Geperforeerde schijven

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Robin
Berichten: 55203
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Geperforeerde schijven

Bericht door Robin » 29 sep 2008, 16:10

M'n kar heeft weer eens geperforeerde schijven rondom, dat had de de E46 M3 ook al. Buiten dat ze geventileerd zijn, helpen de gaten met water/vuilafvoer. Ze zijn wel minder sterk door die gaten erin, natuurlijk. Gegroefde schijven doen hetzelfde min of meer dacht ik. Nu lees ik ook dat gegroefde/geperforeerde schijven minder fading genereren. :hmmm:
AUB uitleg:)

Wat is nou echt het voordeel van geperforeerde schijven op heb ik die voordelen net genoemd? Of is gegroefd beter? Maybe duurder. Heb me er nooit echt in verdiept eigenlijk....ik heb stalen schijven onder een E90 M3 dus.

Gebruikersavatar
Niall
Berichten: 1664
Lid geworden op: 27 nov 2007, 09:15
Locatie: Woonplaats

Re: Geperforeerde schijven

Bericht door Niall » 29 sep 2008, 16:15

Gegroefd zou de blokken moeten schoonmaken
Geboorde schijven zouden de koeling moeten verbeteren.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10871
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: Geperforeerde schijven

Bericht door Joy » 29 sep 2008, 16:18

Minder fading zou komen doordat de gassen afkomstig van de remblokken via de gaten kunnen verdwijnen ipv tussen blok en schijf een uitweg moeten zoeken.

Rupie
Berichten: 9466
Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31

Re: Geperforeerde schijven

Bericht door Rupie » 29 sep 2008, 17:29

Joy Jolliffe schreef:Minder fading zou komen doordat de gassen afkomstig van de remblokken via de gaten kunnen verdwijnen ipv tussen blok en schijf een uitweg moeten zoeken.
Dat zou dan ook voor gegroefde schijven moeten gelden.

Luco

Re: Geperforeerde schijven

Bericht door Luco » 29 sep 2008, 17:32

Ik heb gegroefde en geputte schijven, lijken me sterker dan geboorde schijven

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10871
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: Geperforeerde schijven

Bericht door Joy » 29 sep 2008, 17:34

Ruben schreef:
Joy Jolliffe schreef:Minder fading zou komen doordat de gassen afkomstig van de remblokken via de gaten kunnen verdwijnen ipv tussen blok en schijf een uitweg moeten zoeken.
Dat zou dan ook voor gegroefde schijven moeten gelden.
Ja klopt. Zolang er maar kanalen zijn die afvoer bieden is de werking eender.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Geperforeerde schijven

Bericht door GTRene » 29 sep 2008, 17:39

Geboorde schijven was toch ook om het gewicht omlaag te brengen :roll:

anyway, ik zie de laatste tijd heel mooi uitgedachte gegroefde schijven die een soort slinger effect meegeven en dus gassen e.d. sneller afvoeren en de schijf dus ook wat koeler houden.

zoals dit soort van AP als voorbeeld>>

Afbeelding

en deze...ze geleiden de lucht beter dan die bv met rechte groef>>

Afbeelding

HSR
Berichten: 5502
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Re: Geperforeerde schijven

Bericht door HSR » 29 sep 2008, 18:26

geperforeerde schijven krijgen ook vaak van die mooie haarscheurtjes rond de perforaties. :beer:

Gebruikersavatar
Stefan R
Berichten: 2247
Lid geworden op: 15 feb 2006, 16:51
Auto: Vakantievoertuig
Locatie: Grote brand veel water, kleine brand weinig water

Re: Geperforeerde schijven

Bericht door Stefan R » 29 sep 2008, 20:04

Geboorde wel, schijven met gegoten gaten niet. En dáár zit nou net het verschil in kwaliteit, of zou Porsche echt rommel onder z'n parade paardjes stoppen :hmmm:

peter-325i
Berichten: 23
Lid geworden op: 24 sep 2008, 15:34
Locatie: 153,5km van de Einfarth

Re: Geperforeerde schijven

Bericht door peter-325i » 29 sep 2008, 20:45

Stefan R schreef:of zou Porsche echt rommel onder z'n parade paardjes stoppen :hmmm:

yeah right :mrgreen:

Robin
Berichten: 55203
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: Geperforeerde schijven

Bericht door Robin » 29 sep 2008, 20:51

zal ik met die rotkar wel weer geboorde skijven hebben. :bag:

Wie weet dat wat voor merk remmerij /spec een E9x M3 heeft???

Gebruikersavatar
Niall
Berichten: 1664
Lid geworden op: 27 nov 2007, 09:15
Locatie: Woonplaats

Re: Geperforeerde schijven

Bericht door Niall » 29 sep 2008, 21:24

Als het OEM is waarschijnlijk van ATE

Robin
Berichten: 55203
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: Geperforeerde schijven

Bericht door Robin » 29 sep 2008, 21:35

Zal idd. BMW deed/doet al jaren met ATE/Teves.

Iig thanx.
meer specs?

Gebruikersavatar
Niall
Berichten: 1664
Lid geworden op: 27 nov 2007, 09:15
Locatie: Woonplaats

Re: Geperforeerde schijven

Bericht door Niall » 29 sep 2008, 21:42

Moeilijk te zeggen, zullen wel aan de eisen van BMW moeten voldoen, dus per definitie Ring-proof zijn.
Weet wel dat de remmen van een S8 mega groot zijn en ook van ATE zijn. Coating en sticker per klauw kosten al 40 euro per stuk :shock:

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Geperforeerde schijven

Bericht door Bert ///M3 » 29 sep 2008, 23:01

Robin, je weet toch dat ///M voor marketing staat. Dus dan weet je ook waarom die gaten er in zitten.









:wink:

Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 236
Lid geworden op: 12 feb 2006, 21:41
Locatie: Haarlem

Re: Geperforeerde schijven

Bericht door Robert Campbell » 10 okt 2008, 20:36

Geboorde schijven kunnen voor problemen zorgen als ze warm (heet) zijn en je rijdt door een plas. Dan is de kans op het uitscheuren van de gaten behoorlijk groot.

Rob

Gebruikersavatar
funnyname
Berichten: 227
Lid geworden op: 16 aug 2007, 19:01

Re: Geperforeerde schijven

Bericht door funnyname » 10 okt 2008, 21:32

oa Porsche & M'ovit zijn gegoten schijven

aapje
Berichten: 185
Lid geworden op: 18 dec 2007, 14:46

Re: Geperforeerde schijven

Bericht door aapje » 10 okt 2008, 23:34

Geboorden schijven zijn er zwak en scheuren vroeg of laat door met een beetje hard remmen. Ook heb je minder schijfmassa wat dus eerder voor fading zorgt. je kan het beste grotere schijven hebben ;)

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27064
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Geperforeerde schijven

Bericht door romo » 27 okt 2008, 20:36

Robin schreef:zal ik met die rotkar wel weer geboorde skijven hebben. :bag:

Wie weet dat wat voor merk remmerij /spec een E9x M3 heeft???
Gewoon een setje Brembo`s de`r op knallen .................................( staan mooie voorbeelden op M3post)

Gebruikersavatar
Elmar
Berichten: 4519
Lid geworden op: 19 feb 2006, 16:30

Re: Geperforeerde schijven

Bericht door Elmar » 27 okt 2008, 21:30

hugo schreef:geperforeerde schijven krijgen ook vaak van die mooie haarscheurtjes rond de perforaties. :beer:
Stefan R schreef:Geboorde wel, schijven met gegoten gaten niet. En dáár zit nou net het verschil in kwaliteit, of zou Porsche echt rommel onder z'n parade paardjes stoppen :hmmm:
funnyname schreef:oa Porsche & M'ovit zijn gegoten schijven
Ook bij de Movit schijven ontstaan er haarscheurtjes en die beginnen inderdaad bij de gaatjes. Op zich geen probleem, zolang ze niet tot aan de buitenrand komen.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27064
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Geperforeerde schijven

Bericht door romo » 27 okt 2008, 21:41

http://www.modbargains.com/product.aspx ... atomy_Page" onclick="window.open(this.href);return false;


http://store.bimmerperformancestore.com ... 92-M3.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;


Kost paar cent, maar dan heb je ook wat..........................................en verdomd, wat staat het g..l.................. :mrgreen:

Gebruikersavatar
@iko
Berichten: 1488
Lid geworden op: 22 aug 2007, 11:56

Re: Geperforeerde schijven

Bericht door @iko » 27 okt 2008, 22:04

Elmar schreef:
hugo schreef:geperforeerde schijven krijgen ook vaak van die mooie haarscheurtjes rond de perforaties. :beer:
Stefan R schreef:Geboorde wel, schijven met gegoten gaten niet. En dáár zit nou net het verschil in kwaliteit, of zou Porsche echt rommel onder z'n parade paardjes stoppen :hmmm:
funnyname schreef:oa Porsche & M'ovit zijn gegoten schijven
Ook bij de Movit schijven ontstaan er haarscheurtjes en die beginnen inderdaad bij de gaatjes. Op zich geen probleem, zolang ze niet tot aan de buitenrand komen.
Is het een probleem als ze naar de binnenrand lopen?

Gebruikersavatar
Elmar
Berichten: 4519
Lid geworden op: 19 feb 2006, 16:30

Re: Geperforeerde schijven

Bericht door Elmar » 27 okt 2008, 23:00

Dan zou ik ze vervangen iig.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Geperforeerde schijven

Bericht door Bert ///M3 » 28 okt 2008, 00:26

Bij Porsche exact hetzelfde verhaal, ik heb ook genoeg 911's zien staan die haarscheuren hadden. AP schrijft dat ook gewoon op hun site, je kan daar wel geboord kopen maar hou er rekening mee dat ze minder lang mee kunnen gaan.

Ik heb me ook wel eens laten vertellen dat dat verhaal van geboord en gegoten flauwekul is, dat de meesten ze gewoon boren ipv gieten ook bij de duurdere race schijven.

Gebruikersavatar
Sjef
Berichten: 1181
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:56

Re: Geperforeerde schijven

Bericht door Sjef » 28 okt 2008, 15:50

Afgelopen week schijven vervangen bij de garage. Ben naar geboorde schijven gegaan van Brembo dus (STI schijven voor de WRX). Weet iemand hoe het zit bij Brembo. Gegoten of geboord?

Vond het eerst wel jammer, had gewoon standaard STI schijven gevraagd maar garage doet altijd een stapje extra dus zal goedbedoeld de geboorde besteld hebben.
In principe ben ik wel in voor een testje dus hou jullie op de hoogte wat ze gaan doen bij circuitgebruik. op de openbare weg kan ik me iig niet voorstellen dat ze zouden scheuren. Zowel dan horen jullie het direct :hammer: .

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten