Heb afgelopen 3 jaren 2 ton met een 525dA gereden, daarna een A6 2.4 die snel ingeruild werd voor een 2.7 TDI. Deze Audi's zijn overigens tijdelijke auto's totdat m'n nieuwe A6 2.8 FSI in februari geleverd gaat worden.
De BMW was er eentje uit september 2005.
Auto had vanaf het begin best veel i-drive problemen. Navigatie liep regelmatig vast, op dat moment dus ook de overige functies niet meer te bedienen. Verder vond ik het karakter van de auto ronduit vervelend worden als het roetfilter ging regenereren. Je merkte behoorlijk dat je vermogen miste, daarbij reageerde de auto erg onrustig op het gaspedaal.
Omdat ik het BMW onwaardig vond, is de auto een aantal weken door BMW NL gebruikt om het probleem te zien op te lossen. Is ze niet gelukt.
Ook hinderlijk was de zware uitlaatbrom die je tijdens dat proces te horen kreeg...net een ouwe 735i waarvan je de ruiten van woningen kon laten trillen als je voor de deur stond
Steve Smith gaf aan dat de toplaag van bepaalde dashboarddelen bij de A6 na verloop van tijd loslaat. Ik kan je uit ervaring vertellen dat het zelfde bij BMW's gebeurd.
Handgrepen in de deuren en de spaken van het stuurwiel (Ik had het M-stuurwiel) zijn voorzien van een soort rubber laagje die vrij snel weg slijt. Daaronder zit glimmend plastic wat een goedkope en versleten indruk geeft. Ook de chrome raamlijsten laten regelmatig los, is een bekend e60 probleem.
Verder zijn in die 3 jaren een aantal keren onder garantie nieuwe voorbanden gemonteerd. Bij 10.000 km begonnen de Dunlop's te cuppen, bij latere GoodYears werd dat probleem minder.
Meerdere e60's bij ons hebben problemen met de automatische bak gehad. Probleem was dat je bij redelijk stevig remmen tot stilstand...de bak als het ware nog stond te duwen als je stilstond. Als je dan de rem weer los liet om te rollen...kreeg je eerst een tik in de aandrijflijn voor je kiezen.
Ook onder garantie zijn 2 keer de koplampen vervangen. Die corona ringen werkte soms niet, of alleen aan één zijde. Ook die oranje wimpers hadden vaak hun kuren.
Met de jaren zijn de 5 series telkens weer een beetje aangepast. Ik moest nog starten dmv een sleutel en had ik de eerste generatie i-drive pro.
Heb nu ongeveer 10.000 km met een 1 jaar oude A6 2.7 tdi multitronic afgelegd (staat nu op 53.000 km).
We kunnen hier praten als brugman...maar ik vind dat de 5 serie veel beter rijdt. Er zit geen ziel in zo'n A6, het rijdt afstandelijk, kan geen goede zitpositie vinden...en fwd is gewoon waardeloos in zo'n grote auto. Soms hakt die tdi er eventjes stevig in...en dan staan je voorwielen gelijk te stuiteren...bah (met een 3.0 tdi quattro zal jij daar dus geen last van hebben denk ik)
Ik vind de 2.7 tdi een heerlijke motor, maar de combinatie met een multitronic vind ik niet plezierig. Je kan gewoon veel minder met het enorme koppel spelen, met de BMW kon ik zelfs met de 177 pk/400Nm 525dA de meeste weggebruikers een poepie laten ruiken, tussen acceleraties waren veel beter dan met de A6 2.7 tdi multitronic.
Bediening cruisecontrol vind ik in de A6 ook niet prettig, maar dat is duidelijk een kwestie van wennen. Privé hebben we net een nieuwe E90 gekocht, daardoor duurt dat wennen wat langer omdat het ook in de E90 zo lekker herkenbaar werkt.
De A6 2.4 die ik een maandje had gereden was voorzien van 17" met een sportonderstel. Echt nog nooit zo een oncomfortabele auto gereden. Korte dwarsrichels werden keihard doorgegeven, op Plein 1813 stuiterde de auto op de klinkertjes gewoon naar buiten toe...daar gaat een sportief afgestemde BMW E60 heel wat beter me om. Daarmee gelijk een vooroordeel van de BMW ontkracht. Mercedes comfortabel, BMW sportief, Audi daar tussenin...NOT. Koop een A6 met luchtvering om minimaal van het keiharde stuitergedrag af te zijn.
Tja verder is er nog weinig aan de Audi kapot gegaan. Wel heeft de auto af en toe een trage automaat als je aan komt rijden en gelijk de bak in z'n achteruit zet. Het lijkt alsof de bak een paar seconden gaat nadenken...en bof, met een klap zit je in z'n achteruit.
Trouwens, ook de Audi heeft een hinderlijke werking van het roetfilter. Ook hier gaat de motor wat donkerder klinken, maar het grootste probleem vind ik de multitronic, die dan automatisch in een soort van sportstand gaat staan. In de praktijk houdt hij dan ineens een aantal vooraf geprogrammeerde versnellingen vast om hoger in toeren te blijven, bij het uitrollen richting stilstand merk je duidelijk de schokjes van het terugschakelen.
Oh ja, de 5 serie is ruimer van binnen. Zeker lange mensen achterin zullen het verschil duidelijk merken, meer hoofdruimte.
Maar goed, voor jou wordt het dus 535d of 3.0 tdi.
535d heb ik wel gereden....eigenlijk hetzelfde als een 525d, maar dan veel sneller en een wat stillere dieselmotor. 530d werkt overigens het stilste van deze 3 e60 dieselmotoren.
A6 3.0 tdi nooit gereden. Die heeft in ieder geval een tiptronic bak en quattro aandrijving...een wereld van verschil lijkt mij.
Ik krijg dus een 2.8 FSI met luchtvering en het nieuwe MMI navigatie plus. Heb er al eventjes mee kunnen spelen....ziet er goed uit. Helaas mag ik geen BMW meer bestellen.