Leuk bericht. Ik heb zelf voor een korps de kosten in beeld mogen brengen.
Je hebt de basisrijopleiding, voortgezette rijopleiding en nog een rijopleiding voor speciale diensten
De (twee-) jaarlijkse profcheck wordt verplicht. Die verplichting heeft alleen wel wat voeten in de aarde.
De rijvaardigheidstesten kunnen alleen in Lelystad op afgesloten terrrein worden afgenomen. Er moet gebruik gemaakt worden van eigen auto's van het regiokorps en er kunnen max twee agenten per auto een test afgenomen worden. De rijtesten/examens duren zo'n vier uur exclusief de reistijd.
Even voor het gemak (bij tweejaarlijks) 15.000 agenten in jaarlijks 250 werkbare dagen. Dat zijn 60 agenten per dag, 30 auto's per dag, 15 instructeurs/examinatoren per dag op Lelystad.
Dat loopt dus voor de politie in de miljoenen op jaarbasis en verlies aan fte's.
Overigens was men bij de aanbesteding van de veiligheidsvesten ook vergeten op draagbaarheid in de auto vergeten te testen. Als je als agent moet voldoen aan alle eisen dan zit je dus volgeladen met een koppel met dienstpistool, handboeien, pepperspray, communicatiemiddel, veiligheidsvest (voor een teaser is er nauwelijks nog plek), sirene op het dak waardoor je in de auto zelf weinig hoort, en met C2000 in de auto aan om de centrale communicatie te kunnen volgen. Nu is men ook van mening dat een PDA met online verbinding met centrale ICT nuttig kunnen zijn.
Gelukkig kan de burger een Artikel 5 boete krijgen als hij een mobiele telefoon uit zijn binnenzak haalt en op de bestuurdersstoel legt.
