Remklauw reviseren

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie

Achterremzuiger zit vast. Wat zouden jullie doen

1) Beide klauwen reviseren, je hebt het toch los
17
94%
2) Alleen de klauw die niet gangbaar is
1
6%
 
Totaal aantal stemmen: 18

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7750
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Remklauw reviseren

Bericht door Tim N » 10 mar 2009, 08:40

Mijn geliefde E30 heeft zijn rechter achtercylinder gecorodeerd, hierdoor kan deze niet meer geheel teruggedrukt worden in de klauw.
Nu wil ik dus mijn remklauw reviseren. Is het dan wijsheid om de klauw linksachter gelijk ook te reviseren (ook al is deze volledig gangbaar)

Theoretisch zou dus alleen rechtsachter gereviseerd moeten worden.
Maar wat is wijsheid, het blijven toch je remmen?
Beide klauwen reviseren als je toch bezig bent, of alleen de klauw die vastzit?

(edit taalfoutje)
Laatst gewijzigd door Tim N op 10 mar 2009, 11:20, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
RobS
Berichten: 3560
Lid geworden op: 01 feb 2007, 22:11
Locatie: Brabant

Re: Remklauw reviceren

Bericht door RobS » 10 mar 2009, 08:50

Gewoon beide klauwen doen! Anders zit je over 500km met hetzelfde probleem aan de andere kant.

Roman S.
Berichten: 708
Lid geworden op: 22 jun 2008, 16:47

Re: Remklauw reviceren

Bericht door Roman S. » 10 mar 2009, 08:52

Persoonlijk zou ik beide klauwen meteen doen. Als je bijv. tijdsnood oid hebt is het natuurlijk mogelijk alleen de desbetreffende klauw te doen.. is die niet zo dan zou ik meteen beide klauwen doen.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40223
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Remklauw reviceren

Bericht door Knot » 10 mar 2009, 10:20

Zijn toch zat DIY guides voor en kits te bestellen met rubbertjes en kleinmateriaal etc?

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7750
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: Remklauw reviceren

Bericht door Tim N » 10 mar 2009, 10:51

Zeker, die heb ik ook besteld voor beide klauwen.

Was gewoon benieuwd naar de mening van anderen op deze kwestie.

Gebruikersavatar
Remko
Berichten: 401
Lid geworden op: 16 jun 2008, 09:40
Locatie: Frl

Re: Remklauw reviseren

Bericht door Remko » 10 mar 2009, 12:44

Toevallig bleef de zuiger van mijn remklauw rechtsachter ook hangen (325i touring 1988). Na demontage van de klauw lukte het zelfs niet om de zuiger terug te werken met een lijmtang. Ik heb een gebruikte set van een 316i touring van 1994 gekocht en gemonteerd. Ik ben nog niet helemaal zeker van de exacte gelijkheid van de oude en de nieuwe klauwen. Er blijft nu 1 mm. schroefdraad van de remslang zichtbaar na het vastdraaien van de remslang in de remklauw. Op zich vreemd maar misschien is de specificatie net even gewijzigd in 6 jaar productietijd.

Wat betreft revisie; het is toch meer gangbaar maken en opnieuw afdichten. Ik ben benieuwd naar het resultaat.

http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... =7&t=13942" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7750
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: Remklauw reviseren

Bericht door Tim N » 10 mar 2009, 20:27

Ik ga de rubbers vervangen en ook de zuiger zelf vervangen.
Voor wat betreft de uitstekende schroefdraad, dat heb ik ook met de std klauwen.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40223
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Remklauw reviseren

Bericht door Knot » 10 mar 2009, 20:39

Is daar eigenlijk een richtlijn voor, na zoveel jaar (lees 1988 etc), met als voorbeeld 15 jaar ofzo buitenstaan en 2 ton rijden.

erwin20vt
Berichten: 800
Lid geworden op: 22 apr 2007, 23:13

Re: Remklauw reviseren

Bericht door erwin20vt » 10 mar 2009, 22:10

Daar is geen richtlijn voor, wel is de ene auto er meer gevoellig voor als de andere...
en verder is het belangrijk dat de remvloeistof optijd v.v wordt (trekt vocht aan dus roest in de klauw)

verder gewoon goed gangbaar houden met de onderhoudsbeurten!

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40223
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Remklauw reviseren

Bericht door Knot » 02 sep 2010, 12:35

Iemand nog ff snelle tips waarom bij de E36 328i de buitenste blokken harder gaan dan de binnenste terwijl de zuiger juist aan de binnenkant zit?

Bracket grondig schoonmaken met de staalborstel?
Zuiger invetten met wd40 en paar keer heen en weer halen?

Zonde om steeds halve HT10 blokken weg te gooien gezien de set over de 200 kost.

erwin20vt
Berichten: 800
Lid geworden op: 22 apr 2007, 23:13

Re: Remklauw reviseren

Bericht door erwin20vt » 02 sep 2010, 18:09

Als de buitenste blokken veel harder slijten, zitten meestal de geleiders van de remklauw vast of gaan zwaar..

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Remklauw reviseren

Bericht door GTRene » 02 sep 2010, 18:43

Knot schreef:Iemand nog ff snelle tips waarom bij de E36 328i de buitenste blokken harder gaan dan de binnenste terwijl de zuiger juist aan de binnenkant zit?

Bracket grondig schoonmaken met de staalborstel?
Zuiger invetten met wd40 en paar keer heen en weer halen?

Zonde om steeds halve HT10 blokken weg te gooien gezien de set over de 200 kost.
je moet soms goed kijken, maar een staalborstel is vaak niet genoeg...ik schraap vaak over die vlakke stukken heen met een beitel (niet rammen natuurlijk maar egaliseren veelal harde aanslag daar) dus krabbe al de delen waar de geleider over gaat...dan wat staalborstel en dan hoge druk schoonblazen en stof happen (masker op)
en dan insmeren met een beetje kopervet :thumbup: (niet op de schijf :mrgreen: )

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40223
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Remklauw reviseren

Bericht door Knot » 02 sep 2010, 20:24

Zal de boel zondag eens mooi schoontikken, borstelen en spuiten.

Voor lopende delen invetten gebruik ik grafietvet (dat witte), zou beter tegen hitte bestand zijn. Beetje op het blok en de geleider en haakjes van de remblokken boven en onder.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Remklauw reviseren

Bericht door GTRene » 02 sep 2010, 20:50

ik ken dat witte grafietvert niet, maar zal wel oke zijn :D
je kan zelfs zonder vet, als de blokjes maar vrij makkelijk gangbaar zijn...
heel soms kan het ook in het schuifgedeelte van de klauw/houder liggen, die moet ook redelijk gangbaar zijn, maja dat merk je wel, als je hem redelijk heen en weer kan schuiven zal ie wel oke zijn...zie het gedeelte nr 2 die delen waar 1 aan gedraaid word, maar die gaan volgens mij niet snel kaduk als je alles er nog bij hebt qua afsluitdopjes e.d. tegen vocht (7 en 12)

Afbeelding

Gebruikersavatar
G Kolkman
Berichten: 2636
Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
Locatie: Eindhoven

Re: Remklauw reviseren

Bericht door G Kolkman » 03 sep 2010, 13:00

diameter verschil in klauw misschien? binnenkant krijgt druk van zuiger, buitenkant van de 'klauw, waarvan de diameter net even groter is (en de absolute kracht dus ook).

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40223
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Remklauw reviseren

Bericht door Knot » 03 sep 2010, 13:06

Op straat merk je dat niet als je er 30.000km met de blokken doet maar als je met de HT10 op de vooras 2 trackdays rijdt om het kaal te krijgen pakt het anders uit.. in mijn geval dan.

Zondag kijken of ik de boel open kan maken op mn gemak, zonnetje, biertje erbij.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Remklauw reviseren

Bericht door GTRene » 03 sep 2010, 13:28

misschien moet jij ook aan de DS3000 :mrgreen:
perfecte pasvorm (althans voor mijn standaard M klauwen) :thumbup:

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40223
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Remklauw reviseren

Bericht door Knot » 03 sep 2010, 13:53

Die HT10 doen het prima hoor, even rond maken de randjes en dan kijken of de ATE schijven de 2e set kunnen hebben.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Remklauw reviseren

Bericht door GTRene » 03 sep 2010, 13:59

doe ik ook altijd, de scherpe randjes eerst eraf schuren of vijlen.

welke remschijven voor OEM gebruik zijn eigenlijk het beste als je dealert spul te duur vind :hmmm:
ik wil best kosten besparen als het kan maar moet niet minder spul zijn natuurlijk 8)

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40223
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Remklauw reviseren

Bericht door Knot » 03 sep 2010, 14:03

ATE powerdiscs doen het op mijn E36 altijd prima. Voor de M5 ga ik straks die ATE halen die Tijs gepost had.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten