Mijn auto is opnieuw gemapped bij Hurricane op de rollerbank. Hij begon tevens over de restrictors (34 mm op 41 mm inlaat) voor de turbo die nu aangepast worden zodat hij wat makkelijker ademhaalt. Mijn vraag nu is of dit iets uitmaakt. Ik heb 1 bar turbodruk met de restrictors. Zonder de restrictors blijft dit 1 bar. Maakt dit dan nog iets uit ?
David
Restrictor vraag
- Tim R
- Berichten: 849
- Lid geworden op: 07 jun 2009, 18:52
Re: Restrictor vraag
Ik zou zeggen dat de turbo dan wat eerder op druk komt, dus dat je turbogat iets kleiner wordt. Of het veel gaat maken vraag ik mij af.
-
- Berichten: 1200
- Lid geworden op: 02 mei 2008, 16:03
Re: Restrictor vraag
Gasresponse kan duidelijk verbeteren.
- G Kolkman
- Berichten: 2636
- Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
- Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
- Locatie: Eindhoven
Re: Restrictor vraag
Lijkt me dat je die 1 bar turbodruk nu langer kunt vasthouden. Normaal gesproken zorgt zo'n restrictor ervoor dat er niet meer dan een bepaalde hoeveelheid lucht (maximaal, dus er kan simpelweg niet meer lucht naar de motor toe) beschikbaar is. Dit wordt dan gedaan om een maximum vermogen-grens te bewerkstelligen. Het kan daardoor wel zijn dat de motor riant onder z'n kunnen presteert en je ziet dan ook vaak dat dit soort motoren heel erg op low-range vermogen (veeeeel koppel dus) worden gebouwd. Rallymotoren halen op die manier tot 600 Nm uit een 2.0L.
In jouw geval zou het verwijderen (i.c.m. het correct afstellen) er voor moeten zorgen dat je de 1 bar turbodruk langer (dus tot een hoger toerental) kunt vasthouden. Meer turbodruk op hogere toerentallen = meer vermogen, plat gezegd. Kan dat laatste niet in verband met blokconstructie dan is het topvermogensvoordeel minimaal. Midrange-vermogen zal dan allicht wel kunnen stijgen (gasrespons).
Tenminste, als ik mijn theoretische motorenkennis niet al teveel heb laten wegzakken
.
In jouw geval zou het verwijderen (i.c.m. het correct afstellen) er voor moeten zorgen dat je de 1 bar turbodruk langer (dus tot een hoger toerental) kunt vasthouden. Meer turbodruk op hogere toerentallen = meer vermogen, plat gezegd. Kan dat laatste niet in verband met blokconstructie dan is het topvermogensvoordeel minimaal. Midrange-vermogen zal dan allicht wel kunnen stijgen (gasrespons).
Tenminste, als ik mijn theoretische motorenkennis niet al teveel heb laten wegzakken

- David R.
- Berichten: 867
- Lid geworden op: 11 apr 2008, 17:32
Re: Restrictor vraag
Dit zou goed mogelijk kunnen zijn. Motor zat nu op ca 700 nm koppel en 450 pk (op de motor). Hij heeft dus vrij veel koppel terwijl het vermogen een beetje achterblijft. Mischien ook rijstijl aanpassen en lager op toeren houden. Max koppel zit bij 3900 rpm en max vermogen op 6000 rpm (begrenzer op 6200 rpm).G Kolkman schreef:Lijkt me dat je die 1 bar turbodruk nu langer kunt vasthouden. Normaal gesproken zorgt zo'n restrictor ervoor dat er niet meer dan een bepaalde hoeveelheid lucht (maximaal, dus er kan simpelweg niet meer lucht naar de motor toe) beschikbaar is. Dit wordt dan gedaan om een maximum vermogen-grens te bewerkstelligen. Het kan daardoor wel zijn dat de motor riant onder z'n kunnen presteert en je ziet dan ook vaak dat dit soort motoren heel erg op low-range vermogen (veeeeel koppel dus) worden gebouwd. Rallymotoren halen op die manier tot 600 Nm uit een 2.0L.
In jouw geval zou het verwijderen (i.c.m. het correct afstellen) er voor moeten zorgen dat je de 1 bar turbodruk langer (dus tot een hoger toerental) kunt vasthouden. Meer turbodruk op hogere toerentallen = meer vermogen, plat gezegd. Kan dat laatste niet in verband met blokconstructie dan is het topvermogensvoordeel minimaal. Midrange-vermogen zal dan allicht wel kunnen stijgen (gasrespons).
Tenminste, als ik mijn theoretische motorenkennis niet al teveel heb laten wegzakken.