'Goedkoop' en vandalismeveilig pk-monster

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie

Ik wil een M en werk in een onveilige buurt. Wat rij ik?

E39 M5
21
57%
E91 330d
15
41%
E46 M3 Cabrio
1
3%

Totaal aantal stemmen: 37

wooter

'Goedkoop' en vandalismeveilig pk-monster

Bericht door wooter » 15 mei 2009, 10:15

Ik rij nu elke dag met een Ford Fiesta uit het jaar kruik op en af naar de klant, in een apart stukje Brussel. Hier valt het nog mee, maar met wat ongeluk staat de wagen 9 uren op de parking van een supermarkt, en verder weet je natuurlijk nooit waar je volgende klant gevestigd kan zijn.

Terwijl ik spaar voor een Z4 M vervanger vind ik die 60 afgesleten pk's van de Fiesta natuurlijk een ramp. Hernemingen in 3e versnelling, toerenbegrenzer op 5000tpm en dat ding jankt op de snelweg continu aan 4000tpm. Ik denk niet dat het dieseltje dit lang gaat volhouden - zo een auto is niet gemaakt om vaak en continu 120 km/u en meer te rijden.

Wat is dan zoal een velige, betrouwbare maar vooral snelle en onopvallende autobahncruiser die je dus perfect durft achterlaten op de openbare weg in twijfelachtige buurten?

Zelf kwam ik niet verder dan een E36 M3 of E39 M5. De E36 heeft als voordeel dat je het er echt niet aan ziet, maar de E39 spreekt me dan wat meer aan omdat dat ook gewoon ook binnen grand luxe is, en ik verwacht ook wel dat MdV en kind wel eens meemoeten. En 400pk. :)

Of denk ik te gek na en zal een E91 BMW 330d van 2006 even diefstal- en vandalismeveilig zijn? (ik doe 80000km per jaar).

Ik denk dat ik - als ik een afweging moet maken tussen alle kosten en opbrengsten, ik beter af ben met een 330d, en een E36 M3 racer gebruik als ik in twijfelachtige wijken moet parkeren wanneer ik de 330d doorschuif naar MdV en ik een Z 4 M als daily driver heb.

Of gewoon gek gaan, die Z4 M laten zitten en een E46 M3 cabrio regelen?

Scenario 1:
2000 BMW E39 M5 (20k), 2006 BMW Z4 M(35k)

Scenario 2:
2006 BMW E91 330d(20k), 2006 BMW Z4 M(35k)

Scenario 3:
2004 BMW E46 M3 Cabrio(30k), 2006 BMW E91 330d(20k)

Ubercool lijkt me om gewoon twee ///M's te hebben, maar taksen, verzekeringen en brandstof kost ook wat. Nu, hoe ouder de auto, hoe goedkoper de taksen dus ik zou geen slechte zaak doen met een E39 M5. Verzekering is allemaal gelijk, behalve dat de 330d waarschijnlijk een scheet goedkoper is. Eens boven de 250pk geeft men in België het vaak op qua hogere verzekeringspremies: als je je met 400pk kan doodrijden, gaat dat ook met 250pk :).

RVV

Re: 'Goedkoop' en vandalismeveilig pk-monster

Bericht door RVV » 15 mei 2009, 10:29

e91 touring zou ik verkiezen boven een e39 M5. Helemaal bij die jaarkilometrages.

Daarnaast altijd een Z4 roadster.. da's zoveel meer sportwagen dan een e46 M3 cabrio.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 15 mei 2009, 12:03

Ik denk dat je de cabrio kunt schrappen aangezien je vandalismeveilig in de titel noemt :wink: Dus de keuze tussen een E39 M5 of een 330D met 80.000km/jr dan zou ik voor de diesel gaan. Die is er voor gebouwd en je zal halverwege het jaar jezelf niet afvragen waar je in godsnaam mee bezig bent in een benzine V8 :lol: De benzine kosten gaan natuurlijk nergens over en de overige runningcosts ook niet denk ik.

GTRene

Bericht door GTRene » 15 mei 2009, 12:42

denk dat de E39 M5 de minste agressie opwekt ook voor krassers.
daarnaast uit het rijtje de meeste fun :df:

L@urens

Bericht door L@urens » 15 mei 2009, 19:07

Natuuuuuurlijk geen cabrio.
Een M wordt er door kenners wel uitgehaald.

Beter een gewone BMW die vlot genoeg is voor je.

Rupie

Bericht door Rupie » 16 mei 2009, 07:39

Vandalisme veilig en BMW gaan volgens mij niet in een zin samen, afhankelijk van in welke buurt je woont. Maar met 80k km per jaar zou ik het wel weten en dat zou geen M zijn. En dat van de Z4 M vergeten, doe dat maar niet. Een van de leukste auto's op de markt op dit moment, imho.

wooter

Bericht door wooter » 16 mei 2009, 10:20

Met dat vandalismeveilig bedoel ik ook een beetje dat een kras niet zoveel uitmaakt, en er verder niet veel diefstalwaardig is aan de wagen... Ik weet dat dat moeilijk is voor een M, maar toch... :) Voor 15k een M5 uit Duitsland halen als tweede/derde wagen doet nu ook weer niet zoveel pijn voor de BV. Ik rij nu ook met een 'beater' rond, maar die haalt volgens mij de 60pk niet meer... :)

Nu, voor bijna evenveel geld ex BTW kan ik een recentere E91 330d ophalen die zuiniger is, nog altijd genoeg vermogen heeft en alle luxe aan boord zonder dat die luxe er makkelijk uit te slopen valt. Een kras daarop is wel zuurder...

RVV

Bericht door RVV » 16 mei 2009, 12:09

Bij M moet je gewoon oppassen dat er geen schroevendraaier achter de emblemen word gezet. Die kans acht ik in achterbuurten wel wat groter.

Kasteel

Bericht door Kasteel » 16 mei 2009, 12:32

Ik zelf zou gaan voor de Z4MR en de 330d, gewoon fun en dagelijks beetje scheiden. Die M5 ga je vooraf heel makkelijk over denken ivm prijs, maar op den duur ben je er ongetwijfeld net zo weg van en zit je met 2 auto's waar je zuiniger/voorzichtiger mee bent :P; tevens zijn onderhoud/kosten natuurlijk wel wat kostbaarder bij zo'n M5.
Want als je hem echt dagelijks gebruikt en voor fun heb je een andere auto, dan is een M5 toch eigenlijk overkill voor de normale km's? E90 330d lijkt me dan echt een topper voor dagelijks, zelfs met automaatje ;).
Hoe zit het eigenlijk met bijtelling/prive gebruik in België als je auto op de zaak hebt?

wooter

Bericht door wooter » 16 mei 2009, 14:41

Rico schreef:Bij M moet je gewoon oppassen dat er geen schroevendraaier achter de emblemen word gezet. Die kans acht ik in achterbuurten wel wat groter.
Ik zou 'm zowiezo embleemloos prefereren :)
Kasteel schreef:Want als je hem echt dagelijks gebruikt en voor fun heb je een andere auto, dan is een M5 toch eigenlijk overkill voor de normale km's? E90 330d lijkt me dan echt een topper voor dagelijks, zelfs met automaatje ;).
Zowiezo zou ik dagelijks M gaan rijden want de 330d zou naderhand doorgeschoven worden naar MdV. Maar dan zit ik natuurlijk nog met een 'probleem' dat ik dan geen auto heb voor de achterbuurten :). Dan nog een M5 erbij kopen is dan misschien ook weer niet zo gek. Gaat echt voor weinig geld tegenwoordig. Maar in tussentijd hebben we nog altijd iets nodig waarbij een 330d perfect past.
Kasteel schreef:Hoe zit het eigenlijk met bijtelling/prive gebruik in België als je auto op de zaak hebt?
Een lachertje. Goed, het bedrijf mag niet alle autokosten inbrengen als kosten (tot 50% voor CO2-rijke auto's) maar dat heeft geen effect op mezelf als privepersoon. Het enige wat prive wordt aangerekend is het prive-voordeel wat gebaseerd word op een aantal privekilometers die je niet hoeft te declareren maal een bedrag gebaseerd op de fiscale pk's van je wagen. Dus ik woon en werk in hetzelfde huis, en declareer dan dat ik 5000 km prive doe (minimum aantal privekilometers) x bedrag berekend op fiscale pk's. Echt niks in vergelijking met Nederland.
bv 5000km x forfaitaire prijs per km i.f.v. het aantal PK van de wagen (bij wet vastgelegd, vb. 10 PK = 0,3107 EUR) = 1553,50€ op jaarbasis of 129,49 per maand... En dat wordt dan nog eens ingehouden van je brutoloon enzo. Moet dat eens even overleggen met de boekhouder, want heb daar nog niets van gezien en ik ben er niet zeker van dat het voor zaakvoerders identiek is :).

Rambler

Bericht door Rambler » 16 mei 2009, 15:07

Voor de Passat betaal ik 132 EUR/maand als werknemer.

Anderzijds, ook beter niet op blindstaren enkel op element auto, kreeg net weer een bonus en daar hou ik geen 45pct van over, terwijl de Nederlandse collega's een 65pct overhouden. Afhoudingen van loon ook veel hoger in Belgie dan in Nederland.

Nederland is fiscaal een uitermate auto-onvriendelijk land (BPM, bijtelling, ...) al zijn er verder wel veel autoliefhebbers in Nederland. Voor de dieren is er wel een partij maar helaas niet voor de automobilist :D

Luuk

Bericht door Luuk » 16 mei 2009, 15:53

Kasteel schreef:Ik zelf zou gaan voor de Z4MR en de 330d, gewoon fun en dagelijks beetje scheiden.
Lijkt mij ook prima! 330D is immers ook lekker snel voor een daily. :wink:

Tom

Bericht door Tom » 16 mei 2009, 16:38

Wouter
Haal die E39 M5 gewoon want dit is al het tweede of derde topic dat je erover begint :D
Je wilt em graag en zoekt nu een excuus :)

Pescatore

Bericht door Pescatore » 16 mei 2009, 20:00

wooter schreef:Ik rij nu elke dag met een Ford Fiesta uit het jaar kruik op en af naar de klant, in een apart stukje Brussel. Hier valt het nog mee, maar met wat ongeluk staat de wagen 9 uren op de parking van een supermarkt, en verder weet je natuurlijk nooit waar je volgende klant gevestigd kan zijn.
Op dit moment woon ik in Brussel centrum, parkeren is hier inderdaad niet geheel zonder gevaar. In de betere straten is het goed te doen tijdens kantooruren, daarbuiten zou ik zoveel mogelijk aan een drukkere straat parkeren ivm rondrijdende hermandad. Waar moet jij ergens zijn?

On-topic; M5 lijkt me de beste keuze. Zo'n e46 cabrio is zo opengesneden lijkt me, en optie 3 is te nieuw.

wooter

Bericht door wooter » 16 mei 2009, 21:19

Momenteel werk ik vlakbij het Westland shopping center in Anderlecht. Het val hier nog allemaal wel mee, maar als je binnendoor naar de kleine ring wilt rijden passeer je door Molenbeek... :) Met de Z4 dacht ik niet verder na omdat ik lekker kon parkeren binnen de beveiligde parkeergarages in de Europese wijken, maar als freelancer is het natuurlijk koffiedik kijken waar je volgende opdracht is. Nu, uit m'n Z4 kunnen ze toch niet veel halen, maar 1) die Z4 is nog niet voor morgen, 2) ik heb dringend terug nood aan pk's, en 3) zo een 2006 E91 steekt soms ook wel fel af tussen de franse en duitse geblutste veertiendehandse onverzekerde gebakjes in de -aparte- buurten van Brussel.

Aan de ene kant is zo een M5 natuurlijk leuk door het vermogen en de ruimte, maar aan de andere kant denk ik dat krassen en deuken me nog minder zouden doen in een M3 E36 racer, en vrouw onderweg zet met de 330d en de Z4 voor de nettere buurten hou.

Vond net een leuke M5 in Le Mansblauw net voorbij Nurenberg voor 18990 btw in, die ik ex btw kan invoeren. Is geen geld, niet :). Maar eerst een opdracht voor volgende maand vinden en wat geld krijgen voor het Z4-wrak vooraleer we beslissingen nemen.

wooter

Bericht door wooter » 18 mei 2009, 08:47

Of waarom niet gek doen en een Jaguar XJR scoren voor 17k? :) Maar een Jaguar is nu ook weer niet zo vandalismeveilig :)

Voor 19k is er zelfs een model 2004 te vinden :)

Toen ik twaalf was, vond ik Jaguars knappe auto's... Iets in me vind het jammer dat ik nog nooit een Jaguar heb gehad, hoewel hun aanbod me nu niet zo aanspreekt. Maar een XJR lijkt me wel erg geyl :D.

Peric

Bericht door Peric » 18 mei 2009, 21:04

En een E46 330D, en die laten sjippen? :)
Als daar een krasje of deuk inkomt is het niet zo heel erg.
Maar is lang niet zo in trek om een langs te lopen met een sleutel.

wooter

Bericht door wooter » 19 mei 2009, 07:23

Inderdaad, dacht ik ook al... :) Maar de E46, is die vanachter ruim genoeg voor een achterstevoren kinderstoeltje?

Bovendien wil ik MdV nog altijd in een E91 lepelen, maar zijzelf heeft me al naar wat recente MINI Clubmans gewezen... Voor 20k ben je daar ook gesteld... De MINI Cooper die ik drie daagjes heb moeten rijden vond ik maar niks, maar misschien is de Cooper S wat leuker... En wie ben ik om mijn vrouwtje haar favoriete bakje te ontzeggen als ik een Z4 M ambieer... :)

Plaats reactie