2-takt olie bijvoegen in je diesel brandstof

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Ar
Auto: Prius

2-takt olie bijvoegen in je diesel brandstof

Bericht door Ar » 08 jun 2008, 11:08

Naar aanleiding van een topic op een ander forum.

Zelg heb ik dit vaak gezien en ook een keer gedaan bij mijn ex-T4 2.5 tdi.
Een kleine beetje motorolie werd nog wel eens toegevoegd bij het tanken van diesel. Dit werd gedaan bij ouderwetse grote diesels voor extra smering.
Joy schreef:Stukje gevonden op internet:

Als beste brandstof additief voor dieselmotoren, zeker ook de nieuwste CDI motoren met roetfilter, hebben we nog steeds de gewone 2-takt olie in een mengverhouding van 1:200. Het moet wel minerale of halfsynthetische olie zijn omdat daarvan het asgehalte het laagst is en dit geen enkel nadelig effect heeft voor de roetfilter. De diesel loopt direkt veel fijner en de dieselinspuitpompen krijgen een fatsoenlijke smering waardoor problemen nagenoeg niet meer voorkomen! Daarnaast wordt door toevoeging van de 2-takt olie de DIN-norm van de diesel niet aangetast en is de 2-takt olie, doordat deze in de diesel uiteenvalt, niet traceerbaar. Helaas hebben olieboeren geen belang bij het publiek maken van het voorgaande omdat ze ieder liever tientallen onzinnige en dure produkten verkopen, dan de relatief goedkope 2-takt olie. Ik vrees dat de vervanging van die dure inspuitpompen, welke door de diesel onvoldoende worden gesmeerd, aan de orde van de dag blijft.
ivo schreef:Doe dit al tijden, zowel bij mijn ex-Benz als bij mijn huidige diesel.
Meestal zo'n 200ml bij een tankbeurt van 60 liter.
De moderne dieselbrandstoffen bevatten steeds minder zwavel agv milieu-eisen, maar zwavel heeft ook een belangrijke smerende eigenschap. 2T olie neemt die smering over, maar heeft geen nadelig effecten aangezien het gewoon meeverbrand zonder dat er afzettingen etc. achterblijven.
Wel een zogenaamde low-smoke 2T olie toepassen, anders rookt ie als een bezetene kan ik je vertellen uit ervaring :wink: tevens kijk uit naar een low-saps olie. Dan heb je ook geen last van asresten.

Merkbaar dat bij mijn wagen de injectoren minder hard tikken als voorheen. Daarnaast loopt ie iets stiller voor zover je dat bij een diesel echt goed kunt horen.
Verder ook geen problemen bij de wagens die echt veel km's draaien.
Div. Benzen (taxi's) hier met al aardig wat km's lopen al heel lang met bijmenging van 2T olie.
Ar schreef:Mijn vader is terug uit Turkije met zijn Sharan TDI pompverstuiver. Hij heeft vandaag 70l getankt en ik heb daarna een 0,5 halve liter "2T Valvoline Racing" toegevoegd.

Zijn er nog mensen die dit doen bij hun DF auto?

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 09 jun 2008, 22:09

Nope :wink:

Knot

Bericht door Knot » 09 jun 2008, 23:26

Een halve liter op een volle tank dan lopen de kosten toch nog wel aardig op...ennn je rijdt niet voor niets diesel toch? ;)

Maar kleine hoeveelheden als 100ml per tankbeurt van 50 liter dan valt het wel mee lijkt me, smeert het toch iets beter... maar wel een gekloot elke keer.

Jan Speed

Bericht door Jan Speed » 09 jun 2008, 23:35

'kweenie hoor. moderne commonrail diesels hebben inspuitpompen die werken met zeer hoge inspuitdrukken. En het is bekend dat gebruik van dikkere plantaardige olieen (slaolie, frituurolie, koolzaadolie) in zo'n diesel niet goed is voor de pomp. Ze gaan daar sneller van kapot.

Door 2-takt-olie bij te mengen wordt de diesel ongetwijfeld ook iets dikker.

In een oude belastingvrije Benz 200D? jah, moet kunnen.
In een moderne 335d. ik zou het niet riskeren...

Ar

Bericht door Ar » 09 jun 2008, 23:36

Ik heb te veel bijgevoegd. Een keer in de 5/10 tankbeurten lijkt me voldoende?
Het is een pompverstuiver, maar die heeft ook aardig wat hoge drukken.

Tom V

Bericht door Tom V » 10 jun 2008, 00:30

Jan Speed schreef:'kweenie hoor. moderne commonrail diesels hebben inspuitpompen die werken met zeer hoge inspuitdrukken. En het is bekend dat gebruik van dikkere plantaardige olieen (slaolie, frituurolie, koolzaadolie) in zo'n diesel niet goed is voor de pomp. Ze gaan daar sneller van kapot.

Eens, mij lijkt dat moderne motoren het zowiezo niet nodig hebben. Bovendien kun je volgens mij beter investeren in goed onderhoud dan die toevoeging. Ouwe benz diesels zonder die toevoeging heb je toch ook regelmatig tonnen zien draaien?

Daarentegen zal waarschijnlijk 100/200 ml op 60 liter niets uitmaken.

wjn

Bericht door wjn » 10 jun 2008, 01:01

Tom944 schreef:
Jan Speed schreef:'kweenie hoor. moderne commonrail diesels hebben inspuitpompen die werken met zeer hoge inspuitdrukken. En het is bekend dat gebruik van dikkere plantaardige olieen (slaolie, frituurolie, koolzaadolie) in zo'n diesel niet goed is voor de pomp. Ze gaan daar sneller van kapot.

Eens, mij lijkt dat moderne motoren het zowiezo niet nodig hebben. Bovendien kun je volgens mij beter investeren in goed onderhoud dan die toevoeging. Ouwe benz diesels zonder die toevoeging heb je toch ook regelmatig tonnen zien draaien?

Daarentegen zal waarschijnlijk 100/200 ml op 60 liter niets uitmaken.
Appels en peren.

88 pk uit een 3 liter 5-cyl (ok 125pk met turbo) of 150pk uit een 2 liter 4 cylinder / 233 pk uit een 3 liter 6 cyl is toch wel andere koek.
(populair gesteld :) )

Moderne motoren gaan wel sneller stuk door slechte diesel. Oudere motoren gaan stuk door synthetische diesel. Dilemma voor de olieboeren.

Hans

Bericht door Hans » 10 jun 2008, 07:41

Een klant van mijn gooide als hij een nieuwe diesel auto had altijd de eerste 4-5 tankbeurten een liter olie in zijn dieseltank. Voor extra smering tijdens het inlopen van de auto.

Geelhoed

Re: 2-takt olie bijvoegen in je diesel brandstof

Bericht door Geelhoed » 10 jun 2008, 07:55

Ar schreef: 2-takt olie bijvoegen in je diesel brandstof

:roll:

Ar

Re: 2-takt olie bijvoegen in je diesel brandstof

Bericht door Ar » 10 jun 2008, 14:00

Geelhoed schreef:
Ar schreef: 2-takt olie bijvoegen in je diesel brandstof

:roll:
Haha juist. :lol:
Een aantal rijden ook op diesel. Ik niet.
Het is de auto van mijn vader. Als het verkeerd gaat zal ik het posten.

Deels LPG inspuiting op je diesel is nog iets extremer. Ik las het op het Mercedes forum. :)

EG

Bericht door EG » 18 jun 2008, 14:34

Interessant maar dat ga ik niet zomaar in de Golf lopen gooien, want ik weet niet wat voor langetermijn gevolgen zoeits heeft.

Misschien een keer uitproberen...

Jouke Dijkstra

Bericht door Jouke Dijkstra » 18 jun 2008, 17:05

Even kijken hoor, extra olie om te smeren.. Wat smeer je dan? Je brandstofpomp, de verstuiver en de uitlaat.

Dus je doet de aanname dat de pomp en verstuiver niet goed kunnen omgaan met diesel en zo ontworpen zijn dat de onderdelen niet voldoende gesmeerd worden zonder additieven, waarbij het ook nog zo zou zijn dat de diesel precies langs die onderdelen komt waar smering ook nodig is.

Als dat allemaal waar zou zijn, dan zou dit met benzinemotoren dus net zo moeten zijn, ook hier is sprake van een pomp en injectoren. Dit laatste heb ik nog nooit van gehoord.

Volgens mij dus allemaal een broodje aap!

Downforce Dennis

Bericht door Downforce Dennis » 18 jun 2008, 18:51

Jouke Dijkstra schreef:Even kijken hoor, extra olie om te smeren.. Wat smeer je dan? Je brandstofpomp, de verstuiver en de uitlaat.

Dus je doet de aanname dat de pomp en verstuiver niet goed kunnen omgaan met diesel en zo ontworpen zijn dat de onderdelen niet voldoende gesmeerd worden zonder additieven, waarbij het ook nog zo zou zijn dat de diesel precies langs die onderdelen komt waar smering ook nodig is.

Als dat allemaal waar zou zijn, dan zou dit met benzinemotoren dus net zo moeten zijn, ook hier is sprake van een pomp en injectoren. Dit laatste heb ik nog nooit van gehoord.

Volgens mij dus allemaal een broodje aap!

how how how, een electrisch benzinepompje of een ouderwedse lijndieselpomp of moderne common rail hogedrukplunjerpomp is heel andere koek hoor. Bovendien zijn de inspuitdrukken van een moderne diesel 13 keer zo hoog als van een benzine.

Ik ga deels akkoord met dit verhaal, MAAR:
Ga NOOIT 2taktsmeerolie in je tank kiepen bij een moderne common rail of zelfs pompverstuiver. Je maakt de brandstof dikker en er gaan nog hogere drukken ontstaan binnen je pomp of (pomp)verstuiver (bij TDI). Hierdoor gaat er vroegtijdige slijtage ontstaan aan je plunjers en plunjerzittingen. Erger nog, je zal niet de eerste zijn waarbij de pomp begint te barsten.

Bij een oude diesel met lijn of de iets modernere plunjerpompen kan je dit wel doen, net zoals bij de eerste generatie TDI's. Of dit echt zoveel nut heeft weet ik niet, enkel als je slechte kwaliteit(dus goedkope) diesel tankt. Als je dit van zin bent kan je beter iets duurdere(lees betere) diesel tanken want het verschil ben je kwijt aan de 2takt olie.
Maar, als je van zin bent met je 300 TD in spanje je bakje vol te doen bij een locale pomp neem je mss beter een paar busjes 2T smering mee ja :lol:
Momenteel heb ik in Bxl een Auris 2.0D4-D staan die dat gedaan heeft, pompje, rail, verstuivers en hogedrukleidingen zien er lief uit :lol:

Jurriaan

Bericht door Jurriaan » 18 jun 2008, 19:12

Zonnebloemolie, aceton, diesel, en 2-taktolie. Wordt een kinky cocktail straks in m'n dieseltank ;)

Ar

Bericht door Ar » 18 jun 2008, 19:19

De auto was net terug uit Turkije. In Turkije zijn we wel kieskeurig met waar we tanken. Onderweg van en naar Nederland let je er minder op. Vb. Bulgarije.
De auto van mijn vader gaat binnenkort voor de zevende keer. Er zal vaak genoeg slechte diesel in gezeten hebben en nu heb ik het een keer geprobeerd.

Plaats reactie