Ik heb sinds kort een nieuwe auto en de keuze is gevallen op een Honda Civic van de 5e generatie. Ik had een aantal eissen/wensen bij het zoeken naar een auto: Japans (lees betrouwbaar), niet te langzaam, goede wegligging, goede mogelijkheden voor upgrade onderdelen, leuk uiterlijk en betaalbaar.
Blijven er maar weinig auto's over. Heb over een Primer gedacht, maar die is saai. Dus is het de Civic geworden. Ik heb bewust voor een Coupe gezocht om een aantal redenen. Ik vind de Coupe zowiezo mooier als de hatch, de coupe heeft een D15B7 motor met 103PK ipv de D15B2 van de hatch met 90 pk en de coupe heeft een 5cm langere wielbasis wat de stabiliteit ten goed komt.
Ik ga de auto als daily gebruiken, maar ik kom ook geregeld op de Nordschleife, dus de aanpassingen die ik wil gaan doen zijn ook voor een groot deel gericht op de performance. Ik heb nog een hele berg plannen voor aanpassingen aan de civic.
even wat info en wat plannen:
Standaard specs:
Merk en type: Honda Civic 5e generatie coupe DXI (modelcode EJ2)
Motor: 1500cc 16v 4cyl. 103pk/133nm (motorcode D15B7)
Onderstel: full double wishbone ophanging rondom
Remmen: voor 242mm schijven, achter trommels (bah!)
Gewicht: 998KG
Prestaties: 0-100: 9.7 sec. top: 195 kmh
Geplande mods:
Onderstel
-Schroefset (D2 o.i.d.)
-Powerflex bushings
-Veerpootbruggen voor en achter
-Stuurhuis van een ITR (Integra Type R, in de basis dezelfde auto als de 5th gen civic, heel veel delen 1 op 1 over te zetter) 3 lock to lock ipv 3.5
-Stabi's
Remmen:
-Front 262mm of 282 mm upgrade met semi circuit blokken
-Achter 242 of 262 schijf conversie
-Cooling ducts in de voorbumper
Motorisch
-Catback uitlaat
-Testpipe
-D15 blijft stock
-tzt een swap naar een B16B uit een JDM EK9 Civic Type R ('99-'02) of een B18C uit een ITR met bijbehorende LSD bak
Interieur:
-Kuipjes
-Sportstuur met ca 5cm langere naaf
-4 punts gordels
-Achterbank etc strippen.
Wielen
-16" velgen
-195/45 16 banden
Zo staat de civic er nu nog bij. Op de lichtunits na origineel met 125000km op de klok (erg weinig voor een 96 er Civic). Heb lang gezocht naar een goede coupe en deze is het geworden: