Remklauw reviseren
- Tim N
- Berichten: 7750
- Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37
Remklauw reviseren
Mijn geliefde E30 heeft zijn rechter achtercylinder gecorodeerd, hierdoor kan deze niet meer geheel teruggedrukt worden in de klauw.
Nu wil ik dus mijn remklauw reviseren. Is het dan wijsheid om de klauw linksachter gelijk ook te reviseren (ook al is deze volledig gangbaar)
Theoretisch zou dus alleen rechtsachter gereviseerd moeten worden.
Maar wat is wijsheid, het blijven toch je remmen?
Beide klauwen reviseren als je toch bezig bent, of alleen de klauw die vastzit?
(edit taalfoutje)
Nu wil ik dus mijn remklauw reviseren. Is het dan wijsheid om de klauw linksachter gelijk ook te reviseren (ook al is deze volledig gangbaar)
Theoretisch zou dus alleen rechtsachter gereviseerd moeten worden.
Maar wat is wijsheid, het blijven toch je remmen?
Beide klauwen reviseren als je toch bezig bent, of alleen de klauw die vastzit?
(edit taalfoutje)
Laatst gewijzigd door Tim N op 10 mar 2009, 11:20, 2 keer totaal gewijzigd.
- RobS
- Berichten: 3560
- Lid geworden op: 01 feb 2007, 22:11
- Locatie: Brabant
Re: Remklauw reviceren
Gewoon beide klauwen doen! Anders zit je over 500km met hetzelfde probleem aan de andere kant.
-
- Berichten: 708
- Lid geworden op: 22 jun 2008, 16:47
Re: Remklauw reviceren
Persoonlijk zou ik beide klauwen meteen doen. Als je bijv. tijdsnood oid hebt is het natuurlijk mogelijk alleen de desbetreffende klauw te doen.. is die niet zo dan zou ik meteen beide klauwen doen.
- Knot
- Berichten: 40228
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Remklauw reviceren
Zijn toch zat DIY guides voor en kits te bestellen met rubbertjes en kleinmateriaal etc?
- Tim N
- Berichten: 7750
- Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37
Re: Remklauw reviceren
Zeker, die heb ik ook besteld voor beide klauwen.
Was gewoon benieuwd naar de mening van anderen op deze kwestie.
Was gewoon benieuwd naar de mening van anderen op deze kwestie.
- Remko
- Berichten: 401
- Lid geworden op: 16 jun 2008, 09:40
- Locatie: Frl
Re: Remklauw reviseren
Toevallig bleef de zuiger van mijn remklauw rechtsachter ook hangen (325i touring 1988). Na demontage van de klauw lukte het zelfs niet om de zuiger terug te werken met een lijmtang. Ik heb een gebruikte set van een 316i touring van 1994 gekocht en gemonteerd. Ik ben nog niet helemaal zeker van de exacte gelijkheid van de oude en de nieuwe klauwen. Er blijft nu 1 mm. schroefdraad van de remslang zichtbaar na het vastdraaien van de remslang in de remklauw. Op zich vreemd maar misschien is de specificatie net even gewijzigd in 6 jaar productietijd.
Wat betreft revisie; het is toch meer gangbaar maken en opnieuw afdichten. Ik ben benieuwd naar het resultaat.
http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... =7&t=13942" onclick="window.open(this.href);return false;
Wat betreft revisie; het is toch meer gangbaar maken en opnieuw afdichten. Ik ben benieuwd naar het resultaat.
http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... =7&t=13942" onclick="window.open(this.href);return false;
- Tim N
- Berichten: 7750
- Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37
Re: Remklauw reviseren
Ik ga de rubbers vervangen en ook de zuiger zelf vervangen.
Voor wat betreft de uitstekende schroefdraad, dat heb ik ook met de std klauwen.
Voor wat betreft de uitstekende schroefdraad, dat heb ik ook met de std klauwen.
- Knot
- Berichten: 40228
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Remklauw reviseren
Is daar eigenlijk een richtlijn voor, na zoveel jaar (lees 1988 etc), met als voorbeeld 15 jaar ofzo buitenstaan en 2 ton rijden.
-
Online
- Berichten: 800
- Lid geworden op: 22 apr 2007, 23:13
Re: Remklauw reviseren
Daar is geen richtlijn voor, wel is de ene auto er meer gevoellig voor als de andere...
en verder is het belangrijk dat de remvloeistof optijd v.v wordt (trekt vocht aan dus roest in de klauw)
verder gewoon goed gangbaar houden met de onderhoudsbeurten!
en verder is het belangrijk dat de remvloeistof optijd v.v wordt (trekt vocht aan dus roest in de klauw)
verder gewoon goed gangbaar houden met de onderhoudsbeurten!
- Knot
- Berichten: 40228
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Remklauw reviseren
Iemand nog ff snelle tips waarom bij de E36 328i de buitenste blokken harder gaan dan de binnenste terwijl de zuiger juist aan de binnenkant zit?
Bracket grondig schoonmaken met de staalborstel?
Zuiger invetten met wd40 en paar keer heen en weer halen?
Zonde om steeds halve HT10 blokken weg te gooien gezien de set over de 200 kost.
Bracket grondig schoonmaken met de staalborstel?
Zuiger invetten met wd40 en paar keer heen en weer halen?
Zonde om steeds halve HT10 blokken weg te gooien gezien de set over de 200 kost.
-
Online
- Berichten: 800
- Lid geworden op: 22 apr 2007, 23:13
Re: Remklauw reviseren
Als de buitenste blokken veel harder slijten, zitten meestal de geleiders van de remklauw vast of gaan zwaar..
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Remklauw reviseren
je moet soms goed kijken, maar een staalborstel is vaak niet genoeg...ik schraap vaak over die vlakke stukken heen met een beitel (niet rammen natuurlijk maar egaliseren veelal harde aanslag daar) dus krabbe al de delen waar de geleider over gaat...dan wat staalborstel en dan hoge druk schoonblazen en stof happen (masker op)Knot schreef:Iemand nog ff snelle tips waarom bij de E36 328i de buitenste blokken harder gaan dan de binnenste terwijl de zuiger juist aan de binnenkant zit?
Bracket grondig schoonmaken met de staalborstel?
Zuiger invetten met wd40 en paar keer heen en weer halen?
Zonde om steeds halve HT10 blokken weg te gooien gezien de set over de 200 kost.
en dan insmeren met een beetje kopervet


- Knot
- Berichten: 40228
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Remklauw reviseren
Zal de boel zondag eens mooi schoontikken, borstelen en spuiten.
Voor lopende delen invetten gebruik ik grafietvet (dat witte), zou beter tegen hitte bestand zijn. Beetje op het blok en de geleider en haakjes van de remblokken boven en onder.
Voor lopende delen invetten gebruik ik grafietvet (dat witte), zou beter tegen hitte bestand zijn. Beetje op het blok en de geleider en haakjes van de remblokken boven en onder.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Remklauw reviseren
ik ken dat witte grafietvert niet, maar zal wel oke zijn
je kan zelfs zonder vet, als de blokjes maar vrij makkelijk gangbaar zijn...
heel soms kan het ook in het schuifgedeelte van de klauw/houder liggen, die moet ook redelijk gangbaar zijn, maja dat merk je wel, als je hem redelijk heen en weer kan schuiven zal ie wel oke zijn...zie het gedeelte nr 2 die delen waar 1 aan gedraaid word, maar die gaan volgens mij niet snel kaduk als je alles er nog bij hebt qua afsluitdopjes e.d. tegen vocht (7 en 12)


je kan zelfs zonder vet, als de blokjes maar vrij makkelijk gangbaar zijn...
heel soms kan het ook in het schuifgedeelte van de klauw/houder liggen, die moet ook redelijk gangbaar zijn, maja dat merk je wel, als je hem redelijk heen en weer kan schuiven zal ie wel oke zijn...zie het gedeelte nr 2 die delen waar 1 aan gedraaid word, maar die gaan volgens mij niet snel kaduk als je alles er nog bij hebt qua afsluitdopjes e.d. tegen vocht (7 en 12)
- G Kolkman
- Berichten: 2636
- Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
- Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
- Locatie: Eindhoven
Re: Remklauw reviseren
diameter verschil in klauw misschien? binnenkant krijgt druk van zuiger, buitenkant van de 'klauw, waarvan de diameter net even groter is (en de absolute kracht dus ook).
- Knot
- Berichten: 40228
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Remklauw reviseren
Op straat merk je dat niet als je er 30.000km met de blokken doet maar als je met de HT10 op de vooras 2 trackdays rijdt om het kaal te krijgen pakt het anders uit.. in mijn geval dan.
Zondag kijken of ik de boel open kan maken op mn gemak, zonnetje, biertje erbij.
Zondag kijken of ik de boel open kan maken op mn gemak, zonnetje, biertje erbij.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Remklauw reviseren
misschien moet jij ook aan de DS3000
perfecte pasvorm (althans voor mijn standaard M klauwen)

perfecte pasvorm (althans voor mijn standaard M klauwen)

- Knot
- Berichten: 40228
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Remklauw reviseren
Die HT10 doen het prima hoor, even rond maken de randjes en dan kijken of de ATE schijven de 2e set kunnen hebben.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Remklauw reviseren
doe ik ook altijd, de scherpe randjes eerst eraf schuren of vijlen.
welke remschijven voor OEM gebruik zijn eigenlijk het beste als je dealert spul te duur vind
ik wil best kosten besparen als het kan maar moet niet minder spul zijn natuurlijk 8)
welke remschijven voor OEM gebruik zijn eigenlijk het beste als je dealert spul te duur vind

ik wil best kosten besparen als het kan maar moet niet minder spul zijn natuurlijk 8)
- Knot
- Berichten: 40228
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Remklauw reviseren
ATE powerdiscs doen het op mijn E36 altijd prima. Voor de M5 ga ik straks die ATE halen die Tijs gepost had.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten