DAF, hollands glorie
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15802
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
DAF, hollands glorie
[img:433:309]http://www.racehistorie.nl/daf/pgdaf44folder1.jpg[/img]
[img:487:306]http://www.racehistorie.nl/daf/pgdaf555pook.jpg[/img]
Vergane glorie? Dacht 't niet, DAF's zijn vandaag de dag (eindelijk) weer populair. Wie afgelopen tijd bij rally's is geweest, weet hoe ervoor gejuicht wordt.
[img:464:300]http://www.racehistorie.nl/daf/rallycro ... 02-pag.jpg[/img]
Prachtige foto's kwam ik net tegen op diverse sites, met daarbij wat historie over de DAF-jes en diens (bekende) coureurs. Dat er DAF's mee streden met meer dan 180 pk in de rally cross wist ik dus niet. De F3 auto had ik een keer in het DAF museum gezien, maar ik wist niet dat ze daarmee redelijk goeie prestaties hadden neergezet.
http://www.racehistorie.nl/daf/daf_m.htm
http://www.rallydaf.nl/
http://www.dafclub.nl
P.s. Zo lijkt 'ie net op Steve McQueen
[img:358:302]http://www.racehistorie.nl/daf/daf-rall ... -2-pag.jpg[/img]
[img:209:311]http://www.grandprix-jackets.com/englis ... /steve.jpg[/img]
[img:487:306]http://www.racehistorie.nl/daf/pgdaf555pook.jpg[/img]
Vergane glorie? Dacht 't niet, DAF's zijn vandaag de dag (eindelijk) weer populair. Wie afgelopen tijd bij rally's is geweest, weet hoe ervoor gejuicht wordt.
[img:464:300]http://www.racehistorie.nl/daf/rallycro ... 02-pag.jpg[/img]
Prachtige foto's kwam ik net tegen op diverse sites, met daarbij wat historie over de DAF-jes en diens (bekende) coureurs. Dat er DAF's mee streden met meer dan 180 pk in de rally cross wist ik dus niet. De F3 auto had ik een keer in het DAF museum gezien, maar ik wist niet dat ze daarmee redelijk goeie prestaties hadden neergezet.
http://www.racehistorie.nl/daf/daf_m.htm
http://www.rallydaf.nl/
http://www.dafclub.nl
P.s. Zo lijkt 'ie net op Steve McQueen
[img:358:302]http://www.racehistorie.nl/daf/daf-rall ... -2-pag.jpg[/img]
[img:209:311]http://www.grandprix-jackets.com/englis ... /steve.jpg[/img]
- Tristan
- Berichten: 13340
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15802
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
1990 was het toen 2 schoolmaten omkwamen in een DAF, Ik kwam 1 minuut later aanrijden, vlakbij school omdat ze indruk wilde maken op een vrouwtje in een lesauto, auto raakte met een linkerwiel de stoeprand, sloeg over de kop ramde tegen een boom in de middenberm/groenstrook tolde door de lucht en viel onderste boven op de motorkap van een ford mondeo aan de andere kant van de weg er aan kwam. 1 jongen was ter plekke overleden, de ander stierf in het ziekenhuis en de derde was voor de rest van zijn leven invalide
Van die DAF was helemaal niks meer over.
Van die DAF was helemaal niks meer over.
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15802
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
De DAF 555 Coupé V8 van Hazlewood:
[img:450:367]http://img133.exs.cx/img133/4208/dafv8mp73lr3bs.jpg[/img]
1973 Tony Hazlewood (GB) DAF555coupe V8-4.4 liter
Tijdens een druk bezocht race evenement op Thruxton in Engeland vestigde Tony Hazlewood met deze zeer potente DAF het 100mph ronde record.
Geheel binnen de regels, alles was toegestaan zolang de plaats van de motor niet meer dan 1 voet afweek van de orginele fabrieks motor, had Tony zijn DAF 55 coupe aangepast.
In deze uitvoering heeft hij het seizoen 1973 en 1974 volledig uitgereden.
De techniek
Rover V8 motor met 4400cc cilinder inhoud.
Hewland hand geschakelde 6-bak.
16 inch slicks.
March F1 vering rondom.
Voorspoiler.
F1 achtervleugel op kofferbak.
555 Historie:
http://www.rallydaf.nl/DAF%20555.html
---
Mooie aanvulling door André Schoonewolf himself op het DAF forum:
[img:450:367]http://img133.exs.cx/img133/4208/dafv8mp73lr3bs.jpg[/img]
1973 Tony Hazlewood (GB) DAF555coupe V8-4.4 liter
Tijdens een druk bezocht race evenement op Thruxton in Engeland vestigde Tony Hazlewood met deze zeer potente DAF het 100mph ronde record.
Geheel binnen de regels, alles was toegestaan zolang de plaats van de motor niet meer dan 1 voet afweek van de orginele fabrieks motor, had Tony zijn DAF 55 coupe aangepast.
In deze uitvoering heeft hij het seizoen 1973 en 1974 volledig uitgereden.
De techniek
Rover V8 motor met 4400cc cilinder inhoud.
Hewland hand geschakelde 6-bak.
16 inch slicks.
March F1 vering rondom.
Voorspoiler.
F1 achtervleugel op kofferbak.
555 Historie:
http://www.rallydaf.nl/DAF%20555.html
---
Mooie aanvulling door André Schoonewolf himself op het DAF forum:
De 555 was een officieel bij de FIA aangemeld prototype. De Daf 55 5, ja officieel met spatie, was een groep 6 prototype waarvan er 4 normaal zijn gekentekend. De drie MF-en en de SE. Er waren origineel 5 coupé body's opgebouwd die eind 1969/begin 1970 op kenteken kwamen en alleen in 1970/71 werden ingezet in rallies en races.
Het project werd gestart om een ander onderstel voor de nieuwe Daf-generatie te kunnen testen. McPherson voorpoten en een starre achteras à la de Ford Escort, eigenlijk op dat moment de meest handelbare populaire kleine middenklasser. Het project ging helemaal niet om de Daf 66 maar om de grotere Daf die later als Volvo 340 het daglicht zag. De 66 werd wel voorzien van de nieuwe goedgekeurde achterwielophanging, die het 44/55 pendelgedrag weliswaar voorkwam maar het weggedrag in extreme situaties negatief beinvloedde doordat de aandrijving niet meer onafhankelijk was zoals bij de 55(100 % sper). Omdat de 66 een haastklus was werden de voorophangingen niet gewijzigd.
De voorgenomen overgang naar Volvo betekende het einde van de skelter coupé's zoals de 55 5 internationaal roem oogste. Dit omdat Volvo geen coupé in het programma wilde. De motoren van de 555 waren de z.g. "D" Gordini's in 1300 en 1440 cm3 dubbel geWeberde motoren alsook de 1559cm3 Lotus TC uit de Escort Twincam. De TC 55 5 is op foto's te herkennen door een naar voren verplaatste plastic 55 midden front. Anders paste de TC niet. Alle 55 5's hadden een F3 vario en verhoogde vario koeling. Ondanks de extra koling wilde vario nog wel eens verbranden, een van de redenen dat de 55 5 niet echt scoorde. De andere was het Gordini motorprobleem met kantelende zuigers. De rallycross Daf's zijn samengesteld uit andere componenten. Zo hadden de wagens de door Cosworth voor de Escort RS1600 ontworpen BDA motoren en de beroemde Atlas-achteras., een onverslaanbare combinatie die de Escorts aan de wereldrallytop brachten. Zie ook het prachtige Jubileumboek 'Ongekend talent' blz. 128 e.v. waar toch redelijk duidelijk wordt gemaakt dat de 555 heeft bestaan en nog bestaat.
André Schoonenwolf
- Mari Oh Oh!
- Berichten: 3055
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:58
- Locatie: Assen
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15802
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Superhumor om deze roadtest te lezen:
http://boterbloembv.nl/daf/roadtest55m.html
In die tijd was overstuur nog 'gemoedelijk' en joeg je links- en middenplakkers weg met je claxon!
Waar lees je dat nog??
http://boterbloembv.nl/daf/roadtest55m.html
In die tijd was overstuur nog 'gemoedelijk' en joeg je links- en middenplakkers weg met je claxon!
Waar lees je dat nog??
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15802
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Rallye-DAF 55
Door Rob Wiedenhoff
Van enige afstand en van opzij bezien is de "32-38 HL" zonder al te veel moeite te herkennen als een witte DAF 55 met zwarte motorkap en oranje sierstreep over het dak. Elke verdere verwantschap met bijstaande productiemodellen uit de familie van de variomatische voortbewegers moet als louter toeval worden beschouwd. De toelichtende toevoeging dat het hier gaat om een rallye-DAF "van de fabriek" (zo heet dat nu eenmaal in het vakjargon) is nog niet bij machte het door zorgvuldige handen van alle overbodige zaken ontdane wedstrijdvoertuig te plaatsen. Het is geen gewone rallye-DAF, maar een prototype. Naar woord, dat prototype. maar kenners stoeien ermee. Zonder verder In te gaan op de grilligheden van een dergelijke klasse-Indeling kan in algemene zin worden aangehouden dat dergelijke wagens in minieme aantallen worden gefabriceerd. Het wil niet zeggen dat er later méér van zullen worden vervaardigd. Veeleer is het een handige zet van fabrieken om hun wedstrijdwagens bij internationale rallyes in een niet al te grote klasse te kunnen onderbrengen. Geringe hoeveelheid is bovenal van toepassing op dit unieke specimen, voorzien van alleen het hoognodige aan uitrusting. Gevolg: een zéér luidruchtige wagen waarin variomatic en uitlaat een doet zingen, met als enig gerief kuipstoeltjes voor bestuurder en navigator, zittingen die aan de harde kant zijn óók. Meer niet. Kaler kán niet.
Van enig interieur, afgezien van die stoeltjes, is geen sprake, Bij het openen van het portier valt een immense kaalheid op. Er is geen bekleding, het raammechanisme in de portieren ligt open en bloot, de achterbank is er domweg niet en op de plaats daarvan geeft een klein luikje zonder veel omhaal toegang tot de aandrijving om eventueel wisselen van de riemen (komt zelden voor) zo snel mogelijk te kunnen uitvoeren. Je kunt helemaal tot 'achterin' kijken, tot in de kofferruimte want ook het afscheidende schot is weggehaald . . - Het instrumentarium is nog enigszins gehandhaafd: normale klokjes, extra toerenteller en voorts de gebruikelijke navigatie-apparatuur zoals tripmaster en Speedpilot. Zelfs de gebruikelijke radio van alle DAf-ralyewagens ontbreekt (Claude Laurent moest het in de Ronde van Corsica node zonder doen). Een venijnig oranje gekleurd knopje naast het dashboardkastje bedient de hoofdstroomschakelaar. Tochtgaten (in ruime mate voorhanden) zijn afgedicht met stevige stukken zwart plakband. terwijl DAF's 'reparatiebakje' op de gebruikenlijke plaats, achter de stoel van de navigator, is vastgezet: handige utensiliën als plakband. remblokjes, lampjes, zaklantaarn en dergelijke worden hierin meegevoerd. In de 'bagageruimte'; twee standaard canvaszakken waarin respectievelijk een gevarieerde hoeveelheid gereedschappen en crick, wielsleutel en een houten plankje voor het geval een wiel moet worden gewisseld, Het exterieur kenmerkt zich vooral door het ontbreken van bumpers voor en achter, door een stevige stang met twee ver- en twee breedstralers, Het lichter maker, (haal je de achterbank uit je auto dan is het al een prototype...) werd bij de afdeling experimenten van DAF niet zover doorgevoerd dat er ook polyester onderdelen werden gebruikt voor portieren en motorkap, doch de zijramen en de achterruit zijn wel degelijk in plexiglas uitgevoerd. Dat bredere velgen en banden worden gebezigd (165 SR 13) ligt voor de hand.
MOTOR
Onder de motorkap enkele opmerkelijke veranderingen. Zoals de dubbele Weber-carburateurs (DCOE, dus horizontaal) met gewijzigd spruitstuk, twee elektrische benzinepompen en ja, dat is alles. Verder is niets prototyperigs aan gedaan. Bij de STAR-rallye, Theo Koks vergezeld van bovengetekende nam met deze wagen daaraan deel, moesten telkens vragen over vermeende Gordini-motoren worden beantwoord, het begrip prototype doet nu eenmaal méèr vermoeden. De 32-83-HL moest in genoemde rallye bij de acceleratieproef op de in aanbouw zijnde E8 overigens het loodje leggen tegen enkele andere merkgenoten.
Het vermogen bedraagt 60 pk en de winst moet vooral worden gezocht in de "tussenregionen" zoals het snelheidsbereik van 80-120 kilometer pleegt te worden omgeschreven, De acceleratiecijfers zijn dan ook niet om van te gillen: van 0-80 in 12 seconden en van 0 100 in 19,61 terwijl onze roadtest van de normale DAF 55 Marathon tot de conclusie kwam dat 11,9 seconden nodig waren om van stilstand tot tachtig kilometer te komen en 20,4 tot l00, Weinig verschil dus, Wanneer de DAF eenmaal op gang is betekent het in een rallye een snelle "doordouwer" zoals onder meer zo voortreffelijk Werd bewezen door de Belg Jean-Louis Haxhe die derde werd in de berUcht-zware Acropolisrallye, De grote kracht ligt nu eenmaal niet in de acceleratie maar in het doorzetten, in het stevig-zijn en in de uitnemende wegligging. vooral berg-af. De rij-karakteristiek is ook bij dit prototype die van een licht onderstuurde wagen die soepel overgaat in goed controleerbare Overstuur waarbij vooral de montage van de Kléber Colombes V10-banden werkelijk wonderen doet. Zelden een wagen meegemaakt waarvan het verschil in stuurkarakter en wegvastheid zo veel verschilde bij het rijden op een droge en een natte weg! Wat de slijtage betreft even een herinnering aan de Marathon de la Route waarin de Klébers van de fabrieks-DAF's gedurende de 84 uren op de Nürnburgring niet behoefden te worden gewisseld....
DAF staat niet meer alleen met enkele fabriekswagens, al is het slechts nationaal, er is toch een toenemende belangstelling te constateren voor het deelnemen aan rallyes met DAF. In de laatste Sauerland-rallye en de STAR-rallye kwamen er respectievelijk veertien en elf wagens van het Eindhovense merk aan de start. Verheugende ontwikkeling, Er is nog iets.
TIEN JAAR RALLYES
Dit jaar gaat bij DAF het tiende jaar in dat aan rallyes wordt deelgenomen een fraai tweede lustrum! Met de sterk veranderende tendens in de internationale rallyewereld om meer en meer klassen voor prototypes open te stellen is het interessant naar de directe toekomst te kijken en wat DAF op deze markt zal gaan doen. Tot nu toe was voornamelijk het aankomen in zware rallyes, het behalen van klasse-overwïnningen ('DAF wint weer' is de standaard reclamespreuk) het doel waarop werd gemikt. Gaat men zich nu meer toeleggen op het behalen van goede resultaten in het algemeen klassement van grote rallyes? Dat ligt voor de hand. Al worden dergelijke veranderingen heftig ontkend. Feit is dat contract-rijder Claude Laurent autorit bij herhaling tegenover Franse journalisten heeft verklaard dat nu het wachten is op de DAF met Gordini-motor. Een logische verdere stap. Als een eerste experiment was er verleden jaar reeds een Gordini-DAF in actie te zien tijdens de training voor de Tulpenrallye. Dat men benauwd is voor voortijdige publicatie laat zich raden, want een fabriek wil liever zonder al te veel spektakel rustig experimenteren en pas bij behaald succes met het nieuws op de proppen komen. Was immers de min of meer 'gedwongen' eerste race met de formule drie-wagen door publicatie in De Telegraaf destijds niet evenzeer te voorbarig? Een DAF 55 in Groep 6 (dat wil zeggen prototype) uitvoering zal vanwege de bindingen met Renault (en de beschikbare motorruimte) zonder twijfel een wagen worden met Gordini-motor. Keus genoeg want bij Alpine in Dieppe doen ze het sinds jaar en dag met verschillende soorten motoren. Een 1440 cc-motor lijkt ideaal voor dat doel. Het overbrengen van de vele extra pk's kan worden ondervangen door een aangepaste Variomatic. In het verleden kende men ook riemen die formule drie-krachten wisten te weerstaan ... Zoiets zal het wel worden, een bom op wielen (als coupé?). Kaal zal ie waarschijnlijk ook wel zijn. En nog véél meer lawaai maken. In ieder geval hebben de liefhebbers iets nieuws tegoed bij DAF: een verrassend prototype in het jaar waarin het tienjarig bezig zijn met rallyes wordt herdacht. Afwachten maar.
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15802
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Eerdaags staat er een nieuw project voor de deur. Bedoeld voor dagelijks gebruik en de rally/rittensport.
[img:500:375]http://img229.imageshack.us/img229/7042 ... oupre1.jpg[/img]
Het is een Daf 66 Coupé met 1.4 liter blok uit de Volvo 340, oftewel het bekende Renault blokje aangepast voor de Volvo. Ton van S. had me getipt in verband met een marktplaats advertentie. Ik wilde er geen Escort Mk1 draadje van maken, met kijken-kijken-niet kopen, dus vandaar dat niet zoveel mensen hier vanaf wisten.
Al een tijdje volg ik het Daf forum en op gummen wat Daf draadjes gelezen. Eigenlijk had ik eerst helemaal voor de Daf 55 Coupé willen gaan als alternatief voor een Escort Mk1 (die ik niet kan vinden in leuke staat binnen een beperkt budget). Afgelopen jaar twee keer een leuke gezien, maar vanwege de hoeveelheid roest afgehaakt. Overigens waren dat 1100 cc-tjes, wat niet eens zo langzaam is. Best fijne blokjes icm variomatic.
Maar na lang lezen, informatie inwinnen en wennen aan de vierkantere neus van de 66 vind ik het helemaal geen slecht plan om als eerste klassieke rally auto te beginnen met een Daf 66 Coupé. De koets is best fraai, vind ik, best een geslaagd ontwerp. En het feit dat de DAF Nederlands is maakt het natuurlijk een sympathieke auto. De potentie voor de autosport is ook allang bewezen.
Dus twee weken terug wat over en weer gemaild naar de dame uit de advertentie waar Ton mee aan kwam zetten.
De aanschafwaarde van zo'n Daf 66 Coupé is laag, de vraagprijs was 1300 euro. De auto loopt nu niet en als ik de eigenaresse moet geloven is het een auto die geregeld onderhoud nodig heeft. Afgelopen jaar heeft ze 1000 euro aan onderhoud in de auto gestopt (en dat is te zien!).
In ieder geval moeten we eerst de startmotor inbouwen, want zij had een VW bus gekocht en de DAF staat maar te staan bij haar atelier. Een goede startmotor zit erbij. Ik haal de auto meteen even uit elkaar voor een grote inspectie en zal hem eerst een beurtje geven en de plekken afwerken die in de anti roest zijn gezet.
De auto is keihard, in kofferruimte, bodem, in de motorruimte, dorpels, echt nergens zijn rotte plekken. Kriksteunen en schutbord zijn prima in orde.
Alleen zitten er plekken onder de deur, maar ook die zijn niet rot. Deze moeten, kaalgemaakt en daarna afgewerkt worden. Vandaar dat de auto op mij eerlijk genoeg over kwam om een keuze te maken. Geen plamuur en andere rotzooi.
[img:500:375]http://img231.imageshack.us/img231/9902 ... up1bp4.jpg[/img]
Dit is eigenlijk de enige echt slechte plek.
De bedoeling is om eerst gewoon te gaan rijden, de auto netjes maken en dan aan de hand van de tips die ik reeds heb en de ervaringen die ik op doe, de auto in de loop der tijd op te waarderen naar mijn wensen. Een anti roest behandeling kan geen kwaad, aangezien ik er ook in de winter mee wil rijden.
Onderdelen en extra velgen/banden zitten er genoeg bij evenals een werkplaats handboek. Ze heeft een hoop verzameld de afgelopen jaren, mede dankzij een Daf die bij vrienden in Frankrijk in de tuin weg stond te rotten.
Onderdelen zijn ruim voorradig als ik alle berichten mag geloven, op marktplaats en bijvoorbeeld het dafforum.nl wordt veel aangeboden. Overal zijn wel Nederlands- en engelstalige sleutelhandboeken te vinden, dat is ook wel handig.
Dingen zoals raamrubbers schijnen echt zeldzaam te zijn, maar verder is alles wel te vinden. Voor 200 euro staat er een donor te koop op marktplaats, ook worden er vaak slopers weggegeven voor een kratje bier/bloemetje. Daar heb ik nu nog geen ruimte voor helaas.
Bij de DAF club hebben ze regelmatig in het magazijn rally koppelingen (Daf + volvo 300 koppeling in elkaar geklust) te koop, net als nog wat andere goodies die handig kunnen zijn als je sportief gaat rijden. Er zijn op het DAF forum flink wat actieve rally rijders, waaronder Ed von Tongelen, die veel van zijn geweldige sleutelkennis deelt. Erg leerzaam en dat is precies wat ik wil, ik wil weer wat leren.
Dus als jullie tips en adviezen hebben, dan hoor ik het graag. Ik zal in dit draadje het project bijhouden.
Als de auto technisch en optisch helemaal 100% is, zal de eerste upgrade een Retrotrip zijn, misschien kuipstoelen en dan gaan we in 2008 maar inschrijven voor wat ritjes om te voelen hoe die rijdt.
Zodra ik de Daf hier heb staan zal ik wat foto's maken.
Groeten,
Dennis
Info over de inbouw van een 1.4:
http://users.edpnet.nl/antiekeradio/project_b14.htm
Voorbeeld van het flowen van een 1.4:
http://forum.volvo300club.nl/showthread.php?t=1441
Dit is wel een draadje met interessante materie voor een straatwaardige 'sportieve' Daf:
http://www.dafclub.nl/forum/view_thread ... thread=504
Net als deze over dubbele carburateur:
http://www.dafclub.nl/forum/view_thread ... thread=669
Voorlopig wil ik dat nog helemaal niet, zeker niet als je die tips leest dat het pas nut heeft als je grondig te werk gaat (met spullen van die Ed von Tongelen), maar wel leuk om te weten dat het allemaal kan.
Veerpootbrugje raden ze ook aan, dat is allemaal makkelijk te verkrijgen.
[img:500:375]http://img229.imageshack.us/img229/7042 ... oupre1.jpg[/img]
Het is een Daf 66 Coupé met 1.4 liter blok uit de Volvo 340, oftewel het bekende Renault blokje aangepast voor de Volvo. Ton van S. had me getipt in verband met een marktplaats advertentie. Ik wilde er geen Escort Mk1 draadje van maken, met kijken-kijken-niet kopen, dus vandaar dat niet zoveel mensen hier vanaf wisten.
Al een tijdje volg ik het Daf forum en op gummen wat Daf draadjes gelezen. Eigenlijk had ik eerst helemaal voor de Daf 55 Coupé willen gaan als alternatief voor een Escort Mk1 (die ik niet kan vinden in leuke staat binnen een beperkt budget). Afgelopen jaar twee keer een leuke gezien, maar vanwege de hoeveelheid roest afgehaakt. Overigens waren dat 1100 cc-tjes, wat niet eens zo langzaam is. Best fijne blokjes icm variomatic.
Maar na lang lezen, informatie inwinnen en wennen aan de vierkantere neus van de 66 vind ik het helemaal geen slecht plan om als eerste klassieke rally auto te beginnen met een Daf 66 Coupé. De koets is best fraai, vind ik, best een geslaagd ontwerp. En het feit dat de DAF Nederlands is maakt het natuurlijk een sympathieke auto. De potentie voor de autosport is ook allang bewezen.
Dus twee weken terug wat over en weer gemaild naar de dame uit de advertentie waar Ton mee aan kwam zetten.
De aanschafwaarde van zo'n Daf 66 Coupé is laag, de vraagprijs was 1300 euro. De auto loopt nu niet en als ik de eigenaresse moet geloven is het een auto die geregeld onderhoud nodig heeft. Afgelopen jaar heeft ze 1000 euro aan onderhoud in de auto gestopt (en dat is te zien!).
In ieder geval moeten we eerst de startmotor inbouwen, want zij had een VW bus gekocht en de DAF staat maar te staan bij haar atelier. Een goede startmotor zit erbij. Ik haal de auto meteen even uit elkaar voor een grote inspectie en zal hem eerst een beurtje geven en de plekken afwerken die in de anti roest zijn gezet.
De auto is keihard, in kofferruimte, bodem, in de motorruimte, dorpels, echt nergens zijn rotte plekken. Kriksteunen en schutbord zijn prima in orde.
Alleen zitten er plekken onder de deur, maar ook die zijn niet rot. Deze moeten, kaalgemaakt en daarna afgewerkt worden. Vandaar dat de auto op mij eerlijk genoeg over kwam om een keuze te maken. Geen plamuur en andere rotzooi.
[img:500:375]http://img231.imageshack.us/img231/9902 ... up1bp4.jpg[/img]
Dit is eigenlijk de enige echt slechte plek.
De bedoeling is om eerst gewoon te gaan rijden, de auto netjes maken en dan aan de hand van de tips die ik reeds heb en de ervaringen die ik op doe, de auto in de loop der tijd op te waarderen naar mijn wensen. Een anti roest behandeling kan geen kwaad, aangezien ik er ook in de winter mee wil rijden.
Onderdelen en extra velgen/banden zitten er genoeg bij evenals een werkplaats handboek. Ze heeft een hoop verzameld de afgelopen jaren, mede dankzij een Daf die bij vrienden in Frankrijk in de tuin weg stond te rotten.
Onderdelen zijn ruim voorradig als ik alle berichten mag geloven, op marktplaats en bijvoorbeeld het dafforum.nl wordt veel aangeboden. Overal zijn wel Nederlands- en engelstalige sleutelhandboeken te vinden, dat is ook wel handig.
Dingen zoals raamrubbers schijnen echt zeldzaam te zijn, maar verder is alles wel te vinden. Voor 200 euro staat er een donor te koop op marktplaats, ook worden er vaak slopers weggegeven voor een kratje bier/bloemetje. Daar heb ik nu nog geen ruimte voor helaas.
Bij de DAF club hebben ze regelmatig in het magazijn rally koppelingen (Daf + volvo 300 koppeling in elkaar geklust) te koop, net als nog wat andere goodies die handig kunnen zijn als je sportief gaat rijden. Er zijn op het DAF forum flink wat actieve rally rijders, waaronder Ed von Tongelen, die veel van zijn geweldige sleutelkennis deelt. Erg leerzaam en dat is precies wat ik wil, ik wil weer wat leren.
Dus als jullie tips en adviezen hebben, dan hoor ik het graag. Ik zal in dit draadje het project bijhouden.
Als de auto technisch en optisch helemaal 100% is, zal de eerste upgrade een Retrotrip zijn, misschien kuipstoelen en dan gaan we in 2008 maar inschrijven voor wat ritjes om te voelen hoe die rijdt.
Zodra ik de Daf hier heb staan zal ik wat foto's maken.
Groeten,
Dennis
Info over de inbouw van een 1.4:
http://users.edpnet.nl/antiekeradio/project_b14.htm
Voorbeeld van het flowen van een 1.4:
http://forum.volvo300club.nl/showthread.php?t=1441
Dit is wel een draadje met interessante materie voor een straatwaardige 'sportieve' Daf:
http://www.dafclub.nl/forum/view_thread ... thread=504
Net als deze over dubbele carburateur:
http://www.dafclub.nl/forum/view_thread ... thread=669
Voorlopig wil ik dat nog helemaal niet, zeker niet als je die tips leest dat het pas nut heeft als je grondig te werk gaat (met spullen van die Ed von Tongelen), maar wel leuk om te weten dat het allemaal kan.
Veerpootbrugje raden ze ook aan, dat is allemaal makkelijk te verkrijgen.
- Niels
- Berichten: 22282
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
- Wim te Riet
- Berichten: 1628
- Lid geworden op: 21 feb 2007, 22:04
- Auto: Saab 9-3
- Locatie: Winterswijk
Leuke auto die Daf coupé! Gefeliciteerd!
London-Sydney Daf:
[img:597:518]http://www.forix.com/8w/altpower/rs-london-sydney68.jpg[/img]
Dat blijf ik toch wel heel stoer vinden...
London-Sydney Daf:
[img:597:518]http://www.forix.com/8w/altpower/rs-london-sydney68.jpg[/img]
Dat blijf ik toch wel heel stoer vinden...
- MartijnGizmo
- Berichten: 12760
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
-
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 23 sep 2007, 13:10
- Locatie: Eindhoven
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15802
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15802
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Het draadje over mijn DAF staat hier: http://www.driving-fun.com/forum/viewtopic.php?t=6980
Dan blijft dit draadje schoon. 8)
Dan blijft dit draadje schoon. 8)
- Arthur
- Berichten: 39964
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
Die het overleefd heeft is die gast van de "Berehap" toen toch.Rico v Velzen schreef:1990 was het toen 2 schoolmaten omkwamen in een DAF, Ik kwam 1 minuut later aanrijden, vlakbij school omdat ze indruk wilde maken op een vrouwtje in een lesauto, auto raakte met een linkerwiel de stoeprand, sloeg over de kop ramde tegen een boom in de middenberm/groenstrook tolde door de lucht en viel onderste boven op de motorkap van een ford mondeo aan de andere kant van de weg er aan kwam. 1 jongen was ter plekke overleden, de ander stierf in het ziekenhuis en de derde was voor de rest van zijn leven invalide
Van die DAF was helemaal niks meer over.
Kan ik me nog erg goed herrinneren, gelukkig niet gezien.
Bij de MEAO in Angelslo hè?
- TR6ME
- Berichten: 107
- Lid geworden op: 21 nov 2007, 12:42
- Locatie: Gelderland
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15802
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
- TR6ME
- Berichten: 107
- Lid geworden op: 21 nov 2007, 12:42
- Locatie: Gelderland
Nieuwe Onschatbare Klassieker is uit (12-2007): Coverstory Lancia Stratos en artikel van 5 pagina's over de fantastische Daf 555! 8) In dit artikel wordt nu eindelijk precies onthuld hoeveel er zijn gebouwd wat er van de auto's geworden is.
[img:175:248]http://www.okm.nl/assets/images/001_COVER_1207.jpg[/img]
[img:175:248]http://www.okm.nl/assets/images/001_COVER_1207.jpg[/img]
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15802
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Aantal updates over mijn Dafje: http://www.driving-fun.com/forum/viewtopic.php?t=6980
Het is nog geen 555 Replica, maar ik vermaak me er voorlopig prima mee.
Het is nog geen 555 Replica, maar ik vermaak me er voorlopig prima mee.
- Jan Speed
- Berichten: 251
- Lid geworden op: 01 mar 2006, 00:31
- Locatie: 040
eigenlijk een DAF 77... Volvo 363CS
Deze auto vond ik op een ander forum, nooit geweten dat 'ie bestond! Ik vind wel dat 'ie hier tussen mag staan.
Een Volvo 343 met PRV V6 blok (B28E), homologatiespecial bedoeld voor GrB rally. (we hebben het dan over ongeveer 1976 te zien aan het 343 1ste serie bodywork. Concurrentie: Escort MK2, Vauxhall Chevette HS2300, Sunbeam Lotus, C-Kadett GT/E, Manta, Ascona.
Leuk om te zien dat het kleurenschema van de Volvo 242GT ook op dit prototype zit.
http://www.300power.com/forum/index.php ... =694;image
363CS proto is nowadays located at the Pi Walfridson's private museum, the 363 was built because they were aiming for Group-B in rally, and they wanted to homologate 300-series with V6, but costs went skyhigh in Group-B and eventually whole Group-B was banned so only one was built.
Volvo raced the 343 (4 cilinders) with turbo engines, and 16V redblocks and won the rallycross championship also. Pi Walfridson was the driver at the Volvo who won the rallycross championship with the 343 turbo.
[img:1024:768]http://i83.photobucket.com/albums/j309/ ... ild011.jpg[/img]
Een Volvo 343 met PRV V6 blok (B28E), homologatiespecial bedoeld voor GrB rally. (we hebben het dan over ongeveer 1976 te zien aan het 343 1ste serie bodywork. Concurrentie: Escort MK2, Vauxhall Chevette HS2300, Sunbeam Lotus, C-Kadett GT/E, Manta, Ascona.
Leuk om te zien dat het kleurenschema van de Volvo 242GT ook op dit prototype zit.
http://www.300power.com/forum/index.php ... =694;image
363CS proto is nowadays located at the Pi Walfridson's private museum, the 363 was built because they were aiming for Group-B in rally, and they wanted to homologate 300-series with V6, but costs went skyhigh in Group-B and eventually whole Group-B was banned so only one was built.
Volvo raced the 343 (4 cilinders) with turbo engines, and 16V redblocks and won the rallycross championship also. Pi Walfridson was the driver at the Volvo who won the rallycross championship with the 343 turbo.
[img:1024:768]http://i83.photobucket.com/albums/j309/ ... ild011.jpg[/img]
Laatst gewijzigd door Jan Speed op 06 feb 2008, 23:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten