Wat voor koppeling?
-
- Berichten: 60
- Lid geworden op: 29 jun 2008, 12:29
- Locatie: Provincie Utrecht
Wat voor koppeling?
Ik wil een koppeling bestellen voor de Nissan Sunny GTI-R. Nu zit ik te twijfelen tussen een normale organic koppeling met een 40% versterkte drukgroep en een 3 puck met een 40% versterkte drukgroep.
Ik gebruik de auto niet dagelijks: Meer voor de fun.
Vermogen zou rond de 290pk moeten liggen. Heel misschien wil ik later meer vermogen, maar dit is niet zeker.
Welke koppeling zal ik nou nemen?
Ik gebruik de auto niet dagelijks: Meer voor de fun.
Vermogen zou rond de 290pk moeten liggen. Heel misschien wil ik later meer vermogen, maar dit is niet zeker.
Welke koppeling zal ik nou nemen?
- Andry
- Berichten: 894
- Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
- Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C
Re: Wat voor koppeling?
De keuze van een koppeling hangt af van het koppel ipv. vermogen. Ik zou een organisch geveerde plaat nemen met een drukgroep met een hogere klemkracht. Het voordeel is dat die zonder problemen enige slip kan hebben en een zgn. paddleclutch van gesinterd brons kan dat niet, plus dat zo'n plaat meestal star is. Een gesinterde brons plaat kan je niet rustig op laten komen, de slip die aanwezig is verbrand je materiaal. Wij reden met een Tilton 3 plaats koppeling met gesinterde bronzen 6 puck platen, maar zijn overgestapt of platen die meer slip kunnen hebben. Na 2 setjes geloofden we het wel en de andere platen hielden de bijna 900 Nm aan koppel ook.
Een koppeling is ook een veiligheidsvoorziening voor oa. de versnellingsbak en deze is zo ontworpen dat deze zwakker is. De fabrikanten kijken altijd wat de versnellingsbak aan maximaal koppel kan hebben en monteren een koppeling die zwakker is, puur om de bak te sparen . Daarom ook een geveerde plaat, die de ergste schokken opvangt bij het aangrijpen, een starre plaat vangt niets op en geeft alle schokken direkt door aan de bak wat de levensduur niet ten goede komt.
Een koppeling is ook een veiligheidsvoorziening voor jezelf en andere weggebruikers. Stel dat de motor ineens vastslaat bij bijv. 150 km uur, dan moet de koppeling breken zodat de rest van de aandrijflijn vrij kan draaien en je het voertuig kan laten uitrollen. Monteer je een koppeling die te sterk is gebeurt dit dus niet waardoor je met een volledig geblokkeerde aandrijflijn van de weg vliegt.
Een koppeling is ook een veiligheidsvoorziening voor oa. de versnellingsbak en deze is zo ontworpen dat deze zwakker is. De fabrikanten kijken altijd wat de versnellingsbak aan maximaal koppel kan hebben en monteren een koppeling die zwakker is, puur om de bak te sparen . Daarom ook een geveerde plaat, die de ergste schokken opvangt bij het aangrijpen, een starre plaat vangt niets op en geeft alle schokken direkt door aan de bak wat de levensduur niet ten goede komt.
Een koppeling is ook een veiligheidsvoorziening voor jezelf en andere weggebruikers. Stel dat de motor ineens vastslaat bij bijv. 150 km uur, dan moet de koppeling breken zodat de rest van de aandrijflijn vrij kan draaien en je het voertuig kan laten uitrollen. Monteer je een koppeling die te sterk is gebeurt dit dus niet waardoor je met een volledig geblokkeerde aandrijflijn van de weg vliegt.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Wat voor koppeling?
hey een GTI-R
heb ik er ook zeker 5 van gehad
heb nog steeds een middenstuk van de originele uitlaat liggen.
Ik heb ook ooit een Mongoose system van voor(af turbo en dikker) tot achter gehad, dat bracht power en knallen in de uitlaat
very nice, met een katlook (geen inhoud)
het max koppel ging ook met zo'n 800rpm omlaag


Ik heb ook ooit een Mongoose system van voor(af turbo en dikker) tot achter gehad, dat bracht power en knallen in de uitlaat

het max koppel ging ook met zo'n 800rpm omlaag

-
- Berichten: 60
- Lid geworden op: 29 jun 2008, 12:29
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: Wat voor koppeling?
Bedankt voor de info Andry. Keuze is gevallen op een organic exedy clutch 
@ GTRene: Ik heb ook een mongoose uitlaatsysteem. Heb deze alleen nog niet kunnen testen

@ GTRene: Ik heb ook een mongoose uitlaatsysteem. Heb deze alleen nog niet kunnen testen

- Casper
- Berichten: 1657
- Lid geworden op: 15 mar 2007, 16:03
- Locatie: Amsterdam
Re: Wat voor koppeling?
Als jij er 5 hebt gehad is de kans denk ik best aanwezig dat Mus een ex-GTRene auto in bezit heeftGTRene schreef:hey een GTI-Rheb ik er ook zeker 5 van gehad
heb nog steeds een middenstuk van de originele uitlaat liggen.
Ik heb ook ooit een Mongoose system van voor(af turbo en dikker) tot achter gehad, dat bracht power en knallen in de uitlaatvery nice, met een katlook (geen inhoud)
het max koppel ging ook met zo'n 800rpm omlaag

- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Wat voor koppeling?
Inderdaad...ben best benieuwd naar foto's en kenteken en kleur...Casper schreef:Als jij er 5 hebt gehad is de kans denk ik best aanwezig dat Mus een ex-GTRene auto in bezit heeftGTRene schreef:hey een GTI-Rheb ik er ook zeker 5 van gehad
heb nog steeds een middenstuk van de originele uitlaat liggen.
Ik heb ook ooit een Mongoose system van voor(af turbo en dikker) tot achter gehad, dat bracht power en knallen in de uitlaatvery nice, met een katlook (geen inhoud)
het max koppel ging ook met zo'n 800rpm omlaagVan die GTI-R's zijn er niet meer zoveel...
Men laatste kwam schijnbaar heel laat op kenteken 1996, een zwarte. normaal zijn ze van 1991 of 1992
men eerste was een grijze Van
2d ee zwarte
3d een rode
4d een grijze Van
5d een zwarte 1996 !
6d was weer een grijze, heb er dus 6 gehad zag ik wel

- Ar
- Berichten: 2625
- Lid geworden op: 18 aug 2007, 22:00
- Auto: Prius
Re: Wat voor koppeling?
2deurs
3deurs
4deurs
5deurs
6deurs
Je kunt beter een e gebruiken.
Wat was het kenteken van de tweede?
3deurs
4deurs
5deurs
6deurs
Je kunt beter een e gebruiken.
Wat was het kenteken van de tweede?
-
- Berichten: 60
- Lid geworden op: 29 jun 2008, 12:29
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: Wat voor koppeling?
Koppeling besteld en is onderweg.
Voordat ik de koppeling erin zet en direct daarna ga trappen: Moet de koppeling eerst "inslijten" of iets dergelijks?
Voordat ik de koppeling erin zet en direct daarna ga trappen: Moet de koppeling eerst "inslijten" of iets dergelijks?
- Casper
- Berichten: 1657
- Lid geworden op: 15 mar 2007, 16:03
- Locatie: Amsterdam
Re: Wat voor koppeling?
Is jouw Sunny een ex-GTRene?Mus schreef:Koppeling besteld en is onderweg.
Voordat ik de koppeling erin zet en direct daarna ga trappen: Moet de koppeling eerst "inslijten" of iets dergelijks?
Koppeling hoeft volgens mij niet in te slijten, maar ff rustig aan doen lijkt mij geen kwaad te kunnen...
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Wat voor koppeling?
ik heb de foto's bij de hand, de zwarte 2d was volgens mij kenteken (kan ni goed zien) RH-XJ-55 zaten toen leuke velgen onder TSW ofzo?TWS? in elk geval met blauwe dop centrale wiel moer look.Ar schreef:2deurs
3deurs
4deurs
5deurs
6deurs
Je kunt beter een e gebruiken.
Wat was het kenteken van de tweede?
Ik had deze in 1997 :banaan: zelf getuned toen


-
- Berichten: 60
- Lid geworden op: 29 jun 2008, 12:29
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: Wat voor koppeling?
Wuwhuwahuwah
Die heb ik nu in mijn bezit
Nog mensen die Caspers post kunnen bevestigen?




Die heb ik nu in mijn bezit

Nog mensen die Caspers post kunnen bevestigen?
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Wat voor koppeling?
lol, gefeliciteerd, ben wel benieuwd hoe die er nu na bijna 12 jaar geleden voor mij, er nu uitzietMus schreef:Wuwhuwahuwah![]()
![]()
![]()
![]()
Die heb ik nu in mijn bezit![]()
Nog mensen die Caspers post kunnen bevestigen?

Ik weet wel dat de standaard koppeling als je teveel koppel erop gooit en de koppeling iets te laat los laat er door kan slippen


Heb een tijd terug in men phoenixgele BMW Z3 M coupe van destijds ook een nieuwe koppeling gezet...gewoon stukkie karren niet te gek doen en goed koppelen en dan is ie klaar, dus eigenlijk gewoon ff rijden met respect

- Ar
- Berichten: 2625
- Lid geworden op: 18 aug 2007, 22:00
- Auto: Prius
Re: Wat voor koppeling?
Haha leuk zeg. Kun je een paar foto's posten ouwe?GTRene schreef: Ik had deze in 1997 :banaan: zelf getuned toendas dus al bijna 12 jaar geleden, wat gaat dat snel (leeftijd en de Sunny GTI-R)


- Max V
- Berichten: 2646
- Lid geworden op: 09 jan 2009, 16:09
- Locatie: Arnhem
Re: Wat voor koppeling?
Doe anders even een paar fotootjes van toen en nu, mooie beelden zijn dat altijd 

-
- Berichten: 60
- Lid geworden op: 29 jun 2008, 12:29
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: Wat voor koppeling?
Eerst een nieuwe koppeling, dan kunnen er een paar foto'tjes geschoten worden 8)
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Wat voor koppeling?
Ik moet de mijne dan ff inscannen, tis al 12 jaar geleden, had niet een digitaaltje en geen PC 

- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Wat voor koppeling?
Hier dan alvast mijn foto's van men beide zwarte Nissan Sunny GTI-R kenteken RH-XJ-55 (nu van mus, was mijn ex in 1997 al
)
En de NS-NZ-95 die is heel laat op kenteken gezet, geloof 1996 1ste notering, ik had de kentekenplaat vol geboord met 9mm gaten
(Uzi)
was voor extra koeling van de oliekoeleiding die daarachter zat en door de brede NL plaat helemaal bedekt werd
dus gaten geboord
als je de foto aanklikt dan kun je het wel zien.

benieuwd hoe de kar nu is na al die tijd.

En de NS-NZ-95 die is heel laat op kenteken gezet, geloof 1996 1ste notering, ik had de kentekenplaat vol geboord met 9mm gaten

was voor extra koeling van de oliekoeleiding die daarachter zat en door de brede NL plaat helemaal bedekt werd


als je de foto aanklikt dan kun je het wel zien.
benieuwd hoe de kar nu is na al die tijd.
- Niels
- Berichten: 22505
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Wat voor koppeling?
Gewoon monteren en gaan :banaan:Mus schreef: Nog mensen die Caspers post kunnen bevestigen?
-
- Berichten: 60
- Lid geworden op: 29 jun 2008, 12:29
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: Wat voor koppeling?
Gaat helaas niet, want die ##@$#@!%#%$ lijers hebben mij de verkeerde koppeling verstuurd
Of hij is onderweg verwisseld met een andere
Snap ook niet waarom ze het naar mij sturen terwijl er een heel ander adres op staat













- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Wat voor koppeling?
klote zeg...maar euh, lijkt je auto nog op de foto uit 1997 hierboven toen ik hem had?Mus schreef:Gaat helaas niet, want die ##@$#@!%#%$ lijers hebben mij de verkeerde koppeling verstuurd![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Of hij is onderweg verwisseld met een andere
![]()
Snap ook niet waarom ze het naar mij sturen terwijl er een heel ander adres op staat
![]()
- Ar
- Berichten: 2625
- Lid geworden op: 18 aug 2007, 22:00
- Auto: Prius
Re: Wat voor koppeling?
Grotendeels wat ik van de foto op kan maken ziet de auto er hetzelfde uit. Het zijn niet dezelfde velgen meer.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Wat voor koppeling?
ow, wacht eens, dan heb ik dat wel gezien en destijds een foto van gemaakt, stond ie een keer op een jappendag op Assen TTAr schreef:Grotendeels wat ik van de foto op kan maken ziet de auto er hetzelfde uit. Het zijn niet dezelfde velgen meer.

-
- Berichten: 60
- Lid geworden op: 29 jun 2008, 12:29
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: Wat voor koppeling?
Zowat hetzelfde, alleen zitten er nu andere velgen op, witte knipperlichten, FMIC erop. Voor zover niet veel anders als ik het zo zie.
-
- Berichten: 15240
- Lid geworden op: 09 jun 2007, 02:13
- Locatie: Niet ver van Zandvoort
Re: Wat voor koppeling?
grappig, kleine wereld...
aan de andere kant, de kans dat IEMAND op dit forum in een ex van gtrené zou rijden is volgens mij best aanzienlijk
aan de andere kant, de kans dat IEMAND op dit forum in een ex van gtrené zou rijden is volgens mij best aanzienlijk

- Ar
- Berichten: 2625
- Lid geworden op: 18 aug 2007, 22:00
- Auto: Prius
Re: Wat voor koppeling?
Het is nogal een slechte GSM foto, maar ik vond het leuk om te zien.
Hoe wil je een koppeling snel vervangen? Dat doe je natuurlijk met vier man(incl. mijn broer). Ik ben een twee keer langs geweest en keek toe als vijfde.
Het was veel werk bij deze auto. De auto heeft een hoop (motor)steunen die los moesten. De complete front is gedemonteerd: bumper, FMIC, oliekoeler(dacht het ook), radiateur, bumperbalk, verder de aandrijfasen enz..
Olie, filter, bakolie, koelvloeistof en nog een paar dingen zijn meteen ook maar vervangen.

Hoe wil je een koppeling snel vervangen? Dat doe je natuurlijk met vier man(incl. mijn broer). Ik ben een twee keer langs geweest en keek toe als vijfde.

Het was veel werk bij deze auto. De auto heeft een hoop (motor)steunen die los moesten. De complete front is gedemonteerd: bumper, FMIC, oliekoeler(dacht het ook), radiateur, bumperbalk, verder de aandrijfasen enz..
Olie, filter, bakolie, koelvloeistof en nog een paar dingen zijn meteen ook maar vervangen.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast