Weblog over BPM verhaal op AW

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sjoerd MP BMW
Berichten: 871
Lid geworden op: 10 feb 2009, 17:27
Locatie: Deutschland

Weblog over BPM verhaal op AW

Bericht door Sjoerd MP BMW » 09 sep 2009, 10:17

-link naar weblog-
Als ik de reacties erop lees krijg ik het idee dat het AW een linksbolwerk is. De VARA voor auto's zeg maar...

Was benieuwd hoe hier op zo'n weblog gereageerd wordt.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43103
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: Weblog over BPM verhaal op AW

Bericht door Arthur » 09 sep 2009, 10:23

Ik reageer er niet op, lees het niet :wink:

Gebruikersavatar
Snipe
Berichten: 12633
Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
Locatie: Amsterdam

Re: Weblog over BPM verhaal op AW

Bericht door Snipe » 09 sep 2009, 10:28

"Relatief betaalbare auto’s, laten we zeggen, alles onder een ton, die flink onzuiniger zijn dan hun concurrenten, prijzen zichzelf volledig de markt uit. Voorbeelden? Een Grand Cherokee, een Insignia OPC, een Grand Voyager V6 en de Audi S5 met V8. Je ziet aan dat laatste model dat de markt zichzelf al aanpast. De nieuwe Audi S4 met V6 en compressor, stoot 219 gram uit, de ‘oude’ S5 288 gram.
Niet alleen heeft het systeem dus effect, fijne premiummodellen zoals een met opties volgehangen BMW 3-serie worden stukken goedkoper."

Gelukkig heeft Audi adequaat gereageerd. De monsterverkopen van de S4 in Nederland wilden ze niet missen. Daarom hebben ze direct hun vervuilende slurper vervangen voor een model dat beter bij de nieuwe Nederlandse wetgeving past. Ja, het systeem werkt! De markt past zich aan! Hoera!

Gebruikersavatar
Niels v D
Berichten: 1945
Lid geworden op: 31 mar 2008, 11:52
Locatie: Sønderborg(DK)

Re: Weblog over BPM verhaal op AW

Bericht door Niels v D » 09 sep 2009, 10:29

Dit is toch al een tijdje bekend?

Buiten dat, ik vindt het waanzin om een co2-belasting te heffen op het type auto. Co2-uitstoot is direct gerelateerd aan brandstofverbruik en de enige eerlijke manier zou zijn het verhogen van de brandstofprijzen.
Dit werkt ook tegen onzuinige oude auto's en daardoor zal ook bij aankoop van een tweedehands auto het brandstofverbruik sterk meewegen.

Steven N.
Berichten: 6324
Lid geworden op: 25 aug 2006, 19:52
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
Locatie: Friesland

Re: Weblog over BPM verhaal op AW

Bericht door Steven N. » 09 sep 2009, 10:30

Voor een daily driver zou het voordeel op kunnen leveren, voor de vele kilometer rijder vaak toch diesels. Die wagens worden toch wel verkocht simpelweg omdat ze nodig zijn voor zakelijke rijders.
Voor mezelf zie vooral veel voordeel in het importeren van een leuke DF wagen in de toekomst, ben benieuwd hoe dit zich zal verhouden tot hoe het nu is.

Gebruikersavatar
Sjoerd MP BMW
Berichten: 871
Lid geworden op: 10 feb 2009, 17:27
Locatie: Deutschland

Re: Weblog over BPM verhaal op AW

Bericht door Sjoerd MP BMW » 09 sep 2009, 10:38

Niels v D schreef:... en de enige eerlijke manier zou zijn het verhogen van de brandstofprijzen.
Lees je veel, maar bijv. onze tuintrekker loopt op benzine; wordt wel erg duur om het gras te maaien.
Dus we moeten maar eens een tuintrekker vinden op diesel -> rode diesel tanken.
Dat is nog te doen, maar er zijn veel mensen waarbij een tuintrekker of andere zitmaaier te groot is en toch een motormaaier hebben die allemaal op benzine lopen. :wink:

Gebruikersavatar
Femme
Berichten: 1595
Lid geworden op: 02 aug 2006, 21:27
Locatie: Ruurlo

Re: Weblog over BPM verhaal op AW

Bericht door Femme » 09 sep 2009, 12:01

De nieuwe CO2-tax is werkelijk absurd. Het is niets anders dan een extreme vorm van inkomensnivellering.

Op een Citroen C1 met 106 gram/km CO2-uitstoot betaal je in 2013 0 euro CO2-heffing. De catalogusprijs van de auto wordt 8.500 euro. Op een 335i met de dubbele hoeveelheid CO2-uitstoot (218 gram) betaal je echter 17,5K CO2-heffing, wat ruim het dubbele is van de prijs van een C1. Dus omdat de CO2-uitstoot dubbel zo hoog is betaal je alleen al twee keer zoveel aan heffing dan de prijs van een complete auto die vrijgesteld is van CO2-heffing. Waanzin.

Nog erger is het bij sportauto's. Op een F430 met 420 gram CO2-uitstoot zou je 132K CO2-heffing moeten betalen, terwijl er op een populair leasehok zoals de Ford Focus 1.6tdci met 119 gram CO2-uitstoot maar 2280 euro heffing wordt gelegd. Grote kans dat die Focus meer dan 30.000 kilometers per jaar draait terwijl de Ferrari er minder dan 10.000 doet. De Focus is vervuilender maar de Ferrari-rijder betaalt bijna een factor zestig keer zoveel CO2-heffing. Het is gewoon de bpm in een nieuw jasje.

Ik ben benieuwd hoe dit zich verhoudt ten opzichte van de heffing (?) op de CO2-uitstoot van vrachtwagens of landbouwtrekkers.

De vervuiler laten betalen via de brandstofaccijns zal men niet doen. Mensen met een laag inkomen zullen dan verhoudingsgewijs evenveel betalen voor hun vervuiling dan mensen met een hoog inkomen (die over het algemeen duurdere (nieuwe) auto's kopen), en dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn. Ook kan het alleen werken als er in de buurlanden een vergelijkbare regeling van kracht is.

Gebruikersavatar
Hans R
Berichten: 5236
Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
Auto: Jeep Rubicon
Locatie: Paradijs

Re: Weblog over BPM verhaal op AW

Bericht door Hans R » 09 sep 2009, 12:27

Misschien begrijp ik het niet helemaal.. stel je heb een BMW X20d netto €28311,- met 139gr co2 uitstoot
dan is het 100gram x (eerste schijf) €35,- = €3500,- en 39gram x (tweede schijf) €106,- = €4134,- bij elkaar €7634,- co2 tax (belachelijk trouwens) nu zit er €10390,- BPM op hier gaat toch nog een korting af?
Hoe veel is dat dan?




BPM CO2-schijven:
Schijf -- benzine -- diesel
Schijf 1: 110 gr -- 95 gr
Schijf 2: 180 gr -- 155 gr
Schijf 3: 270 gr -- 232 gr

Kosten schijven, per gram:
Schijf -- 2010 -- 2011 -- 2012 -- 2013
Schijf 1: € 35 -- € 52 -- € 71 -- € 95
Schijf 2: € 106 - € 156 - € 213 - € 286
Schijf 3: € 246 - € 363 - € 497 - € 667

Rekenvoorbeeld benzine (check de Autoweek Carbase om CO2-uitstoot op te zoeken):
Audi S4 (333pk) met handbak kost nu € 72580 incl btw/bpm (€ 19764 bpm). Catalogusprijs ex btw: € 44382. CO2: 225 gr/km.
2010: € 44382 + (1.274*(44382-1364))=54804.93 + (70gr*35 + 55gr*106) = € 63084.93 * 1.19 = € 75071
2013: € 44382 + (70gr*95 + 55gr*286) = € 66762 * 1.19 = € 79446.78

(dit even een voorbeeld gepikt uit die weblog maar die begrijp ik helemaal niet.. hoe komt hij aan 70gr (x€35,-)


edit:


Stappen 2010 tot en met 2013
In 2010 wordt de nieuwe grondslag - de absolute CO2-uitstoot van een personenauto - in de BPM geïntroduceerd. De nieuwe CO2-grondslag zal bestaan uit een progressief stelsel met drie schijven. De grenzen van de schijven zullen tot en met 2013 hetzelfde blijven, alleen de tarieven zullen stapsgewijs worden verhoogd onder gelijktijdige verlaging van de grondslag catalogusprijs. Bij het bepalen van de tarieven is rekening gehouden met het zuiniger worden van personenauto's in de komende jaren. Er is uitgegaan van een jaarlijkse daling van de gemiddelde CO2-uitstoot van 2,8%. Vanaf 2010 vervallen de bonusmalusregeling in de BPM naar relatief energielabel en de CO2-toeslag. In 2010 zal mede aan de hand van de gerealiseerde daling van de CO2-uitstoot van nieuw verkochte auto's worden bekeken of de tarieven bijstelling behoeven.

In 2010 zullen de tarieven van de drie schijven in de CO2-grondslag respectievelijk € 35, € 106 en € 246 bedragen. Daarnaast geldt de catalogusprijs nog als grondslag. Het catalogusprijsdeel wordt verlaagd van 40,0% naar 27,4%. Voorts geldt in 2010 een benzinekorting van € 1 364 en een dieseltoeslag van € 1 000.

In de jaren 2011, 2012 en 2013 vindt een verdere ingroei in de CO2-heffing plaats terwijl het catalogusprijsdeel tegelijkertijd daalt. Evenals in 2009 is in de periode 2010 - 2013 sprake van een verlaging van de BPM-opbrengst door de jaarlijkse verschuiving van de BPM naar MRB.

Tijdens de ombouw neemt het verschil in BPM toe tussen de auto's die onder de vrijstelling voor zeer zuinige auto's vallen en de auto's met een CO2-uitstoot net boven de grens om als zeer zuinig te worden aangemerkt, namelijk 110/95 g/km voor benzine- respectievelijk dieselauto's. Deze auto's hebben in de meeste gevallen een B-label. Om dit effect te mitigeren geldt voor de jaren 2010 en 2011 een bonus van € 500 voor auto's waarvan de absolute CO2-uitstoot net boven de vrijstellingsgrens uitkomt. Het gaat dan om benzineauto's met een CO2-uitstoot tussen 110 en 120 g/km en dieselauto's met een CO2-uitstoot tussen 95 en 104 g/km.

In onderstaande tabel zijn de tarieven van de BPM voor de jaren 2010 tot en met 2013 opgenomen.

Tabel 5: tarieven BPM 2010-2013
Tarieven BPM 2010-2013 2010 2011 2012 2013

basispercentage BPM 27,4% 19,0% 11,1% 0,0%
benzine korting -1 364 -900 -450 0
toeslag diesel 1 000 1 450 1 900 2 400

Vrijstelling CO2-grens <= 110 g/km benzine
Bonus CO2-grens 110 - 120 g/km benzine 500 500
CO2-grens eerste schijf g/km benzine 110 110 110 110
CO2-grens tweede schijf g/km benzine 180 180 180 180
CO2-grens derde schijf g/km benzine 270 270 270 270

Vrijstelling CO2-grens <= 95 g/km diesel
Bonus CO2-grens 95 - 104 g/km diesel 500 500
CO2-grens eerste schijf g/km diesel 95 95 95 95
CO2-grens tweede schijf g/km diesel 155 155 155 155
CO2-grens derde schijf g/km diesel 232 232 232 232

tarief eerste schijf euro per g/km in € 35 52 71 95
tarief tweede schijf euro per g/km in € 106 156 213 286
tarief derde schijf euro per g/km in € 246 363 497 667


http://www.minfin.nl/Onderwerpen/Belast ... ternelink3" onclick="window.open(this.href);return false;

Makkelijker kunnen ze het niet maken wel moeilijker :?

Gebruikersavatar
Maus335i
Berichten: 3824
Lid geworden op: 18 apr 2007, 14:05
Locatie: Groningen

Re: Weblog over BPM verhaal op AW

Bericht door Maus335i » 09 sep 2009, 14:26

Praktijkvoorbeeldje:

Mijn huidige E92 335i heeft € 21123 euro aan BPM, vanaf 2013 zou dit dan € 18376 zijn. Daarbovenop komt dan het rekeningrijden dat budgetneutraal de BPM zou vervangen, waardoor (lijkt mij) de totale "belasting buiten BTW" neerkomt op € 39499? :D

Gebruikersavatar
Hugo Bos
Berichten: 807
Lid geworden op: 22 apr 2007, 18:04
Locatie: Ioniq EV

Re: Weblog over BPM verhaal op AW

Bericht door Hugo Bos » 10 sep 2009, 01:58

Femme schreef:De nieuwe CO2-tax is werkelijk absurd. Het is niets anders dan een extreme vorm van inkomensnivellering.

Op een Citroen C1 met 106 gram/km CO2-uitstoot betaal je in 2013 0 euro CO2-heffing. De catalogusprijs van de auto wordt 8.500 euro. Op een 335i met de dubbele hoeveelheid CO2-uitstoot (218 gram) betaal je echter 17,5K CO2-heffing, wat ruim het dubbele is van de prijs van een C1. Dus omdat de CO2-uitstoot dubbel zo hoog is betaal je alleen al twee keer zoveel aan heffing dan de prijs van een complete auto die vrijgesteld is van CO2-heffing. Waanzin.

Nog erger is het bij sportauto's. Op een F430 met 420 gram CO2-uitstoot zou je 132K CO2-heffing moeten betalen, terwijl er op een populair leasehok zoals de Ford Focus 1.6tdci met 119 gram CO2-uitstoot maar 2280 euro heffing wordt gelegd. Grote kans dat die Focus meer dan 30.000 kilometers per jaar draait terwijl de Ferrari er minder dan 10.000 doet. De Focus is vervuilender maar de Ferrari-rijder betaalt bijna een factor zestig keer zoveel CO2-heffing. Het is gewoon de bpm in een nieuw jasje.

Ik ben benieuwd hoe dit zich verhoudt ten opzichte van de heffing (?) op de CO2-uitstoot van vrachtwagens of landbouwtrekkers.

De vervuiler laten betalen via de brandstofaccijns zal men niet doen. Mensen met een laag inkomen zullen dan verhoudingsgewijs evenveel betalen voor hun vervuiling dan mensen met een hoog inkomen (die over het algemeen duurdere (nieuwe) auto's kopen), en dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn. Ook kan het alleen werken als er in de buurlanden een vergelijkbare regeling van kracht is.
Jij pakt alleen de extremen eruit die maar een zeer klein deel van de autoverkopen betreft. Het gaat meer om de A6 V8en, 5 serie V8 en dikke Benzen, zoals je het in de VS ziet. Een 'normale' auto daar is wat iemand hier als behoorlijk bijzonder ziet. Een beetje familie auto is geen Passat V5 maar een E550 of 550i.
Juist deze groep mensen die wel een leuke auto willen rijden maar absoluut geen exoot willen of zich kunnen veroorloven worden nu zwaarder belast als ze een dergelijke auto willen aanschaffen. Dit publiek wil de overheid dan maar in een E200 of 520i hebben, die dus aanzienlijk minder belast worden.

Het is noodzakelijk voor onder andere de markt dat er geen uitzonderingen of rare constructies worden gemaakt waarbij exoten ineens net zo duur zijn als een E550 of 550i, omdat voor de exoot plots een uitzonderingstarief geldt. Hoe trek je de grens? Je kunt toch niet serieus gaan ontkennen dat de mensen die niet voor hun plezier rijden danmaar in een V8 moeten kunnen gaan rijden?

Gebruikersavatar
Geelhoed
Berichten: 1476
Lid geworden op: 10 dec 2007, 10:51

Re: Weblog over BPM verhaal op AW

Bericht door Geelhoed » 10 sep 2009, 06:20

Aan de andere kant wordt de Veyron wel 3 ton goedkoper, dat dan weer wel.

Gebruikersavatar
Hans R
Berichten: 5236
Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
Auto: Jeep Rubicon
Locatie: Paradijs

Re: Weblog over BPM verhaal op AW

Bericht door Hans R » 10 sep 2009, 07:03

Wat is nu de juiste berekening voor een BMW X1 bv? (2ltr d) €28311,- netto, 139gram co2

Gebruikersavatar
Geelhoed
Berichten: 1476
Lid geworden op: 10 dec 2007, 10:51

Re: Weblog over BPM verhaal op AW

Bericht door Geelhoed » 10 sep 2009, 07:04

Hier staan ze allemaal: http://www.nieuweautoprijzen.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Hans R
Berichten: 5236
Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
Auto: Jeep Rubicon
Locatie: Paradijs

Re: Weblog over BPM verhaal op AW

Bericht door Hans R » 10 sep 2009, 07:12

Thanks! :thumbup: Ik kan beter wachten tot 2013 dan wordt die €4000,- goedkoper!!
Hoe zit dat met de extra's daar wordt nu 45% bpm overgeheven dat wordt ook goedkoper dan als de bpm zakt naar 27,4% ?

Gebruikersavatar
Sjoerd MP BMW
Berichten: 871
Lid geworden op: 10 feb 2009, 17:27
Locatie: Deutschland

Re: Weblog over BPM verhaal op AW

Bericht door Sjoerd MP BMW » 10 sep 2009, 07:35

Hans, ben je er zeker van dat het een X1 wordt? Is deze niet wat klein? Qua afmetingen is deze zo groot als de huidige 1-serie. Kun je dan niet beter voor een GLK of X3 gaan?
Hans GP schreef:Thanks! :thumbup: Ik kan beter wachten tot 2013 dan wordt die €4000,- goedkoper!!
Ja, maar in die tijd wordt je inruiler, de MINI, ook ruim € 4000,- minder waard. :|
Hans GP schreef:Hoe zit dat met de extra's daar wordt nu 45% bpm overgeheven dat wordt ook goedkoper dan als de bpm zakt naar 27,4% ?
Huidige BPM is toch 40%? Tja, als deze zakt dan zouden de opties mee moeten zakken, maar mij is nog onduidelijk hoe hier mee gerekend moet worden.

Wouter81
Berichten: 9434
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86|California|Grand Vitara
Locatie: Curaçao

Re: Weblog over BPM verhaal op AW

Bericht door Wouter81 » 12 sep 2009, 13:36

Geelhoed schreef:Aan de andere kant wordt de Veyron wel 3 ton goedkoper, dat dan weer wel.
Idd, daarom wacht ik nog even met aanschaf. :)

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Weblog over BPM verhaal op AW

Bericht door GTRene » 12 sep 2009, 13:56

grappig...bv de M3 die wordt duurder, echter de m3 die nu duurder is met PDK die wordt goedkoper dan de handbak over een paar jaar :mrgreen:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Edwin de Haas, Martijn_bmw, Thomasss en 4 gasten