Wat voor koppeling?

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Mus

Wat voor koppeling?

Bericht door Mus » 17 mar 2009, 19:35

Ik wil een koppeling bestellen voor de Nissan Sunny GTI-R. Nu zit ik te twijfelen tussen een normale organic koppeling met een 40% versterkte drukgroep en een 3 puck met een 40% versterkte drukgroep.

Ik gebruik de auto niet dagelijks: Meer voor de fun.

Vermogen zou rond de 290pk moeten liggen. Heel misschien wil ik later meer vermogen, maar dit is niet zeker.

Welke koppeling zal ik nou nemen?

Andry
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Re: Wat voor koppeling?

Bericht door Andry » 17 mar 2009, 21:44

De keuze van een koppeling hangt af van het koppel ipv. vermogen. Ik zou een organisch geveerde plaat nemen met een drukgroep met een hogere klemkracht. Het voordeel is dat die zonder problemen enige slip kan hebben en een zgn. paddleclutch van gesinterd brons kan dat niet, plus dat zo'n plaat meestal star is. Een gesinterde brons plaat kan je niet rustig op laten komen, de slip die aanwezig is verbrand je materiaal. Wij reden met een Tilton 3 plaats koppeling met gesinterde bronzen 6 puck platen, maar zijn overgestapt of platen die meer slip kunnen hebben. Na 2 setjes geloofden we het wel en de andere platen hielden de bijna 900 Nm aan koppel ook.

Een koppeling is ook een veiligheidsvoorziening voor oa. de versnellingsbak en deze is zo ontworpen dat deze zwakker is. De fabrikanten kijken altijd wat de versnellingsbak aan maximaal koppel kan hebben en monteren een koppeling die zwakker is, puur om de bak te sparen . Daarom ook een geveerde plaat, die de ergste schokken opvangt bij het aangrijpen, een starre plaat vangt niets op en geeft alle schokken direkt door aan de bak wat de levensduur niet ten goede komt.

Een koppeling is ook een veiligheidsvoorziening voor jezelf en andere weggebruikers. Stel dat de motor ineens vastslaat bij bijv. 150 km uur, dan moet de koppeling breken zodat de rest van de aandrijflijn vrij kan draaien en je het voertuig kan laten uitrollen. Monteer je een koppeling die te sterk is gebeurt dit dus niet waardoor je met een volledig geblokkeerde aandrijflijn van de weg vliegt.

GTRene

Bericht door GTRene » 17 mar 2009, 23:35

hey een GTI-R :thumbup: heb ik er ook zeker 5 van gehad :df: heb nog steeds een middenstuk van de originele uitlaat liggen.

Ik heb ook ooit een Mongoose system van voor(af turbo en dikker) tot achter gehad, dat bracht power en knallen in de uitlaat :mrgreen: very nice, met een katlook (geen inhoud)
het max koppel ging ook met zo'n 800rpm omlaag :thumbup:

Mus

Bericht door Mus » 18 mar 2009, 09:32

Bedankt voor de info Andry. Keuze is gevallen op een organic exedy clutch :)

@ GTRene: Ik heb ook een mongoose uitlaatsysteem. Heb deze alleen nog niet kunnen testen :mrgreen:

Casper

Bericht door Casper » 18 mar 2009, 09:58

GTRene schreef:hey een GTI-R :thumbup: heb ik er ook zeker 5 van gehad :df: heb nog steeds een middenstuk van de originele uitlaat liggen.

Ik heb ook ooit een Mongoose system van voor(af turbo en dikker) tot achter gehad, dat bracht power en knallen in de uitlaat :mrgreen: very nice, met een katlook (geen inhoud)
Als jij er 5 hebt gehad is de kans denk ik best aanwezig dat Mus een ex-GTRene auto in bezit heeft :mrgreen: Van die GTI-R's zijn er niet meer zoveel...

GTRene

Bericht door GTRene » 18 mar 2009, 11:00

Casper schreef:
GTRene schreef:hey een GTI-R :thumbup: heb ik er ook zeker 5 van gehad :df: heb nog steeds een middenstuk van de originele uitlaat liggen.

Als jij er 5 hebt gehad is de kans denk ik best aanwezig dat Mus een ex-GTRene auto in bezit heeft :mrgreen: Van die GTI-R's zijn er niet meer zoveel...
Inderdaad...ben best benieuwd naar foto's en kenteken en kleur...
Men laatste kwam schijnbaar heel laat op kenteken 1996, een zwarte. normaal zijn ze van 1991 of 1992

men eerste was een grijze Van
2d ee zwarte
3d een rode
4d een grijze Van
5d een zwarte 1996 !
6d was weer een grijze, heb er dus 6 gehad zag ik wel :lol:

Ar
Auto: Prius

Bericht door Ar » 18 mar 2009, 14:16

2deurs
3deurs
4deurs
5deurs
6deurs

Je kunt beter een e gebruiken.

Wat was het kenteken van de tweede?

Mus

Bericht door Mus » 24 mar 2009, 12:14

Koppeling besteld en is onderweg.

Voordat ik de koppeling erin zet en direct daarna ga trappen: Moet de koppeling eerst "inslijten" of iets dergelijks?

Casper

Bericht door Casper » 24 mar 2009, 18:30

Mus schreef:Koppeling besteld en is onderweg.

Voordat ik de koppeling erin zet en direct daarna ga trappen: Moet de koppeling eerst "inslijten" of iets dergelijks?
Is jouw Sunny een ex-GTRene?

Koppeling hoeft volgens mij niet in te slijten, maar ff rustig aan doen lijkt mij geen kwaad te kunnen...

GTRene

Bericht door GTRene » 24 mar 2009, 18:52

Ar schreef:2deurs
3deurs
4deurs
5deurs
6deurs

Je kunt beter een e gebruiken.

Wat was het kenteken van de tweede?
ik heb de foto's bij de hand, de zwarte 2d was volgens mij kenteken (kan ni goed zien) RH-XJ-55 zaten toen leuke velgen onder TSW ofzo?TWS? in elk geval met blauwe dop centrale wiel moer look.
Ik had deze in 1997 :banaan: zelf getuned toen :lol: das dus al bijna 12 jaar geleden, wat gaat dat snel (leeftijd en de Sunny GTI-R) :bag:

Mus

Bericht door Mus » 24 mar 2009, 19:07

Wuwhuwahuwah :shock: :shock: :D :D

Die heb ik nu in mijn bezit :mrgreen:

Nog mensen die Caspers post kunnen bevestigen?

GTRene

Bericht door GTRene » 24 mar 2009, 19:22

Mus schreef:Wuwhuwahuwah :shock: :shock: :D :D

Die heb ik nu in mijn bezit :mrgreen:

Nog mensen die Caspers post kunnen bevestigen?
lol, gefeliciteerd, ben wel benieuwd hoe die er nu na bijna 12 jaar geleden voor mij, er nu uitziet :mrgreen:
Ik weet wel dat de standaard koppeling als je teveel koppel erop gooit en de koppeling iets te laat los laat er door kan slippen :mrgreen: en dan stinkt het ff, echter daarna werkt ie weer als vanouds :thumbup:
Heb een tijd terug in men phoenixgele BMW Z3 M coupe van destijds ook een nieuwe koppeling gezet...gewoon stukkie karren niet te gek doen en goed koppelen en dan is ie klaar, dus eigenlijk gewoon ff rijden met respect :mrgreen:

Ar

Bericht door Ar » 24 mar 2009, 20:16

GTRene schreef: Ik had deze in 1997 :banaan: zelf getuned toen :lol: das dus al bijna 12 jaar geleden, wat gaat dat snel (leeftijd en de Sunny GTI-R) :bag:
Haha leuk zeg. Kun je een paar foto's posten ouwe? :bag: :mrgreen:

Max V

Bericht door Max V » 24 mar 2009, 21:58

Doe anders even een paar fotootjes van toen en nu, mooie beelden zijn dat altijd :D

Mus

Bericht door Mus » 24 mar 2009, 22:28

Eerst een nieuwe koppeling, dan kunnen er een paar foto'tjes geschoten worden 8)

GTRene

Bericht door GTRene » 25 mar 2009, 00:04

Ik moet de mijne dan ff inscannen, tis al 12 jaar geleden, had niet een digitaaltje en geen PC :mrgreen:

GTRene

Bericht door GTRene » 25 mar 2009, 13:35

Hier dan alvast mijn foto's van men beide zwarte Nissan Sunny GTI-R kenteken RH-XJ-55 (nu van mus, was mijn ex in 1997 al :mrgreen: )
En de NS-NZ-95 die is heel laat op kenteken gezet, geloof 1996 1ste notering, ik had de kentekenplaat vol geboord met 9mm gaten :lol: (Uzi)
was voor extra koeling van de oliekoeleiding die daarachter zat en door de brede NL plaat helemaal bedekt werd :? dus gaten geboord :lol:
als je de foto aanklikt dan kun je het wel zien.

Afbeelding

benieuwd hoe de kar nu is na al die tijd.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 25 mar 2009, 15:42

Mus schreef: Nog mensen die Caspers post kunnen bevestigen?
Gewoon monteren en gaan :banaan:

Mus

Bericht door Mus » 25 mar 2009, 16:03

Gaat helaas niet, want die ##@$#@!%#%$ lijers hebben mij de verkeerde koppeling verstuurd :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: Of hij is onderweg verwisseld met een andere :evil: :evil: Snap ook niet waarom ze het naar mij sturen terwijl er een heel ander adres op staat :evil: :evil:

GTRene

Bericht door GTRene » 25 mar 2009, 17:52

Mus schreef:Gaat helaas niet, want die ##@$#@!%#%$ lijers hebben mij de verkeerde koppeling verstuurd :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: Of hij is onderweg verwisseld met een andere :evil: :evil: Snap ook niet waarom ze het naar mij sturen terwijl er een heel ander adres op staat :evil: :evil:
klote zeg...maar euh, lijkt je auto nog op de foto uit 1997 hierboven toen ik hem had?

Ar

Bericht door Ar » 25 mar 2009, 19:39

Grotendeels wat ik van de foto op kan maken ziet de auto er hetzelfde uit. Het zijn niet dezelfde velgen meer.

GTRene

Bericht door GTRene » 25 mar 2009, 20:10

Ar schreef:Grotendeels wat ik van de foto op kan maken ziet de auto er hetzelfde uit. Het zijn niet dezelfde velgen meer.
ow, wacht eens, dan heb ik dat wel gezien en destijds een foto van gemaakt, stond ie een keer op een jappendag op Assen TT :mrgreen: was iets bruter voor zover ik me kan herinneren...ah, foto's gevonden...zaten inderdaad wat grove velgen onder toen die wat naar buiten bolden10 gaats 5 grote en 5 kleinere. heb daar 2 foto's van, stond ie naast een CRX

Mus

Bericht door Mus » 26 mar 2009, 00:59

Zowat hetzelfde, alleen zitten er nu andere velgen op, witte knipperlichten, FMIC erop. Voor zover niet veel anders als ik het zo zie.

Metchu

Bericht door Metchu » 26 mar 2009, 01:19

grappig, kleine wereld...

aan de andere kant, de kans dat IEMAND op dit forum in een ex van gtrené zou rijden is volgens mij best aanzienlijk :mrgreen:

Ar

Bericht door Ar » 11 apr 2009, 23:39

Het is nogal een slechte GSM foto, maar ik vond het leuk om te zien.
Hoe wil je een koppeling snel vervangen? Dat doe je natuurlijk met vier man(incl. mijn broer). Ik ben een twee keer langs geweest en keek toe als vijfde. :mrgreen:

Het was veel werk bij deze auto. De auto heeft een hoop (motor)steunen die los moesten. De complete front is gedemonteerd: bumper, FMIC, oliekoeler(dacht het ook), radiateur, bumperbalk, verder de aandrijfasen enz..
Olie, filter, bakolie, koelvloeistof en nog een paar dingen zijn meteen ook maar vervangen.

Afbeelding

Plaats reactie