broodje aap: minder vermogen met een halfvolle tank

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Sperdy

broodje aap: minder vermogen met een halfvolle tank

Bericht door Sperdy » 12 nov 2008, 11:17

Misschien zelfs iets voor Braniac.

Maar op een forum las is ik het volgende:
Men merkt een vermogensafname naarmate de tank leger wordt. Reden: Omdat een volle tank gevuld is met een alleen vloeistof, het optimale benzinemengsel, en een halfvolle/bijna lege tank niet. :hmmm: In een halfvolle tank, of een bijna lege, neemt de kwaliteit vd brandstof af, omdat deze zich inmiddels meer heeft vermengd met de lucht, en daardoor een minder 'rijk' mengsel is voor de motor, dus neemt je vermogen af.

Dit kan toch niet waar zijn. Mijn auto's acceleren altijd sneller met een halve of bijna lege tank, gewoonweg omdat ie lichter is.

Is er een hoogleraar op dit forum die hier iets over kan zeggen. Wetenschappelijk graag :idea:

Eric H
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX

Re: broodje aap: minder vermogen met een halfvolle tank

Bericht door Eric H » 12 nov 2008, 11:22

Nou sorry hoor, maar je "mengsel" wordt niet in de tank bepaald.....

Dat gebeurd door allerlei computertjes, die zorgvuldig de ingespoten hoeveelheid brandstof vermengen met zuurstof.... 8)
En die zuurstof halen ze echt niet uit je tank, die komt gewoon via het aanzuigtraject uit je luchtfilterhuis ( en is dus buitenlucht ) weg....

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 12 nov 2008, 12:11

Er zijn wel bepaalde benzine soorten die met zuurstof verrijkt zijn (racebenzines met ook een veel hoger octaan getal) maar dat tank je niet aan de pomp.

Gewoon broodje aap verhaal dus.

Bovendien neemt je vermogen vaak iets toe als het mengel iets armer word.

InjectTheVenom

Bericht door InjectTheVenom » 12 nov 2008, 12:21

Bert ///M3 schreef:Er zijn wel bepaalde benzine soorten die met zuurstof verrijkt zijn (racebenzines met ook een veel hoger octaan getal) maar dat tank je niet aan de pomp.
Hoe zit het dan met de 100 octaan V-Power die ik net over de grens kan halen?

Sperdy

Bericht door Sperdy » 12 nov 2008, 12:27

Dit zou de theorie moeten zijn:

"..When you have more fuel in the fuel tank, the majority of the fuel remains liquid and less room for the gaseous state of fuel. When you have less fuel, there is more room in the tank for the liquid fuel to expand into the a gaseous state, and the potential energy of the liquid fuel is transfered to the kinetic enegy for the gaseous particles. Also the chemical composite that give your fuel the higher octane rating changes when the fuel is in a gaseous state, which result in a decrease performance of vehicle..."

944 guy

Bericht door 944 guy » 12 nov 2008, 12:40

Bert ///M3 schreef:Er zijn wel bepaalde benzine soorten die met zuurstof verrijkt zijn (racebenzines met ook een veel hoger octaan getal) maar dat tank je niet aan de pomp.
Gewoon broodje aap verhaal dus.
Bovendien neemt je vermogen vaak iets toe als het mengel iets armer word.
Dat laatste is ook broodje aap, tenzij je mengsel meer benzine dan 13:1 bevat. 14.7 is ideaal, en ~13 geeft je maximaal vermogen.
De enige reden waarom je vermogen bij een halve tank minder wordt, is omdat je je tank vacuum trekt :D (en dan is er dus iets niet in orde...)
En ferdinand, da's ook onzin want je benzinetank is niet volledig afgesloten vd buitenwereld. Gasvormige benzine stijgt, en de benzine wordt onderuit te tank gezogen. Lijkt me duidelijk.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 12 nov 2008, 12:45

Ja dat bedoel ik ook :)

Dat is vaak het enige wat die chipboeren doen bijvoorbeeld. AFR in het bovenste toerengebied wat omlaag stellen naar een waarde die rond 1:13-1:12,5 ligt.

Tom V

Bericht door Tom V » 12 nov 2008, 12:46

InjectTheVenom schreef:
Hoe zit het dan met de 100 octaan V-Power die ik net over de grens kan halen?
100 octaan maakt nog geen racebenzine.

Marco R.

Bericht door Marco R. » 12 nov 2008, 12:56

De enige keer dat ik vermogensvermindering merkte was omdat die halfvolle tank van mij toen gewoon simpelweg oude benzine had. Misschien dat dat een factor is geweest, maar over het algemeen wordt je juist sneller door vermindering van gewicht.

Harrie

Bericht door Harrie » 12 nov 2008, 15:06

Laat ik nog een argument erin gooien.

Doordat er minder benzine in de tank zit is er ook minder benzine druk dus ook minder vermogen. :wink: :hammer:

Niels v D

Bericht door Niels v D » 12 nov 2008, 15:09

ja natuurlijk, hoe minder benzine je inspuit hoe minder vermogen je hebt..Lijkt me duidelijk: Benzine=Pk's.
Ik ga m'n brandstofpomp opvoeren, 24 volt is 2 keer zoveel spanning=2 keer zoveel vermogen :P

Waar mensen die fantasieën vandaan halen... :hammer:

E60 M5

Bericht door E60 M5 » 12 nov 2008, 21:53

Ferdinand schreef:Dit zou de theorie moeten zijn:

"..When you have more fuel in the fuel tank, the majority of the fuel remains liquid and less room for the gaseous state of fuel. When you have less fuel, there is more room in the tank for the liquid fuel to expand into the a gaseous state, and the potential energy of the liquid fuel is transfered to the kinetic enegy for the gaseous particles.
Onzin verhaal want de bindingsenergie veranderd niet.

Also the chemical composite that give your fuel the higher octane rating changes when the fuel is in a gaseous state, which result in a decrease performance of vehicle..."
Samenstelling van een mengsel kan verschillen afhankelijk van of het in een vloeistof fase is of in een gas fase. In hoeverre er een verrijking of verarming van de octaan gehalte plaatsvindt is afhankelijk van wat de octaan verhogende stoffen zijn. Of het significant is en in welke richting het effect zal zijn weet ik zo niet.

944 guy

Bericht door 944 guy » 13 nov 2008, 10:17

Welke octaanverhogende stoffen gebruikt zijn? Octaan is C8H18!

frankv

Bericht door frankv » 13 nov 2008, 21:32

lijkt me onzin

bovendien wordt in je verbrandingskamer de benzine met lucht gemengd in een verhouding van 14,7:

"Een benzineverbrandingsmotor heeft bij een stochiometrische verbranding (= de theoretisch ideale verbranding) 14,7kg lucht nodig om 1kg benzine te kunnen verbranden."

dus so what als er 0,001% van je benzine in je tank verdampt of door het schudden iets met lucht vermengt, in je motor komt er voor elke kilo benzine 14,7 KILO lucht bij

"Het soortelijk gewicht van lucht is 1,3 kg/m3", dus 14,7 kilo lucht is 11.307 liter lucht

"De dichtheid van benzine is 0,72 10^3/m^3. oftewel 0,72 kilo per liter", dus 1 kilo benzine is 1,4 liter benzine

dus de ideale mengverhouding van 1:14,7 in kilo's resulteert in een verhouding van 1,4:11.307 in liters om het wat tastbaarder te maken [iedereen weet immers wat een liter is itt wat een kilo is]

dus bij elke 1,4 liter benzine wordt 11.307 liter lucht gemengd om het te laten ontbranden, als dan in de tank door het schudden eens 1% van het benzinevolume in luchtbelletjes verandert, betekent dat dus dat er 1,39 liter benzine wordt gemengd met 11.307,01 liter lucht [even ruw afgerond], lijkt me te verwaarlozen

en bovendien houdt je lambda meter de verhouding strikt op 14,7, dus ook al zit er lucht in de benzine, dan behandelt hij die gewoon hetzelfde lijkt me als lucht die via het inlaatkanaal binnenkomt

het enige dat ik me in een extreem geval voor kan stellen is dat de benzine / lucht menging zodanig is dat omdat de lucht compressibel is, de brandstofdruk onvoldoende wordt om de motor te voeden, maar dat lijkt me zeer onwaarschijnlijk

frank

ps., even een factor 1.000 fout gecorrigeerd, wat een verhaal...

Maik

Bericht door Maik » 13 nov 2008, 21:42

Frank, maak je niet een foutje met het soortelijk gewicht van lucht?
Edit: heb je net aangepast dus :)

En je lambda sensor houdt inderdaad de stoichiometrische verbranding in de gaten, maar bijna altijd alleen bij deellast (closed loop).
Bij vollast draait de motor open loop en zal de motor een vooraf ingestelde hoeveelheid benzine inspuiten bij een bepaalde (grote) gasklepstand, dus onafhankelijk van de lambda-meting...

Edit: en ik had closed en open loop omgedraaid :lol:

Marco R.

Bericht door Marco R. » 14 nov 2008, 12:29

Bij mij loopt hij bij vollast en hoger in toeren echt een stuk rijker dan 1 op 14.7. Is een 'marge' die Toyota heeft ingebouwd. Zelfde als hij in de noodloop gaat, dan laat hij hem erg rijk lopen om het blok heel te houden.

944 guy

Bericht door 944 guy » 14 nov 2008, 13:16

Maik, dan gaat ie idd naar 13:1 voor meer vermogen.
Aangezien d ebenzine nooit optimaal verspreid wordt moet je meer inspuiten om toch alle zuurstof snel genoeg te benutten.

Plaats reactie