Restrictor vraag

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
David R.

Restrictor vraag

Bericht door David R. » 19 jun 2009, 09:45

Mijn auto is opnieuw gemapped bij Hurricane op de rollerbank. Hij begon tevens over de restrictors (34 mm op 41 mm inlaat) voor de turbo die nu aangepast worden zodat hij wat makkelijker ademhaalt. Mijn vraag nu is of dit iets uitmaakt. Ik heb 1 bar turbodruk met de restrictors. Zonder de restrictors blijft dit 1 bar. Maakt dit dan nog iets uit ?

David

Tim R

Re: Restrictor vraag

Bericht door Tim R » 19 jun 2009, 10:16

Ik zou zeggen dat de turbo dan wat eerder op druk komt, dus dat je turbogat iets kleiner wordt. Of het veel gaat maken vraag ik mij af.

Mark

Bericht door Mark » 19 jun 2009, 11:09

Gasresponse kan duidelijk verbeteren.

G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Bericht door G Kolkman » 19 jun 2009, 11:45

Lijkt me dat je die 1 bar turbodruk nu langer kunt vasthouden. Normaal gesproken zorgt zo'n restrictor ervoor dat er niet meer dan een bepaalde hoeveelheid lucht (maximaal, dus er kan simpelweg niet meer lucht naar de motor toe) beschikbaar is. Dit wordt dan gedaan om een maximum vermogen-grens te bewerkstelligen. Het kan daardoor wel zijn dat de motor riant onder z'n kunnen presteert en je ziet dan ook vaak dat dit soort motoren heel erg op low-range vermogen (veeeeel koppel dus) worden gebouwd. Rallymotoren halen op die manier tot 600 Nm uit een 2.0L.

In jouw geval zou het verwijderen (i.c.m. het correct afstellen) er voor moeten zorgen dat je de 1 bar turbodruk langer (dus tot een hoger toerental) kunt vasthouden. Meer turbodruk op hogere toerentallen = meer vermogen, plat gezegd. Kan dat laatste niet in verband met blokconstructie dan is het topvermogensvoordeel minimaal. Midrange-vermogen zal dan allicht wel kunnen stijgen (gasrespons).

Tenminste, als ik mijn theoretische motorenkennis niet al teveel heb laten wegzakken :hmmm: .

David R.

Bericht door David R. » 19 jun 2009, 12:00

G Kolkman schreef:Lijkt me dat je die 1 bar turbodruk nu langer kunt vasthouden. Normaal gesproken zorgt zo'n restrictor ervoor dat er niet meer dan een bepaalde hoeveelheid lucht (maximaal, dus er kan simpelweg niet meer lucht naar de motor toe) beschikbaar is. Dit wordt dan gedaan om een maximum vermogen-grens te bewerkstelligen. Het kan daardoor wel zijn dat de motor riant onder z'n kunnen presteert en je ziet dan ook vaak dat dit soort motoren heel erg op low-range vermogen (veeeeel koppel dus) worden gebouwd. Rallymotoren halen op die manier tot 600 Nm uit een 2.0L.

In jouw geval zou het verwijderen (i.c.m. het correct afstellen) er voor moeten zorgen dat je de 1 bar turbodruk langer (dus tot een hoger toerental) kunt vasthouden. Meer turbodruk op hogere toerentallen = meer vermogen, plat gezegd. Kan dat laatste niet in verband met blokconstructie dan is het topvermogensvoordeel minimaal. Midrange-vermogen zal dan allicht wel kunnen stijgen (gasrespons).

Tenminste, als ik mijn theoretische motorenkennis niet al teveel heb laten wegzakken :hmmm: .
Dit zou goed mogelijk kunnen zijn. Motor zat nu op ca 700 nm koppel en 450 pk (op de motor). Hij heeft dus vrij veel koppel terwijl het vermogen een beetje achterblijft. Mischien ook rijstijl aanpassen en lager op toeren houden. Max koppel zit bij 3900 rpm en max vermogen op 6000 rpm (begrenzer op 6200 rpm).

Plaats reactie