Eerdaags staat er een nieuw project voor de deur. Bedoeld voor dagelijks gebruik en de rally/rittensport.
[img:500:375]
http://img229.imageshack.us/img229/7042 ... oupre1.jpg[/img]
Het is een Daf 66 Coupé met 1.4 liter blok uit de Volvo 340, oftewel het bekende Renault blokje aangepast voor de Volvo. Ton van S. had me getipt in verband met een marktplaats advertentie. Ik wilde er geen Escort Mk1 draadje van maken, met kijken-kijken-niet kopen, dus vandaar dat niet zoveel mensen hier vanaf wisten.
Al een tijdje volg ik het Daf forum en op gummen wat Daf draadjes gelezen. Eigenlijk had ik eerst helemaal voor de Daf 55 Coupé willen gaan als alternatief voor een Escort Mk1 (die ik niet kan vinden in leuke staat binnen een beperkt budget). Afgelopen jaar twee keer een leuke gezien, maar vanwege de hoeveelheid roest afgehaakt. Overigens waren dat 1100 cc-tjes, wat niet eens zo langzaam is. Best fijne blokjes icm variomatic.
Maar na lang lezen, informatie inwinnen en wennen aan de vierkantere neus van de 66 vind ik het helemaal geen slecht plan om als eerste klassieke rally auto te beginnen met een Daf 66 Coupé. De koets is best fraai, vind ik, best een geslaagd ontwerp. En het feit dat de DAF Nederlands is maakt het natuurlijk een sympathieke auto. De potentie voor de autosport is ook allang bewezen.
Dus twee weken terug wat over en weer gemaild naar de dame uit de advertentie waar Ton mee aan kwam zetten.
De aanschafwaarde van zo'n Daf 66 Coupé is laag, de vraagprijs was 1300 euro. De auto loopt nu niet en als ik de eigenaresse moet geloven is het een auto die geregeld onderhoud nodig heeft. Afgelopen jaar heeft ze 1000 euro aan onderhoud in de auto gestopt (en dat is te zien!).
In ieder geval moeten we eerst de startmotor inbouwen, want zij had een VW bus gekocht en de DAF staat maar te staan bij haar atelier. Een goede startmotor zit erbij. Ik haal de auto meteen even uit elkaar voor een grote inspectie en zal hem eerst een beurtje geven en de plekken afwerken die in de anti roest zijn gezet.
De auto is keihard, in kofferruimte, bodem, in de motorruimte, dorpels, echt nergens zijn rotte plekken. Kriksteunen en schutbord zijn prima in orde.
Alleen zitten er plekken onder de deur, maar ook die zijn niet rot. Deze moeten, kaalgemaakt en daarna afgewerkt worden. Vandaar dat de auto op mij eerlijk genoeg over kwam om een keuze te maken. Geen plamuur en andere rotzooi.
[img:500:375]
http://img231.imageshack.us/img231/9902 ... up1bp4.jpg[/img]
Dit is eigenlijk de enige echt slechte plek.
De bedoeling is om eerst gewoon te gaan rijden, de auto netjes maken en dan aan de hand van de tips die ik reeds heb en de ervaringen die ik op doe, de auto in de loop der tijd op te waarderen naar mijn wensen. Een anti roest behandeling kan geen kwaad, aangezien ik er ook in de winter mee wil rijden.
Onderdelen en extra velgen/banden zitten er genoeg bij evenals een werkplaats handboek. Ze heeft een hoop verzameld de afgelopen jaren, mede dankzij een Daf die bij vrienden in Frankrijk in de tuin weg stond te rotten.
Onderdelen zijn ruim voorradig als ik alle berichten mag geloven, op marktplaats en bijvoorbeeld het dafforum.nl wordt veel aangeboden. Overal zijn wel Nederlands- en engelstalige sleutelhandboeken te vinden, dat is ook wel handig.
Dingen zoals raamrubbers schijnen echt zeldzaam te zijn, maar verder is alles wel te vinden. Voor 200 euro staat er een donor te koop op marktplaats, ook worden er vaak slopers weggegeven voor een kratje bier/bloemetje. Daar heb ik nu nog geen ruimte voor helaas.
Bij de DAF club hebben ze regelmatig in het magazijn rally koppelingen (Daf + volvo 300 koppeling in elkaar geklust) te koop, net als nog wat andere goodies die handig kunnen zijn als je sportief gaat rijden. Er zijn op het DAF forum flink wat actieve rally rijders, waaronder Ed von Tongelen, die veel van zijn geweldige sleutelkennis deelt. Erg leerzaam en dat is precies wat ik wil, ik wil weer wat leren.
Dus als jullie tips en adviezen hebben, dan hoor ik het graag. Ik zal in dit draadje het project bijhouden.
Als de auto technisch en optisch helemaal 100% is, zal de eerste upgrade een Retrotrip zijn, misschien kuipstoelen en dan gaan we in 2008 maar inschrijven voor wat ritjes om te voelen hoe die rijdt.
Zodra ik de Daf hier heb staan zal ik wat foto's maken.
Groeten,
Dennis
Info over de inbouw van een 1.4:
http://users.edpnet.nl/antiekeradio/project_b14.htm
Voorbeeld van het flowen van een 1.4:
http://forum.volvo300club.nl/showthread.php?t=1441
Dit is wel een draadje met interessante materie voor een straatwaardige 'sportieve' Daf:
http://www.dafclub.nl/forum/view_thread ... thread=504
Net als deze over dubbele carburateur:
http://www.dafclub.nl/forum/view_thread ... thread=669
Voorlopig wil ik dat nog helemaal niet, zeker niet als je die tips leest dat het pas nut heeft als je grondig te werk gaat (met spullen van die Ed von Tongelen), maar wel leuk om te weten dat het allemaal kan.
Veerpootbrugje raden ze ook aan, dat is allemaal makkelijk te verkrijgen.