Kun je een 3.8 motor zonder verdere aanpassingen aan de versnellingsbak en aandrijflijn van een 3.6 hangen?
S38 vraagje
- Peter Tunissen
- Berichten: 8392
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
- Locatie: Weert
S38 vraagje
Da's de motor uit de E34 M5, voor de minder ingewijde fappers. 
Kun je een 3.8 motor zonder verdere aanpassingen aan de versnellingsbak en aandrijflijn van een 3.6 hangen?
Kun je een 3.8 motor zonder verdere aanpassingen aan de versnellingsbak en aandrijflijn van een 3.6 hangen?
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
- Peter Tunissen
- Berichten: 8392
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
- Locatie: Weert
Deze natuurlijk:
[img:576:768]http://www.proshaver.com/gallery/gallery1-9.jpg[/img]
Totdat Gilette met de 130i serie komt.

[img:576:768]http://www.proshaver.com/gallery/gallery1-9.jpg[/img]
Totdat Gilette met de 130i serie komt.
- Peter Tunissen
- Berichten: 8392
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
- Locatie: Weert
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Yep die heb ik ookPeter Tunissen schreef:Deze natuurlijk:
[img:576:768]http://www.proshaver.com/gallery/gallery1-9.jpg[/img]
Totdat Gillette met de 130i serie komt.![]()
destijds wel eens met die roostertjes ervoor ook gehad en dan sneed je je nog en snel bot..maar die Gillette mach 3 geen wondjes of bijna niet, en lang scherp en je kan op den duur gewoon rausen zeg maar zoveel vertrouwen, en die kop(beweegbaar) gaat mooi mee...oke ik stop al met reclame maken het ging over de S38
- Bert ///M3
- Berichten: 9429
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
LOL.Peter Tunissen schreef:Het BMW kennisniveau op dit forum is bedroevend op de momenten dat Bert niet online is.![]()
Ik durf het eerlijk gezegd niet met 100% zekerheid te zeggen, ik ben niet zo'n E34 man. Denk dat het wel zou moeten kunnen, maten van de koppelingsplaat ed lijken gelijk maar zeker weten doe ik het niet.
Steve of Dick zullen dit wel weten.
-
HSR
- Berichten: 5548
- Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31
Wat wel eens gedaan wordt is dat men het vliegwiel van een 3.6 gebruiken op de 3.8 omdat die lichter is. Als je dan in die lijn door denkt klinkt het plausibel dat de hele 3.6 aandrijflijn zou moeten kunnen functioneren op een 3.8. Maar hey, ik zeg ook maar wat. Bel diho anders even op, hij zal het wel weten.Bert ///M3 schreef:LOL.Peter Tunissen schreef:Het BMW kennisniveau op dit forum is bedroevend op de momenten dat Bert niet online is.![]()
Ik durf het eerlijk gezegd niet met 100% zekerheid te zeggen, ik ben niet zo'n E34 man. Denk dat het wel zou moeten kunnen, maten van de koppelingsplaat ed lijken gelijk maar zeker weten doe ik het niet.
Steve of Dick zullen dit wel weten.
- Bert ///M3
- Berichten: 9429
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
- Mari Oh Oh!
- Berichten: 3055
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:58
- Locatie: Assen
D'r zijn ook 5-bak 3.8's geweest en die 5-bak was hetzelfde als die van de 3.6
http://www.bmwmregistry.com/model_faq.php?id=12

http://www.bmwmregistry.com/model_faq.php?id=12
+All M5s built before May of 1994 utilize a Getrag 280/5 five-speed manual gearbox with the following ratios: 3.51 (1), 2.08 (2), 1.35 (3), 1.00 (4), 0.81 (5).
Aan de andere wijzigingen te zien zou het ook gewoon moeten passen. Ik weet echter niet of je voor elektronische uitdagingen komt te staanHC91: European-spec S38 B38 sedan (LHD), 12/91 thru 07/95
HJ91: European-spec S38 B38 Touring (LHD), 03/92 thru 08/95
HC92: European-spec S38 B38 sedan (RHD), 12/91 thru 06/95
Ik zou zeggen dat de 3.8 dus zonder maat- en kracht-technische problemen op de plek van een 3.6 past(zonder ook de 6-bak mee te nemen), alleen kunnen kleine wijzigingen in een E30je grote zorgen betekenen.How is the 3.8-liter M5 engine (S38 B38) different from the 3.6-liter version (S38 B36)?
The final evolution of the S38 powerplant, the S38 B38, was introduced in later versions of the European-spec E34 M5. In this application, the bore was increased (to 94.6mm) and the stroke lengthened (to 90mm), raising the displacement to 3,795cc. Though the added capacity makes the S38 B38 the largest six-cylinder production BMW engine of the modern era, it represents only a portion of the major revisions developed by BMW Motorsport at this time. Others include:
-Larger intake and exhaust valves
-Lighter pistons
-Shorter connecting rods
-Increased compression to 10.5:1
-Bosch Motronic 3.3 engine management system
-Distributorless ignition with six coils
-Redesigned intake and exhaust manifolds
-Revised throttle butterfly linked to Motronic engine control
-Dual-mass flywheel with harmonic balancer
-Metal catalysts for reduced backpressure and better heat conduction
- Jan Speed
- Berichten: 251
- Lid geworden op: 01 mar 2006, 00:31
- Locatie: 040
behalve dan dat je het 3.6L vliegwiel en de drukgroep moet overzetten omdat je ook die koppeling en bak wil gebruiken.
ik ben verder niet bekend met deze blokken maar van auto's (Volvo's) van dezelfde bouwjaren weet ik dat het vliegwiel vaak gebruikt wordt om sensor input te leveren aan de ECU d.m.v. boringen op de kopse kant van het vliegwiel. die moeten dan wel op beide vliegwielen gelijk zijn (aantal en plaats) en dan is het ook nog eens zaak de vliegwielen goed te wisselen (positionering)want dat komt nogal precies i.v.m. het TDCpunt van cil1. meestal wordt die gebruikt om de ECU te 'vertellen waar TDC precies zit zodat de ontstekings- en inspuitmomenten kunnen worden bepaald.
(bij een 4cil zie je vaak een 60-2 vliegwiel ( 60 plekken verspreid over 360 graden waarvan 58 geboord zijn en 2 ongeboord zijn gelaten) hoe dat bij een 6cil zit weet ik even niet.)
wissel je de vliegwielen fout uit dan loop je de kans dat de motor zeer rottig of zelfs helemaal niet start. Vervolgens mag je dan de hele klus weer opnieuw doen: bak er weer af, koppeling er weer af, viegwiel er weer af... waarom ik dit weet? don't ask...
ik ben verder niet bekend met deze blokken maar van auto's (Volvo's) van dezelfde bouwjaren weet ik dat het vliegwiel vaak gebruikt wordt om sensor input te leveren aan de ECU d.m.v. boringen op de kopse kant van het vliegwiel. die moeten dan wel op beide vliegwielen gelijk zijn (aantal en plaats) en dan is het ook nog eens zaak de vliegwielen goed te wisselen (positionering)want dat komt nogal precies i.v.m. het TDCpunt van cil1. meestal wordt die gebruikt om de ECU te 'vertellen waar TDC precies zit zodat de ontstekings- en inspuitmomenten kunnen worden bepaald.
(bij een 4cil zie je vaak een 60-2 vliegwiel ( 60 plekken verspreid over 360 graden waarvan 58 geboord zijn en 2 ongeboord zijn gelaten) hoe dat bij een 6cil zit weet ik even niet.)
wissel je de vliegwielen fout uit dan loop je de kans dat de motor zeer rottig of zelfs helemaal niet start. Vervolgens mag je dan de hele klus weer opnieuw doen: bak er weer af, koppeling er weer af, viegwiel er weer af... waarom ik dit weet? don't ask...
- Remko
- Berichten: 402
- Lid geworden op: 16 jun 2008, 09:40
- Locatie: Frl
Jacob Offenga heeft veel specifieke E34 M5 kennis paraat, zowel van de 3.6 als de 3.8 liter.
www.offenga.nl
www.offenga.nl
- frank de jonge
- Berichten: 9954
- Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
- Locatie: Erica
-
raymondw
- Berichten: 887
- Lid geworden op: 26 nov 2006, 20:33
- Locatie: NL
Re: S38 vraagje
Ja, dat kan. De versnellingsbak van beide varianten is de Getrag 280/5.Peter Tunissen schreef:Da's de motor uit de E34 M5, voor de minder ingewijde fappers.
Kun je een 3.8 motor zonder verdere aanpassingen aan de versnellingsbak en aandrijflijn van een 3.6 hangen?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 6 gasten
