S38 vraagje

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8386
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert

S38 vraagje

Bericht door Peter Tunissen » 29 jul 2008, 19:55

Da's de motor uit de E34 M5, voor de minder ingewijde fappers. ;)

Kun je een 3.8 motor zonder verdere aanpassingen aan de versnellingsbak en aandrijflijn van een 3.6 hangen?

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 30 jul 2008, 00:10

goede vraag...

vraag nu eens iets wat ik wel weet :lol:

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 30 jul 2008, 00:20

Wat zijn goede scheermesjes voor op je hoofd René?

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8386
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert

Bericht door Peter Tunissen » 30 jul 2008, 00:21

Deze natuurlijk:
[img:576:768]http://www.proshaver.com/gallery/gallery1-9.jpg[/img]

Totdat Gilette met de 130i serie komt. :lol: ;)

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8386
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert

Bericht door Peter Tunissen » 30 jul 2008, 22:15

Het BMW kennisniveau op dit forum is bedroevend op de momenten dat Bert niet online is. :lol: ;)

Xave30
Berichten: 15380
Lid geworden op: 01 nov 2007, 22:35
Locatie: Hello E39 , farewell E30 & E34

Bericht door Xave30 » 30 jul 2008, 22:31

Peter Tunissen schreef:Het BMW kennisniveau op dit forum is bedroevend op de momenten dat Bert niet online is. :lol: ;)
ding ding ding!

:lol:

Paging Bert, please chime in!

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 31 jul 2008, 00:20

Peter Tunissen schreef:Deze natuurlijk:
[img:576:768]http://www.proshaver.com/gallery/gallery1-9.jpg[/img]

Totdat Gillette met de 130i serie komt. :lol: ;)
Yep die heb ik ook :lol: zijn echt super en gaan lang mee vele malen beter dan de Wilkingsons! echt das prut vergeleken met Gillette 8)
destijds wel eens met die roostertjes ervoor ook gehad en dan sneed je je nog en snel bot..maar die Gillette mach 3 geen wondjes of bijna niet, en lang scherp en je kan op den duur gewoon rausen zeg maar zoveel vertrouwen, en die kop(beweegbaar) gaat mooi mee...oke ik stop al met reclame maken het ging over de S38 :lol: :wink:

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 31 jul 2008, 07:44

Peter Tunissen schreef:Het BMW kennisniveau op dit forum is bedroevend op de momenten dat Bert niet online is. :lol: ;)
LOL.

Ik durf het eerlijk gezegd niet met 100% zekerheid te zeggen, ik ben niet zo'n E34 man. Denk dat het wel zou moeten kunnen, maten van de koppelingsplaat ed lijken gelijk maar zeker weten doe ik het niet.

Steve of Dick zullen dit wel weten.

Gebruikersavatar
Erik K.
Berichten: 7209
Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16

Bericht door Erik K. » 31 jul 2008, 09:32

Stuur anders Sven Deutschmann even een pb, denk dat hij het wel weet.

HSR
Berichten: 5502
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Bericht door HSR » 01 aug 2008, 12:56

Bert ///M3 schreef:
Peter Tunissen schreef:Het BMW kennisniveau op dit forum is bedroevend op de momenten dat Bert niet online is. :lol: ;)
LOL.

Ik durf het eerlijk gezegd niet met 100% zekerheid te zeggen, ik ben niet zo'n E34 man. Denk dat het wel zou moeten kunnen, maten van de koppelingsplaat ed lijken gelijk maar zeker weten doe ik het niet.

Steve of Dick zullen dit wel weten.
Wat wel eens gedaan wordt is dat men het vliegwiel van een 3.6 gebruiken op de 3.8 omdat die lichter is. Als je dan in die lijn door denkt klinkt het plausibel dat de hele 3.6 aandrijflijn zou moeten kunnen functioneren op een 3.8. Maar hey, ik zeg ook maar wat. Bel diho anders even op, hij zal het wel weten.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 01 aug 2008, 13:06

Idd.

Wat alleen wel anders zal zijn is de lengte van de cardan bij een 6 bak. Dat is bij M3's met 6 bak ook zo.

Gebruikersavatar
Mari Oh Oh!
Berichten: 3055
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:58
Locatie: Assen

Bericht door Mari Oh Oh! » 01 aug 2008, 13:42

D'r zijn ook 5-bak 3.8's geweest en die 5-bak was hetzelfde als die van de 3.6
http://www.bmwmregistry.com/model_faq.php?id=12
All M5s built before May of 1994 utilize a Getrag 280/5 five-speed manual gearbox with the following ratios: 3.51 (1), 2.08 (2), 1.35 (3), 1.00 (4), 0.81 (5).
+
HC91: European-spec S38 B38 sedan (LHD), 12/91 thru 07/95
HJ91: European-spec S38 B38 Touring (LHD), 03/92 thru 08/95
HC92: European-spec S38 B38 sedan (RHD), 12/91 thru 06/95
Aan de andere wijzigingen te zien zou het ook gewoon moeten passen. Ik weet echter niet of je voor elektronische uitdagingen komt te staan
How is the 3.8-liter M5 engine (S38 B38) different from the 3.6-liter version (S38 B36)?
The final evolution of the S38 powerplant, the S38 B38, was introduced in later versions of the European-spec E34 M5. In this application, the bore was increased (to 94.6mm) and the stroke lengthened (to 90mm), raising the displacement to 3,795cc. Though the added capacity makes the S38 B38 the largest six-cylinder production BMW engine of the modern era, it represents only a portion of the major revisions developed by BMW Motorsport at this time. Others include:
-Larger intake and exhaust valves
-Lighter pistons
-Shorter connecting rods
-Increased compression to 10.5:1
-Bosch Motronic 3.3 engine management system
-Distributorless ignition with six coils
-Redesigned intake and exhaust manifolds
-Revised throttle butterfly linked to Motronic engine control
-Dual-mass flywheel with harmonic balancer
-Metal catalysts for reduced backpressure and better heat conduction
Ik zou zeggen dat de 3.8 dus zonder maat- en kracht-technische problemen op de plek van een 3.6 past(zonder ook de 6-bak mee te nemen), alleen kunnen kleine wijzigingen in een E30je grote zorgen betekenen. :)

Gebruikersavatar
Jan Speed
Berichten: 251
Lid geworden op: 01 mar 2006, 00:31
Locatie: 040

Bericht door Jan Speed » 01 aug 2008, 18:00

behalve dan dat je het 3.6L vliegwiel en de drukgroep moet overzetten omdat je ook die koppeling en bak wil gebruiken.

ik ben verder niet bekend met deze blokken maar van auto's (Volvo's) van dezelfde bouwjaren weet ik dat het vliegwiel vaak gebruikt wordt om sensor input te leveren aan de ECU d.m.v. boringen op de kopse kant van het vliegwiel. die moeten dan wel op beide vliegwielen gelijk zijn (aantal en plaats) en dan is het ook nog eens zaak de vliegwielen goed te wisselen (positionering)want dat komt nogal precies i.v.m. het TDCpunt van cil1. meestal wordt die gebruikt om de ECU te 'vertellen waar TDC precies zit zodat de ontstekings- en inspuitmomenten kunnen worden bepaald.
(bij een 4cil zie je vaak een 60-2 vliegwiel ( 60 plekken verspreid over 360 graden waarvan 58 geboord zijn en 2 ongeboord zijn gelaten) hoe dat bij een 6cil zit weet ik even niet.)

wissel je de vliegwielen fout uit dan loop je de kans dat de motor zeer rottig of zelfs helemaal niet start. Vervolgens mag je dan de hele klus weer opnieuw doen: bak er weer af, koppeling er weer af, viegwiel er weer af... waarom ik dit weet? don't ask... :roll:

Gebruikersavatar
Remko
Berichten: 401
Lid geworden op: 16 jun 2008, 09:40
Locatie: Frl

Bericht door Remko » 04 aug 2008, 12:12

Jacob Offenga heeft veel specifieke E34 M5 kennis paraat, zowel van de 3.6 als de 3.8 liter.

www.offenga.nl

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Bericht door frank de jonge » 04 aug 2008, 13:18

www.realoem.com

kan je de nummers vergelijken ;)

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Bericht door Peric » 04 aug 2008, 20:29

Zijn toch dezelfde blokken? Alleen doorontwikkeld en naar 3.8 gebracht..

raymondw
Berichten: 887
Lid geworden op: 26 nov 2006, 20:33
Locatie: NL

Re: S38 vraagje

Bericht door raymondw » 04 aug 2008, 23:16

Peter Tunissen schreef:Da's de motor uit de E34 M5, voor de minder ingewijde fappers. ;)

Kun je een 3.8 motor zonder verdere aanpassingen aan de versnellingsbak en aandrijflijn van een 3.6 hangen?
Ja, dat kan. De versnellingsbak van beide varianten is de Getrag 280/5.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast