Er zijn meerdere scenario's te bedenken maar ik zal eerst even mijn vervoerssituatie schetsen:
* Ik rijd 40.000 - 45.000 km per jaar.
* Hiervan is de helft woon-werkverkeer (vergoed), 40% twente-brabant/winkelverkeer verkeer en 10% onzinritjes (rit over de dijk, rit over een zandweg, ritje naar Bas Roos etc. etc.). Overigens neem ik uit het werk ook nog wel eens (zeg 1 keer per week) de long way home.
* Met de starlet irriteerde ik me ietwat aan het 2x per week 45-60 euro aftikken bij het tanken, afhankelijk van de brandstofprijs. Hierdoor was de kostenverdeling voor 'vervoer' ietwat scheef naar mijn mening - 80% zit 'm in de peut.
* Ik versjouw nog wel eens wat, zoals een versnellingsbak, een differentieel of gewoon tassen met kleren.
* Er rijdt regelmatig iemand mee (1-2 per week), maar zelden 2 mensen
* Mijn hobbyauto (E30 325i) + sleutelruimte bevind zich, hoe onpraktisch, in Twente. Doordeweeks woon ik in Den Bosch...
Het hele starletrijden wil ik nu wel eens achter me laten. Heb er leuk mee gereden maar na 3 jaar wil ik wel wat anders. Ook heb ik me tijdens vive la france uitstekend vermaakt maar lag de leercurve laag.
Het budget:
Ik voel mij comfortabel bij bedragen tot 2.000 euro (mede vanwege een 2tal dure vakanties die aanstaande zijn dit jaar), hoewel ik dus geen problemen heb met 500 euro barrels. Eventueel kan er tot 4.000 euro uitgegeven worden mits de auto toegevoegde waarde heeft op mijn leven en ik er dus (relatief fors!) extra spaarcenten op stuk sla. Per maand zou ik voor het kopje 'vervoer' niet meer dan 600 euro excl. afschrijving willen uitgeven omdat anders een leaseauto interessant begint te worden (en ik het een sport vind om goedkoper dan dat te rijden, en geen geklaag van leasemaatschapijen wil horen over hoge brandstofrekeningen/bandenslijtage/remmenslijtage (!) etc. etc.).
Van belang:
Van belang vind ik allemaal dingen die met elkaar in strijd zijn:
Must: acceptabele running costs, benzine/lpg-motor die een mooie loopcultuur heeft (meerdere definities van mogelijk, maar beetje bler-pot mag het wel zijn).
Pre's: comfort, gooi- en smijtbaar, kofferbakruimte waar je zooi in kwijt kunt, karaktervol, betrouwbaar, zuinig-ish, driving-fun!
Ik ben benieuwd naar de contenders. Dit had ik vooralsnog zelf bedacht:
1) Concept 'enjoy the sun'
Ik ben zelf erg gecharmeerd van het mx-5 concept maar dat zou betekenen dat de (vooralsnog onbetrouwbare zuipbimmer) regelmatig een week mee op pad moet (equals 900 km) om dingen rond te zeulen. Dit omdat de mx-5 een wat krappe kofferbak heeft. Daarentegen scoort de mazda erg veel punten op karakter, driving-fun en feelgood. Grootste minpunt is het vinden van een niet-rood exemplaar binnen budget zonder roest

2) Concept 'bigger is better'
De titel is omdat er binnen het 'budget' maar 2 auto's te vinden zijn die aantoonbaar betrouwbaar zijn op lpg (in mijn optiek): volvo 850 of subaru legacy. Ik zou er werkelijk geen probleem mee hebben dagelijks comfortabel rond te knorren in zo'n hok. Pluspunten zijn de (naar ik vermoed) lagere brandstofkosten, het hogere comfort en in beide gevallen fijne motoren. Tevens past de lompheid van deze auto's wel bij mijn persoonlijkheid

Nu ben ik wel benieuwd wat de DF-er mij gaat aanraden. Ik ben deze week al wezen kijken bij een Mx-5 (roest op de dorpels, verder wel een ok ding, zit er ook goed in met m'n 1.87) en ga morgen kijken bij een 850 op lpg. Gewoon om beide concepten eens door te laten dringen. Alternatief scenario is een 200 euro auto kopen om mezelf meer tijd te gunnen maar dat wordt denk ik een pijnlijk scenario omdat ik dan de beslissing voor me uit blíjf schuiven.