Prijzen van topmodellen door het plafond?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Tom

Prijzen van topmodellen door het plafond?

Bericht door Tom » 29 sep 2009, 22:17

Las net dat die Golf R20T zo'n 43k kost. Voor een Golf met 270pk 4 cilinder turbo, awd en sportpakket. Natuurlijk wel de meest complete uitvoering, maar alsnog aardig gek voor een Golf. Ook de Focus RS. Een fwd hatchback met 300pk 5 cilinder op de voorwielen. Het moet 50.000 euro kosten.

Het zijn beide natuurlijk ontzettend goede, fijne en complete auto's, maar als het basismodel al bij 16k begint dan zijn het toch vrij absurde bedragen? Met 50k zou het niet in mij opkomen om in die klasse een auto te kopen. Dan zou ik toch iets specialers willen. Geen hatchback die spannend gemaakt is door veel vermogen en mooie badges op het spoilerpakket. Golf klasse zou voor mij ophouden bij zo'n 30-35k en dan kom je thuis met een GTI, ST of Type R. Lijken mij geweldige auto's die helemaal kloppen. Dat lijken ze mij ook waard te zijn (zou ik er dus ook aan willen/kunnen uitgeven als ik ervoor in de markt was). Net als de Impreza die de fout in is gegaan. Begonnen als gigantisch veel bang for buck (wellicht zelfs te goedkoop) en tegenwoordig eigenlijk overpriced voor wat het is.

Voor de slurptax had je een 350Z met 300 of 320pk voor 50k. Of een S2000. Beide vrij unieke auto's met een eigen gezicht (niet dat je hetzelfde model als 1.4 ziet rondrijden). Beide een onderstel dat ontwikkeld is voor sportief rijden en niet achteraf aangepast. De S2000 natuurlijk met een geweldige hoogtoerige motor en de 350Z met een V6 (al schijnt die iets minder sportief te zijn, alsnog zie ik dat liever dan een 4 cilinder met turbo om aan het vermogen te komen). Zijn zomaar even voorbeeldjes, de S2000 is dagelijks minder bruikbaar en de 350Z was wat aan de zware kant, maar het zijn wel auto's die het geld, voor mij, waard zouden zijn. Toch voelt dat voor mij als 'meer' aan dan een bepaalde auto uitgerust met de meest dikke motor, spoilers en badges en alle opties.

Ook in de hogere klasses vind ik dat er grenzen zijn. De E46 M3 was 80-85k nieuw, terwijl de E9x richting of over de ton gaat. Nu kan ik die beide niet betalen, maar ook voor een E92 M3 is 110k een grensgeval. Bij dat soort bedragen komt Porsche ook in zicht. Vind ik in de basis dan alweer net een stapje beter.

Wat ik eigenlijk wil zeggen; prijzen van auto's gaan natuurlijk sowieso omhoog, maar dat is bij elk merk het geval. Maar elk model heeft een instapprijs en een topmodel. De laatste tijd lijken die prijzen steeds verder uit elkaar te liggen, en dan vooral aan de bovenkant bij het topmodel. Laten mensen zich zo gek maken door die die dikke motor, de spoilers, badges en glossy brochures? Als het meest dure model een beetje verkoopt komen ze ook nog met een speciale editie die z'n meerprijs vaak niet echt waard is (slechts voor de echte liefhebber). Of is het een soort drang om per se de meest dikke uitvoering te willen rijden? Een Carrera S is het hier ook 'net niet' omdat het geen turbo of GT3 is.

Ik gebruik hier zomaar even wat voorbeelden die in mij opkomen. Is een persoonlijke mening (zie mensen hier hun eigen auto al verdedigen.. ;) een Z4 vind ik het vanaf een bepaald bedrag ook niet waard, dan ging ik ook bij Porsche voor een Boxster shoppen! Z4 is ook maar een roadster met standaard BMW motoren en onderdelen van een 3 serie).

Martin van der Zwaard

Re: Prijzen van topmodellen door het plafond?

Bericht door Martin van der Zwaard » 29 sep 2009, 22:23

Dat viel mij dus op de IAA ook al op.

Als voorbeeld neem ik even de nieuwe SEAT Ibiza Cupra. Topmodel van de Ibiza-lijn.
In Dld kost zo'n apparaat een "schamele" 25k met wat leuke opties erop. Dat houdt in dat je in NL makkelijk over de 30k heen gaat.....voor een Ibiza :shocking:

Omrekenen mag natuurlijk niet maar je praat wel ff over bijna 70.000 ouderwetsche guldens. Had je deze prijzen in de guldentijd op een Ibiza gezet, dan was er geen hond die nog zo'n ding zou kopen.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Martin van der Zwaard op 29 sep 2009, 22:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Xave30

Bericht door Xave30 » 29 sep 2009, 22:24

Yup economics 101.

Hier zijn ze nog ff te betalen:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=N7Wt4XlXUrc&feature=fvst[/youtube]

Luco

Bericht door Luco » 29 sep 2009, 22:25

Ja Tom, het beste kan je de kleinste en goedkoopste uitvoering nemen, schrijf je het minste op af en in principe rijdt die bijna hetzelfde als het topmodel.
Weet niet of het elders ook zo is, maar in nederland zie je natuurlijk vaak dat als de buurman een auto koopt er iemand verderop in de straat weer net een ff iets luxere of duurdere moet hebben.
Dat is nu eenmaal de maatschappij die zo geworden is en de autofabrikanten duwen het ook door je strot, want als je voor het kaalste model naar de dealer gaat lachen ze je al bijna uit.
Dus ja er wordt naar mijn mening ook teveel betaald voor al die poespas, 50k voor een golf, never.
Evenals meer dan 100k voor een 3 serie, dan ben je toch van Lotje getikt.
Maar goed dat is dan weer vanuit persoonlijk perspectief. :thumbup:

Joop

Bericht door Joop » 29 sep 2009, 22:25

Ik denk zeker niet dat je de enige bent Tom...
... een goed voorbeeld vwb de E92 M3 die je aanhaalt vind ik zelf ook: die is gewoon veel en veel te duur. De E46 M3 was in verhouding nog betaalbaar. Voor het geld dat je aan een E92 M3 kwijt bent, zou ik de auto laten staan en idd. ook bij Porsche een Carrera (S) op gaan halen; of wellicht nog eerder een Cayman S, waar ik ook steeds meer interesse in begin te krijgen, doordat de auto in verhouding tot een 911 eigenlijk nog heel zo gek niet is qua prijs en rij-eigenschappen.

Ben zelf niet het type dat per se de snelste, duurste uit de reeks moet hebben. De M-modellen laat ik als daily sowieso al staan, daarvoor maak ik te veel kilometers naar mijn mening en ruimte (in de breedste zin van het woord) voor een tweede auto heb ik (voorlopig) niet.

Femme

Bericht door Femme » 29 sep 2009, 22:30

Die speciale edities zijn over het algemeen behoorlijk dik uitgevoerd. Je moet dan niet gaan vergelijken met kale prijzen van een auto uit een hoger klasse. Kale prijzen zeggen mij erg weinig. Op een BMW moet je zo 10-15K meenemen om het ding in toonbare staat de showroom uit te kunnen rijden. 43K voor een Golf die meteen compleet is vind ik niet verkeerd. Het is altijd nog de helft minder dan de nieuwprijs van mijn lease 330i om een voorbeeld te noemen.

Ik ben het er verder wel mee eens dat de nieuwprijzen erg hoog zijn. Ik hoef zelf niet zonodig een nieuwe auto. Laat een ander de eerste jaren van afschrijving maar doen.

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 29 sep 2009, 22:38

Mja, het is duur maar vind het vergeleken met de rest ook weer niet absurd.

Vriend van me heeft een A4 Avant, 143 PK dieseltje. Wel dik uitgevoerd. Prijs richting de 70K. Zijn collega heeft een 320D met wat opties, ook 66K. DAT is pas absurd, dan valt 43K voor een erg snelle en zeer luxe Golf nog wel enigszins mee. :)

RVV

Bericht door RVV » 29 sep 2009, 22:52

In 2004 kocht ik een 120d voor 42000 euro in 2005 een 130i van 52000 euro..beide nieuw, dit waren leuke auto's maar de domste aankopen die ik in mijn autoleven heb gedaan. Want die auto's zijn zoveel geld never nooit waard. Daar kwam ik wel goed achter toen ik mijn 2e 130i kocht.. pak em beet 30000 euro en 2 jaar oud. En die 30000 euro vond ik hem eigenlijk net waard.

Nu de M5.. nieuw door die beroerde slurptax meer dan 150000 euro... :shock: maar gebruikt 4 jaar oud voor een 8 mille meer, 60000 euro. dan indertijd de 130i..

Ik bedoel te zeggen, dat de M5 van 4 jaar oud voor 60K, far beyond kwaliteit en beleving is dan indertijd een nieuwe 130i van 52K.

Wat ik geleerd heb is zoveel mogelijk auto te kopen voor relatief zo weinig mogelijk geld. Omdat op die manier voor mij de auto veel meer waard is dan wat die oorspronkelijk had gekost.

Ondanks dat het geen probleem is, koop ik never nooit meer een nieuwe auto, helemaal niet als die te veel te duur betaald is.

Moet wel zeggen dat ik nu prive mijn auto's koop en niet meer mijn bedrijf. Zakelijk gezien laat ik nog even in het midden wat verstandiger is.

Overigens vind ik de Gof R20 voor 43K best nog wel meevallen.. eigenlijk al compleet in de xenon en velgen...die louzy 120d koste me 5 jaar geleden ook al 42K.. en de Audi S3 die ik nieuw in 2000 kocht was 44K... in dat opzicht.. is 9 jaar later een Golf R20 die je 1 op 1 kan vergelijken met de S3 van indertijd niks duurder geworden.

allen

Bericht door allen » 29 sep 2009, 23:00

Rico schreef:Wat ik geleerd heb is zoveel mogelijk auto te kopen voor relatief zo weinig mogelijk geld.
Bij mij is het zo weinig mogelijk auto kopen voor zo weinig mogelijk geld. :mrgreen:

Prijzen zijn absurd tegenwoordig, maar zo gaat dat. Helaas.

Tom

Bericht door Tom » 29 sep 2009, 23:07

Wouter81 schreef:Mja, het is duur maar vind het vergeleken met de rest ook weer niet absurd.
)
Het gaat mij ook niet alleen bang for buck want dan winnen dergelijke topmodellen wel. Ook qua prestaties winnen ze vaak.

Maar meer dat ze qua basis nog steeds veel delen met het instapmodel. Hoeveel poespas ze er ook op-/aanhangen, op een gegeven moment zit een model in het vaarwater van een auto die op een bepaalde manier toch een klasse hoger is. Een Golf van 43k zit alweer in het vaarwater van BMW met 6 cilindermotoren. Een M3 zit (inmiddels) in het vaarwater van Porsche dat voor mij meer motorsport is dan een (in de basis) 3 serie met sportieve motor. En dan komen er steeds meer speciale uitvoeringen (die feitelijk niet zo heel veel voorstellen) waarvoor ze nog hogere prijzen vragen. Soms vraag ik mij af of merken (of eigenlijk hun klantenkring) niet vergeten dat die auto in de basis niet zo uniek is als de prijs die ze ervoor wensen. Een soort drang om het topmodel te rijden omdat het het topmodel is en voor de merken een sport om een model zoveel mogelijk prijsverschil te geven tussen instap- en topmodel.

Een Audi A6 begint bij 42.000 euro en gaat tot 170.000 euro (en dan zijn er vast nog opties en geluidssystemen die je kunt aankruisen) voor de RS6. Geweldige auto, maar als ik zo'n auto zie rijden dan zie ik nog steeds een A6 (en dan denk ik weer aan Skoda/Seat die VW/Audi spul verkoopt voor een scheintje, maargoed). Anyway, hartstikke goede auto en helemaal met een beer van een motor. Prijs-prestatie is geniaal natuurlijk. Maar voor 170.000 euro zit ie ook in het vaarwater van een Quattroporte of Panamera Turbo. Dat vind ik zoveel meer auto en unieker dan een RS6. Dan maar wat minder opties, maar wel een (in de basis) unieke auto die met dat doel gemaakt is.

allen

Bericht door allen » 29 sep 2009, 23:11

Lastig zeggen Tom. Als ik bijvoorbeeld een M5 zie staan doet de wagen me gewoon niets. Maar een RS6 met die dikke flanken maken wel wat hebberigheid in me los. Quattroporte vind ik machtig, maar stiekem denk ik dat die Audi beter is. Zo'n Panemera krijg ik walgneigingen van kwa vorm. Dan helpt status niet meer.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 29 sep 2009, 23:44

@Tom: 50.000 euro voor een Focus RS?

Ik zag een oude aflevering van 5th gear gisteren, waar een Focus RS in de UK 17.500 pond kostte, het nieuwe model begon bij 24k. Nogal een verschil.

@Rico: Die afschrijvingswaanzin benoemde ik destijds weleens op gummen in draadjes over jouw aankopen en toen werd ik gewoon uitgelachen. Niet alleen door jou hoor. Echt niemand die ik ken vind 't normaal om auto's de kopen die 40-50% in 't eerste jaar af te schrijven.

Daarom vind ik de enige af fabriek behoorlijk fully loaded auto die mij op dit moment kan bekoren, de Golf GTI. Als ik 't geld had, zou ik die nieuw kopen privé, maar vooral in de lease is 't een koopje voor wat je krijgt.

Tom

Bericht door Tom » 30 sep 2009, 00:02

Dennis Cavallino schreef:@Tom: 50.000 euro voor een Focus RS?

Ik zag een oude aflevering van 5th gear gisteren, waar een Focus RS in de UK 17.500 pond kostte, het nieuwe model begon bij 24k. Nogal een verschil.
Kijk eens Dennis:
http://www.autoweek.nl/carbase_data.php ... 5&cache=no" onclick="window.open(this.href);return false;
50.000 euro voor een Focus met 300pk op de voorwielen.
Discussie heb ik al in het RS topic gehad dus zullen we hier niet nogmaals houden, maar ik vind het belachelijk. Hoe goed die auto ook is ;)
Die RS geeft ook wel een beetje aan wat ik met dit topic bedoel. Is ook zo'n auto die qua prijs door het plafond gaat. Tja misschien dat je qua prijs-prestatie niet veel andere keus hebt, maar dan nog zou ik niet zoveel neerleggen voor een Focus. Het is dat de 350Z (of nu 370Z ofzo) door die slurptax verpest is, maar vorig jaar kocht je voor hetzelfde geld nog een 350Z met 300pk. Is geen cool merkje en geen sportieve badges om te laten zien dat je het topmodel hebt, maar qua auto een concept wat mij meer aanspreekt.
Rico schreef:
Overigens vind ik de Gof R20 voor 43K best nog wel meevallen.. eigenlijk al compleet in de xenon en velgen...die louzy 120d koste me 5 jaar geleden ook al 42K.. en de Audi S3 die ik nieuw in 2000 kocht was 44K... in dat opzicht.. is 9 jaar later een Golf R20 die je 1 op 1 kan vergelijken met de S3 van indertijd niks duurder geworden.
De GTI is ook erg compleet (xenon/velgen/spoilers/sportief interieur) en heeft 50pk minder en gaat een halve tel langzamer naar de 100. Leuk maar niet noemenswaardig (de gti zal dat met een chip ook makkelijk halen). Enige verschil is aandrijving, maar ik hoor niets dan lof over de aandrijving van een gti, zou daar prima mee kunnen leven. Ondertussen zit je met een prijsverschil van 10k tussen de GTI en R20... dat is dan natuurlijk gigantisch... voor wat het is imho...

Die 120d van je heb ik nooit begrepen wat je daarmee moest :)
Laatst gewijzigd door Tom op 30 sep 2009, 00:06, 1 keer totaal gewijzigd.

RVV

Bericht door RVV » 30 sep 2009, 00:06

Eh Dennis, ik heb je daar nog nooit om uitgelachen. Ook toen niet, wat voor mij indertijd de argumenten waren om de 120d en 130i te kopen was omdat die auto's toen domweg nog niet gebruikt te koop waren. En ik wilde op dat moment gewoon die 1 serie het liefst met de dikste motor. Ik had gewoon geen zin om 2 tot 3 jaar te gaan wachten op een gebruikt model. Ik schreef ook geen 40 tot 50% af op die beide 1 series. De 120d was 7000 euro en de 130i was 10000 euro..in een jaar tijd.

Maar ik schrijf ook niet dat ik die aankopen van de 120d en 130i dom vond vanwege de hoge afschrijving, maar omdat ik achteraf die auto's zoveel geld niet waard vond.

Zoals ik de 130i had, bijna 52K, het was een instap BMW'tje en dat is het nog steeds, wel een hele fijne daar hoeft niemand mij van te overtuigen.. maar niet voor zoveel geld.

Want als we het over afschrijving hebben dan ben ik nog steeds aan de beurt met de M5. In absolute bedragen dan. Maar de M5 maar ook bv een M3, bij die auto's vind ik het plezier wat ik in een auto zoek en er voor terug krijg het dubbel en dwars waard.

Harrie

Bericht door Harrie » 30 sep 2009, 09:10

Ik ben van mening dat dit zeer persoonlijk is waar we het nu over hebben, en vooral afhankelijk is van wat je te besteden hebt.

Pakken we de 3 serie. Een M3 gaat richting de 250.000 gulden. :shock: Een instapper 3 serie 33.000 euro. Kijk eens hoeveel 3 serie modellen er over de 60.000k gaan? Is die dan zoveel beter dan de Golf R, is zo'n dure 3 serie het (zoveel meer) geld dan wel waard? Alleen maar omdat ze een kofferbak hebben en de hier zo geliefde RWD? Ik noem nu de 3 serie, maar het ook de A4 kunnen zijn. Of wat te denken van een A5....een platgeslagen A4, je hebt er minder plaats en moet er ook nog dik meer voor betalen.

Een sprekend voorbeeld vond ik enige tijd geleden een test van de Kuga in de Autovisie. Die auto zat, volgens hun, op het zelfde kwaliteits niveau als de BMW, echter voor veel minder geld. Tja....er zit een Ford badge op ipv een BMW logo.

Of ik de prijzen dan niet belachelijk vind? Zeker...maar dat vind ik niet alleen van de topmodellen. dat vind ik van heel veel andere auto's ook al.

Als de Golf R 43k kost dan vind ik het allezins een redelijk bedrag. Probeer eens niet per definitie een hatch als minderwaardig te zien, en een BMW niet als superieur te zien. :bag:

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 30 sep 2009, 09:19

Allereerst guldens hebben we niet meer al is omrekenen idd zo gedaan en ja dat is schrikken.....

Nieuwprijzen gaan idd vaak nergens over...je wil niet weten hoe vaak ik een Yaris heb verkocht van 20K euro's *(duurste versie *(geen TS) met automaat etc etc) begreep daar nooit iets van......20K euro daar kun je heeeeeeeeeeeeeeeel veel leuks van kopen. Ik heb zelf nooit nieuwe auto's voormezelf gekocht altijd LC, Lexi van 2 a 3 jaar oud.

Reed laatst met de Golf GTI van Macboy mee en die kost? 36,5K euro ed? elke euro helemaal waard!

En de verhalen van mensen die een 140pk Tdi A4 avant kopen die richting 65>70K euro gaan......die zijn helemaal gek geworden....ik begrijp niet dat mense dat geld uitgeven.

allen

Bericht door allen » 30 sep 2009, 09:25

Mensen willen steeds meer luxe Jacco. Vroeger was je een patser met airco en tegenwoordig ben je een stumper zonder. Navi koop je voor 150 euri los of laat je voor 3000-4000 euri inbouwen omdat je er nog je radio mee kunt instellen op hetzelfde schermpje. Tja, dan worden auto's rap duurder. Ook een 2.0tdi.
Na 4 jaar en 220k was de auto nog geen 20% meer waard bij inruil. Voor je gevoel zit dat natuurlijk nooit goed. Persoonlijk zou ik dan ook geen geld meer over hebben voor nieuw. Tenzij... Tenzij ik geld teveel heb. Maar dat is vandaag de dag niet zo. Heb het voor de zekerheid gechecked. :mrgreen:

Femme

Bericht door Femme » 30 sep 2009, 10:05

Tom schreef:
Wouter81 schreef:Mja, het is duur maar vind het vergeleken met de rest ook weer niet absurd.
)
Het gaat mij ook niet alleen bang for buck want dan winnen dergelijke topmodellen wel. Ook qua prestaties winnen ze vaak.

Maar meer dat ze qua basis nog steeds veel delen met het instapmodel. Hoeveel poespas ze er ook op-/aanhangen, op een gegeven moment zit een model in het vaarwater van een auto die op een bepaalde manier toch een klasse hoger is. Een Golf van 43k zit alweer in het vaarwater van BMW met 6 cilindermotoren. Een M3 zit (inmiddels) in het vaarwater van Porsche dat voor mij meer motorsport is dan een (in de basis) 3 serie met sportieve motor.
De uitstraling van een auto wordt mijn inziens voor 90 procent bepaald door de aankleding ipv de carrosserievorm. Een dikke M3 van 110K vind ik specialer dan een 911 van 118K in crisisuitvoering. Voor de betere uitvoeringen zoals de 4S met dikke wielkasten ga je ook weer zo naar 150K waarmee het ding zich in een ander league als de M3 plaatst.

Een RS6 met brede wielkasten, 20 inch velgen, breed rubber, enorme remmen, laag onderstel, volleder interieur, RS6-sportstoelen en led-kermisverlichting is een compleet andere auto dan de basis A6 van 42K.

Een Quattroporte zal standaard ook niet alles aan boord hebben wat de koper in deze klasse van een auto verwacht. Tussen de basisversie en de Executive GT zit een prijsverschil van 13K.

Ik ben ooit actief geweest op het Autoweekforum. Daar werd steevast de voorkeur gegeven aan een grotere auto, dus bijv. een kale 5-serie verkiezen boven een goed uitgeruste 3-serie, omdat de grote auto 'meer auto' zou zijn. Ik heb wel eens in een kale 5-serie gereden en kan je verzekeren dat het gewoon een hok is dat mij niet het premiumgevoel deed beleven. Niet te vergelijken met een M5 (of een andere 5-serie met een mooie aankleding).

BMW laat ook bewust de finesses weg uit de crisisuitvoering. Zou heeft mijn 330i wel anti-aliasing in de display in het tellerhuis maar hebben eenvoudigere 3- en 1-series blokkerige pixels die een goedkopere indruk achterlaten. Het is allemaal een bewuste strategie. De 3-serie rijder die 20K aan opties uitgeeft heeft het gevoel dat hij in een superieure auto rondrijdt die een klasse hoger is dan de crisis-dreiers van de rest van de wereld en de rijder van een crisis dreier is trots dat hij eindelijk een echte 3-serie rijdt.

Snipe

Bericht door Snipe » 30 sep 2009, 10:19

allen schreef:Mensen willen steeds meer luxe Jacco. Vroeger was je een patser met airco en tegenwoordig ben je een stumper zonder. Navi koop je voor 150 euri los of laat je voor 3000-4000 euri inbouwen omdat je er nog je radio mee kunt instellen op hetzelfde schermpje. Tja, dan worden auto's rap duurder. Ook een 2.0tdi.
Dat denk ik ook altijd. Toch maar eens even gaan rekenen.

Een nieuwe 760Li kost € 209.000.
Een standaard 750iL kostte in 1988 € 114.080. Als je dat doorrekent met de inflatiecijfers van het CBS zou dat vandaag de dag ongeveer 182.000 euro zijn.

Dat betekent dat een topmodel 7 Serie in 21 jaar tijd 27.000 euro duurder is geworden. Voor die 27.000 euro krijg je dan wel wat meer dan je in 1988 kreeg. Niet alleen krijg je 245 pk meer, ook zit je in 4,6 sec op de 100 in plaats van 7,4. Je krijgt bovendien een kleine 20 centimeter méér auto voor je geld. Die extra centimeters komen ten goede aan de binnenruimte, want de wielbasis groeide van 2,95 tot 3,21 meter. In je ruimere, snellere auto zul je zeer waarschijnlijk minder lawaai horen, want in plaats van een viertrapsautomaat krijg je nu acht 'versnellingen'.

En dan zijn er nog wat uitrustingsverschillen.
remkrachtverdeling
remassistent
airbags opzij voor
airbags opzij achter
hoofdairbags voor
hoofdairbags achter
stabiliteitsregeling
parkeersensoren achter
diepteverstelling stuur
audioinstallatie
CD-wisselaar
stuurbediening audio
navigatiesysteem
regelbare interval ruitenwissers
regensensor
inklapbare buitenspiegels
automatisch inschakelende verlichting
xenon koplampen

Dan mag je nog steeds vinden dat auto's zoveel duurder zijn geworden, maar dan is het in elk geval ergens op gebaseerd. Wat ik tot nu toe lees is een beetje een slag in de lucht. "Voor mijn gevoel" en "ik denk" en "volgens mij"; nu zijn er in elk geval cijfers om over te discussiëren.

Harrie

Bericht door Harrie » 30 sep 2009, 10:48

Snipe, een leuke opsomming. Het topic ging over de topmodellen die door het plafond gingen.

Neem ik dit geval dezelfde auto's die jij aanhaalt.

760iL 209.000 Euro 12cyl 544pk
750iL 124.400 Euro 8cyl 407pk
740iL 105.750 Euro 6cyl 326 pk

Bijna een verdubbeling voor pakweg 140 pk (heerlijke 12cyl) meer en wat meer luxe. Maar in de basis dezelfde auto. Terwijl het verschil van 740 naar 750 niet zo heel groot is.

RVV

Bericht door RVV » 30 sep 2009, 10:54

Harrie dat verschil is van alle tijden volgens mij. De 12 cylinders uit Duitsland waren altijd al extreem fors duurder tov de 8 cylinders.

Snipe

Bericht door Snipe » 30 sep 2009, 10:56

Harrie schreef:Snipe, een leuke opsomming. Het topic ging over de topmodellen die door het plafond gingen.
Dat is waar, maar Tom vergeleek al in de openingspost een E46 M3 met een E92. Ik meende te lezen dat het steeds gekker wordt met de prijsverschillen (onder andere door zinnen als 'voor de slurptax'), en vandaar het vergelijk.

Tom

Bericht door Tom » 30 sep 2009, 10:56

Femme schreef: De uitstraling van een auto wordt mijn inziens voor 90 procent bepaald door de aankleding ipv de carrosserievorm. Een dikke M3 van 110K vind ik specialer dan een 911 van 118K in crisisuitvoering. Voor de betere uitvoeringen zoals de 4S met dikke wielkasten ga je ook weer zo naar 150K waarmee het ding zich in een ander league als de M3 plaatst.
Een kale 5 serie is dan ook erg karig. Een armoe uitvoering zou ik ook niet verkiezen, maar wat heeft een 911 nodig om er wat van te maken dan? Ik ben niet zo thuis in Porsche met hun prijzen maar als ik een 911 wil hoeft er van mij niet teveel poespas op. Setje fatsoenlijke velgen en sportonderstel komen in mij op, zodat de wielkasten goed gevuld zijn en ie laag bij de grond ligt. Verder zal ie standaard wel leer en xenon hebben. Cruise control, audiobediening op het stuur, navigatie in het dash... het zijn gadgets (heb ze nu ook) maar kan dat best missen.

Ik vind het veelal slappe marketing waarbij merken hun modellen zover mogelijk naar boven uitmelken. Want iedereen wil het beste van het beste. Was eerst de Fiat 500 Abarth het beste wat er was. Komen ze ook met een Abarth SS uitvoering. Nog meer ervoor vragen en uitmelken. De SS badge plakken we wel naast de Abarth badge. Of MINI, de Cooper S is toch het topmodel van de lijn met een prijs van net over de 30k. Dan komen ze met een Works waar ze tegen de 40k (ofzo?) voor vragen. Nog niet genoeg, maak ook een Cooper S Works GP. Nu vind ik dat een ontzettend gave auto maar het is wel verder uitmelken van je model tot absurde bedragen (45k?). Een Golf GTI was altijd het topmodel. Die had alle toeters en bellen, het paradepaardje van VW voor de Golf. Die 32k is het zeker waard. Is een succes, dus nog verder uitmelken. De R32 had nog echt iets te bieden (namelijk die 6 cilinder en awd), nu met de R20 is dat al een stuk minder. Misschien de awd, maar verder is het vooral wat meer pk's uit de motor halen (wat relatief easy is met een turboblok) en gewijzigde bumpers (met een extra badge!). Alsof merken het huidige topmodel maar slapjes uitvoeren zodat er nog drie topmodellen met eigen marketinggeilerij boven kunnen. Ondertussen met absurde prijzen waarbij je ook daadwerkelijk een dikkere auto kunt rijden.

allen

Bericht door allen » 30 sep 2009, 11:07

Volgens mij is een 'kale' 5 serie allerminst karig uitgevoerd. We zijn alleen wat verwend tegenwoordig. Alles er op willen en dan lopen huilen dat het duur is.Of heeft een 5 standaard bijvoorbeeld nog geen airco, centrale deurvergrendeling en dat soort zaken? Wat moet je tegenwoordig eigenlijk allemaal meebestellen op een auto om er op df bij te horen? Je zou maar net 60k hebben uitgegeven. Mega blij en dan verteld iemand je even dat je een crisisuitvoering hebt. Dag blijdschap. :bag:

Marc R

Bericht door Marc R » 30 sep 2009, 11:12

Kijk dit vond ik dus ook,daarom heb ik nueens geprobeerd om een iets ouder model te zoeken met belachelijk weinig kms erop en die op te leuken.

Fazit: Ik heb nu een vol opties uitgevoerde R32 staan met meer dan 400pk voor om en nabij de 27k. met 50.000km erop.

Frisser komen ze bijna niet meer,en dan ook nog 4 deurs.

Veel mensen zullen zeggen voor dat geld een M3 E46 of een R32 type 5....daar heb ik ook over nagdacht maar daar rijden er al erg veel van.

Misschien heb ik het geod gedaan misschien niet,dat zie ik dan wel weer.

Plaats reactie