BMW 535d VS Audi A6 3.0TDI tuned.

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Marc R

BMW 535d VS Audi A6 3.0TDI tuned.

Bericht door Marc R » 22 dec 2008, 17:51

Natuurlijk is dit een redelijk oneerlijke vraag op dit forum maar ik leg de stelling hier toch neer.

Welke auto van deze twee dieselloc's zouden jullie kiezen en waarom?

BMW 535d 272pk en de A6 3.0TDI 276pk (gechipped om het een beetje eerlijker te maken)

Graag geen 2-regel-uitleg maar een onderbouwde mening. (dat BMW gebral kan altijd nog :wink: )

Bert ///M3

Re: BMW 535d VS Audi A6 3.0TDI tuned.

Bericht door Bert ///M3 » 22 dec 2008, 18:07

Waarom stel je vragen als je het antwoord al weet? :mrgreen:

Denk BMW, gebaseerd op specificaties.

Ik vind de lijn van de Audi op zich mooier.

Alleen als je puur naar functionaliteit kijkt, zoals ik hem zelf gebruiken zou. BMW heeft een krachtigere motor (286 PK/580 NM vs 233 PK/ 450 NM) Tuning laat ik even buiten beschouwing omdat je dat op beiden kan doen. Verder mag de BMW een iets zwaardere trailer hebben, 2000 KG voor BMW en 1900 KG voor Audi. Race M3 plus trailer wegen 1750 KG dus op zich zou het met een Audi ook wel kunnen.

Qua rijeigenschappen zou een proefrit eerst uit moeten wijzen wat beter rijd. Ik ben geen wintersportman oid dus Quattro zou van mij niet persee hoeven. Verder zal het dan nog aan het uitrustingsniveau liggen.

steve smith

Bericht door steve smith » 22 dec 2008, 19:10

Als je 535d 272pk zegt betekent dat je het over auto's hebt van een jaar of 2/3 oud. De gietijzeren M57N dus nog.

Zou dan de 535d nemen op basis van bouwkwaliteit. We hebben een paar 3.0TDI's lopen uit die tijd, en hoewel de techniek prima blijft wordt de rest gewoon heel snel oud. "De rest" bedoel ik dan vaag stuurgedrag, slechte schokdemping, knopjes waar lak af gaat en dus licht doorheen schijnt, plastic waarvan de topcoat afgaat (deurgrepen, middenconsole), navischermpjes (A8) die uit het dashboard komen met het geluid van een stuk fischer price speelgoed dat van de trap af gesmeten wordt. Het is heel gek. Nieuw voelen die Audi's fijner afgewerkt aan, maar na een jaar of drie wordt dat precies andersom. Dan is de BMW nog weinig achteruit gegaan, en de Audi voelt cheap and nasty aan. Er kraakt ook van alles als je over een drempel heentuft enzo. Bleh!
Laatst gewijzigd door steve smith op 23 dec 2008, 01:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Marc R

Bericht door Marc R » 22 dec 2008, 19:43

Da's geen Tjechisch Steve...... :mrgreen:

Ravin ///M

Bericht door Ravin ///M » 22 dec 2008, 22:07

Ik heb mijn 535d met 97k op de teller gekocht in maart, nu sta ik op zo'n 135k. Bij 102 is hij gechipped. Vermogen, wegligging (geen M onderstel, wel M pakket) en betrouwbaarheid zijn perfect, geen wensen over. Ik ken de 2005/6? A6 3.0tdi als quattro avant van dichtbij. Hoewel ik de eerste keer onder de indruk was van interieur en comfort vind ik het inmiddels een saaie wagen; geen levendigheid in het weggedrag en hij geeft je niet het gevoel dat je er het maximale uit moet proberen te halen omdat het je waarschijnlijk toch niet gaat bevredigen.

Als je van sturen houdt koop je geen Audi diesel, RS en S zal inmiddels vast wel wat minder afstandelijk rijden dan vroeger (ik ken de S4 van 1999), maar een 535d geeft je, in combi met Michelin Pilot Ports PS2's echt heel veel grip, gevoel en stuurprecisie. En als je met je kleine 700Nm een 996 carrera 2 of een Evo VIII gek maakt op de snelweg, dan voel je je helemaal geweldig ;)

Het is overigens de M57N, Steve.

Tom

Bericht door Tom » 22 dec 2008, 23:09

Marcel heeft genoeg ervaring met beide auto's, alleen met mindere motorisering toch?

Mijn voorkeur zou uitgaan naar de BMW maar dat is vooral vanwege de looks (vind de 5 prachtig) en het merk dat mij wat meer aanspreekt. Ben geen Audi man. Echter met geen van beide ooit gereden, dus heb er niks zinnigs over te zeggen.

steve smith

Bericht door steve smith » 23 dec 2008, 01:05

Ravin ///M schreef:Het is overigens de M57N, Steve.
Yep. Stomme tikfout. M47N is 4 pitter. Heb ge-edit.

markk

Bericht door markk » 23 dec 2008, 10:24

Looks A6 vind ik niet geweldig
Looks 5-serie vind ik prima / mooi

3.0 TDI, 240pk heb ik mee gereden in de A5. Leuk maar echt overweldigend, nee.
En om partij te bieden aan de 535d moet ie gechipped worden

Kortom doe mij maar een zwarte 535d full option + chip

Mark.

Erik K.

Bericht door Erik K. » 23 dec 2008, 10:29

De 5-serie moet dan zeker wel het M-pakket dragen, dat maakt hem echt een stuk mooier.

M@rcel

Bericht door M@rcel » 23 dec 2008, 12:47

Heb afgelopen 3 jaren 2 ton met een 525dA gereden, daarna een A6 2.4 die snel ingeruild werd voor een 2.7 TDI. Deze Audi's zijn overigens tijdelijke auto's totdat m'n nieuwe A6 2.8 FSI in februari geleverd gaat worden.

De BMW was er eentje uit september 2005.
Auto had vanaf het begin best veel i-drive problemen. Navigatie liep regelmatig vast, op dat moment dus ook de overige functies niet meer te bedienen. Verder vond ik het karakter van de auto ronduit vervelend worden als het roetfilter ging regenereren. Je merkte behoorlijk dat je vermogen miste, daarbij reageerde de auto erg onrustig op het gaspedaal.
Omdat ik het BMW onwaardig vond, is de auto een aantal weken door BMW NL gebruikt om het probleem te zien op te lossen. Is ze niet gelukt. :(
Ook hinderlijk was de zware uitlaatbrom die je tijdens dat proces te horen kreeg...net een ouwe 735i waarvan je de ruiten van woningen kon laten trillen als je voor de deur stond :wink:
Steve Smith gaf aan dat de toplaag van bepaalde dashboarddelen bij de A6 na verloop van tijd loslaat. Ik kan je uit ervaring vertellen dat het zelfde bij BMW's gebeurd.
Handgrepen in de deuren en de spaken van het stuurwiel (Ik had het M-stuurwiel) zijn voorzien van een soort rubber laagje die vrij snel weg slijt. Daaronder zit glimmend plastic wat een goedkope en versleten indruk geeft. Ook de chrome raamlijsten laten regelmatig los, is een bekend e60 probleem.
Verder zijn in die 3 jaren een aantal keren onder garantie nieuwe voorbanden gemonteerd. Bij 10.000 km begonnen de Dunlop's te cuppen, bij latere GoodYears werd dat probleem minder.
Meerdere e60's bij ons hebben problemen met de automatische bak gehad. Probleem was dat je bij redelijk stevig remmen tot stilstand...de bak als het ware nog stond te duwen als je stilstond. Als je dan de rem weer los liet om te rollen...kreeg je eerst een tik in de aandrijflijn voor je kiezen.
Ook onder garantie zijn 2 keer de koplampen vervangen. Die corona ringen werkte soms niet, of alleen aan één zijde. Ook die oranje wimpers hadden vaak hun kuren.
Met de jaren zijn de 5 series telkens weer een beetje aangepast. Ik moest nog starten dmv een sleutel en had ik de eerste generatie i-drive pro.

Heb nu ongeveer 10.000 km met een 1 jaar oude A6 2.7 tdi multitronic afgelegd (staat nu op 53.000 km).
We kunnen hier praten als brugman...maar ik vind dat de 5 serie veel beter rijdt. Er zit geen ziel in zo'n A6, het rijdt afstandelijk, kan geen goede zitpositie vinden...en fwd is gewoon waardeloos in zo'n grote auto. Soms hakt die tdi er eventjes stevig in...en dan staan je voorwielen gelijk te stuiteren...bah (met een 3.0 tdi quattro zal jij daar dus geen last van hebben denk ik)
Ik vind de 2.7 tdi een heerlijke motor, maar de combinatie met een multitronic vind ik niet plezierig. Je kan gewoon veel minder met het enorme koppel spelen, met de BMW kon ik zelfs met de 177 pk/400Nm 525dA de meeste weggebruikers een poepie laten ruiken, tussen acceleraties waren veel beter dan met de A6 2.7 tdi multitronic.
Bediening cruisecontrol vind ik in de A6 ook niet prettig, maar dat is duidelijk een kwestie van wennen. Privé hebben we net een nieuwe E90 gekocht, daardoor duurt dat wennen wat langer omdat het ook in de E90 zo lekker herkenbaar werkt.
De A6 2.4 die ik een maandje had gereden was voorzien van 17" met een sportonderstel. Echt nog nooit zo een oncomfortabele auto gereden. Korte dwarsrichels werden keihard doorgegeven, op Plein 1813 stuiterde de auto op de klinkertjes gewoon naar buiten toe...daar gaat een sportief afgestemde BMW E60 heel wat beter me om. Daarmee gelijk een vooroordeel van de BMW ontkracht. Mercedes comfortabel, BMW sportief, Audi daar tussenin...NOT. Koop een A6 met luchtvering om minimaal van het keiharde stuitergedrag af te zijn.

Tja verder is er nog weinig aan de Audi kapot gegaan. Wel heeft de auto af en toe een trage automaat als je aan komt rijden en gelijk de bak in z'n achteruit zet. Het lijkt alsof de bak een paar seconden gaat nadenken...en bof, met een klap zit je in z'n achteruit.
Trouwens, ook de Audi heeft een hinderlijke werking van het roetfilter. Ook hier gaat de motor wat donkerder klinken, maar het grootste probleem vind ik de multitronic, die dan automatisch in een soort van sportstand gaat staan. In de praktijk houdt hij dan ineens een aantal vooraf geprogrammeerde versnellingen vast om hoger in toeren te blijven, bij het uitrollen richting stilstand merk je duidelijk de schokjes van het terugschakelen.

Oh ja, de 5 serie is ruimer van binnen. Zeker lange mensen achterin zullen het verschil duidelijk merken, meer hoofdruimte.

Maar goed, voor jou wordt het dus 535d of 3.0 tdi.
535d heb ik wel gereden....eigenlijk hetzelfde als een 525d, maar dan veel sneller en een wat stillere dieselmotor. 530d werkt overigens het stilste van deze 3 e60 dieselmotoren.
A6 3.0 tdi nooit gereden. Die heeft in ieder geval een tiptronic bak en quattro aandrijving...een wereld van verschil lijkt mij.

Ik krijg dus een 2.8 FSI met luchtvering en het nieuwe MMI navigatie plus. Heb er al eventjes mee kunnen spelen....ziet er goed uit. Helaas mag ik geen BMW meer bestellen.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 23 dec 2008, 13:23

Bij deze auto'gaat het mij dan vooral om de looks.
Sedan zou voor mij de 5-serie worden.
Maar ik zou gaan voor een station en dan wordt het lastig.
Vind ze dan beide mooi.
Dan zou dus de ruimte en de motor de doorslag moeten geven.
En dat weten ik niet bij deze modellen.
Dus sedan: 5-serie.
Station: geen id :wink:

Fernando

Bericht door Fernando » 23 dec 2008, 19:55

Qua betrouwbaarheid zit je met de A6 goed.... :)
Audi A6 de betrouwbaarste van allemaal
Uitgegeven: 23 december 2008 10:36
Laatst gewijzigd: 22 december 2008 19:12
Uit het Duitse Dekra Mängelreport 2009 blijkt dat de Audi A6 de betrouwbaarste auto is die in hun statistieken voorkomt.

Voor het Dekra Mängelreport 2009 zijn de pechgegevens van vijftien miljoen auto’s gebruikt. De onderzochte auto’s zijn in zeven klassen ondergebracht en in drie ouderdomsstadia: van 0 -50.000 kilometer, van 50.000 – 100.000 kilometer en van 100.000 tot 150.000 kilometer. De Audi A6, afkomstig uit de categorie ‘hogere middenklasse’ komt als algemene winnaar uit de bus. Hij wordt gevolgd door de Ford S-Max/ Galaxy en de Renault Clio III en de Mazda 5.
In het onderzoek komen met name de merken BMW, Audi, Mazda, Toyota, Volkswagen en Ford goed uit de bus. Bij de mini’s, compacte middenklasse, sportauto’s en mpv’s komen de meeste storingen voor. Bij de hogere middenklasse komen met afstand de minste gebreken voor. Bij het toenemen van de kilometerstand gaat het aantal gebreken vlug omhoog. Zo vertonen de auto’s in de kleine klasse met kilometerstanden van 100.000 – 150.000 kilometer vier keer zo veel mankementen als in de categorie van 0 tot 50.000 kilometer. Vooral de remmen, de ophanging, besturing en motor moeten het ontgelden.

DF-user-278

Bericht door DF-user-278 » 23 dec 2008, 22:22

Ik kan je verzekeren een 535d loopt hard. Gechipt is het echt een beest en moet je met een M3 echt vol trappen door de versnellingen om hem iets voor te blijven. Erik K weet hier alles van!

Leen

Bericht door Leen » 24 dec 2008, 06:34

Dat is een no brainer Mark!

535d anytime

Heb met beide langdurig gereden en de audi 3.0 tdi quattro is een emotieloze slechtzittende limousine

De 535d ( wel met sport of comfortstoelen) rijdt gewoon een klasse beter ( en is gewoon sneller)

Sperdy

Bericht door Sperdy » 24 dec 2008, 13:20

mijn mening dan maar ook eens. Heb gereden Audi A6 Tdi 2.5, Audi A6 Tdi 1.9 en Audi A4 Avant Tdi 1.9 quattro (lease). Allemaal prima functionerende auto's, geen problemen mee gehad . Enkele opmerkingen: alle Tdi motoren 'nagelde' behoorlijk bij een koude start. Alle motoren hebben behoorlijk last van een turbo-lag en verbruikten behoorlijk wat olie. Op hoge toeren maakten ze allemaal lawaai! (brommen). De A4 avant had de beste rij-eigenschappen(!). De andere twee blonken uit in een wat zoekerig en annoniem rijgevoel.

Rijd nu een BMW 135i 360 pk .... en er gaat een wereld voor je open... :lol: Afgezien van de extra peekaatjes (rond de 200pk is nl. meeeer dan genoeg) rijdt deze auto echt heerlijk: strak sturen, beste wegligging ooit (ook veel beter dan de 4 wielaangedreven quattro) hele goeie stoel, zeer logische en gebruiksvriendelijke bediening van alle functies (door eenvoud). Dat zal in de 535d natuurlijk hetzelfde zijn. Nee, ik zou zonder enige twijfel voor een 535d gaan. Ik heb de allerkaalste uitvoering die je maar kunt treffen geloof ik: een executive.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 24 dec 2008, 20:34

Ik denk dat je met beide prima bediend bent. Persoonlijk vind ik de A6 mooier dan de 5 en de 3.0 TDI is een juweel. Dat een 535D sneller is geloof ik best maar de TDI is al rijbewijs gevaarlijk en dus is leuker (sneller) dus niet altijd beter imho. Niet een reden om NIET voor de 5 te gaan maar een (nog) snellere motor is voor mij niet een reden om er juist wel voor te gaan :wink: De A6 is standaard 4WD en voelt daardoor erg solide aan, nooit verassingen gewoon gasgeven en gaan. Voor de kilometers die ik met een dergelijke wagen zou rijden ben ik niet op zoek naar emotie of speelsheid via de achterwielen dus die argumenten omtrent de 5 gaan voor mij persoonlijk niet op. Een 3.0TDI met kilometers heb ik nooit gereden, ze waren allen behoorlijk nieuw. Hoe het spul zich houdt weet ik dus niet. Voor een tijdje terug heb ik eens meegereden in een 530D met kilometers (220Kkm ofzo) en daar is niets mis mee; klinkt goed, is snel, voelt goed aan en ik vind het dash/interieur mooi van zo'n ding. Kwaliteitsbeleving vond ik goed en vind ik ook goed van mijn 320D van acht jaar oud, echter heb ik ook wel in Audi's gereden met 2,5ton en die voelden ook nog erg goed aan :hmmm:

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 25 dec 2008, 10:15

Ik heb nagenoeg geen diesel ervaring.

Wel heb ik eens meegereden in een 535D ( de "beruchte" reis naar FMO, om Garching te bezoeken)....................ik ben toen geschrokken ( in positieve zin) van de fenomenale trekkracht op hogere snelheid..................... :shock: :shock:

Toen wist ik het al wel, hier krijg ik met de M3 ( toenmalige E46) wel wat last van, man wat gaat die 535D van kiet in tussensprintjes.

Ik had daarvoor op de "31" ook wel eens wat gespeeld met een Duitse 330D ( E46), ook toen gingen me de ogen weer open, ik liep wel weg op de top, maar daarvoor kon ie aardig aanhaken , te veel naar mijn smaak :bag: :wink:

Erik
Auto: BMW ///M

Bericht door Erik » 25 dec 2008, 16:27

Leverancier van me rijd een gechippede 535d.
Ding is onwerkelijk snel (voor een diesel).
Achter de subaru is het 6000rpm clutchdump in de subaru vanaf stilstand, okee ik pak 20 meter tot de 100p/u maar het wordt er geen een meer tot aan de 230 teller.
(wel in achterhoofd houden dat de 535d ca 1700kg weegt en de subaru 1350)
Ik was erg onder de indruk.
Zeker omdat ik de meeste porkers los rijd tot de 230, en die diesel doet dus hetzelfde.
E

ErikS

Bericht door ErikS » 29 dec 2008, 13:30

Mijn ervaring ligt alleen bij de wat zwakkere benzine motoren,
Ik vind de BMW geweldig, de audi nét iets minder!

De BMW stuurt beter, een kale versie heeft alleen echt een saai dash (Wat in de audi weer veel mooier is.)
De BMW rijd beter, veel mooier in balans.

Plaats reactie