Rijvaardigheid politie

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Rijvaardigheid politie

Bericht door Wouter81 » 16 okt 2008, 11:50

Agenten moeten verplicht extra rijlessen volgen en politiewagens moeten worden uitgerust met zwarte dozen.
Dat stelt de Vereniging Verkeersslachtoffers in een brief aan minister Ter Horst.

De belangenvereniging is verontwaardigd dat een klein aantal politiemensen een rijvaardigheidstraining heeft gevolgd bij het Verkeersveiligheidscentrum van de Politieacademie. In 2006 spraken politiekorpsen af dat jaarlijks twintigduizend agenten de bijspijkercursus zouden volgen. Sindsdien hebben naar schatting tweeduizend dat gedaan. Ongeveer de helft van de korpsen heeft geen enkele agent de training laten volgen, omdat ze anders te weinig blauw op straat hadden.

Bestuurslid Karel Dubbink spreekt van een ‘blamage’ en eist uitleg van Ter Horst. Volgens Dubbink zijn de bijspijkercursussen hard nodig, omdat onder agenten veel dodelijke verkeersslachtoffers vallen. Vorig jaar wees de Nederlandse Politiebond ook al op het belang van de rijvaardigheidstraining vanwege de ‘veiligheid van agenten en burgers’. ,,Eén op de achtduizend politiemensen sneuvelt in het verkeer. Het gemiddelde bij de rest van de bevolking is één op de dertienduizend. Agenten zijn ook twee keer zo vaak betrokken bij ongevallen. En daarbij vallen ook burgerslachtoffers,’’ stelt Dubbink.

De Raad van Hoofdcommissarissen kon gisteren nog niet reageren. Wel verklaart een woordvoerder dat de raad binnenkort de rijlessen bespreekt. ,,We hebben niet bereikt wat we hebben afgesproken.’’
Ik dacht anders dat agenten zo geweldig konden rijden. :hmmm: Dit hoor ik onze verkeersführer anders elke week roepen in Wegmisbruikers, als er weer eens een achtervolging met alle risico's van dien getoond wordt. :police: Met een agent in de buurt (bijvoorbeeld achter je) wordt het dus alleen maar gevaarlijker. Mooie reden om ervandoor te gaan. 8)

M@rcel

Re: Rijvaardigheid politie

Bericht door M@rcel » 16 okt 2008, 12:14

Je hebt de KLPD en de regiopolitie. Eerst genoemde kunnen een aardig potje sturen, laatst genoemde zijn een hopeloos zooitje... 8)

Tristan

Bericht door Tristan » 16 okt 2008, 12:43

Misschien kan de politie een cursus volgens mij de Polizia in Italie. Als je ziet hoe hard die gasten door kleine, nauwe straatjes kunnen sturen. :shock:

RutgerK

Bericht door RutgerK » 16 okt 2008, 13:04

Leuk bericht. Ik heb zelf voor een korps de kosten in beeld mogen brengen.
Je hebt de basisrijopleiding, voortgezette rijopleiding en nog een rijopleiding voor speciale diensten
De (twee-) jaarlijkse profcheck wordt verplicht. Die verplichting heeft alleen wel wat voeten in de aarde.
De rijvaardigheidstesten kunnen alleen in Lelystad op afgesloten terrrein worden afgenomen. Er moet gebruik gemaakt worden van eigen auto's van het regiokorps en er kunnen max twee agenten per auto een test afgenomen worden. De rijtesten/examens duren zo'n vier uur exclusief de reistijd.

Even voor het gemak (bij tweejaarlijks) 15.000 agenten in jaarlijks 250 werkbare dagen. Dat zijn 60 agenten per dag, 30 auto's per dag, 15 instructeurs/examinatoren per dag op Lelystad.
Dat loopt dus voor de politie in de miljoenen op jaarbasis en verlies aan fte's.

Overigens was men bij de aanbesteding van de veiligheidsvesten ook vergeten op draagbaarheid in de auto vergeten te testen. Als je als agent moet voldoen aan alle eisen dan zit je dus volgeladen met een koppel met dienstpistool, handboeien, pepperspray, communicatiemiddel, veiligheidsvest (voor een teaser is er nauwelijks nog plek), sirene op het dak waardoor je in de auto zelf weinig hoort, en met C2000 in de auto aan om de centrale communicatie te kunnen volgen. Nu is men ook van mening dat een PDA met online verbinding met centrale ICT nuttig kunnen zijn.

Gelukkig kan de burger een Artikel 5 boete krijgen als hij een mobiele telefoon uit zijn binnenzak haalt en op de bestuurdersstoel legt. :shock:

Marco R.

Bericht door Marco R. » 16 okt 2008, 13:36

Aan die verkeersfurher K. Spee moet je al helemaal de grootste schijt hebben. Doe mij dan maar de nuchter Leo de Haas.
Maargoed, de rijvaardigheid van de politie..tsjah..
Het zijn ook maar mensen, gelukkig en helaas..

Paul

Bericht door Paul » 16 okt 2008, 13:59

Ach ik sta zomers wel een avond of 4 beschikbaar per week als "vluchtende crimineel" tijdens een achtervolgingsoefening..... en voor helemaal niets..

Tommy

Bericht door Tommy » 17 okt 2008, 00:30

al die agenten dus verplicht op de 700 euro kostende huftercursus op eigen kosten.

GTRene

Bericht door GTRene » 17 okt 2008, 02:02

Tommy schreef:al die agenten dus verplicht op de 700 euro kostende huftercursus op eigen kosten.
:roflol:

HansD

Bericht door HansD » 17 okt 2008, 07:50

Ach, een paar weken geleden moest ik nog vol in de remmen omdat de politieauto met opschrift rijvaardigheidstraining in 1x van de invoegstrook naar de linkerbaan wilde. Als ze zo leren rijdenverbaast het me niets dat er zoveel ongelukken gebeuren.

Luco

Bericht door Luco » 17 okt 2008, 08:39

Ach kat die jongens en meisjes nou niet zo af.
Wees blij dat ze een rijbewijs hebben en met een beetje mazzel kunnen ze nog schrijven ook :mrgreen:

Kasteel

Bericht door Kasteel » 17 okt 2008, 09:50

Kan het niet beter gewoon een toelatingseis worden, dat een rijdende agent gewoon fatsoenlijk kan autorijden? Het is echt stuitend hoevaak ik een agent in het verkeer zie met minder verkeersinzicht dan een gemiddelde blinde vrouw van 80...

Macboy

Bericht door Macboy » 17 okt 2008, 10:08

We hebben een nieuw "overdrijven is ook een vak" draadje :)

Kasteel

Bericht door Kasteel » 17 okt 2008, 11:04

Macboy schreef:We hebben een nieuw "overdrijven is ook een vak" draadje :)
Soms moet je overdrijven om je punt duidelijk te maken ;).

Plaats reactie