wat ik eigenlijk wil zeggen; prijzen van auto's gaan natuurlijk sowieso omhoog, maar dat is bij elk merk het geval. Maar elk model heeft een instapprijs en een topmodel. De laatste tijd lijken die prijzen steeds verder uit elkaar te liggen, en dan vooral aan de bovenkant bij het topmodel. Laten mensen zich zo gek maken door die die dikke motor, de spoilers, badges en glossy brochures? Als het meest dure model een beetje verkoopt komen ze ook nog met een speciale editie die z'n meerprijs vaak niet echt waard is (slechts voor de echte liefhebber). Of is het een soort drang om per se de meest dikke uitvoering te willen rijden? Een Carrera S is het hier ook 'net niet' omdat het geen turbo of GT3 is.
Ik gebruik hier zomaar even wat voorbeelden die in mij opkomen. Is een persoonlijke mening (zie mensen hier hun eigen auto al verdedigen..