Fer's EJ2 Civic Coupe (On Track)

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Fer
Berichten: 306
Lid geworden op: 11 aug 2009, 21:02

Fer's EJ2 Civic Coupe (On Track)

Bericht door Fer » 11 aug 2009, 21:37

Na mezelf ook mijn auto eens even voorstellen.
Ik heb sinds kort een nieuwe auto en de keuze is gevallen op een Honda Civic van de 5e generatie. Ik had een aantal eissen/wensen bij het zoeken naar een auto: Japans (lees betrouwbaar), niet te langzaam, goede wegligging, goede mogelijkheden voor upgrade onderdelen, leuk uiterlijk en betaalbaar.
Blijven er maar weinig auto's over. Heb over een Primer gedacht, maar die is saai. Dus is het de Civic geworden. Ik heb bewust voor een Coupe gezocht om een aantal redenen. Ik vind de Coupe zowiezo mooier als de hatch, de coupe heeft een D15B7 motor met 103PK ipv de D15B2 van de hatch met 90 pk en de coupe heeft een 5cm langere wielbasis wat de stabiliteit ten goed komt.
Ik ga de auto als daily gebruiken, maar ik kom ook geregeld op de Nordschleife, dus de aanpassingen die ik wil gaan doen zijn ook voor een groot deel gericht op de performance. Ik heb nog een hele berg plannen voor aanpassingen aan de civic.
even wat info en wat plannen:

Standaard specs:
Merk en type: Honda Civic 5e generatie coupe DXI (modelcode EJ2)
Motor: 1500cc 16v 4cyl. 103pk/133nm (motorcode D15B7)
Onderstel: full double wishbone ophanging rondom
Remmen: voor 242mm schijven, achter trommels (bah!)
Gewicht: 998KG
Prestaties: 0-100: 9.7 sec. top: 195 kmh

Geplande mods:

Onderstel
-Schroefset (D2 o.i.d.)
-Powerflex bushings
-Veerpootbruggen voor en achter
-Stuurhuis van een ITR (Integra Type R, in de basis dezelfde auto als de 5th gen civic, heel veel delen 1 op 1 over te zetter) 3 lock to lock ipv 3.5
-Stabi's

Remmen:
-Front 262mm of 282 mm upgrade met semi circuit blokken
-Achter 242 of 262 schijf conversie
-Cooling ducts in de voorbumper

Motorisch
-Catback uitlaat
-Testpipe
-D15 blijft stock
-tzt een swap naar een B16B uit een JDM EK9 Civic Type R ('99-'02) of een B18C uit een ITR met bijbehorende LSD bak

Interieur:
-Kuipjes
-Sportstuur met ca 5cm langere naaf
-4 punts gordels
-Achterbank etc strippen.

Wielen
-16" velgen
-195/45 16 banden

Zo staat de civic er nu nog bij. Op de lichtunits na origineel met 125000km op de klok (erg weinig voor een 96 er Civic). Heb lang gezocht naar een goede coupe en deze is het geworden:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Fer op 19 okt 2009, 12:59, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
RJay
Berichten: 3708
Lid geworden op: 11 nov 2008, 22:43
Locatie: Velserbroek

Re: Fer's EJ2 Civic Coupe

Bericht door RJay » 11 aug 2009, 21:59

Nice, ik zou dan voor die B18C gaan :mrgreen:

BrianV
Berichten: 1467
Lid geworden op: 06 sep 2008, 23:16

Re: Fer's EJ2 Civic Coupe

Bericht door BrianV » 12 aug 2009, 09:01

R.J schreef:Nice, ik zou dan voor die B18C gaan :mrgreen:

K20 all the way :mrgreen:

Gebruikersavatar
Casper
Berichten: 1657
Lid geworden op: 15 mar 2007, 16:03
Locatie: Amsterdam

Re: Fer's EJ2 Civic Coupe

Bericht door Casper » 12 aug 2009, 09:11

BrianV schreef:
R.J schreef:Nice, ik zou dan voor die B18C gaan :mrgreen:

K20 all the way :mrgreen:
K20 is niet sneller, en way overpriced ;)

Gebruikersavatar
2000USA
Berichten: 957
Lid geworden op: 22 aug 2008, 10:14

Re: Fer's EJ2 Civic Coupe

Bericht door 2000USA » 12 aug 2009, 09:47

Leuke auto's altijd wel die Honda coupes.

Stomme vraag wellicht, met alle mods die je gepland hebt staan, was het dan niet voordeliger geweest om een I/C/ATR te kopen en deze lichtjes te modden? Lijkt me van zichzelf al een betere setup te hebben en ook goed als daily te doen.

Nu ga je een hoop mods doen op een nagenoeg originele auto die door je geplande aanpassingen niet direct meer waard zal worden (behalve voor de trackfanaten).

Just my 2 cents, heel veel succes in ieder geval! :thumbup:

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Re: Fer's EJ2 Civic Coupe

Bericht door frank de jonge » 12 aug 2009, 09:55

Tis moeilijk om een goeie te vinden denk ik.

Deze Civic ziet er nog behoorlijk goed en net uit.

En modden blijft leuk :P

BrianV
Berichten: 1467
Lid geworden op: 06 sep 2008, 23:16

Re: Fer's EJ2 Civic Coupe

Bericht door BrianV » 12 aug 2009, 10:40

Casper schreef:
BrianV schreef:
R.J schreef:Nice, ik zou dan voor die B18C gaan :mrgreen:

K20 all the way :mrgreen:
K20 is niet sneller, en way overpriced ;)
B20B uit een JDM CRV
126pk @ 5400RPM
€750,00

B16A uit een JDM EK4
170pk @ 7600RPM
€1950,00

B16B uit een EK9 Civic Type R
185pk @ 8200RPM
€2750,00

'96 spec B18C-R uit een JDM DC2 Integra Type R
200pk @ 8000RPM
€3150,00

'98 spec B18C-R uit een JDM DC2 Integra Type R
200++ PK @ 8000RPM
€3450,00


D15B vtec uit een JDM EK3 vti
128pk @ 7000RPM
€750,00

F20B uit een JDM Accord SiR
200pk @ 7600RPM
€2250,00

H22A uit een JDM CL1
220pk @ 8000RPM
€2550,00

EDM K20A2 uit een EP3
200pk @ 8000 RPM
€4000,00


JDM K20A uit een JDM EP Type R
212pk @ 8000RPM
€4250,00


JDM K20A uit een JDM DC5 Integra Type R
220pk @ 8000 RPM
€4500,00


EDM F20C1/2 uit een S2000
240 pk @ 8600 RPM
€4250,00

JDM F20C uit een JDM AP1 S2000
250 pk @ 8600 RPM
€4500,00
================================
3x: B18C GSR. Alle drie zeer fris. mooie schone motoren met kms tussen de 63 en 100 dkm.
motoren zijn compleet(intake, exhaust, dynamo, stb pomp, ontst etc), alleen zonder bak.
1725 euro NOG 2 STUKS


4x: B18C Type R 200 Pk. Zeer frisse motoren waarvan 3 als complete swap. (LSD bak, assen, schakelstangen, steunen, ECU etc.) Varierend van 60 tot 90 dkm.
Als complete swap: 3375 euro (met 90 dagen garantie!) NOG 1!

1x: B20B compleet onderblok met bak. ( icm met b16 kop, is een een leuke 2.0vtec van te maken) Met een km stand van ca. 90dkm, compleet zoals op de foto: SOLD

1x: H22A Euro R 220 PK (rode kleppendeksel) complete motor! 68dkm gelopen. Uit een 2001 Accord Euro R. 2495 euro
We hebben ook de onderdelen liggen om deze als complete swap voor een EK aan te bieden!!!!!

3x: H23A 197 pk complete Motor. Van 50 tot 70 dkm. Zeer mooie motoren om te zien en lopen perfect! 1745 euro

Prijzen ontloopen elkaar niet zo heel erg;)

Gebruikersavatar
Stéphane
Berichten: 6804
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
Locatie: 010

Re: Fer's EJ2 Civic Coupe

Bericht door Stéphane » 12 aug 2009, 10:47

@Brian: Waar haal jij die informatie vandaan?

BrianV
Berichten: 1467
Lid geworden op: 06 sep 2008, 23:16

Re: Fer's EJ2 Civic Coupe

Bericht door BrianV » 12 aug 2009, 10:55

Stéphane schreef:@Brian: Waar haal jij die informatie vandaan?
http://www.civicclubholland.nl/forum/viewforum.php?f=35 :forum:

@ Stephane
;) tijd voor honda k20 in je lotus?

Gebruikersavatar
VLA
Berichten: 2279
Lid geworden op: 11 aug 2007, 10:32

Re: Fer's EJ2 Civic Coupe

Bericht door VLA » 12 aug 2009, 11:18

K20 is wel sneller uiteraard, komt vooral ook vanwege de bakverhoudingen, hij heeft namelijk 6 korte versnellingen, en de B18 heeft er maar 5 (met lange 4e en 5e versnelling), en qua kosten is een k20 zowat het dubbele van een B18c swap. Vind hem zelf ook overpriced. Voor een gehele K20a (220 pk uit een DC5) swap zit je op zo een 8000 a 8500 euro. Terwijl je een B18C (200 a 210 pk) voor 4000 al klaar kan hebben.

Heb zelf de B18c Type R (98 spec) in mijn civic, en is snel zat om fun mee te hebben op het circuit. B16B is ook leuk, 185 pk, uit een 1.6 die 9000 RPM kan draaien, maar dan moet je hem wel in een licht chassis stoppen, want het blok heeft (zoals de meeste Honda blokjes) weinig koppel.

Gebruikersavatar
Stéphane
Berichten: 6804
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
Locatie: 010

Re: Fer's EJ2 Civic Coupe

Bericht door Stéphane » 12 aug 2009, 11:23

BrianV schreef:
Stéphane schreef:@Brian: Waar haal jij die informatie vandaan?
http://www.civicclubholland.nl/forum/viewforum.php?f=35 :forum:

@ Stephane
;) tijd voor honda k20 in je lotus?
Dank je. K20 is zeker interessant, maar dat is een 2,3l Duratec ook ;) Swap komt wel op 12,5k zo ongeveer, dus dat is echt serieus geld.
Vraag me trouwens wel af waarom zo'n H22A blok dan zo relatief goedkoop is? 220pk @ 8000rpm voor €2550.

Fer
Berichten: 306
Lid geworden op: 11 aug 2009, 21:02

Re: Fer's EJ2 Civic Coupe

Bericht door Fer » 12 aug 2009, 21:56

2000USA schreef:Leuke auto's altijd wel die Honda coupes.

Stomme vraag wellicht, met alle mods die je gepland hebt staan, was het dan niet voordeliger geweest om een I/C/ATR te kopen en deze lichtjes te modden? Lijkt me van zichzelf al een betere setup te hebben en ook goed als daily te doen.

Nu ga je een hoop mods doen op een nagenoeg originele auto die door je geplande aanpassingen niet direct meer waard zal worden (behalve voor de trackfanaten).

Just my 2 cents, heel veel succes in ieder geval! :thumbup:
Enerzijds was dat inderdaad makkelijker, maar er zijn een aantal redenen waarom ik dat niet heb gedaan. Voor de prijs maakt het niet zo veel uit (misschien restwaarde een beetje) en verder:
-Vind eens een nette Type-R
-Meestal RHD
-Meestal niet te betalen als ze netjes zijn
-Moet ik eerst 3 jaar sparen, terwijl ik nu al lekker kan rijden en gaandeweg kan opbouwen
-200pk auto's krijg ik nu (21 jaar) nog niet verzekerd, over 3 jaar wel.

Daarnaast vind ik de Civic coupe leuker om te zien en heb ik als alle plannen zijn uitgevoerd iets unieks. Komt bij dat als ik zeg een Integra zou kopen ik daar ook dingen aan wil/moet veranderen. Ik denk dat het niet veel uitmaakt en ik heb nu een hele strakke basis (125000km, geen roest, perfect onderhouden), maar als je op de makkelijkste manier aan een gelijkwaardige auto wil komen kun je hem beter gewoon zo kopen ja...

Gebruikersavatar
Marsnel
Berichten: 456
Lid geworden op: 11 aug 2008, 22:19
Auto: Civic B18c | E91 335D
Locatie: Waddinxveen

Re: Fer's EJ2 Civic Coupe

Bericht door Marsnel » 13 aug 2009, 10:04

Hey welkom hier!

Dappere plannen iig. met de coupe.
Voor de prijs maakt het niet zo veel uit (misschien restwaarde een beetje)
Dit is niet helemaal waar hoor. ITR heb je voor ongeveer 10k. Voordat je coupe zo snel is als een ITR zit je hier qua kosten ruim overheen.

Neemt niet weg natuurlijk dat je nu eerst lekker kan rijden en opbouwen tegelijk, en het minder erg is om met de civic schade te rijden dan met een ITR.

Tot op het circuit :beer:

Gebruikersavatar
Casper
Berichten: 1657
Lid geworden op: 15 mar 2007, 16:03
Locatie: Amsterdam

Re: Fer's EJ2 Civic Coupe

Bericht door Casper » 13 aug 2009, 10:31

BrianV schreef:
PRIJZEN

Prijzen ontloopen elkaar niet zo heel erg;)
Die B18c is een complete swap alleen voor de K20 moet je er nog een rooitje of 4 er tegenaan gooien om het allemaal mooi onder de motorkap en op de weg te krijgen ;)

Edit: VLA was me voor :)

Fer
Berichten: 306
Lid geworden op: 11 aug 2009, 21:02

Re: Fer's EJ2 Civic Coupe

Bericht door Fer » 01 okt 2009, 14:49

Aantal updates zijn inmiddels geinstaleerd (of verwijderd) of komen zsm onder de auto.
Even een overzichtje:
-Weitec Hicon TX schroefset komt eind deze maand onder de civic (meteen met alu draagarmen achter)
-OEM Civic EG6 VTI veerpootbrug voor gemonteerd (omdat dit ongeveer de enige is die uit 1 stuk bestaat, al die leuke 59 euro brugjes met scharnierpunten doen niks)
-Achterbank gestript
-Bekleding achter gestript
-ZSM teermatten van de vloer strippen...

Heeft iemand tips hoe ik deze het makkelijkst eruit kan gaan krijgen? Schijnt een pokkewerk te zijn...
Foto's volgen zsm.

Gebruikersavatar
RobS
Berichten: 3560
Lid geworden op: 01 feb 2007, 22:11
Locatie: Brabant

Re: Fer's EJ2 Civic Coupe (weight reduction, schroefset etc.)

Bericht door RobS » 01 okt 2009, 15:43

Teermatten kun je het beste verwijderen met een verffohn, inderdaad, het is pokkewerk :P

Gebruikersavatar
Rodney
Berichten: 683
Lid geworden op: 13 mar 2008, 17:33
Locatie: Schiedam

Re: Fer's EJ2 Civic Coupe (weight reduction, schroefset etc.)

Bericht door Rodney » 01 okt 2009, 18:00

Nice, beetje mijn civic alleen is deze rood, staat ook nog op 13 inch.. hehe :mrgreen:

Mooie civic man! nog lekker fel rood! vind de oranje jdm knippers veel mooier.. maar ben het denk ik wel met je eens als je zegt dat oranje niet zo staat bij rood :thumbup:

Fer
Berichten: 306
Lid geworden op: 11 aug 2009, 21:02

Re: Fer's EJ2 Civic Coupe (weight reduction, schroefset etc.)

Bericht door Fer » 02 okt 2009, 09:48

Over amber JDM corners gesproken:
Afbeelding
Toevallig recent gemonteerd...
Die van mij staat trouwens op echte 14" velgen! :P Moet uiteraard nog wat anders op, maar gaat binnenkort eerst op de wintersokken (15" dus dat moet al wat beter uitzien).

Gebruikersavatar
Rodney
Berichten: 683
Lid geworden op: 13 mar 2008, 17:33
Locatie: Schiedam

Re: Fer's EJ2 Civic Coupe (weight reduction, schroefset etc.)

Bericht door Rodney » 02 okt 2009, 20:18

Hmmm.. ziet er niet verkeerd uit!

Jep!

Morgen ga ik de J Racing carbon air intake monteren,
en de megan racing D-spec Catback staat al in bestelling.

Woensdag gaat de auto omlaag, me schroefset gaat eronder.. wel cool met 13 inch :mrgreen:

Fer
Berichten: 306
Lid geworden op: 11 aug 2009, 21:02

Re: Fer's EJ2 Civic Coupe (weight reduction, schroefset etc.)

Bericht door Fer » 19 okt 2009, 12:45

Zo, gisteren de eerste rondjes on track (Nordschleife) met de Civic gemaakt. Viel helemaal niet tegen! De Honda ligt lekker stabiel en heeft een hele lekkere wegligging. Staat op het moment nog wat te hoog, maar daar komt zeer snel verandering in.
Andere punten die deze winter aangepakt moeten worden:
De remmen zijn redelijk beroerd. Opzich wist ik dat al en was er dan ook op bedacht dat ze zouden Faden. Gelukkig hielden de remmen het wel een rondje uit (dan even af laten koelen en weer door), maar ideaal is het niet.
Daarnaast kan de zit/stuur positie beter. De standaard stoelen houden je redelijk op de plaats, maar het stuur staat net verkeerd en de stoelen staan iets te hoog.
Grootste minpunt wat op de Ring naar boven kwam is toch eigenlijk het gebrek aan trekkracht onderin. De stukken omhoog kom je echt te kort.
Ring sticker heeft ie in iedergeval verdient!
Afbeelding

Gebruikersavatar
VLA
Berichten: 2279
Lid geworden op: 11 aug 2007, 10:32

Re: Fer's EJ2 Civic Coupe (On Track)

Bericht door VLA » 19 okt 2009, 13:32

Gebrek aan trekkracht komt me bekend voor, daar had ik zelfs met de b18 last van op de ring. Maar blijven verder wel heerlijke ringtools.

Fer
Berichten: 306
Lid geworden op: 11 aug 2009, 21:02

Re: Fer's EJ2 Civic Coupe (On Track)

Bericht door Fer » 19 okt 2009, 13:47

Tja, het blijft een Honda he (Heeft Onderin Nogal Deprimerende Acceleratie), maar inderdaad echt een lekkere auto om de Ring mee te rijden (zelfs stock al). Denk wel dat als je van een D15 komt dat een B18 toch al een verbetering is...

Marco R.
Berichten: 1684
Lid geworden op: 30 sep 2008, 21:43

Re: Fer's EJ2 Civic Coupe (On Track)

Bericht door Marco R. » 19 okt 2009, 15:51

Is het niet 'gewoon' een kwestie van op toeren houden zo'n B18? Oké het is een Honda VTEC blokje, maar een beetje bovenin qua toeren zal hij toch wel moeten meekomen?

Fer
Berichten: 306
Lid geworden op: 11 aug 2009, 21:02

Re: Fer's EJ2 Civic Coupe (On Track)

Bericht door Fer » 19 okt 2009, 16:25

Opzich heeft een Honda bovenin wel wat daar, maar bij sommige bochten is het gewoon een gemis dat onderin niets zit. Hoe dat bij een B18 is kan ik niet beoordelen, maar bij mijn 1500 moet je gewoon minimaal 4500 toeren maken om een beetje vooruit te komen. Mijn vorige auto (Toyota Corolla 1.6 4A-FE) had onderin gewoon veel meer daar. Vandaar dat ik nu echt de trekkracht mistte in sommige bochten. Volgende keer gewoon harder de bocht in zodat ik boven de 4500 toeren blijf :P

Marco R.
Berichten: 1684
Lid geworden op: 30 sep 2008, 21:43

Re: Fer's EJ2 Civic Coupe (On Track)

Bericht door Marco R. » 19 okt 2009, 16:47

Dat motorblok heb ik nu (4A-FE), toeval :shakeit:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Godspeed, markk, Martijn_bmw, Semrush [Bot], SvB, Ti-Tourist (Erik), Williams en 3 gasten