BMW E30 M3 V10

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Roman
Berichten: 3237
Lid geworden op: 12 sep 2006, 11:05
Locatie: Liverpool

BMW E30 M3 V10

Bericht door Roman » 14 aug 2009, 17:47

Cool project.

Veel meer fotos van de opbouw als je de link volgt...

http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=4515333&page=1

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Fernando
Berichten: 5076
Lid geworden op: 19 mar 2006, 03:27

Re: BMW E30 M3 V10

Bericht door Fernando » 14 aug 2009, 17:55

Gaaf project maar wordt dat ding niet wat zwaar voorin? :?

Gebruikersavatar
Roman
Berichten: 3237
Lid geworden op: 12 sep 2006, 11:05
Locatie: Liverpool

Re: BMW E30 M3 V10

Bericht door Roman » 14 aug 2009, 18:06

Fernando schreef:Gaaf project maar wordt dat ding niet wat zwaar voorin? :?
Zal best wel ja. Evengoed natuurlijk wel best gaaf 8)

Gebruikersavatar
FreudeamFahren
Berichten: 2854
Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06

Re: BMW E30 M3 V10

Bericht door FreudeamFahren » 14 aug 2009, 18:25

D'r zijn er onderhand meer die een S85 V10 in een e30 hebben geknoopt. Niet vreemd gezien het feit ruilmotoren iets betaalbaarder worden en een M60 conversie al niet meer heel bijzonder is (alleen al via de e30.de rondvraag zijn er al tegen de 40 bekend). Als je de electronica aan de gang krijgt schijnt het ookg nog eens best eenvoudig te zijn ook, zo'n V10...

Na "wat" freubel werk klinkt dat aanvankelijk zo...


De eerste burnout rookt zo...


En als je er mee rijdt klinkt ie zo...


Daarna moet ie nog even op de rollenbank...


En dan liertie zo...


Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: BMW E30 M3 V10

Bericht door GTRene » 14 aug 2009, 19:24

wat een perfectionist :clap:

Afbeelding

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: BMW E30 M3 V10

Bericht door GTRene » 14 aug 2009, 19:27

dacht al ff hey die ken ik :mrgreen:

http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... lit=M3+E30" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7237
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8

Re: BMW E30 M3 V10

Bericht door Fabian » 14 aug 2009, 19:35

Op het NL-se Z3 forum loopt ook zo'n projectje.......

http://www.z3forum.nl/index.php?showtopic=8622&st=200" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: BMW E30 M3 V10

Bericht door GTRene » 14 aug 2009, 20:06

tjonge wat een gezaag...en wat een werk :shocking: op basis van een 2.8 ofzo? wel fraai, zal mij benieuwen hoe die de bodem weer dicht maakt...e.d.

BrianV
Berichten: 1467
Lid geworden op: 06 sep 2008, 23:16

Re: BMW E30 M3 V10

Bericht door BrianV » 14 aug 2009, 20:10

Gaaf zo Z3 met V10 :D

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: BMW E30 M3 V10

Bericht door GTRene » 14 aug 2009, 20:18

BrianV schreef:Gaaf zo Z3 met V10 :D
ja der zijn altijd van die mannen die meer willen dan 8 :hammer: :mrgreen:

trouwens als ik dat allemaal zie dan denk ik, hoe zou G-power dat oplossen dan? die bied dat immers ook aan...zou je dan ook extra vrstevigingen krijgen? immers alles krijgt dan best op z'n donder :hosanna:

Gebruikersavatar
Fernando
Berichten: 5076
Lid geworden op: 19 mar 2006, 03:27

Re: BMW E30 M3 V10

Bericht door Fernando » 14 aug 2009, 20:34

Van het Z3-forum:
Ik had mijn automatenbak laten reviseren en tegelijk modificeren. In Lelystad bleek dit niet afdoende. Weer terug van het revisiebedrijf bleek er iets kleins - iets met een inwendige remband en wat veerdruk - aan de hand te zijn geweest. Op zich niets bijzonders, wel erg vervelend. In deze after-Lelystad-periode kwam ook mijn eerste idee weer opborrelen om een SMG-bak aan de motor te hangen. In een eerder stadium had ik dit idee laten varen omdat het nogal wat werk en inspanningen zou genereren, zo destileerde ik uit diverse gesprekken. Maar ik had niet een heel goed gevoel bij de automaat (naderhand bleek dit onterecht maar dat terzijde) en omdat ik er niet van hou om op één paard te wedden, ging ik toch weer op zoek naar een SMG. Uit eerdere pogingen wist ik dat die dingen niet voor het oprapen lagen, de goede althans. Op enig moment vond ik er een ergens in Duitsland, een 7 traps van de nieuwste generatie, met dubbele koppeling dus. En inderdaad, daar bleek nog een V10 aan vast te zitten. En toen dacht ik: als het inbouwen en werkend krijgen van een SMG zoveel werk genereert, hoeveel extra werk zal het dan zijn die V10 er in te lepelen. Dat kan toch nooit zoveel extra zijn? En dan is het wel uniek, toch? Alleen een SMG is ook maar een SMG, toch? En wat kost dat nou extra? Enfin, toen ik die Duitser voor de eerste keer aan de lijn had was eigenlijk de beslissing al genomen. Ik moest hem alleen nog zien te rechtvaardigen. Aan de andere kant; voor wie eigenlijk? De rest van het verhaal is geschiedenis!

En zo is Per Knudsen aan zijn avontuur begonnen.
:clap:

Gebruikersavatar
FreudeamFahren
Berichten: 2854
Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06

Re: BMW E30 M3 V10

Bericht door FreudeamFahren » 14 aug 2009, 20:55

Beetje koeterwaals... Een SMG2 bak met een dubbele koppeling?

Xave30
Berichten: 15380
Lid geworden op: 01 nov 2007, 22:35
Locatie: Hello E39 , farewell E30 & E34

Re: BMW E30 M3 V10

Bericht door Xave30 » 14 aug 2009, 21:22

Wat past er NIET in een E30 engine bay? :mrgreen:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: BMW E30 M3 V10

Bericht door GTRene » 14 aug 2009, 21:34

Xave30 schreef:Wat past er NIET in een E30 engine bay? :mrgreen:
echt zo'n slettebak :lol: past zelfs een V12 in.....ook al eens gezien :mrgreen:
wel een lekkerding zo'n E30 :df:

Paul

Re: BMW E30 M3 V10

Bericht door Paul » 15 aug 2009, 00:25

Fernando schreef:Gaaf project maar wordt dat ding niet wat zwaar voorin? :?
Das altijd echt een standaard reactie nr uno op zon project als dit... 9/10 weten niet dat de modernere "DIKKE" motoren vaak nog lichter zijn of dat het gewoon weinig scheelt met bijv de orginel oldskool motor die er in zon hok hoort te liggen..

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: BMW E30 M3 V10

Bericht door GTRene » 15 aug 2009, 00:29

Paul schreef:
Fernando schreef:Gaaf project maar wordt dat ding niet wat zwaar voorin? :?
Das altijd echt een standaard reactie nr uno op zon project als dit... 9/10 weten niet dat de modernere "DIKKE" motoren vaak nog lichter zijn of dat het gewoon weinig scheelt met bijv de orginel oldskool motor die er in zon hok hoort te liggen..
klopt Paul...net als mijn kar, waar ik trouwens laatst weer iets over las in een advertentie dat ie perfect 50<.50 gewichtsverdeling had :mrgreen: en men auto eigenlijk even veel weegt dan een standaard M coupe met wat extra's die ook op de mijne zitten (buiten de motor om :wink: ik kan der ook harder mee door zo'n grote bocht dan men andere 3 m coupe's die ik had :mrgreen:

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: BMW E30 M3 V10

Bericht door Peric » 16 aug 2009, 11:12

Aluminium vs gietijzer..

Gebruikersavatar
FreudeamFahren
Berichten: 2854
Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06

Re: BMW E30 M3 V10

Bericht door FreudeamFahren » 16 aug 2009, 11:26

Mwoa, die vergelijking gaat niet helemaal op. Het S85 blok weegt 240 kg. Hoe gietijzer een M20 ook is: die staat te boek voor 117 kg... Alle electronica en bijvoorbeeld de 10 gaskleppen plus bediening wegen ook wat. Een M60 conversie heeft daar minder last van: dat blok is flink korter dan een S85 of M20 en hoewel het blok wel zwaarder is dan een M20 (146 kg), heb je minder gewicht op en voor de vooras.

Peter pwr
Berichten: 242
Lid geworden op: 26 apr 2008, 21:29
Locatie: arnhem

Re: BMW E30 M3 V10

Bericht door Peter pwr » 16 aug 2009, 12:42

Volgensmij driften auto's wel beter hierdoor door meer gewicht in de voorkant.
In de viercilinder Nissans wordt ook vaak een 6 cilinder ingelegd en die driften harstikke goed :)
Zoalls een S2000 bv waar de motor veel meer naar achteren ligt is het veel moeilijker mee te driften

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10871
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: BMW E30 M3 V10

Bericht door Joy » 16 aug 2009, 17:46

FreudeamFahren schreef:Mwoa, die vergelijking gaat niet helemaal op. Het S85 blok weegt 240 kg. Hoe gietijzer een M20 ook is: die staat te boek voor 117 kg... Alle electronica en bijvoorbeeld de 10 gaskleppen plus bediening wegen ook wat. Een M60 conversie heeft daar minder last van: dat blok is flink korter dan een S85 of M20 en hoewel het blok wel zwaarder is dan een M20 (146 kg), heb je minder gewicht op en voor de vooras.
Een M20B25 weegt 175 kg met onderdelen er aan. Die 117 en 146 kg staan voor het kale blok dus zonder in- en uitlaatspruitstukken, dynamo, startmotor, gasklep etc. Een M60 weegt om en nabij de 250 kg met de benodigde onderdelen eraan. De S85B50 zit ook rond die koers, 242 kg als ik het goed heb.

Gebruikersavatar
FreudeamFahren
Berichten: 2854
Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06

Re: BMW E30 M3 V10

Bericht door FreudeamFahren » 16 aug 2009, 18:20

Je hebt gelijk, ik haal gewichten door elkaar. Maar een M60 met "alles drauf und dran" zal niet zwaarder zijn dan het S85 blok... Dat kan bijna niet met alle toeters en bellen op dat blok, 2 zuigers extra, een langere krukas etc.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 22 gasten